Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:34

VanHuisUit schreef:
@Verekaj dat hebben wij (mijn ex en ik) ook jarenlang aan moeten horen. We hadden een groot huis, beiden auto, ik een of meer paarden etc. en ja, dat was luxe en mooi. Maar we werkten er ook erg hard voor, allebei extra opleidingen gevolgd etc. Dan keek ik naar diegenen die dat zeiden en dacht ik ga jij maar eens zo veel uren draaien, veel van huis, opleidingen volgen op zaterdag of in je vrije tijd etc dan hoor ik je wel weer.

Nu is het zo dat ik minder uren werk en ook geen leidinggevende baan meer heb en dan krijg je het commentaar van ja maar waarom werk je zo weinig en zit je niet meer op een managementfunctie :')

Dus links- of rechtsom er is altijd commentaar :+ :7

Ik zeg eerlijk ik vind het mooi dat ik beide situaties heb meegemaakt. Ben nu gelukkig in mijn huidige situatie maar werk- en inkomen-technisch heb ik ook genoten toen ik wel heel veel geld verdiende (en uitgaf :P ). Want achteraf gezien was het wel echt heel serieus veel geld...

Daarom is dit topic ook leuk. Dat je gewoon kunt hebben over iets als sparen en je niet direct naar je hoofd krijgt geslingerd ja maar jij bent zelf uit die goede baan gestapt :+

Nou inderdaad, zit dan een stukje afgunst bij. Bijvoorbeeld als je een leuk koopje of besparing hebt gedaan. Ik ervaar dat in mijn omgeving, dat er steken onder water worden gegeven. Bijvoorbeeld met opmerkingen van, "jullie kunnen het wel betalen" of het gaat weer naar de grote bult. Net of mensen dan jaloers zijn als je het financieel goed hebt :\ ja, als je zuinig leeft en geen kinderen hebt.en dan vooral mensen die nabij staan. Wij werken er ook voor. Terwijl ze zelf ook niet hoeven te klagen. Eigen huis en auto en financiële ruimte, maar zelf beide niet werken. Wij staan er wel vroeg voor op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 23:07

:j

@tita toch zal het je verbazen hoeveel mensen wel veel verdienen maar op zich niet veel of niets overhouden. Veel verdienen betekent vaak ook grotere huizen, duurdere auto's, duurdere kleding omdat je je representatief moet kleden en toch regelmatig in iets nieuws moet verschijnen. Omdat je beiden werkt vaak een poetspersoon voor thuis. Hondenuitlaat mocht je die hebben (honden), paard in een luxe stal want je hebt geen tijd om uit te mesten. Druk sociaal leven etc.
Allemaal prachtig natuurlijk maar ... het moet allemaal wel door en door en door. Moet je eens optellen wat al die verplichtingen elke maand weer kosten, je schrikt je helemaal wezenloos.

Moet zeggen dat ik minder stress ervaar met mijn wat minder fancy baan en inkomen, huis en bezit dan toen ik dat nog wel allemaal had.

Mis het soms ook wel wat... vooral de sociale contacten. Die waren meer dan wat ik nu heb. Het was ook wel oppervlakkiger. Maar er was wel meer 'reuring'. Komt nu natuurlijk ook meer binnen door het hele corona gebeuren. En het ongelovelijke slechte weer :roll: >;)

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:30

Leuk altijd die afgunst onderling.
Mensen hebben vaak commentaar over hoe iemand anders z’n geld uitgeeft. De ene rookt als een ketter, de ander koopt elke 2 jaar een gloednieuwe auto, een ander bestelt 3x per week eten. Nou en...

Ik las net wel ergens dat 32% van de mensen betalingsachterstanden heeft. Dat is best veel zeg.

