[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:43

Tja als de markt aantrekt, zal het iets beter zijn, maar nog niet noemenswaardig.
Maar dan ik in ieder geval even sparen om de zooi in 1 keer af te betalen.

Ik wil geen rest schuld regeling ofzo, want dan krijg je meteen een BKR registratie. En dan ben je voorlopig wel klaar met je toekomst.... :\

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:08

Ja idd, dan kun je een nieuwe hypotheek ook wel vergeten. Lijkt me een behoorlijk vervelende situatie voor je.
Want heb ik het goed dat jij wilde gaan samenwonen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:13

Ja, daar werken wij beiden, al meer dan 15 jaar. :)

Restschuld, ik ken het. Wij gaan met ons huidige huis voor ongeveer 40k het schip in. :\
Maar ja, als je weer iets koopt wat in een hogere prijsklasse ligt, kan het toch gunstig uitpakken.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:14

Klopt inderdaad :j

Het schijnt dat het tegenwoordig wat makkelijker is om een tweede hypotheek te krijgen als je samen met iemand koopt en je kan aantonen dat je inkomsten krijgt voor je eerste hypotheek.

Moet dan wel fiscaal tot op het naadje uitgezocht worden hoe dat zit, maar goed, voorlopig staat het huis van mijn vriend nog niet eens te koop, dus wie dan leeft wie dan zorgt :o

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:19

Neonlight schreef:
Ja, daar werken wij beiden, al meer dan 15 jaar. :)

Restschuld, ik ken het. Wij gaan met ons huidige huis voor ongeveer 40k het schip in. :\
Maar ja, als je weer iets koopt wat in een hogere prijsklasse ligt, kan het toch gunstig uitpakken.

En hoe lossen jullie dat op?
Meenemen in een volgende hypotheek?

40K is ook behoorlijk zeg..... :\
Ik zou er ongeveer 10K op verliezen, rekening houdend met de K.K. etc.
+ lening die ik mee had gefinancierd, dus nog eens 9K :roll:

m.a.w. ik ga het wel verhuren

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:28

Fiebe en Neonlight: wat een bedragen zeg! Echt klote dat je met zo'n verlies blijft zitten.

Hier ook geen positief nieuws. Al het hele jaar werd me door m'n baas min of meer voorgehouden dat ik bij contractverlenging een vast contract zou krijgen. Vanmorgen post: nieuw jaarcontract. Heel fijn om nog steeds werk te hebben, maar niet waar ik op gehoopt/gerekend had. Maandag maar eens een gesprekje inschieten met baas + personeelszaken ...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:36

Pff het is wat allemaal. De huidige hypotheekregels maken het moeilijk om een huis te kopen maar ook om te verkopen.
En daarbij moet je nu binnen 30 jaar afbetalen waardoor de maandlasten al hoger zijn waardoor je een minder hoog hypotheekbedrag kan krijgen wat betekend dat huizen in hogere prijsklasse niet snel meer verkocht worden. Ik denk dat over 3 /4 jaar de huizenmarkt weer op slot zit omdat je dan nog maar 102% van de koopsom mag mee financieren. En je de rest zelf moet ophoesten. Dat er iets moest gebeuren ben ik het mee eens maar het had naar mijn mening wel anders gekund. Het is wat.

Traiectum, dat is vervelend, iets anders beloven. Maar wat je zegt, je hebt in ieder geval werk.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:40

Ja, ik had willen wachten met kopen totdat ik een vast contract had, om genoeg zekerheid te hebben. Kun je als alleenstaande op een jaarcontract + intentieverklaring uberhaupt wel een hypotheek krijgen?

Ik ga maar een staatslot kopen denk ik. Of een rijke vent zoeken :')

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:43

Dat kan prima hoor, alleen moet op je intentieverklaring bij, intentie tot vast contract een ja aangekruist staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:46

Fiebie, spaargeld.
Wij hebben, omdat we al jaren lang "onder stand" wonen, gelukkig goed kunnen sparen.
Wel is het zo dat we daarom nu ook niet aan de top willen zitten qua hypotheek.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:58

Traiectum schreef:
Ja, ik had willen wachten met kopen totdat ik een vast contract had, om genoeg zekerheid te hebben. Kun je als alleenstaande op een jaarcontract + intentieverklaring uberhaupt wel een hypotheek krijgen?

