Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:39

Pb gestuurd.
Ze deed Noord Brabant en limburg, Nijmegen lijkt mij dan ook geen probleem.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:58

Makelaar net gesproken, er zijn toch nog bezichtigingen bij gekomen. Zitten nu op 20+ *\o/* *\o/*

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:19

Dat gaat wel lukken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:28

Zo het zit erop, gesloopt en pijn aan mijn voeten!

Vandaag 2 of 3 gaan bieden van de 5, 2 kreeg ik geen hoogte van.
Was de dag van de expat stelletjes vandaag :D

Expats geven trouwens zelf al aan dat 10% overbieden normaal is nu.
Nou laten we het hopen :P duimen draaien nu tot aanstaande maandag!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:50

Dan zit je met je verwachting van 10 tot 15k overbieden wel laag

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:15

martine0503 schreef:
Dan zit je met je verwachting van 10 tot 15k overbieden wel laag

Ik ga daar vanuit, kan het alleen maar meevallen!

Ik blijf het een gekke markt vinden, ook met de hoeveelheid expats hier in Eindhoven.
Je zou toch ook jonge Nederlandse stelletjes verwachten.
Mijn huis is wat in de lagere prijsklasse dan huizen met 1 of 2 slaapkamers meer.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:53

Snap ik hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:50

Die jonge Nederlandse stellen hebben de hoop al opgegeven :')

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:45

idinn schreef:

Niet alleen die hoor.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:51

Hier gaat vandaag een bod uit naar het kleine 1-persoons appartement

Een persoonlijke noot was gewenst dus die er bij gedaan en een in mijn ogen flink bod.

Vanmiddag 13.00 sluit de inschrijving, vind het heel spannend.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:46

*\o/* Ik duim voor je Duplo!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:40

idinn schreef:

Dit jonge Nederlandse stel van 24 (inmiddels 25 :') ), waarvan eentje pas net een paar maanden afgestudeerd en aan het werk kon anders gewoon een huis kopen hoor. Ook zijn er diverse stellen en alleenstaande in onze vriendengroep rond dezelfde leeftijd die een (nieuwbouw) huis hebben gekocht in de randstad. Net als oud klasgenoten die regelmatig op Facebook plaatsen dat ze (alleen of als stel) een eerste huis hebben gekocht.

Tsja, we hebben allemaal geen villas gekocht natuurlijk. Alleen het kan echt wel.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:17

Spannend Duplo, ga voor je duimen.

Voor de gene die bezichtigingen heeft gedaan, al een bod van iemand binnen?

mavantos schreef:
idinn schreef:

Dit jonge Nederlandse stel van 24 (inmiddels 25 :') ), waarvan eentje pas net een paar maanden afgestudeerd en aan het werk kon anders gewoon een huis kopen hoor. Ook zijn er diverse stellen en alleenstaande in onze vriendengroep rond dezelfde leeftijd die een (nieuwbouw) huis hebben gekocht in de randstad. Net als oud klasgenoten die regelmatig op Facebook plaatsen dat ze (alleen of als stel) een eerste huis hebben gekocht.

Tsja, we hebben allemaal geen villas gekocht natuurlijk. Alleen het kan echt wel.

Knap dat er nog mensen zijn die alleen iets gevonden hebben in de Randstad! Zelf heb ik het al opgegeven als single.
Zoek zelf in m'n huidige woonplaats in de Randstad en kan helaas toch niks kopen, met een boven modaal inkomen..

Goedkoopste wat nu te koop staat is €289.000 voor 46m2, met erfpacht (€674 per jaar) en €361 per maand aan service kosten.
Dat is zeker met de rente van nu al meer dan ik kan lenen, laatstaan met overbieden er bij...

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:33

Succes Duplo, hopelijk wordt het bod geaccepteerd!
Wij gaan een bod doen op de woning die we afgelopen zaterdag hebben gezien. Sluiting van de biedingen is donderdag 16u. Wij kunnen dus ook wat duimen gebruiken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:45

Joh mavantos, ik bedoel echt niet dat niemand meer probeert en niemand meer aan een huis komt :') Maar helemaal in Eindhoven en expats, zal een heel deel echt wel denken: laat maar. Zeker met de stijgende rente en andere vaste lasten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 10:53

idinn schreef:
Joh mavantos, ik bedoel echt niet dat niemand meer probeert en niemand meer aan een huis komt :') Maar helemaal in Eindhoven en expats, zal een heel deel echt wel denken: laat maar. Zeker met de stijgende rente en andere vaste lasten.

Dar denk ik idd ook.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:53

idinn schreef:

Kosseh zoekt ook in een regio waar zich steeds meer expats vestigen, rond Schiphol barst het ook van de expats en dat maakt het zeker niet makkelijker voor een alleenstaande woningzoeker.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:56

kosseh schreef:
Goedkoopste wat nu te koop staat is €289.000 voor 46m2, met erfpacht (€674 per jaar) en €361 per maand aan service kosten.
Dat is zeker met de rente van nu al meer dan ik kan lenen, laatstaan met overbieden er bij...

%) Wat een ellende

Spannend Stichlover! Is het first and final of gaan er onderhandelingen volgen?
En welke tactiek gebruiken jullie? Overbieden, interessante voorwaarden oid? Als je het wil delen hoor... :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:57

De expats drijven de prijzen enorm op. ze krijgen ook megaveel voordelen :o

Ik hoorde dat als ze zich hier vestigen en een huis kopen ze een ton krijgen van de werkgever, 1800 euro maandelijks bovenop hun toch al ruime salaris en 30% belastingvoordeel hebben voor een periode van 5 jaar.