Vandaag payday incl vakantiegeld, lekker gevoel. Staat al op de spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:14

Hier wordt geld wel gewaardeerd en hoewel ik graag uitgeef ben ik even vrolijk als er een mooie som naar de spaar kan. En (be)sparen zien als uitdaging en niet als verplichting scheelt toch ook qua mindset. Ergens voel ik me wel best trots als ik een keer wat extra kan wegzetten en het allemaal gewoon kan ondanks een beperkt loon. Alleen jammer dat sparen zo weinig nog opbrengt. Dat zou de motivatie alleen maar groter maken.

@poes: we zien de voorraden vaak gewoon staan in het magazijn en ik ken iemand die er gewerkt heeft, die gaf aan dat ze regelmatig weleens wat leeg lieten staan. Anders deden ze niks anders dan dat ene rek aanvullen omdat er zo een rush op was. Vooral bij Starbucks koffiepads moet je ze soms zien stormen als die in aanbiedingen zitten :))
Bij die open verpakking denk ik altijd "is dat nou echt zo moeilijk als je 1 fles nodig hebt, om dat uit een pak te nemen waar al een andere uit is?" Ipv 3 andere pakken open te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:43

tita schreef:
Bedoel meer mee de buurman verdient 800€ meer dan jou.... wat levert het jou op .....juist niks
Je collega verdient voor het zelfde werk 500€ meer dan jou wat schiet je ermee op..... niks.... je zou juist ongelukkig kunnen worden en ondergewaardeerd

In het eerste geval is de vergelijking inderdaad zinloos, tenzij je buurman ook je collega is.
Het tweede geval vind ik juist een voorbeeld waarom ik meer openheid over loon wel fijn zou vinden, want dan kan ik het gesprek aangaan met mijn leidinggevende: hoe komt het dat die een beter loon heeft voor dezelfde werkzaamheden en wat moet ik ervoor doen om ook naar dat loon toe te werken? Als op die vragen dan concrete en oprechte antwoorden komen van de leidinggevende, dan is dat juist een reden minder om je ongelukkig of ondergewaardeerd te voelen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:38

Inzicht in loon van anderen helpt mij om minder bang te zijn. Toen ik pas met mijn bedrijf begon, was ik elke keer doodsbang als ik eens een maand 1000 euro minder verdiende ....

Ondertussen heb ik in mijn hoofd een realistisch cijfer zitten en ik denk dat ik dat zonder een transparante omgeving niet had kunnen krijgen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:44

tita schreef:
Je schiet er niks mee op om te weten wat een ander verdient.
Je zou er zelf ongelukkiger van kunnen worden.

Mijn referentiekader is helemaal kak bijna alle vrienden van mijn man hebben hele goede bedrijven of hebben zich opgewerkt
De gene die minst verdient is 8000 en hoogst is 15000 per maand die van 15000 werkt normale uren die van 8000 leeft om te werken

Al mijn vriendinnen zitten iid boven modaal ....tja .......

Dat zijn hele stevige lonen.

Maar waarom zou je daar ongelukkig van worden? Dat heb ik dan weer niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:10

Gini ik vind niet dat iedereen in zelfde functie gelijkwaardig zou moeten verdienen
Ik kan er eerlijk voor uitkomen dat ik stuk harder werk dan bepaalde collega’s terwijl zij meer kennis hebben

Poes niet iedereen is hetzelfde ik had vroeger een vriendin die daar niet tegen kon was geen afgunst maar ze vind vreselijk dat ze op de flat beleeft wonen en buiten haar baan nog een weekend baan moest hebben anders paard eruit

Zijn stevige lonen ja maar goed ik ben zo persoon die dacht dat iedereen op basis vsn 40 uur >3000€ zat ik ken(de) geen mensen met minder

En als je groep heb van 7 man alles zit erboven verschillende functies denk je hmmmmm is dat standaard?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:24

Is dat bruto of netto?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:25

Je praat altijd over bruto toch :D
Bedoel netto is van zoveel factoren verschillend

