Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:19

@Balance
Als je grotere paarden hebt zal het beter gaan als er een flinke laag sneeuw ligt, maar omdat TS kleine pony's en wat kipjes heeft was ik benieuwd of het mogelijk was.
En of er dan eerst geruimd moest worden :D

balance
Moderator Over Paarden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:27

Ik was niet duidelijk. Wat ik bedoel is, dat je paarden leert dat hooi zowel voedsel als bodem bedekking is als je overgebleven hooi in hun verblijf gooit. Dat is tenminste mijn ervaring. Als ik teveel hooi geef, gaan ze ermee knoeien en er in plassen en mesten.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 22:52

Brainless: Ze staan altijd overdag buiten en 's nachts binnen

Balance: Hihi, dat doet mij terug denken aan mijn oude ponny, die liep hier ook altijd los op het erf :)

Heb nooit problemen ervaren met het hooi in de stallen doen. Ze eten altijd netjes hun ruif leeg en wat ze niet lusten gaat dus in de stal. Maar ze krijgen dus ook nooit hooi zo in de stal, dus misschien dat dat het verschil maakt?

De mest leggen we nu eerst op hopen in de weides en later in de winter spreiden we dat uit. Dan komen de pony's er niet meer op tot na de hooioogst, ergens half juli op zijn vroegst dus.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:43

Ah, kijk. Dat vroeg ik me dus af. Ik heb te weinig weidegang of teveel dieren om het op deze manier te doen. Ik sleep dus altijd buiten en heb alleen schuilstallen.
Ik zag op internet dat je oud hooi (niet eetbaar dus) ook het beste in de wei kunt gooien en uitspreiden op plekken die kaal zijn. Wel op een stuk waar ze dus niet lopen.

De zaden zorgen er het volgende jaar voor dat het weiland weer mooi vol is.
Idem met wat jij doet; winterrust hoeft niet. Laat ze maar lopen en de boel bemesten in de sneeuw.
Het volgende jaar slepen voordat het seizoen weer start.

Heb ik nou gemist hoe het met je linnen is verlopen? Daar had je heritage zaad voor gekregen als proef, dacht ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:06

Weer een leuk stukje geschreven en zo gezellig hoe je beschrijft dat de pony's naar buiten rennen en het oudje er achter aan gaat zeer bedaard. Leuke foto van de rok en de kippetjes. Komt authentiek van en van vroeger over. Ik geniet van je foto's.

Brainless schreef:
Ik denk dat zij bedoeld dat bakingsoda en bakpoeder (bijna) hetzelfde is, dus dat 1 van beide gebruiken hetzelfde werkt.
klopt daar je ook nog zuurdesem gebruikt is het bijna driedubbel. Dat bedoelde ik inderdaad.

BEdankt ook voor je waarschuwing van koolmonoxide. Ik kom uit de mijnstreek en ben opgegroeid met de kolenkachel en daar heb je dus hetzelfde bij. Ik ken het gevaar maar het is de sluipende moordenaar. Onze gaskachel is voor binnen en slaat met te weinig zuurstof zelf af.

Hier doet alles het weer. Dat vind ik erg fijn. Dus de pelletkachel die ook stroom nodig heeft, blaast weer zijn warme lucht. We kunnen weer wassen en warm douchen en alle moderne dingen als een lichtknopje geeft weer licht en stroom. Ik hou van die luxe ook al gingen mijn man en ik gelijk gezellig terug in de ons bekende vroegere gezelligheid zonder TV en luxeheid. We hebben gezellig samen gedobbeld (heel erg gelachen) en gekaart. We gaan wel een generator kopen want gelukkig hadden 100 meter verder mensen die net aan de andere kant woonden van de boom wel nog stroom waar we met een verlengsnoer onze diepvries mochten aansluiten. Mijn man die tegen de gaskachel was (vond het overdreven) is nu ook om als het gaat om een generator voor onze vriezer, opladen telefoon en zijn gehoorapparaat. Met de generator kunnen een behoorlijk lange tijd zelfstandig leven zonder stroom. Niet ideaal aan de wasbak wassen met opgewarmd water, maar het kan wel en heb het ook gedaan. }>

