We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 23:41

Hahaha een verdwaalde topicer, is altijd zo grappig. Dat je denkt eueuue wat?

Dat is een mooi bedrag zeg!

Ik betaal nog vast recht voor gas, 23 Euro per maand. Maar gebruik geen gas. Vind het nogal wat om het echt af te laten sluiten (is gratis daar gaat het niet om) want tja, je weet het niet he. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van het kost me gewoon bijna 250 Euro per jaar, ook wel zonde... Iemand hier ervaring mee?

Weekje op pad was nog best wel prijzig al met al... heb erg weinig geld uitgegeven maar wel 2x middagje wellness :o :D was zááálig maar goed wel :$

Shiloh

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:07

Misschien een wat brutale vraag, maar ik vraag me af voor degene die auto rijden. Wat kost jullie auto per maand ongeveer? Inclusief afschrijving en onderhoud en zo?

Ik heb een zakelijke lease auto, volgend jaar loopt het contract af en moet ik een nieuwe. Ik kan ook kiezen voor geen auto, en dan gaat mijn salaris omhoog en krijg ik of een OV kaart of zakelijke kilometers vergoed met 23 cent.

Ik heb daarop mijn werkgever gevraagd mij een pro forma salarisstrook te sturen zonder auto en met dat extra salaris, om er achter te komen wat het nu daadwerkelijk kost netto.

Ik kom uit op 500 euro in de maand nu. De nieuwe auto straks zal nog wel weer meer zijn, want de auto’s zijn flink duurder geworden. Vond het vrij veel geld, maar vraag me af ik dat privé ook niet kwijt zou zijn aan een auto (even los van dat het ook een nieuwe moderne auto is nu). En het is wel heerlijk zorgeloos zo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:15

Laat ik het zo zeggen ik geef in totaal inclusief benzine, verzekering, onderhoud en sparen voor een nieuwe auto 250 per maand uit aan mijn Opel Karl. Heb de auto nu 5 jaar en zou nu genoeg hebben om eventueel weer een degelijke tweedehands auto te kopen. Hoeveel ik per maand over hou ligt dan ook aan hoeveel ik verbruik.

Dit jaar gaat de auto weer voor de apk en grote beurt, ik denk om de auto daarna misschien in te ruilen, dan heeft de auto iets van 125.000 op de teller, is goed onderhouden en is dan ook nog echt wel wat waard om in te ruilen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-02-24 12:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:16

Ik heb een private lease, 386 per maand. Ik weet niet of je daar wat aan hebt aangezien de auto dan niet van mij is, maar wilde het toch even delen. Auto is nu net een jaar oud.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:23

Shiloh schreef:
Misschien een wat brutale vraag, maar ik vraag me af voor degene die auto rijden. Wat kost jullie auto per maand ongeveer? Inclusief afschrijving en onderhoud en zo?

Ik heb een zakelijke lease auto, volgend jaar loopt het contract af en moet ik een nieuwe. Ik kan ook kiezen voor geen auto, en dan gaat mijn salaris omhoog en krijg ik of een OV kaart of zakelijke kilometers vergoed met 23 cent.

Ik heb daarop mijn werkgever gevraagd mij een pro forma salarisstrook te sturen zonder auto en met dat extra salaris, om er achter te komen wat het nu daadwerkelijk kost netto.

Ik kom uit op 500 euro in de maand nu. De nieuwe auto straks zal nog wel weer meer zijn, want de auto’s zijn flink duurder geworden. Vond het vrij veel geld, maar vraag me af ik dat privé ook niet kwijt zou zijn aan een auto (even los van dat het ook een nieuwe moderne auto is nu). En het is wel heerlijk zorgeloos zo.

Ik als meelezer breek even in. Dit is zo lastig te zeggen omdat het van zoveel factoren afhangt. Wil je een nieuwere auto privé rijden = duurder. Hoeveel kilometers maak je?? Ik kom met een kleine redelijk zuinige auto al wel rond de 5000 denk ik afgelopen jaar maar heb wel nieuwe banden + een flinke reparatie gehad. Het kan voor minder, maar het kan ook zeker voor meer.
Als je veel rijdt = meer afschrijving + meer benzine dus dan is de vraag wat is voordeliger? Ik zeg in veel gevallen altijd, als je "weinig" rijdt dan is het altijd voordeliger om een privé auto te hebben maar ook daar moet je geluk mee hebben en geen grote reparaties hebben. De zekerheid van een auto van de zaak is natuurlijk dat die altijd gemaakt wordt ongeacht hoe duur het is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:27

Ik rij oude autos, afschrijving van autos tot 6000 euro is 50 tot 100 euro per maand, waarbij 50 euro gebruikelijker is. Ik zit in een segment ouder (tot 1000 euro), daarvan is de afschrijving praktisch gezien. Verkoop je hem rijdend met apk, dan krijg je r minimaal 600 euro voor, sloop levert je 100 euro op.

