Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:03

En zojuist het rapport ontvangen van de electricien.

Ja ik hoop eigenlijk dat als die iets vind, het geen aftappen is xD

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:03

En zo wel? Wat is dan de bedoeling?

# hoow..te snel...

Fijn dat ie langskomt en je het rapport binnen hebt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:04

*\o/* Rapport binnen én fraude inspecteur, whoppa!

Nu hopen dat die fraude inspecteur ook wat zinnigs te melden gaat hebben, ben benieuwd! :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:06

Als er word afgetapt ben ik iig genaaid gezien het dan onder diefstal valt en ik de rekening mooi kan betalen tot de dief gevonden is. Ik hoop dat hij mij kan vertellen of er met de meter geknoeid is.m

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:13

lifaya schreef:
Als er word afgetapt ben ik iig genaaid gezien het dan onder diefstal valt en ik de rekening mooi kan betalen tot de dief gevonden is. Ik hoop dat hij mij kan vertellen of er met de meter geknoeid is.m

Ai...
Laten we hopen dat het dat niet is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:16

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:16

Dan hoop dat ik ergens dat je nog steeds wordt afgetapt, want dan is die dief sneller te vinden dan wanneer alles stil is. Dan is het wellicht gewoon een kwestie van kijken wie wanneer thuis is en wanneer alles omhoog schiet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:17

Eensch met Sammie. Ik denk dat aftapping zelfs één van de meest positieve scenario's zal zijn voor jou. Dat is nog te achterhalen namelijk en daarmee te bewijzen dat het jouw kosten niet zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:39

Ja, je kan het bewijzen maar ik moet er dan wel voor betalen als ze de aftappen niet kunnen vinden . Dat is het punt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:43

Cayenne schreef:
Eensch met Sammie. Ik denk dat aftapping zelfs één van de meest positieve scenario's zal zijn voor jou. Dat is nog te achterhalen namelijk en daarmee te bewijzen dat het jouw kosten niet zijn.

dan nog, moet je zelf het geld bij de aftapper halen.
je bent en blijft zelf verantwoordelijk dan voor de stroom die de meter is gepasseerd..

als je buurman geld heeft en hij gaat gelijk met de billen bloot (even ervan uit gaan dat het een buurman is), dan zit je goed.. echter, het enige dat je kunt doen is aangifte doen van diefstal.. dan wordt je buurman opgepakt of krijgt een procesverbaal, maar daarmee heb je je geld nog niet.. hij kan strafrechtelijk worden vervolgd voor diefstal, maar ook daarmee heb je nog niet zomaar je geld.. zelfs als hij veroordeeld wordt tot het betalen van datgeen dat hij bij schatting gestolen zou hebben heb je je geld nog niet...

daarom is aftap niet het meest positieve scenario.. dan moet TS namelijk nog steeds zelf de nota betalen en dan hopen/bidden/smeken/vorderen dat de buurman het gejatte deel aan haar betaalt..

het meest positieve scenario is als de meter niet deugd.
het volgende meest positieve scenario is dat er iets aan de binnenhuisinstallatie niet deugd (een woningbouw heeft namelijk geld.. dus ts moet nog steeds de nota voldoen, maar kan het dan relatief makkelijk terugvorderen).
dan pas komt aftappen.. want dan weet je dat de situatie afgelopen is, ongeacht of je het geld nog ziet (van een kale kip valt bijvoorbeeld weinig te plukken)
en tenslotte een hoog onverklaarbaar verbruik.. want dan zal ts bijna gedwongen zijn te verhuizen omdat het verbruik blijvend verhoogd zal zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:51

elenaMM77 schreef:
het meest positieve scenario is als de meter niet deugd.
het volgende meest positieve scenario is dat er iets aan de binnenhuisinstallatie niet deugd (een woningbouw heeft namelijk geld.. dus ts moet nog steeds de nota voldoen, maar kan het dan relatief makkelijk terugvorderen).
dan pas komt aftappen.. want dan weet je dat de situatie afgelopen is, ongeacht of je het geld nog ziet (van een kale kip valt bijvoorbeeld weinig te plukken)
en tenslotte een hoog onverklaarbaar verbruik.. want dan zal ts bijna gedwongen zijn te verhuizen omdat het verbruik blijvend verhoogd zal zijn.

Aangezien een ondeugdelijke installatie eigenlijk niet kan omdat de beveiliging je dan om de oren zou vliegen en onverklaarbaar hoog verbruik gewoon hetzelfde is als: ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is en daarmee een bewijs van onkunde, blijft alleen de verrotte meter of aftappen over.

De kans dat TS slechte apparatuur heeft aangesloten lijkt soort van uitgesloten, hoewel er nog altijd de optie bestaat dat de gebruikte meetapparatuur gewoon niet deugd, lees: een te grote afwijking heeft om betrouwbaar te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:09

elenaMM77 schreef:
je bent en blijft zelf verantwoordelijk dan voor de stroom die de meter is gepasseerd..

