Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 04:43

Bij Yggdrasil heb ik de internet cursus gedaan. Is gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:24

pien_2010 schreef:
Bij Yggdrasil heb ik de internet cursus gedaan. Is gratis.

Ah dankje! Kan ik deze ergens vinden? Heb gezocht maar nog niks kunnen vinden..

Prairy schreef:
Voor het vullen van de bedden heb ik dit jaar gebruikt:
3cm dikke planken
Karton (Ikea kasten omhulsel werkt erg goed)
Schapenwol
Bruin blad
12-15 cm groen compost

Zoiets had ik in gedachte. Karton, compost, stro of hooi. Dan kan ik het tot het voorjaar zo laten liggen, maar wellicht kan ik er cast iets in zaaien voor verbetering van de grond?

pien_2010 schreef:
Wat wij deden.
1. Gras goed kort maaien.
2. Karton erop
3. Rondom goedkope hoge stenen op het karton.
4. We hadden groot stuk, dus 10 kuub compost laten brengen
5. Zelf verspreid (pfffff).
6. Inmiddels december bij vrienden schapen mest met de aanhanger gehaald en overde compost verspreid en dat tot april laten rusten.
7. In maart begonnen te zaaien in een eenvoudige plastic kas
8. In april uitgezet in de tuin.

.

Ah dus wel gewoon de winter laten rusten. Is het tegen die niet al (gedeeltelijk) vergaan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:29

Winterrogge (zaaien tot november) of zoete lupine zou kunnen. Maar gewoon karton met dikke laag compost kan inderdaad ook.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:14

Als je in september al kan zaaien zou je eventueel mosterd kunnen zaaien. Die bevriest dan in de winter en fungeert als een groenbemester.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:20

Ik merk dat op de plekken waar ik veel verschillende vaste planten en kruiden hebt die dicht op elkaar staan er ontzettend weinig onkruid op komt. En dit ondanks dat de tuin 2 jaar terug nog 1 grote onkruid verzameling was met veel distels en zo. Ik ga nu wel weer gewenste distel neerzetten (kogeldistel) voor de distelvlinders.
Met mulch heb ik helemaal amper werk aan. Dat is precies wat ik graag wilde: een diverse tuin met veel inheemse planten en weinig werk.
De diversiteit aan vlinders door inheemse waardplanten is duidelijk te merken.
Mijn handje vol groente (courgettes, andijvie enzo) staan dan ook gewoon tussen de gewone planten en niet in een speciale groente bak.
Thijm als bodembedekker vind ik helemaal top.
Snoei zonder zaad laat ik liggen, met zaad afhankelijk of het gewenst is.

Ik probeer extra meststoffen te beperken tot specifieke planten aangezien een te dikke laag compost of veel dieren mest ook veel stikstof aan het grondwater levert.

Er zijn nog steeds stukken tuin waar ik nog niet aan begonnen ben en een zooitje zijn, hopelijk volgend jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:03

Stukje voor stukje aanpakken is een stuk beter, goed bezig dus, voordeel is dan ook dat je resultaat ziet. En dingen aan kunt passen als er iets niet bevalt.

Zo gaan wij een nieuw stuk voedselbos aanleggen en dat ga ik echt anders aanpakken als toen ik als een malle aan de slag ging een paar jaar geleden. Wijsheid komt met de jaren? :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:16

Humpiedumpie
https://yggdra.be/
Succes ermee.

Sizzle wij hebben ook weinig onkruid en als we hebben trekt het er heel gemakkelijk uit. Wij laten alles dat we uittrekken gewoon liggen. Wij hebben ook mosterdzaad geplant en dat komt nu iedere keer terug. Is erg lekker het zaad, maar ook de bladeren door de salade. Dus wij zijn er blij mee.

Wij hebben een aanhanger mest voor 40 vierkante meter. Dus dat is niet zo'n dikke laag en het houdt juist de grond lekker los en in de mest zitten altijd erg veel wormen, die dan (helaas) vaak weer door de merels worden opgegeten. Je houdt een laagje over en dat is genoeg. Wij hebben wel al schapen mest dat behoorlijk gecomposteerd is en dat is fijn.

Het voordeel van de mest is dat ook paprika's, meloenen het super goed doen. Wij hebben echt prachtige paprika's, zeer grote groene niet pittige pepers, ook overheerlijke meloenen waar ik oa curries mee maak tezamen met courgettes en andere groeten. en Vandaag heb ik van kleinere courgettes, gevulde courgette gemaakt en alles komt uit de tuin behalve natuurlijk het beetje feta kaas (25 gram, en dat geeft net de lekkere smaak) net als paar champignons erbij en dunne schijfjes citroen. Zelfs stukje verse peper uit de tuin.

Ik vind het zo gaaf met alles uit de eigen tuin te koken. Ik word er erg gelukkig van. En het lijkt dat onze frambozen voor de tweede keer bloeien en frambozen gaan geven.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:28

Wat een prachtige salade!
Als je echt wilt kweken moet je uiteraard ook stikstof toevoegen, dat is in mijn geval niet zo.

Mosterdzaad ga ik naar kijken.
Ik heb inmiddels ook bergamot planten, dat is ook een leuke bloeier.

Vorig jaar was dit stuk volledig bedekt met klimop over het hele oppervlak.
Afbeelding

Bergmunt met een muntvlindertje
Afbeelding

En weer een nieuwe generatie vlinders opgekweekt
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:53

SIZZLE het is een ovenschotel die vanavond lekker mag pruttelen.
Geweldig je rigengekweekte vlinders. Je bergmunt ziet er prachtig uit. Beter als mijn Marokkaanse munt, die wel vurrukuluk al is. Bergamot is dat die paarse plant? Je tuin is zeer fleurig. Erg mooi.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:54

Ik zag net dat de Triomphe de Vienne peren wat geel aan het worden waren, en dan is het zaak er snel bij te zijn want de wespen en hoornaars zijn er gek op. Ik heb dit keer ook niet geheel rijpe geplukt. De kleinsten en echt nog niet rijp heb ik nog laten hangen. De kleinsten laat ik sowieso voor de wespen.