Onderhoud reken ik op 100-150 euro per jaar inclusief apk, banden, etc (uitgaande van 20.000km/jaar) en dat kon ik de meeste jaren ruimschoots mee uit. ik vervang de olie op zijn vroegst iedere 50.000 kilometer. Mijn mitsubishi Colt op benzine kost 41 euro per maand aan wegenbelasting en 38 euro per maand aan wa+ verzekering. Deze gaat eruit zodra mijn broertje weer een andere auto heeft (zijn auto is total loss leeggeroofd).
Mijn Dacia Logan mpv (7-zitter) op lpg kost 78 euro per maand aan wegenbelasting en 60 aan verzekering,. Daarvoor reis ik dan wel 8ct de kilometer aan brandstof met een vrij grote auto. Onderhoud blijft in de 100-150 euro per maand range (met bijna 4 ton op de teller).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:26

Hier de eindafrekening gekregen en ik was alles behalve blij.
513 euro bijbetalen.

Wel een leaseauto aangeschaft. Wordt een hoop km maken.. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:27

Wij houden alle kosten tot op de cent bij, dus ook de auto :j

Even zien.. Gemiddeld over het laatste jaar:
Onze brandstof (stroom in ons geval) zit op €183,93 per maand (bij zo’n 40.000km/jr)
Onderhoud €75,19 per maand (komt door 4 nieuwe dure banden)
Verzekering: €34,63 per maand
Wegenbelasting: €0
De auto is inmiddels afbetaald.
Dus ik zit dan op €293,75 per maand.

Dan zitten we dus op zo’n 9 cent per kilometer.

Dat gaat binnenkort nog flink omlaag als het goed is, vanaf 1 April stappen we over op een dynamisch contract :D Heerlijk om binnenkort voor 15 of 20 cent per kwh de auto te kunnen laden!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:59

Shiloh schreef:

Hier ook een zakelijke leaseauto, maar het verschil tussen wel/geen leaseauto op mijn salaris is bijna 800 euro netto. Ik heb uitgerekend wat ik kwijt zou zijn aan deze auto als ik hem zou overkopen, maar dan kom ik duurder uit. Nu heb ik geen zorgen en een Europese tankpas (dus gratis benzine in heel Europa) :+

Tuurlijk zou het goedkoper kunnen als ik deze eruit doe en een koekblik terug koop. Maar ik rijd zijn 35k - 40k per jaar en heb een trekhaak nodig. Dan heb ik liever de luxe en zorgeloosheid van mijn leaseauto :j Nou heb ik ook wel een dure auto hoor, dus niet helemaal representatief :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:09

Ondanks dat ik voorheen 5 dagen per week een uur heen en uur terug reed heb ik nooit behoefte gehad aan een luxe of grote auto :P als er maar cruise control op zit, een radio en een kachel ben ik tevreden haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:18

Voor mij geldt eigenlijk, hoe kleiner de auto hoe fijner ik het vind :)) Mijn Fiat 500 was echt ideaal met parkeren <3

Te veel luxe vind ik ook niet nodig, maar ik ben in onze huidige auto vooral de snelheidsbegrenzer erg gaan waarderen.. oh en de achteruitrijcamera. Zó fijn!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:28

Achteruitrijcamera's moet je echter nooit 100% op vertrouwen.
Zegt de persoon die met een nieuwe bedrijfsbus eens een nieuw stalgebouw geramd heeft. Volgens de camera was er nog een halve meter ruimte.

Onze autokosten zijn niet representatief, omdat ik in Frankrijk woon en we hier geen wegenbelasting hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:32

Bedankt voor jullie input!

Ik ben eerlijk gezegd vooral de veiligheids features gaan waarderen. Ik ben mijn nicht verloren aan een auto ongeluk, die ze in een moderne auto niet gehad zou hebben.

We rijden niet extreem veel. Ik denk zo’n 15000 per jaar of zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:33

JudithO schreef:
Achteruitrijcamera's moet je echter nooit 100% op vertrouwen.
Zegt de persoon die met een nieuwe bedrijfsbus eens een nieuw stalgebouw geramd heeft. Volgens de camera was er nog een halve meter ruimte.

Onze autokosten zijn niet representatief, omdat ik in Frankrijk woon en we hier geen wegenbelasting hebben.

Oeps, dat is wel een flinke afwijking dan!
Je moet de camera even goed leren kennen inderdaad. Ik weet inmiddels dat die van mij net een beetje scheef zit, dus als ik op de camera precies recht in een parkeervak sta dan moet ik eigenlijk 10cm verder naar rechts :))
Verder vind ik het echt super handig met fileparkeren, en achteruit inparkeren.