Volgens mij blijft dat te simpel. Als er met de leidingen geknoeid is zou het eerder bij de verhuurder liggen, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor alles tussen meter en stopcontact. Je bent echt wel enigzins beschermd als huurder... Het is wellicht niet makkelijk om je gelijk te halen maar dat betekent niet dat je echt rechteloos bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:22

absoluut ikke..

ik denk ook dat de kans op dat de binnenhuisinstallatie op de een of andere manier zoveel trekt, terwijl het niet in de apparaten zichtbaar is, vrij klein.. al moet ik zeggen.. ik woon momenteel in een huis met een vreselijk slechte binnenhuisinstalatie (lees, het zwembadwater in de tuin stond gewoon onder stroom toen mijn vriend de pomp aangezet had terwijl hij erin zat.. hij merkte niets, maar toen ik vanaf het gras, mijn hand erin stak kreeg ik klappen), en er is prutswerk geleverd qua reparaties in het verleden, dan kan ze beveiliging in stand blijven.. Er staat in deze woning stroom op alle apparaten die geaard zijn (aarde blijkbaar niet goed). Dus ik zeg nooit nooit..

tussenmetertjes om apparaten door te meten staan bekend om hun grote afwijkingen, maar geven op zich een goede globale indruk van je apparaten en laten wel zien als en koelkast bijvoorbeeld extreem veel zou trekken als hij aanslaat..

onverklaarbaar hoog verbruik en ondeugdelijke installatie zijn voor mij niet hetzelfde.. als ik als medewerker een rapport zag dat een binnenhuisinstallatie niet in orde was, dan was het hoge verbruik verklaard natuurlijk.. niet meer een issue dan voor een energiebedrijf.

voor mij is aftappen ook min of meer uitgesloten.. Waarom? omdat je niet aftapt als dief om je wasmachientje te draaien.. Immers er is een reeële pakkans (iedereen gaat onderzoek doen als je meer dan het dubbele van wat je verwacht verbruikt).. En wie gaat er stelen voor zulke kleine bedragen? Aftappen doet men met name om krachtstroom te verkrijgen als men zelf geen krachtstroomaansluiting heeft (dus schuur> schuur). Of als je niet wilt dat je stroomverbruik zichtbaar wordt via je eigen meter omdat je iets verbergt (bijvoorbeeld een wietplantage), deze verbruiken liggen echter veel hoger dan een gemiddeld tot gemiddeld hoogverbruik.. daarnaast paseren die lui vaak hun eigen meter door rechtstreeks te tappen of hun meter te manipuleren, niet door van anderen af te tappen (opnieuw te grote pakkans).

natuurlijk kan het iemand zijn die geen zin heeft om voor zijn eigen elektra te betalen.. maar dat komt niet echt heel vaak voor, behalve onbedoeld op hele oude bungalowparken waar de huizen nog in serie staan achter een hoofdmeter, waarbij de hoofdmeter perongeluk in de administratie aan 1 adres werd gekoppeld in de tijd van de provinciale energiebedrijven en de tussenmeters (die in eigendom waren van de mensen) plots 'hoofdmeters' werden en opgenomen werden in de administratie (waardoor dus huis 2-5 een normaal verbruik had.. en huis 1 een verbruik dat zijn eigen verbruik + dat van huis 2-5 was).. Maar ik denk dat er dan wel een belletje was gaan rinkelen bij de netbeheerder.. de meesten hebben namelijk een standaard dedicated team die dat soort 'projecten' oppakt en uitzoekt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:24

Shadow0 schreef:
elenaMM77 schreef:

Volgens mij blijft dat te simpel. Als er met de leidingen geknoeid is zou het eerder bij de verhuurder liggen, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor alles tussen meter en stopcontact. Je bent echt wel enigzins beschermd als huurder... Het is wellicht niet makkelijk om je gelijk te halen maar dat betekent niet dat je echt rechteloos bent.

dat kan, maar dan moet je het geld dus alsnog bij de verhuurder halen..
netbeheerder en leverancier kloppen aan bij de contractant.
contractant moet dan bij de dief of de enabler aankloppen om het terug te krijgen.

je bent beschermd als huurder, zodat je dan niet met het bedrag blijft zitten uiteindelijk (als het bij de verhuurder vandaan moet komen, mooi vraagstuk overigens).. maar dan nog moet je zelf het bedrag betalen, waarna je het van de verhuurder moet vorderen (of je vordert het gelijk en betaald de nota in afwachting van de betaling van de verhuurder aan jou)..

geschil tussen klant en energiebedrijf, staat los van het geschil tussen de klant en het verhuurbedrijf/buurman.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:27

Ik vind het een beetje eng, met de ijking direct de meter vervangen, vooral omdat ik meende ergens gelezen te hebben dat het door een niet onafhankelijk instantie wordt gedaan.
Ik ben altijd een beetje wantrouwig: Stel dat er niks uit komt, dan heb je de meter ook niet om hem door een tweede wel onafhankelijke instantie te laten nakijken.