Dus nu ook tijd om even te reageren. Ik wilde hier voor gaan zitten want ik vind het topic te leuk en gezellig.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 21:55

Hej wat leuk dat je dat herinnert balance! Ik heb daar verder nog niets overgepost want ik heb mijn gereedschap nog niet kompleet om het te verwerken. Maar het vlas doet het hier fantastisch! Het eerste jaar had ik 1 vierkante meter, het jaar daarna zaadjes genoeg voor 4 m2 en afgelopen jaar was het 16 vierkante meter *\o/* . Ik had zelfs nog wel zaadjes voor meer maar geen ruimte -O- . Het vlas van dit jaar is iets korter als de voorgaande jaren door de droogte... Ik kijk er naar uit om verder te gaan met dit project maar ik mis nog de hekelkammen Die hoop ik nog te vinden bij een antiekwinkel of anders moet ik kijken of die zelf kan maken.

Dank je wel Pien_2010! Fijn dat alles weer werkt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:05

TheaD schreef:
Dan komt er binnenkort een stukje over zuurdeeg :)

Super graag, super leuk!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:05

Oh ja iets over zuurdesem vind ik ook leuk. Op een of andere manier rijst mijn brood dan niet. En wordt het plat zwaar brood. Dat vind ik dan na een tijdje niet leuk meer. Vergeet ik mijn starter eten te geven. En ga ik weer over op gewoon brood vd bakker.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:16

De gevulde broodtrommel

Een zuurdesem serie, deel1

Afbeelding

Ik liep door de achterdeur naar binnen, opgelucht dat ik de zware mand met hout neer kon zetten. Vanmorgen in alle vroegte had ik het brood al gevormd en nu was het tijd om het fornuis op te stoken. Het voelt lekker om het fornuis aan te hebben nu de dagen steeds koeler worden. Hoewel ik houd van de donkere melancholische dagen, kan ik het gevoel niet van mij afschudden dat de herfst langzaam wegglijd en de winter binnensluipt. Al de kleur is verdwenen nu de bomen bladerloos zijn. Wat is er dan beter als comfort en warmte?

De warme vertrouwde geur van gebakken brood zweeft zachtjes uit de oven. Ik zou kunnen overleven op brood alleen, mocht het nodig zijn, (niet dat ik dat zou willen maar als het zou moeten....) Ik houd van brood. Van het hele proces van het voeren van mijn zuurdesem tot het kneden van het deeg maar bovenal het veelzijdige en voedzame eindproduct.

Ik zal eerlijk zijn, ik ben op het punt van het bakken van brood gekomen waar ik niets anders meer meet dan het zout en het water. Voeg een beetje starter toe, voeg meer meel toe tot het de consistentie heeft bereikt die zo vertrouwd is geworden, en dan is het klaar. Dat komt omdat ik alweer 16 jaar mijn eigen brood bak en ik het proces door en door ken. Jij kunt dat ook leren.

Het zal enige tijd duren om te leren hoe een goed deeg eruit ziet, hoe verschillende weersomstandigheden en verschillende seizoenen meer of minder meel vereisen. Oefenen, oefenen, oefenen! Wees niet bang om in het begin ‘lelijke’ broden te maken. Zolang je het zout niet bent vergeten of het te lang(of kort) hebt laten bakken, is het eetbaar, hoe het er ook uitziet.

Tik op de onderkant als het brood gebakken is, klinkt het hol? dan is hij gaar en klaar.

Dit recept is voor één brood.

wat je nodig hebt:
150/200ml actieve, bruisende zuurdesemstarter
300 ml water (kamertemperatuur of licht warm)
500-750 gr biologisch (tarwe)meel (volkoren of wit)
1 1/2 theelepel zeezout

Dutch oven of juspan

Bakschema

dag 1:

OCHTEND:
In de ochtend voor het ontbijt, geef ik mijn starter eten. Ongeveer 1 dl volkoren tarwemeel en zoveel water dat het een soort dikke brij wordt. Zet de starter op een warme (18-24 C) plek.

