Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:45

Leuk al die paddenstoelen!
Wij gaan vaak opzoek naar de Cèpe, (boleet geloof ik) lekkere paddenstoel, vooral de wat kleinere exemplaren.

Wij hebben dit jaar ook veel paddenstoelen in de tuin, voornamelijk op de plaatsen waar van de zomer de leen pony's gestaan hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:10

Wat een informatief leuk topic :D

Ik heb hier ook altijd heel veel verschillende paddestoelen en geen flauw idee welke haha. Ik heb in ieder geval ook de beker zwam en vliegenzwam :) oh en die grote pannenkoek zwam, die is eetbaar toch?

Kan ik, als ik er aan denk, eens wat foto's maken en hier zetten? Mag jij zeggen wat het is :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 09:38

@Jes: paddenstoelen <3 paardenkak :')

boleten zijn inderdaad lekker blijkbaar, ga volgend jaar toch maar eens eentje proberen...

@Prairy: ja hoor, zwier ze maar in het topic. Ik kan de app obsidentify ook wel aanraden, maar paddenstoelen zijn ne moeilijke (foto's van de onderkant zijn nodig).

Je bedoelt de Grote parasolzwam? Eetbaar inderdaad :j

@Miranda en Suzanne: ja, het beitsen valt echt dik tegen :P gaat geen meter vooruit maar het resultaat is gelukkig wel heel mooi!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:42

Hij kan niet wachten om alles te ontdekken en terroriseren bij jullie!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:59

Zo ziet hij er wel uit! Wat een mooie kater!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:02

<3 <3

We kijken er naar uit!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:12

Solleke_Noah schreef:
@Jis: je hebt gelijk! Na wat opzoekingswerk kwam we ook uit op een slijpsteen :) ik blijf me verbazen over alles wat we hier in de loop der jaren al opgegraven hebben, kan zo een landbouwmuseum beginnen _O-

:D Gaaf dat jullie zoveel vinden. Al bedacht wat jullie met de slijpsteen gaan doen?

Wat een stoer Abessijn kitten. <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:19

O jee, dat gaat nog wat worden. Duidelijk een kat met cattitude.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:28

Maflinger_S schreef:
O jee, dat gaat nog wat worden. Duidelijk een kat met cattitude.

Haha tja een abessijn. Die zijn cattidude. Hij is wel echt een knuffel ligt heel graag op een dekentje bij je.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:42

Net een minileeuwtje, wat een schatje!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:26

Och wat een prachtig dinkie <3

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:09

Ik heb vanmorgen het hele topic bijgelezen vanaf pagina 16 :') (oke, vooral jou berichten := )

Wat super interessant kun jij vertellen zeg! ik intresseer me precies niks in ongedierte en insecten en vlinders enzo. (oke, alles kleiner dan een kat heeft mijn intresse niet echt) maar wat kun jij leuk vertellen en interessant! vond het ook echt jammer dat bij mij een hele boel foto's het niet meer doen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:28

Wat een lief leeuwtje! <3

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:47

Ik volg hier ook al een tijdje en ik vind jullie project echt prachtig! Heerlijk dat jullie plaats maken voor de natuur. Zelf wil ik het ook zo aanpakken als ik ooit over een eigen stuk grond beschik. Nu op mijn huurweide probeer ik ook al bepaalde dingen te doen (aanplant bomenrand, natuurlijk weidebeheer,...) maar daar ben ik natuurlijk beperkt qua mogelijkheden...

Maar nu heb ik wel een vraag, ik zie dat er een kat bij jullie komt wonen, maar als bioloog zijnde, weet jij alvast wel dat rondstruinende huiskatten een flinke ravage aanrichten aan onze wilde fauna, die sowieso al zwaar onder druk staat. Gaat de kat dan een binnenkat worden?

Wel een prachtige kat! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 17:55

@Elfie: thanks! En super dat je er ook zo mee bezig bent.

Klopt, onze katten (we hebben er, als de baby erbij komt, drie in totaal) zijn alledrie binnenkatten :) ze komen uit het asiel en bij hun vorige eigenaars zaten ze ook altijd binnen, dus ze zijn het zo gewoon. Ze vragen ook nooit om naar buiten te gaan. En de nieuwe baby is het natuurlijk ook gewoon en de fokker (xoranlover) heeft hem aan een tuigje gewend zodat we buiten met hem kunnen wandelen.

@Ladybird: wat een leuk compliment, merci :D jouw boktnaam doet wel wat anders vermoeden _O- ja, spijtig he van de foto's... geen idee hoe ik ze weer werkend krijg?