Ik ben benieuwd naar de inspecteur die over een kwartiertje op de stoep staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:34

elenaMM77 schreef:
absoluut ikke..

ik denk ook dat de kans op dat de binnenhuisinstallatie op de een of andere manier zoveel trekt, terwijl het niet in de apparaten zichtbaar is, vrij klein.. al moet ik zeggen.. ik woon momenteel in een huis met een vreselijk slechte binnenhuisinstalatie (lees, het zwembadwater in de tuin stond gewoon onder stroom toen mijn vriend de pomp aangezet had terwijl hij erin zat.. hij merkte niets, maar toen ik vanaf het gras, mijn hand erin stak kreeg ik klappen), en er is prutswerk geleverd qua reparaties in het verleden, dan kan ze beveiliging in stand blijven.. Er staat in deze woning stroom op alle apparaten die geaard zijn (aarde blijkbaar niet goed). Dus ik zeg nooit nooit..

tussenmetertjes om apparaten door te meten staan bekend om hun grote afwijkingen, maar geven op zich een goede globale indruk van je apparaten en laten wel zien als en koelkast bijvoorbeeld extreem veel zou trekken als hij aanslaat..

onverklaarbaar hoog verbruik en ondeugdelijke installatie zijn voor mij niet hetzelfde.. als ik als medewerker een rapport zag dat een binnenhuisinstallatie niet in orde was, dan was het hoge verbruik verklaard natuurlijk.. niet meer een issue dan voor een energiebedrijf.

Een slechte installatie is gevaarlijk, kan in theorie zelfs brand veroorzaken, maar een hoog verbruik?? Leg eens uit hoe dat dan in z'n werk zou moeten gaan.
als jouw aarding niet klopt (anders kan je zwembad niet onder spanning komen staan) en je aardlek vliegt er niet uit, dan wordt het hoog tijd dat je je hele installatie eens terdege nakijkt en beter: gewoon opnieuw beginnen......
Maar dat veroorzaakt nog steeds geen verbruik, hooguit een levensgevaarlijke situatie.
elenaMM77 schreef:
voor mij is aftappen ook min of meer uitgesloten.. Waarom? omdat je niet aftapt als dief om je wasmachientje te draaien.. Immers er is een reeële pakkans (iedereen gaat onderzoek doen als je meer dan het dubbele van wat je verwacht verbruikt).. En wie gaat er stelen voor zulke kleine bedragen? Aftappen doet men met name om krachtstroom te verkrijgen als men zelf geen krachtstroomaansluiting heeft (dus schuur> schuur). Of als je niet wilt dat je stroomverbruik zichtbaar wordt via je eigen meter omdat je iets verbergt (bijvoorbeeld een wietplantage), deze verbruiken liggen echter veel hoger dan een gemiddeld tot gemiddeld hoogverbruik.. daarnaast paseren die lui vaak hun eigen meter door rechtstreeks te tappen of hun meter te manipuleren, niet door van anderen af te tappen (opnieuw te grote pakkans).

natuurlijk kan het iemand zijn die geen zin heeft om voor zijn eigen elektra te betalen.. maar dat komt niet echt heel vaak voor, behalve onbedoeld op hele oude bungalowparken waar de huizen nog in serie staan achter een hoofdmeter, waarbij de hoofdmeter perongeluk in de administratie aan 1 adres werd gekoppeld in de tijd van de provinciale energiebedrijven en de tussenmeters (die in eigendom waren van de mensen) plots 'hoofdmeters' werden en opgenomen werden in de administratie (waardoor dus huis 2-5 een normaal verbruik had.. en huis 1 een verbruik dat zijn eigen verbruik + dat van huis 2-5 was).. Maar ik denk dat er dan wel een belletje was gaan rinkelen bij de netbeheerder.. de meesten hebben namelijk een standaard dedicated team die dat soort 'projecten' oppakt en uitzoekt.

Aftappen voor eigen gebruik komt wel voor, hoewel je er weinig over hoort; dat is niet spectaculair genoeg voor de spectakelgeile media. Een wietplatage scoort natuurlijk veel beter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:41

Fraude *\o/*

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:43

En nu?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:44

Wat is fraude?

En nu inderdaad?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:45

Ik ben ook wel benieuwd...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:49

En wat voor fraude? Wat gaat er nu gebeuren?

Maar het zal wel iets positiefs zijn, gezien je er blij mee bent :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:50

Gezien je emoticon erbij is dat goed nieuws. Maar wat houdt het verder in? Wie of wat heeft er gefraudeerd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:55

fraude is een goed teken..

Nu moeten ze de meter (als daarmee gerotzooid is) vervangen..

het enige wat nog kan gebeuren is dat de netbeheerder zou durven om TS als 'fraudeur' te bemerken..
maar dan is dat vrij eenvoudig aan te vechten (door alle papierwinkel waar ze nu over beschikt).

de jaarnota moet worden terugberekend naar een normaal bedrag.. en als het goed is kan TS er gewoon blijven wonen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:57

Eh, goed nieuws zo te zien? :D
En kon hij ook zeggen op welke manier er fraude in het spel is? Geknoeide meter? (Lijkt mij het meest voor de hand liggend?)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:58

Nou ik ben ook benieuwd :') :D