Afbeelding

Afbeelding

AVOND: In de avond van diezelfde dag begin ik met mijn deeg.

Afbeelding

Doe 250ml water in een kom en voeg 250gr meel toe en roer het even door. Mix nu de starter erdoor. Nu voeg ik 250gr meel toe en ook het zout. Al roerend werk het deeg door elkaar. Beetje bij beetje voeg ik de rest van het meel toe tot het een samenhangend deeg wordt, wat niet te plakkerig is. Dan is het tijd voor het kneden of beter gezegd uitrekken en opvouwen. Ik pak het deeg vast en laat het langzaam uitrekken boven de kom. Vouw het weer bij elkaar, draai een kwartslag en herhaal het proces tot het deeg glad en glanzend wordt. Dan vorm ik het deeg tot een bal en leg het in de kom.

Afbeelding

NACHT: Ik laat mijn deeg bedekt met een bord fermenteren over de nacht. Tegen de tijd dat ik de volgende ochtend wakker word, is het in omvang verdubbeld en klaar voor gebruik.

dag 2:

OCHTEND:
Na het ontbijt, doe ik het deeg uit de kom op een grote broodplank, en trek het deeg voorzichtig uit tot het een rechthoek vormt. Dan vouw ik het op en vorm het en laat het rijzen op een stuk bakpapier in een mandje.

Afbeelding

Terwijl het staat te rijzen ik geniet van mijn tweede kopje thee en doe daarna mijn ochtend klusjes. Na ruim een uur is het alweer tijd om het houtfornuis op gang te jagen zodat hij heet genoeg is om te bakken. Ik zet de juspan gelijk in de oven tijdens dat het fornuis op temperatuur komt.

Afbeelding

Dan snijd ik de bovenkant van het deeg in en laat hem met bakpapier en al in de hete juspan zakken. Deksel erop en oven dicht. Na 20-30 min kun je het deksel eraf halen en bak het brood nog 20 min bruin en knapperig.

Haal uit de oven en laat het minimaal een uur afkoelen op een rek voordat je hem aansnijd. Dit is belangrijk omdat het brood blijft nagaren zelfs als het al uit de oven is. De beste kruim heb je als je hem volledig laat afkoelen, maar het is moeilijk om zo lang te wachten als het zo lekker ruikt ;)

Afbeelding

Bewaar het brood in een broodtrommel.

Houd er rekening mee dat tijdens de zomer, wanneer het huis erg warm is, dit bakschema compacter is omdat de hitte ervoor zorgt dat alles sneller rijst, zowel het starter als het brooddeeg.

-Als je starter een laagje water heeft, moet je hem vaker eten geven en het gebeurd minder snel als je de starter aan de dikke kant houd.
- Als je de starter niet gebruikt, bewaar in de koelkast nadat je hem gevoerd hebt. Daarna kun je hem gebruiken zoals in mijn recept.
- Gebruiken een goede kwaliteit meel voor de starter, liefst biologisch en volkoren.
- de starter doet het het best als je hem regelmatig gebruikt. Regelmatig maak ik elke dag iets met zuurdeeg en het dagelijkse eten geven en gebruiken maakt de starter heel actief :)
- Hoe meer starter je in de pot hebt zitten, hoe meer je hem eten moet geven. Ik probeer meestal zo'n 2 tot 5 el in de pot te laten voor ik hem voer met een dl meel en wat water.
- Gooi overgebleven starter niet weg maar maak er pannenkoeken of zuurdesem biscuits van.

Deze recepten volgen nog in de komende tijd ;)

Ik ben geen expert maar als jullie vragen hebben kom maar op :P Wie weet kan ik jou op weg helpen om een gezond en lekker brood te bakken

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:39

Ik ga het toch weer proberen. Ik ga rondvragen of iemand in mijn omgeving een starter heeft waar ik wat van kan gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:02

Misschien toch een keer proberen. Ik hou alleen niet zo van deeg met water. Ben verzot op gebruik van melk om brood te bakken.