@Jis; denk dat ik de slijpsteen ter decoratie in de tuin ga zetten :D

@al de rest: wij vinden hem natuurlijk ook een prachtig leeuwtje <3 dankjewel!! En zijn karakter lijkt perfect te matchen met onze andere katten: een lief knuffeltje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 15:35

Vandaag was het fruitbomen dag :):)

Om 8u20 werden we verwacht bij het afhaalpunt van het Regionaal landschap voor onze fruitbomen en haagplantjes op te halen. De bomen waren groter dan we verwacht hadden, bijna 4 meter. Dat paste dus niet helemaal :P

(waarom hoogstam? => Voor heel wat dieren zijn hoogstambomen van onschatbare waarde: vogels, kleine zoogdieren en insecten gebruiken het (val)fruit immers als voedselbron. Als er rondom de fruitbomen beschutting aanwezig is (hoog gras, houtkanten, …), kunnen er bijzonder veel dieren leven. In een oude hoogstamboomgaard met voldoende holtes in de bomen kan je heel wat holenbroedende vogels (bv. boomkruiper, specht, holenduif, steenuil, …) en misschien zelfs een vleermuis aantreffen. )

Afbeelding

Afbeelding

'Even de bomen planten' werd uiteindelijk een klusje van 9u tot 13u :') waar we ze wilden zetten zat een stuk fundering van een oude stal ofzo? Alleszins, stenen, beton, dakpannen... na een heel gezwoeg met pikhouweel en spade, hebben we er uiteindelijk de drilboor bij moeten halen :')

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het graven deze leukerd nog gevonden. Denk de larve van een meikever.

Afbeelding

Maar al het gezwoeg dan toch beloond met drie fruitbomen (pruim, appel en perzik) en een bloesemhaag (gelderse roos, hondsroos, meidoorn en sleedoorn) :D

Afbeelding

Mijn vriend wou wel even poseren bij zijn overwinning _O-

Afbeelding

Hier stond eerst een betonnen tuinomheining, die hebben we weggehaald en deels vervangen met een takkenwal, gestapelde stenen en nu het haagje dan. Rond de betonnen paal hebben we kamperfoelie geplant om errond te groeien :) ik hoop dat het gaat uitgroeien tot een prachtig haagje voor de bijen en vogels :D

Afbeelding

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:36

Heel benieuwd hoe het er van het voorjaar uit ziet :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:07

Cool! Mooie bomen dan al zeg, ik had de mijne ook iets groter moeten kopen :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:58

Tof zeg! Flinke stap weer zo :D

#jaloers
(Mijn plantgoed komt pas eind nov)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 20:29

@Marlies: eind december? Hopen dat de grond niet bevroren is tegen dan, anders heb je ook een drilboor nodig :P

@Prairy: jij hebt toch soms al echt grote kanjers in je voedselbos, niet? :D

@Eelmo: oh, ik ook! Nu is het maar een treurige bende :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:30

Ja maar dat komt omdat ik die gratis van marktplaats haal haha haha, de laatste aanwinst zijn 2 grote moerbei van een jaar of 20. Hopelijk gaan die goed aanslaan! Alles wat ik gekocht heb is echt mini :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 20:33

Prairy schreef:
Ja maar dat komt omdat ik die gratis van marktplaats haal haha haha, de laatste aanwinst zijn 2 grote moerbei van een jaar of 20. Hopelijk gaan die goed aanslaan! Alles wat ik gekocht heb is echt mini :')

Die had ik gezien in je topic, zou super zijn als die aanslaan. Heb moerbei moeten googelen maar echt prachtige bomen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:43

Ik kan hier toevallig nog wat zaailingen en andere kleine fruitbomen uitsteken in een van onze weides. Zijn voornamelijk appelbomen maar zijn nu nog mini :+ . Kwam ze tegen in een muur van bramenstruiken etc dus heb geprobeerd om er omheen te werken met de bosmaaier. Ook weer zonde als de schapen ze opeten of ik er met de trekker overheen maai.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:10

Ze hebben echt prachtig blad die moerbeien, echt enorm groot.

Palousa, appelzaailingen zijn waarschijnlijk niet echt lekkere vrucht bomen, maar je weet het maar nooit! Wie weet heb je wel ineens een nieuw ras ontdekt dat super lekker is haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 13:09

@palousa: mooie vondst :D jullie hebben ook wel plek voor een schaap-proof voedselbos :)

@Prairy: meest jaloers ben ik op jouw Ginkgo, past totaal niet in mijn inheemse planten bedoening, maar dat zijn zo'n prachtige bomen. Doet die het nog steeds goed?

Wij hebben daarstraks nog een nieuw huisgenootje opgehaald :+ die mag aan onze vijver gaan zitten.

Afbeelding