Afbeelding

Dat wordt vanavond een lekkere peren crumble denk ik!

Ik ben ook de enorme courgettes aan het verwerken in een soort tortillas en hartige koekjes. Erg lekker, ook om gewoon zo met wat groente te eten of zelfs zonder.
Zo te zien waren ze erg lekker -O- :')

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:57

Mooi houten werkblad prairy. Ik zie basilicum staan, die staat bij ons in de keuken tuin. Lekker veel peren heb je. Wij hebben ze ook al geplukt en laten ze verder rijpen. Compôte maken vind ik ook erg lekker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:06

Die koekjes waren sneller dan de foto _O-

Pien, ovenschaal is ook lekker :9
Die paarse is een rode melde (eetbaar als salade), ik was eerst bang dat hij te erg zou uitzaaien (eenjarige) maar is prima honkvast als ik het zaad op dezelfde plek laat liggen.

Bergamot/ goudmelisse heb ik geen foto van maar google wel:
https://www.lubera.com/ch/shop/indianer ... gKSPPD_BwE

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:17

pien_2010 schreef:
Mooi houten werkblad prairy. Ik zie basilicum staan, die staat bij ons in de keuken tuin. Lekker veel peren heb je. Wij hebben ze ook al geplukt en laten ze verder rijpen. Compôte maken vind ik ook erg lekker.

Ja dit is onze ontbijtbar, fijne ruimte om aan te zitten of extra werkruimte.

Basilicum heb ik ook in de moestuin staan :)

Ja ze waren in mijn lieftallige echtgenoot zijn buik belandt voor ik er erg in had :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 17:04

Sizzle die bergmot is wel heel prachtig. Hahaha Prairy een teken dat hij het lekker vindt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:11

Prairy heb je een recept voor die tortillas en koekjes....?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:08

Afbeelding

Nog een batch gemaakt. Met restricties in aantallen te pakken dit keer :+

Ik had een grote en een middelgrote courgette, fijn geraspt, zaad lijsten eruit.
Water goed eruit knijpen, ik heb een theedoek gebruikt.
Dat was ongeveer 12 cups denk ik.
6 eieren (ook fijn om die te kunnen verwerken)
Halve eetlepel zeezout (ik had ruim een hele, dat is te veel)
4-5 theelepel gerookte paprika poeder
3 eetlepels picadillo kruiden (Mexicaanse kruiden zeg maar)
Flink wat peper, theelepel?
3 cups fijne geraspte jong belegen kaas, oud of cheddar kan ook prima
6-8 cups panko broodkruimels

Goed mengen, grote kom nodig.

Voor de koekjes een bolletje in de hand maken en plat drukken op de bakplaat, ik heb ze ongeveer een 3-5mm dik gemaakt. Ik heb ze 15 minuten op 200 graden, dan draaien en nog eens een minuut of 5 tot ze in ieder geval aan de rand lekker bruin en knapperig zijn.

Tortilla heb ik tussen 2 bakpapier plat en dun gemaakt met deegroller en dan met een bord op maat van de pan maken en met wat olie aan 2 kanten bakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 18:45

Dat recept ga ik ook proberen. Bedankt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:24

Benieuwd hoe jullie het vinden.

Ter info, de aangegeven aantallen zijn een beetje op de gok, ik ben niet zo heel erg van het afmeten :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:40

Afmeten? Was da? :o?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:46

Handje hier, handje daar, schuddeltje hier, schuddeltje daar, snufje hier snufje daar ...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:57

Haha, werkt prima toch? Behalve dan de hoeveelheid zout. Ik ga ze ook maken, zonder kaas. Wat zou een lekkere vervanger daarvoor zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:19

balance schreef:
Haha, werkt prima toch? Behalve dan de hoeveelheid zout. Ik ga ze ook maken, zonder kaas. Wat zou een lekkere vervanger daarvoor zijn?

Goede vraag, want ik eet zeker niet zoveel kaas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:26

Ik zou het gewoon zonder kaas proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:30

Oh grappig, ik kom nu dit topic tegen, terwijl ik steeds meer aan het lezen ben hier over. Niet zozeer voor groente (maar wie weet in de toekomst), maar om meer bloemen te zaaien voor biodiversiteit, zonder de boel om te spitten.
Plan is nu: zaaibedden maken van karton op gras om te mulchen. Ik heb goed onbedrukt karton, daarop wil ik een laag compost (paardenmest + blad) doen, eventueel gemengd met wat hooi en stro afval van de paarden (zonder mest) en daarop nog een laag tuinaarde omdat ik simpelweg niet genoeg compost heb voor alle zaaibedden.
Daarin ga ik meerjarige bloemen zaaien. Ik zoek alleen nog even naar wanneer ik dat ga doen. Het karton + de mulchlaag wil ik op korte termijn al doen. Ik twijfel of ik er ook meteen aarde op doe, met name vanwege het mogelijke zaad dat is achtergebleven dat dan ontkiemt. En het wanneer van het zaaien van de bloemen. De een zegt: eind zomer, zodat het al kan ontkiemen en volgend voorjaar gaat bloeien. De ander zegt: van het voorjaar, dan ontkiemt het en heb je het jaar erop pas bloemen. Ik neig dus naar eind zomer, want dat is ook de tijd dat planten zich uitzaaien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 14:32

Welkom Dalhyo. Ga je ook groente verbouwen of enkel bloemen?