Je gebruik geen gist met een starter of brood bakken.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 22:05

Marcella schreef:
Misschien toch een keer proberen. Ik hou alleen niet zo van deeg met water. Ben verzot op gebruik van melk om brood te bakken.

Dat kan ook prima, het water in het deeg kun je vervangen door melk, kefier, karnemelk, yoghurt. De starter moet je wel met water (en meel) voeren :)

Jeetje77: Leuk! Ik hoop dat iemand in je omgeving een starter heeft maar anders is het ook niet moeilijk om er zelf een te maken :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:08

Oeh yoghurt dat lijkt mij helemaal. :9 :9

Drink voor de rest weinig tot geen zuivel, maar van yoghurt ben ik verzot. Maak nu ook iedere keer mijn eigen vruchten yoghurt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:12

Leuke berichten weer! Fijn om af en toe weer iets van je te lezen, brengt altijd een glimlach op m'n gezicht. Ik heb op dit moment helaas geen (priori)tijd om te bakken, maar het is zo heerlijk om te doen.
Je eigen starter maken kost je ongeveer 1-1,5 week, heel goed te doen! En de restjes gebruik(te) ik voor pannenkoeken of snelle, in de koekenpan gebakken 'koekjes', kan met zoete of met hartige ingrediënten - de honden vinden het ook heel lekker.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:55

Ook ik ben blij dat je weer post, vond en vind het altijd leuk om je foto's te bekijken en je verhalen te lezen.

Ben je werkelijk zo tevreden met jou/jullie leven als het lijkt uit je posts? En je partner?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:31

Wat ik over hou van mijn starter gebruik ik de volgende keer weer. Zolang je tussen door blijft "voeden" blijft hij actief.
Mijn starter nu is wat te inactief en dan die ik er een eetlepel rogge bij. Vanavond maar een kijken of ik al wat meel kan toevoegen.

Bedankt voor het leuke stuk en recept. Ik doe het ook zo ongeveer.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:22

Het lijkt me geweldig lekker op je eigen zuurdesem brood te bakken, maar ik zou momenteel niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Bedank voor je uitgebreide verslag.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:31

mar_fay Dank je wel <3 Dat vind ik fijn om te lezen dat mijn kleine stukjes jou verblijden <3 . Helaas is dat zo in het leven, dat je niet tijd kunt hebben voor alles. Heerlijk, dat jij ook zo creatief gebruik maakte van je zuurdesem <3

Hevonen Dank je wel <3 Ik waardeer het zo dat jullie elke keer weer de tijd nemen om een reactie te schrijven <3 <3

Ja, ik ben werkelijk zo tevreden met mijn leven zoals blijkt uit mijn posts. "Vroeger" las ik heel veel boeken en droomde mij naar een plaats en een tijd waarvan ik dacht dat het alleen in boeken bestond. Nu leid ik een leven nog spannender en avontuurlijker dan ik mij ooit had kunnen voorstellen. Het is je instelling in het leven die maakt dat je tevreden bent. Ik heb alles wat ik mij ooit heb gewenst en nog meer. Maar ook nog kleine en grote dromen voor de toekomst en een partner met dezelfde kijk op het leven als ik <3

pien_2010 Als je hem dan iedere keer voed en niet gebruikt heb je dan op het laatst niet heel veel starter?

en dank je wel voor het compliment <3

Ceetje_bokt Dank je wel <3 Jammer dat je het op dit moment te druk hebt om te bakken. Maar misschien kun je zo nu en dan eigen brood bakken, bijvoorbeeld alleen in het weekend. Het kost op zich niet heel veel tijd. 10min "kneden" De volgende dag 5 min voor het vormen en dan het bakken. Maar het meest van de tijd is het wachten en hoef je niet actief iets te doen. Maar ik snap dat het voelt als veel werk. Ik heb dat ook als ik iets nieuws wil leren, het voelt zo overweldigend dan en voor mijn gevoel ook teveel tijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:42