Jee Siloh, wat erg van je nicht. Het is inderdaad fijn dat auto's steeds veiliger worden.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:47

Wij hebben een vrij grote en oude auto, betalen zo’n €200 aan benzine per maand (2 volle tanks, kunnen we zo’n 1000km mee rijden). Wegenbelasting is €69 per maand, verzekering rond de €50. Verder sparen we niet specifiek voor de auto maar gebruiken we algemeen spaargeld ervoor, dus daar geven we niet per se iets aan uit. Dus zitten denk ik rond de 350-400 per maand als we onderhoud/apk etc mee gaan rekenen per maand. We hebben een zevenzitter uit 2007, benzine, ook niet per se de meest zuinige of goedkope auto.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:07

Dat maakt ook wel verschil, kleine of grote auto, luxe of basic. Ik hecht zelf veel waarde aan luxe en uiterlijk van de auto, dus ik rijd een R-Line uitvoering met vrijwel alle opties. Heerlijk :j Maar genoeg mensen die dat totaal onnodig vinden natuurlijk haha

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:27

Ik rij met een tweedehands van 10.000k, die ondertussen al 7 jaar zonder kosten meegaat. Ik heb qua kosten:
25€/maand onderhoud (ruim geteld)
35€/maand diesel (veel elektrische fiets tegenwoordig)
30€/maand verzekeringen (enkel BA)
30€/maand taks
60€/maand afschrijving (rekenend dat auto nog 5000€ waard is - dus geteld op 5000€/7jaar/12)

Een totaal van 180€/maand dus. Maar gezien de auto voor mij meer een 'luxe' is (ik woon op 5km van mijn werk, 8km van mijn familie,...) en geen noodzakelijkheid, is dat best nog wel veel geld.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:57

Maar 25 euro per maand onderhoud is toch niet heel realistisch? Of doe je nooit een kleine/grote beurt?
Een grote beurt is meestal al snel 400 euro en een kleine 200 euro. Dan zit je dus al op 600 euro per 2 jaar, 300 per jaar... is al 25 euro per maand en dan moet je dus niks aan je auto hebben. Ik zou eerder uitgaan van 50 euro per maand onderhoud. Als je pech hebt meer, als je geluk hebt minder.

Ik rijd een Toyota Yaris uit 2008.
140 euro tanken
39 euro wegenbelasting
56 euro verzekering
105 onderhoud --> Afgelopen jaar pech met reparaties/2 nieuwe banden: 1250 euro.

Dan kom ik zonder afschrijving.... op 340 per maand. En ik rijd niet heeeeeeel veel. Ergens rond 10.000-15.000 km per jaar :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:01

Hier inderdaad geen jaarlijkse beurten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:06

Ik doe enkel met de apk een beurt, de ene keer een kleine, de andere keer een grote beurt. Ik zorg dat ik dan zelf ook al dingen heb gecheckt zoals mn ruitenwissers en de vloeistoffen want ik heb weleens gehad dat ik moest betalen omdat de ruitenwisser vloeistof was bijgevuld en omdat de ruitenwisser vervangen moest worden :')

Mijn auto was nog niet oud toen ik m kocht, vanaf dit jaar hoeft de auto pas elk jaar naar de apk.

Ik heb trouwens geen verstand van auto's dus of de beurten straks elk jaar nou echt nodig zijn? Geen idee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:19

Onderhoud is sowieso lastig in te schatten inderdaad, en zo enorm verschillend per auto. Een set nieuwe banden, distributieriem, koppakking.. Ka-ching!

Ik liet ook altijd bij de APK meteen de volgende beurt doen. Nu met de EV doen we dat wat minder vaak, daar zitten gelukkig wat minder slijtagegevoelige onderdelen aan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:27

Het is aan te raden om elk jaar een beurt te doen :) Maar dan dus het ene jaar een kleine en het andere jaar een grote. Vooral als je zelf weinig verstand hebt van auto's (net als ik dus) is het wel aan te raden om dat netjes te doen.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:28

Wij betalen per maand ongeveer:
40 wegenbelasting
42 verzekering
100 onderhoud + APK (ruim gerekend, maar toch wel elk jaar iets van nieuwe banden (zomer of winter), remmen etc)
80 afschrijving
140 brandstof

Totaal maandelijks toch zo’n 400€ bij ongeveer 20000km op jaarbasis

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:03

Ik had voorheen een Citroën C1 uit 2008 waarbij ik makkelijk uitkwam met 35 euro onderhoud per maand. Tot ik de mutliriem + waterpomp kapot had en een maand later kortsluiting had in de stuurkolom :+ Hij had toen ook bijna 200.000 km gelopen en was gewoon op. Was wel lekker goedkoop in de wegenbelasting, 20 euro per maand.
Nu heb ik een Hyundai i30 sw uit 2017, die kost me ongeveer 430 per maand. We rijden zo'n 18.000 km in een jaar.
70 verzekering
52 wegenbelasting
60 onderhoud
100 afschrijving
150 brandstof

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:25

Yonker schreef:
Maar 25 euro per maand onderhoud is toch niet heel realistisch? Of doe je nooit een kleine/grote beurt?
Een grote beurt is meestal al snel 400 euro en een kleine 200 euro. Dan zit je dus al op 600 euro per 2 jaar, 300 per jaar... is al 25 euro per maand en dan moet je dus niks aan je auto hebben. Ik zou eerder uitgaan van 50 euro per maand onderhoud. Als je pech hebt meer, als je geluk hebt minder.

Zoals gezegd - ik heb de wagen 7 jaar en voorlopig (hout vasthouden)nog geen grote kosten gehad. Mijn vriend is zelf ook technieker, dus ik betaal enkel kosten van het materiaal/producten (en dan vaak nog aan inkoopprijs)