Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:23

superpony schreef:
Is het de smalle vaatwasser? Heb je daar genoeg aan?

Zou je niet liever de kookplaat naast de oven willen? En dan spoelbak en vaatwasser op het rechter stuk? Ik denk dat het qua werk fijner is.

Wij hebben onder de kookplaat 2 lade's en kan je best veel pannen in kwijt. Dan onder de oven wat oven spullen/schalen.

RENGÖRA Inbouwvaatwasser60 cm - deze vaatwasser gekozen is beste koop zag ik volgens consumenten bond.
Omwisselen is geloof ik lastig ivm de water aansluiting en afvoer die daar nu al zit.
We hebben in onze rug(als we koken) een open deel naar de woonkamer dus de hoge in de andere hoek vind ik dan denk ik minder mooi

superpony

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:09

Oke, wij hebben de Diskad, maar hadden die al eerder gekocht dan de keuken. Is officieel een Bosch. Hadden in vorige huis ook een vaatwasser via Ikea en was prima ook.

Ja, je staat er met je rug naartoe dan. Maar we zijn in wat keukenzaken geweest en daar vaak over werkhoogte en draaien gehad van kookplaat naar oven/magnetron, warme spullen in je handen etc.
We hebben de keuken neergezet met isolatie platen en toen gaan draaien en naspelen als je kookt.

Wel compleet andere keuken en in een nieuwe ruimte. Had het nog willen veranderen, maar moesten we weer onder de grond en ben nu aan de volgorde gewend en die is eigenlijk goed.
Alleen de vaatwasser heeft een bestek la en moet nu vanaf de andere kant indelen en dat is even schakelen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:27

blij met je ideetjes hoor!
Dingen waar je eigenlijk niet echt over nadenkt.

Een besteklade vind ik in zelf in de vaatwasser minder fijn, maar zal vast ook wennen. Wel bewust dus met bestekbakje gekozen. (waren dan 3 opties)

Qua koken en dan naar de oven... is misschien inderdaad wel handiger... maar wordt lastig.

Wel zat ik te denken om de oven in de meest rechterkast te oden ivm de hitte naar de koel en vries kast maar dan vind ik het qua uiterlijk wel minder mooi uit zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:46

Ja, het was een gok. We hadden altijd een bakje en die optie was er, maar we stonden daar en paar keer open en dicht gedaan en ook gekeken wat voor soort vaat we het meeste hebben.

Hij stond nu ruim een jaar links van me en dan leg je je bestek er zo in. Nu dus omgekeerd.

We hebben een aanbouw gebouwd en daar vooraf raam in bepaald. Toen alle aansluitingen lagen had ik wat spijt dat de koelkast op de plek kwam, waar hij nu staat. Maar aan de andere kant, wordt de doorgang wat kleiner en donker. We hebben een amerikaan, dus dubbel deurs.
Maar die wilde ik ook aan de "koude" kant.

Nu zit in ons eiland; kastje, spoelbak, vaatwasser ( dus bovenop werkruimte) kookplaat met afzuiging en kastje. Aan andere kant 2 kastjes op de hoek en in het midden bar.

Dan achter je keukenblok onder het raam. In de hoek die koelkast, maar nog wat ruimte naast. Onder raam kastjes en naast raam oven kast 1.40m
De oven zit dus in 1 draai achter de kookplaat, maar kan het er ook naast neerzetten.

We hebben voor we nog wat kastjes haalden de koelkast nog even verplaatst, maar we zijn nu zo gewend aan deze volgorde, dat hij meteen weer terug stond. Ook qua deuren open doen etc.

Alles went uiteindelijk, maar spijt achteraf is wel vervelend. Ik heb nu 2jr in een piep klein keukentje gekookt met kleine 4 pits gasplaat en oven eronder tegen de muur. Vreselijk, maar wist dat het tijdelijk was. Heb weleens gegooid en gevloekt, maar nu moet ik terug naar het alles kan wel en verzuip even een beetje in de ruimte en het gemak.

Als je veel kookt en je draai kan vinden, is het zo weer je eigen keuken.

Wij hebben bijv 1.20m tussen keukenblok en eiland en ik dacht dat het heel breed zou aanvoelen, maar valt hartstikke mee, ook praktisch gezien.