Ik ga denk ik binnenkort even kijken om een starter te maken. Weet alleen nog niet of het vouwen/rekken gaat lukken met mijn handen, maar dat is uitproberen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:15

Ik ben al een tijd een stille meelezer, steeds weer fijn om een nieuw stukje van je te lezen Thea!
Elke keer ben ik onder de indruk van de hoeveelheid werk die je verzet. Zelf word ik al moe als ik er aan denk, maar als ik daar beter over nadenk hangt dat samen met het idee het te moeten combineren met mijn huidige leven (baan op kantoor, kinderen, enzovoorts). Jij staat er natuurlijk heel anders in, het is je levenswijze, niet een hobby die je naast je leven doet, zeg maar.

TheaD schreef:
Het zal enige tijd duren om te leren hoe een goed deeg eruit ziet, hoe verschillende weersomstandigheden en verschillende seizoenen meer of minder meel vereisen.

Dit vond ik heel leuk om te lezen. Mijn man heeft laatst een cursus pizza bakken gedaan, en heeft daar vooral het concept uit meegenomen dat andere omstandigheden vragen om wijzigingen in het recept. Dat een recept bijvoorbeeld vraagt om 'lauwwarm water', maar dat je dat alleen wilt in de winter als het kouder is en je deeg/gist meer op temperatuur moet komen. Dat je beter koud water kan gebruiken in de zomer als alle ingrediënten al warmer zijn.
Dingen die eigenlijk logisch zijn als je er over nadenkt, maar 'we' zijn zo gewend aan het volgen van een recept dat je toch braaf doet wat er staat - niet altijd met de gewenste resultaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:17

Antwoord op je vraag. Ik maak brood met 200 gram starter en ik maak altijd 2 broden die de vriezer in gaan. Dat klopt mooi met het ritme de hoeveelheid. Dus nee, ik heb nooit teveel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:50

TheaD schreef:
Ja, ik ben werkelijk zo tevreden met mijn leven zoals blijkt uit mijn posts. "Vroeger" las ik heel veel boeken en droomde mij naar een plaats en een tijd waarvan ik dacht dat het alleen in boeken bestond. Nu leid ik een leven nog spannender en avontuurlijker dan ik mij ooit had kunnen voorstellen. Het is je instelling in het leven die maakt dat je tevreden bent. Ik heb alles wat ik mij ooit heb gewenst en nog meer. Maar ook nog kleine en grote dromen voor de toekomst en een partner met dezelfde kijk op het leven als ik <3

Hoe hebben jullie de stappen daadwerkelijk gedaan om te komen waar je nu bent (letterlijk en figuurlijk)? Hoe heb je bedacht welk land je wil wonen, hoe heb je dat onderzocht?

Ik heb al een hele tijd (paar jaar) zo'n onrustig gevoel dat ik niet in Nederland wil blijven, maar wat/waar dan wel. En ook, hoe kom je daar achter. Frankrijk is het in ieder geval niet, Zweden/noorden ook niet, te koud en te veel sneeuw ;)

En de opmerkingen, je moet de rust vinden in jezelf, en dan komt het in Nederland ook goed, vind ik altijd zo lastig.
Mijn man staat open voor emigratie maar wel pas over jaren, hij wil nog blijven werken in Nederland.

En dan lees ik weer die posts van oa jou en dan denk ik, ja, dat wil ik ook wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:53

Prairy in Nederland is die rust krijgen ook moeilijker als je niet in stille natuur woont, zoals Thea of wij hier.
Ik was dit weekend in Parijs (geweldig) maar ik heb in 3 dagen meer prikkels gehad als hier in een maand. Ik ben er nog steeds bij van aan het komen, en Nederland ervaar ik als heel druk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:01

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:32

Oei, dat is interessant! Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoeveel aandacht moet je geven aan een zuurdesemstarter per week? Dus als ik op zaterdag/zondag een brood wil bakken, wat moet ik dan op de andere dagen doen?