Ik ga maar een staatslot kopen denk ik. Of een rijke vent zoeken :')

Ja dat kan :j

Ach de markt o.h.g.v. hypotheekverstrekking klopt ook niet.
Wat zegt een vast contract nou tegenwoordig? :?
Vind dat zo krom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:04

Miegelen gefeliciteerd!
En wat een restschuld zeg, 40 :/
Neon is t sowieso niet slim om eerst je huis in de verkoop te zetten en dan pas te gaan kijken? straks loop je tegen een geweldig huis aan en moet je eerst de jouwe nog verkopen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:06

Neonlight schreef:
Fiebie, spaargeld.
Wij hebben, omdat we al jaren lang "onder stand" wonen, gelukkig goed kunnen sparen.
Wel is het zo dat we daarom nu ook niet aan de top willen zitten qua hypotheek.

Dat scheelt inderdaad enorm!
Dat wil ik nu dus ook gaan doen als ik verhuur, sparen, apart zetten en bij eventuele verkoop het geld neer kunnen leggen als ik moet bijleggen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:50

Joolien, klopt dat dat misschien slimmer was geweest, maar helaas was die glazen bol niet aanwezig die voorspelde dat dit huis ineens te koop zou staan in een prijsklasse die voor ons haalbaar is. Nu kwam dit dus ineens op ons pad. Wat we nooit hadden verwacht, 2 jaar geleden stond dit huis nog te koop voor 125000 meer namelijk.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:42

Wij hebben ook dikke verlies. 14 ongeveer en dan komen de kosten van de makelaar er nog overheen. En ze zullen nog wel lager gaan bieden:(

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:49

zooo een hele tijd niks van mij laten horen....huizenjacht stond even stil...maar 2 dagen geleden achter gekomen dat ze bij ons in de buurt nieuwbouwhuizen gaan bouwen.... dus toch maar weer een afspraak gepland... dus maandagochten half 9 krijgen we meer informatie :)
*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:52

Neonlight schreef:
Joolien, klopt dat dat misschien slimmer was geweest, maar helaas was die glazen bol niet aanwezig die voorspelde dat dit huis ineens te koop zou staan in een prijsklasse die voor ons haalbaar is. Nu kwam dit dus ineens op ons pad. Wat we nooit hadden verwacht, 2 jaar geleden stond dit huis nog te koop voor 125000 meer namelijk.

Ja ok logisch.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:52

ik heb net gemaild voor ene afspraak om het huis aan de dijk te bezichtigen , ben benieuwd, ventlief is overstag om te gaan kijken, hij ziet inmiddels ook in dat als je niet gaat kijken dat je niets weet en de makelaar heeft zelfs in de ad er bij staan dat het ook geschikt is als bouwkavel, dus hij kan verwachten dat er bouwkavel biedingen gedaan kunnen worden :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:58

Voor de mensen die nu bezig zijn met het afsluiten van een hypotheek: welke "formule" wordt er tegenwoordig gebruikt voor het leenbedrag?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar de maximale leenbedragen wijken nogal van elkaar af...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:19

De formule weet ik niet, maar ik weet wel dat wat je op internet berekend wel ongeveer klopt. Het ligt aan veel factoren waardoor het bedrag hoger of lager kan worden, je moet ongeveer 4 x het bruto jaarsalaris aanhouden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:27

Kan je nagaan.... paar jaar terug was het 6 x

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:37

Volgens mij op de top zelfs x 9.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:17

6x of 9x is leuk... maar hoe wil je dat maandelijks blijven betalen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:29

dat hoefde je niet te kunnen betalen, aflossingsvrij betaal je alleen de rente , dat scheelot de helft van je hypotheek ;)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:36

Alleen tegenwoordig bestaat dat niet meer dus is automatisch je leen bedrag lager omdat je binnen 30 jaar moet afbetalen.