En mn man stond vd week naast me, maar niet in de weg, dus scheelt ook weer een keer mopperen :0

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:03

Niene87 schreef:
[ [url=m/UyaBhV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Indeling hoge kasten (van links naar rechts)
Grote vriezer (met kleine ruimte erboven voor schalen of vuilniszakken of iets dergelijk)
Oven en Magnetron met boven en onder dan plek voor schalen en zo
Grote koelkast (met kleine ruimte erboven voor schalen of vuilniszakken of iets dergelijk)

Indeling lage kasten (van links naar rechts)
Vaatwasser
Wasbak met lade voor doekjes en lade voor prullenbakken
Smal kastje met 2 lades voor kinderspul
Hoekkast met uittrek systeem voor pannen
Kookplaat met afzuiging en lades (bestek? en broodbeleg denk ik)
Smal kastje voor kruiden
Kastje met lades voor borden en glaswerk

Zo ongeveer is dan de indeling

Ik ben zelf heel blij dat mijn bestek la niet bij de kookplaat is. Vaak kookt 1 van ons en de ander ruimt vaatwasser uit of dekt de tafel. Onze besteklade zit op een leeg stuk, waar we onze snijhoek van hebben gemaakt.
Als de afvoeren nu goed zitten, zou ik in die opstelling weinig veranderen.

Hoe lang zijn jullie? Gekke vraag maar ik ben zelf niet groot en heb dus helemaal geen hoge kasten en bewust een losse magnetron en oven onder de kookplaat.
Ik wil niet met saus uit de oven of magnetron op mijzelf knoeien.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:38

Mijn man is 1.94 en ik 1.74
Ik heb nu voor het lijnenspel de oven wat hoger geplaatst, maar thuis hebben we nu ook deze hoge kasten maar dan de oven op iets lagere plek.

we hebben 15 sept toch een afspraak bij de ikea in Hengelo om de keuken door te lopen. Dus dan gaan we die hoogte ook bespreken denk ik

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:37

Ikea keuken eigenaren; hebben jullie nog tips mbt de hoogte van de stopcontacten in de muur tbv koel-vries, vaatwasser en zo? En de afvoer/ waterleiding; zijn daar nog aandachtspunten voor? Ik bedoel: hoeveel ruimte is er achter?
Andere tips ook welkom natuurlijk, vandaag veel inspiratie opgedaan daar. Wil wel andere apparatuur want dat voelt toch wat beter…of heb ik een verkeerd beeld van die kwaliteit? Lees hier ook wel goeie berichten en alles in 1 hand heeft ook zijn voordelen natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:13

Wij gaan over een tijdje ook een IKEA keuken plaatsen. De huidige keuken hangt nog net niet met ducttape aan elkaar :')
Wel hebben we vorig jaar al nieuwe apparatuur aangeschaft ( koelkast, oven, kookplaat, vaatwasser) dus dat gaan we er allemaal in verwerken.
Ik zal binnenkort de huidige plannen hier eens plaatsen ter review!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:31

Wat leuk! Ik geloof dat ikea inmiddels wb keukens ook is “geaccepteerd” door de gewone keukenzaken die dan zeggen: dit past ook in een ikea keuken. Toch knap van ze dat ze zich een plek hebben verworven.
Ik hoop dat de keuken die ik mooi vind er over 1,5 jaar nog is :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 01:22

paars schreef:
Ikea keuken eigenaren; hebben jullie nog tips mbt de hoogte van de stopcontacten in de muur tbv koel-vries, vaatwasser en zo? En de afvoer/ waterleiding; zijn daar nog aandachtspunten voor? Ik bedoel: hoeveel ruimte is er achter?
Andere tips ook welkom natuurlijk, vandaag veel inspiratie opgedaan daar. Wil wel andere apparatuur want dat voelt toch wat beter…of heb ik een verkeerd beeld van die kwaliteit? Lees hier ook wel goeie berichten en alles in 1 hand heeft ook zijn voordelen natuurlijk.

Wij hebben niet zo een keuken. Wel Ikea, maar een eiland en een Amerikaanse vrijstaande koelkast. Wel hebben we nu kastjes onder het raam gezet met lade's en achter de lade's is wel ruimte, maar dan moet je in de achterwand boren/zagen.
De kastjes die speciaal voor apparatuur zijn houden er rekening mee.
Ga je de kastjes verder van de wand af zetten, kunnen ze niet aan de muur bevestigt en kom je in de knoei met je blad.
Vaatwasser is alleen een deurtje. Die gaat niet in een kast.
Bij de kookplaat hebben we genoeg ruimte. De spoelbak kast staat naast de vaatwasser en kwam net niet lekker uit en hebben we het gat onderin ietsjes groter gemaakt.