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:28

O maar 3000 bruto vind ik ook niet heel bijzonder. Ik ken wel behoorlijk veel lonen want had er altijd wel toegang toe op werk en ik praat er ook veel over. Voor een beetje geschoolde kantoorbaan met wat ervaring/verantwoordelijkheid is 3000 ook niet zo heel gek. Lonen van 8000 heb ik er in de kennissenkring een stuk of 5-6, maar die hebben idd wel stevige functies. Hoger dan dat ken ik er nog een stuk of twee denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:34

3000 euro is volgens mij ongeveer het modaal inkomen. Dat vind ik ook niet zo bijzonder hoog. Al zou ik het zelf graag verdienen :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-05-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:45

Ja idd modaal is 36500 per jaar, per maand 2816.
Is dat dan voor 40 uur? Denk het wel hè?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:49

Als je full-time werkt inderdaad :j
Of "€ 3.042 per maand, mits je het vakantiegeld direct maandelijks krijgt uitbetaald." volgens google.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:50

Ok, maar is modaal dan gemiddeld inkomen of wat de meeste mensen verdienen?
Dat geeft beide een ander beeld denk ik zo.

Nou mijn salaris is boven modaal, en ik werk 36uur. Werk wel al 19 jaar bij dit bedrijf en intern omhoog geklommen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 10:53

https://www.kekmama.nl/artikel/persoonl ... komen-2021

Geloof dat het dit jaar 2850 bruto is. En wat gezegd wordt wat er netto van overblijft is inderdaad van zoveel factoren afhankelijk. Dan heb je eventueel nog toeslagen, belastingaftrek voor hypotheekrente enz enz.
Als je bedenkt dat dat bruto is kun je nagaan hoe groot de woningnood is want hoe kun je daar in vredesnaam een woning voor kopen zonder fors spaargeld???

Nou hier vakantiegeld ook binnen *\o/* plus flinke extra met onregelmatigheidstoeslag want veel op zondag gewerkt *\o/* oftewel de spaarrekening weer lekker aangevuld en het voelt echt goed als ik nu naar dat rekeningoverzicht kijk _/-\o_ :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:54

Lekker gevoel is dat dan hè!
Ik baal nu dat ik er een flink bedrag af moet halen als m’n dakpannen vernieuwd worden. 6250 euro slik. Maar goed, wel weer mooi fris dak.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:54

Samantha_ schreef:

Gaan ze dan uit van netto of bruto?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:55

PSvanLot schreef:
Samantha_ schreef:

Gaan ze dan uit van netto of bruto?

Is altijd bruto.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:21

3000 bruto ... Wat hou je daar netto van over vraag ik me nu dan wel af?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:25

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:29

Belsje schreef:
3000 bruto ... Wat hou je daar netto van over vraag ik me nu dan wel af?

Dat is dus heel erg wisselend en afhankelijk van evt toeslagen en vergoedingen ;) (en van of je in NL of B woont denk ik?)
Momenteel heb ik iets meer (3150 bruto), maar daar moet ik zelf mijn pensioen nog van beleggen (werkgeversbijdrage van 150 euro zit daar in, dus zeg maar 3000 + 150l; we hebben geen cao).
Er komt netto iets van 2400 euro binnen inclusief dat pensioendeel. Dat gaat rechtstreeks naar een beleggingsrekening (het pensioendeel dus). De rest is netto inkomen. Grofweg he, reken me niet af op losse euro's, punten en komma's ;)

Bij mijn nieuwe baan zal dat anders zijn. Bruto inkomen is grofweg gelijk, maar wel een cao en pensioen wordt vanuit de werkgever in een pensioenfonds gestopt ipv mee uitbetaald.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 25-05-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:31

Hier ook vakantiegeld en al naar een paar dingen gedaan.
Dierenarts voor de kat, geld geleend, creditcard en ik heb van iemand een naai- en lockmachine overgenomen.
Verder durf ik er niet aan te komen....

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:31

Denk idd van 3000 bruto zo’n 2200 euro netto.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:33

3000 bruto komt normaal gesproken zonder lease en dergelijke uit op 2400 netto. Misschien iets minder als er nog pensioen af gaat.