Tja ga daar maar eens tegenop bieden....weet niet of het ook allemaal echt waar is :+ maar volgens mij grotendeels wel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:08

En vaak nog een stevige verhuisbonus ook. Tja. Je moet wat doen om ze te overtuigen hiernaartoe te komen. Feit is wel dat dat soort tech bedrijven echt niet zonder kunnen. In Nederland is dat soort talent ook niet te vinden.

Ik werk ook in een bedrijf met veel expats. In mijn huidige team zijn we met 4 NLs en 4 expats.

Daar is onrust, want 1 van de maatregelen die de overheid wil nemen is het schrapping van de 30% regeling.

Vanuit het buitenland gezien is Nederland een heel ontaantrekkelijk land door ons hoge belasting op inkomen en het duurt even dat je hier woont en ervaart, dat je merkt dat je daar als inwoner ook best wel veel van terug ziet.

(In de kwaliteit van infrastructuur, onderwijs, sociale zekerheden etc)

Maar goed. Ergens is dit een totaal andere (en ook een beetje off topic) discussie/onderwerp }:0
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-05-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:09

De expats die (gaan) werken voor de werkgever van mijn man krijgen echt geen ton of extra (huur)kosten vergoed.
Alleen bij het hele hoge segment, kunnen ze een tijdelijke huurwoning krijgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:10

Stevig imho betekend niet direct een ton :+

Los daarvan. Als jij hier woont met de 30% ruling met een bruto maand inkomen 4/5K plus betekend in de praktijk dat je per maand zo’n 2000 euro meer kan sparen dan een Nederlander. In 10 maanden tijd is dat 20k. En dat maakt toch behoorlijk verschil als je overbied.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:36

kosseh schreef:

Heel herkenbaar, hier is een beetje dezelfde situatie. Het voelt ook heel bizar wat ik hier dan voor zou betalen als mn bod geaccepteerd word. Maar je moet toch ergens wonen en ik wil niet ver de regio uit.

Ik merk hier ook dat er weinig tussen in zit, of 40m2 of meteen in de 60m2 wat 'normaal' mijn prijsklasse zou zijn maar door het overbieden kom je er niet aan.

stitchlover schreef:
Succes Duplo, hopelijk wordt het bod geaccepteerd!
Wij gaan een bod doen op de woning die we afgelopen zaterdag hebben gezien. Sluiting van de biedingen is donderdag 16u. Wij kunnen dus ook wat duimen gebruiken :j

Ik duim mee voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:35

mavantos schreef:
idinn schreef:

Ja dan moet je denk ik ook wel geluk hebben of heel hard gespaard. Ken weinig net afgestudeerden die, zonder hulp van ouders, 10K kunnen ophoesten voor de kosten koper. Wij moeten 24K aan middelen inleggen, en dat is buiten de randstad in een goedkope regio. Dat had ik, als 29 jarige, no way bij elkaar kunnen sparen.

Dan is het goedkoopste appartement hier rond de 250 K . Dan zit je met 40 m2 in een schijtbuurt :D Dat voelt als nauwelijks vooruitgang tov de gemiddelde studentenkamer die vaak ten minste nog op een leuke plek zit en waar je geen duizenden euro's voor in hoeft te leggen.
En dan moet je dus al 55K per jaar verdienen, dik boven modaal. Het overgrote deel van de mensen gaat dat écht niet verdienen na afstuderen. Dus dan ben je afhankelijk van een partner. En die heeft ook niet iedereen... Mijn vriend die het meeste verdient, kan 190K lenen. Good luck with dat. Toevallig staan er nu een paar studentenkamers voor die prijs op funda :D .

Oftewel. De kwestie geluk en/of hele lage eisen en ook nog opleidingsniveau speelt nogal een grote rol. Ik vermoed dat je hoog opgeleid bent en een studie hebt gedaan met een goede banenkans, dus dan is jouw vriendengroep mss niet echt representatief :') (des te meer omdat ze dan wsl ook uit een welvarender milieu komen. Dus je weet niet hoe ze het betaald hebben. )

Wij als jong stel (27/29) tweeverdieners met bovenmodaal inkomen kon in de randstad iig niets vinden dat enigszins qua normen boven onze sociale huurwoning uitkomt, en da's een huis van 55 m2 in een volkswijk :') En dan hebben we nog het immense geluk gehad dat we 2x redelijk simpel aan een sociale huurwoning zijn gekomen. Anders was het niet goed gekomen met me denk ik :') :P

Nee, voel zelf altijd de immense behoefte om aan iedere te verkondigen dat we simpelweg heel veel geluk hebben dat we nu iets kunnen kopen. Want dat heeft weinig met eigen verdiensten te maken en vooral een "rijke" (en niet meer levende) papa... En vind het altijd banketstaaf als vrienden dan denken dat ze niet hard genoeg werken of bang zijn dat ik me beter voel oid :P .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:51

"Alleen het kan echt wel" klopt natuurlijk ook niet. De krapte op de woningmarkt en het schrijnende tekort aan starterswoningen is geen verzinsel. Er zitten duizenden mensen vast in het ouderlijk huis, studentenwoning of huurhuis omdat er op dit moment geen reële koopopties zijn voor hen.

Jullie zoekresultaten maakten mij wel nieuwsgierig. Hier ook even een search gedaan. In Den Bosch kan je voor 175.000 een woonboot van 40 m2 kopen. De eerstvolgende goedkoopste optie is een appartement van 36 m2 voor 215.000 :7 Om te janken natuurlijk.