Dit is onze 2e Ikea keuken. Ik vind ze zelfs beter dan sommige merk keukens. Vorige is 8jr mee gegaan en huis is verkocht met keuken als nieuw.

Toen gasfornuis en afzuigkap en vaatwasser van Ikea. Vaatwasser was prima, gasfornuis ook, maar de knoppen wat minder. Afzuigkap viel qua materiaal tegen.

Nu ook de vaatwasser. Die is officieel van Bosch. Alle apparatuur is van een merk. Ikea maakt ze niet zelf.
We hebben de inductieplaat met afzuiging ook van Ikea. Heel lang getwijfeld, maar toch gedaan. Bevalt erg goed en valt niks tegen.

Toen wel 2 kranen gehad die minder waren. Nu een iets duurdere, hopelijk betere van ikea.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 06:59

superpony schreef:
paars schreef:

Wij hebben niet zo een keuken. Wel Ikea, maar een eiland en een Amerikaanse vrijstaande koelkast. Wel hebben we nu kastjes onder het raam gezet met lade's en achter de lade's is wel ruimte, maar dan moet je in de achterwand boren/zagen.
De kastjes die speciaal voor apparatuur zijn houden er rekening mee.
Ga je de kastjes verder van de wand af zetten, kunnen ze niet aan de muur bevestigt en kom je in de knoei met je blad.
Vaatwasser is alleen een deurtje. Die gaat niet in een kast.
Bij de kookplaat hebben we genoeg ruimte. De spoelbak kast staat naast de vaatwasser en kwam net niet lekker uit en hebben we het gat onderin ietsjes groter gemaakt.

Dit is onze 2e Ikea keuken. Ik vind ze zelfs beter dan sommige merk keukens. Vorige is 8jr mee gegaan en huis is verkocht met keuken als nieuw.

Toen gasfornuis en afzuigkap en vaatwasser van Ikea. Vaatwasser was prima, gasfornuis ook, maar de knoppen wat minder. Afzuigkap viel qua materiaal tegen.

Nu ook de vaatwasser. Die is officieel van Bosch. Alle apparatuur is van een merk. Ikea maakt ze niet zelf.
We hebben de inductieplaat met afzuiging ook van Ikea. Heel lang getwijfeld, maar toch gedaan. Bevalt erg goed en valt niks tegen.

Toen wel 2 kranen gehad die minder waren. Nu een iets duurdere, hopelijk betere van ikea.

Ook kastjes kunnen verder van de muur vast aan de muur. Je plaatst dan een balk op de juiste hoogte, schroeft kastje eraan vast en schaft een blad aan wat breder is dan de standaard.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:07

Mijn broer maakt en plaatst keukens en hij maakt bewust het stopcontact voor bv de koelkast in het kastje ernaast. Mocht het ooit nodig zijn dan kan je de stekker eruit trekken zonder het grote apparaat eruit te moeten trekken. De gaten in de achterwand voor stopcontacten en waterpunt storen mij niet, je ziet het toch niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:04

paars schreef:
Wat leuk! Ik geloof dat ikea inmiddels wb keukens ook is “geaccepteerd” door de gewone keukenzaken die dan zeggen: dit past ook in een ikea keuken. Toch knap van ze dat ze zich een plek hebben verworven….

Ipv keukenboeren bedoel ik natuurlijk breder: winkels die keukeapparatuur leveren.

Superpony dank voor je uitgebreide reactie, dat zijn goeie ervaringen dus, en ikea koopt die apparaten dus in, aha!
Blue_flower ja dat is een optie, daarmee wordt het weer een stukje flexibeler qua indeling.
Ceetje_bokt geldt zeker bijeen ladekast. Bij deurtjes, zoals ik nu heb in mijn huidige keuken bij de spoelkast, zie je dat wel als het deurtje open is en dat vind ik erg lelijk.

Overall: eigenlijk is er nog veel mogelijk mocht ik de komende tijd nog iets willen veranderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:07

Volgens mij hoort dat ook een beetje zo uit veiligheid. Mocht er echt iets misgegaan met een apparaat kun je de stekker er uit trekken zonder het apparaat er uit te moeten halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:28

Blue_flower schreef:
Ook kastjes kunnen verder van de muur vast aan de muur. Je plaatst dan een balk op de juiste hoogte, schroeft kastje eraan vast en schaft een blad aan wat breder is dan de standaard.

Ja, dat kan uiteraard, maar daar zou ik wel over nadenken. Een maatwerk blad is veel duurder dan het standaard blad.
En je moet wel een dieper blad willen. Ik heb geen bovenkastjes, maar zou met veel dieper niet meer bij het raam kunnen komen om open en dicht te zetten.

Wij hebben een eiland en in het midden stroom en water weggewerkt. Daar is zat ruimte voor.

Bij vorige huis een L opstelling en hadden we ook alles in de muur gevreesd. Dan steekt alles minimaal uit. Maar achter een gewoon kastje heb je normaal geen stroom of water, gas etc.

In een andere (tijdelijke ) keuken hadden we de leidingen en afvoer van de vaatwasser wel onderin het kastje laten doorlopen.

Bij planken heb je daar nooit last van. Maar bij de lade's is ook nog een paar cm over.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:37

superpony schreef:
Ja, dat kan uiteraard, maar daar zou ik wel over nadenken. Een maatwerk blad is veel duurder dan het standaard blad.
En je moet wel een dieper blad willen. Ik heb geen bovenkastjes, maar zou met veel dieper niet meer bij het raam kunnen komen om open en dicht te zetten.

Wij hebben een eiland en in het midden stroom en water weggewerkt. Daar is zat ruimte voor.

Bij vorige huis een L opstelling en hadden we ook alles in de muur gevreesd. Dan steekt alles minimaal uit. Maar achter een gewoon kastje heb je normaal geen stroom of water, gas etc.

In een andere (tijdelijke ) keuken hadden we de leidingen en afvoer van de vaatwasser wel onderin het kastje laten doorlopen.

Bij planken heb je daar nooit last van. Maar bij de lade's is ook nog een paar cm over.

Ik merk dat je aardig wat conclusies trekt. Een blad wat breder is, is uiteraard omdat die groter is iets duurder. Maar dat is echt enkel vanwege het meer aan materiaal en compleet in verhouding.

Wellicht bij de tips houden zonder aannames.

En ja, dat van de prijzen is geen aanname want ik heb ze zelf verkocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:39

Ik vond de reviews van de hout-design Ikea keukenbladen nou niet echt bemoedigend...wij hebben dus elders een hout-look & verdiept aanrechtblad gekocht en dat is heel mooi geworden :)

Echt ideaal dat verdiepte blad, zó veel meer ruimte, het voelt echt super luxe :+:

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:43

Wij hebben aan één wand twee pilaren van ongeveer 25cm diep. Moeten qua blad ook nog maar even bekijken of we die wand recht gaan maken ( hele keuken wordt vernieuwd dus inclusief de wanden) of dat daar een maatwerkblad omheen komt. Dat is denk ik wel mooier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 02:17

Blue_flower schreef:
Ik merk dat je aardig wat conclusies trekt. Een blad wat breder is, is uiteraard omdat die groter is iets duurder. Maar dat is echt enkel vanwege het meer aan materiaal en compleet in verhouding.

Wellicht bij de tips houden zonder aannames.

En ja, dat van de prijzen is geen aanname want ik heb ze zelf verkocht.

Waar lees je dat ik conclusies trek? Doe een beetje normaal zeg.

Een maatblad is duurder ja. Iedereen snapt waarom. Dat is dus een afweging of mensen dat willen. Kiezen ze zelf.
Een breder blad steekt meer uit, dus ik zeg alleen dat je daarover moet nadenken. Wat iemand daarmee doet, moeten ze ook zelf weten.

Jij hebt ze verkocht, wij hebben ze gekocht en gebruikt............Tja.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:09

superpony schreef:
Waar lees je dat ik conclusies trek? Doe een beetje normaal zeg.

Een maatblad is duurder ja. Iedereen snapt waarom. Dat is dus een afweging of mensen dat willen. Kiezen ze zelf.
Een breder blad steekt meer uit, dus ik zeg alleen dat je daarover moet nadenken. Wat iemand daarmee doet, moeten ze ook zelf weten.

Jij hebt ze verkocht, wij hebben ze gekocht en gebruikt............Tja.

"Ga je de kastjes verder van de wand af zetten, kunnen ze niet aan de muur bevestigt en kom je in de knoei met je blad."

"Een maatwerk blad is veel duurder dan het standaard blad"

Beide zijn conclusies die je trekt die niet kloppen. Ik heb overigens al uitgelegd waarom niet, dus dat ga ik niet herhalen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:12

opisop_shop schreef:
Wij hebben aan één wand twee pilaren van ongeveer 25cm diep. Moeten qua blad ook nog maar even bekijken of we die wand recht gaan maken ( hele keuken wordt vernieuwd dus inclusief de wanden) of dat daar een maatwerkblad omheen komt. Dat is denk ik wel mooier.

25 cm verliezen is best wat. Heb je toevallig een foto? Denk dat je er best wat moois van kan maken.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:30

We willen ook graag een Ikea (bij)keuken, maar hebben wat leidingen op de muur lopen die niet ingefreesd kunnen worden. Als we de kastjes iets van de muur plaatsen, moet je dan een maatwerk aanrechtblad bij een keukenzaak kopen of hebben bouwmarkten die ook? Hoeveel is dat duurder bij een lengte van 240 cm?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:54

Niello schreef:
We willen ook graag een Ikea (bij)keuken, maar hebben wat leidingen op de muur lopen die niet ingefreesd kunnen worden. Als we de kastjes iets van de muur plaatsen, moet je dan een maatwerk aanrechtblad bij een keukenzaak kopen of hebben bouwmarkten die ook? Hoeveel is dat duurder bij een lengte van 240 cm?

Hoeveel duurder een blad is, is afhankelijk van hoeveel cm breder het blad moet worden. Er zijn diverse online keukenbladen winkels waar je heel eenvoudig een gratis offerte kunt aanvragen, dan kun je ook het verschil in prijs zien.

Ik zou wel zorgen dat er verschillende plekken zijn waar het blad aan de achterkant wordt ondersteund.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:21

opisop_shop schreef:

Zo zonder foto maak ik er zelf een beeld van in mijn hoofd dat misschien niet klopt.
Maar als je met "recht maken" bedoelt dat je de muur zeg maar 25 cm wilt verdikken om de pilaren kwijt te raken? Dat zou ik persoonlijk wel erg zonde van de ruimte vinden hoor!

Ik zou dan eerder ervoor kiezen om er wat leuks mee te doen :j

Bijvoorbeeld een flink verdiept aanrechtblad er omheen maken, en tussen de pilaren een paar mooie planken <3

Hier hadden we 1 stalen bint als pilaar, en daar heb ik de hoge kasten omheen getekend. Blad verdiept zodat er nog maar iets meer dan 10cm over bleef van de pilaar, en daar een iets kortere kast voor gezet :)

Ik heb de vakkenkasten en een korter onderkastje dus voor de pilaar getekend, en mooi passende weckpotten gezocht voor in die vakken :)

Afbeelding

Met een "eiken" aanrechtblad van de ex-collega's van Blue Flower +:)+

Ben nu alleen nog op zoek naar een mooie lamp voor boven de tafel. Iets met zwart metaal, warm hout en wat groene blaadjes / bloemetjes (klimplant idee) er omheen heb ik in gedachten := Ooit eens zo'n hele gave lamp gezien op Marktplaats maar nu lukt het me natuurlijk niet om dè lamp te vinden :')

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:16

pmarena schreef:
opisop_shop schreef:

Zo zonder foto maak ik er zelf een beeld van in mijn hoofd dat misschien niet klopt.
Maar als je met "recht maken" bedoelt dat je de muur zeg maar 25 cm wilt verdikken om de pilaren kwijt te raken? Dat zou ik persoonlijk wel erg zonde van de ruimte vinden hoor!

Ik zou dan eerder ervoor kiezen om er wat leuks mee te doen :j

Bijvoorbeeld een flink verdiept aanrechtblad er omheen maken, en tussen de pilaren een paar mooie planken <3

Hier hadden we 1 stalen bint als pilaar, en daar heb ik de hoge kasten omheen getekend. Blad verdiept zodat er nog maar iets meer dan 10cm over bleef van de pilaar, en daar een iets kortere kast voor gezet :)

Ik heb de vakkenkasten en een korter onderkastje dus voor de pilaar getekend, en mooi passende weckpotten gezocht voor in die vakken :)

[ [url=m/9KnQkb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met een "eiken" aanrechtblad van de ex-collega's van Blue Flower +:)+

Ben nu alleen nog op zoek naar een mooie lamp voor boven de tafel. Iets met zwart metaal, warm hout en wat groene blaadjes / bloemetjes (klimplant idee) er omheen heb ik in gedachten := Ooit eens zo'n hele gave lamp gezien op Marktplaats maar nu lukt het me natuurlijk niet om dè lamp te vinden :')

Mooie keuken!