We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:52

Net even getankt voor 70 euro. Echt, doe normaal hoor. Tankje benzine.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:09

Ik zou willen dat ik voor 7 tientjes klaar was.

Helaas voor mij is mn tank groter :D

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 06:28

Suzanne F. schreef:
Net even getankt voor 70 euro. Echt, doe normaal hoor. Tankje benzine.

Ik zat een paar dagen geleden ook op dat bedrag voor een kleine auto. Kan me de tijd nog herinneren dat je voor 35 a 40 euro klaar was :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:13

Ladygiroc schreef:
Ik zou willen dat ik voor 7 tientjes klaar was.

Helaas voor mij is mn tank groter :D

Nou idd, 100 euro ben ik kwijt aan een volle tank :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:20

Ik tank over het algemeen voor 20/25 euro voor 300/350km (0.77€/L voor LPG bij TotalEnergies). In vrijwel alle benzine-auto's is dat gewoon een optie om in te laten bouwen en je hebt het er over het algemeen binnen een paar jaar uit, mits je minimaal 15.000km/jaar rijdt. Flink kilometers rijden op benzine is zo zonde van het geld.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:19

Maar LPG is wel echt flink zoeken, niet bij elk station beschikbaar. Het vereist altijd uitzoeken waar je terecht kunt voor LPG, zeker als je naar het buitenland gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:02

Naar het buitenland, ja, is het net als laden een uitdaging, Hoewel je er dan ook voor kan kiezen om tijdelijk op benzine verder te rijden (dat blijft namelijk met eigenlijk alle omgebouwde auto's mogelijk). Binnen Nederland valt dat ontzettend mee.

Nee, je kan niet overal tanken, maar op ontzettend veel locaties wel, alleen onbemande pompen eigenlijk nooit (tot nu toe 1x gehad). Net als dat je nu wel ongeveer weet welke pompen duur of goedkoop zijn, weet je ook echt binnen no time welke pompen lpg aanbieden en welke niet, en langs de snelweg wordt het vaak aangegeven, hoewel als er aangegeven wordt dat er elektrische geladen kan worden, lpg vaak niet meer aangegeven staat terwijl het er meestal nog wel is.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:05

Met de anwb onderweg app kun je ook selecteren op welke brandstof (of opladen) je wil, nu schijnbaar ook in het buitenland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:13

Dat doet me denken aan onze vakantie lang lang geleden, waar we er in Frankrijk pas achter kwamen dat je daar een aparte connector of zoiets nodig hebt om lpg te kunnen tanken :+
Geen idee of dat nu nog steeds zo werkt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:59

Geen idee, maar ik herinner me die horror ook nog in Frankrijk. Uren rondrijden op spookachtige bedrijventerreinen op zoek naar lpg :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:13

JudithO schreef:
Geen idee, maar ik herinner me die horror ook nog in Frankrijk. Uren rondrijden op spookachtige bedrijventerreinen op zoek naar lpg laadpalen :')

:+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 21:15

Hahaha ik ben ook nog van de lpg generatie, ooit, daarna nooit meer gedaan vanwege of connectoren die niet pasten (in het buitenland dus) of die ik er in de stress niet om kreeg en inderdaad heel vaak tankstations waar niet eens lpg was waardoor je met zo'n benzineslurper toch aan de benzine moest.

Dit was mijn lpg monster
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Senator
maar hij kon wel super een paardentrailer trekken :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:30

Ik was, getriggerd door een gesprek over zonnepanelen in een ander topic aan het brainstormen geslagen en kan wel wat input gebruiken. Ik kan geen zonnepanelen op mijn dak leggen, ik woon in een appartement en de VvE staat niet open voor/claimt dat het niet mogelijk is om zonnepanelen op het dak te leggen om de opbrengst over de appartementen te verdelen. Nu heb ik een mooi balkon op het zuiden met, zeker in de zomermaanden, lang en veel zon. Ik was eens aan het kijken/zoeken naar een mobiel zonnepaneel/zonnemat of iets in die trant. Maar dan vraag ik me af of het de investering waard is. Eventueel een systeempje met accu die ik op kan laden waar ik (gedeeltelijk) mijn laptop en telefoon van zou kunnen opladen/runnen. Iemand ideeën/input op of en onder welke voorwaarden zoiets de moeite waard zou kunnen zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:33

IMAY1990 schreef:
Ik was, getriggerd door een gesprek over zonnepanelen in een ander topic aan het brainstormen geslagen en kan wel wat input gebruiken. Ik kan geen zonnepanelen op mijn dak leggen, ik woon in een appartement en de VvE staat niet open voor/claimt dat het niet mogelijk is om zonnepanelen op het dak te leggen om de opbrengst over de appartementen te verdelen. Nu heb ik een mooi balkon op het zuiden met, zeker in de zomermaanden, lang en veel zon. Ik was eens aan het kijken/zoeken naar een mobiel zonnepaneel/zonnemat of iets in die trant. Maar dan vraag ik me af of het de investering waard is. Eventueel een systeempje met accu die ik op kan laden waar ik (gedeeltelijk) mijn laptop en telefoon van zou kunnen opladen/runnen. Iemand ideeën/input op of en onder welke voorwaarden zoiets de moeite waard zou kunnen zijn?

Je zou eens naar iets van Eco Delta (of vergelijkbaar) kunnen kijken, dat zijn battery packs waar je ook zonnepanelen op aan kunt sluiten. Ik denk dat je niet heel veel duurder of goedkoper uit bent als een systeem aan je balkon en het voordeel is dat je dit ook onderweg mee kunt nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:53

Met een draagbaar powerstation en draagbare zonnepanelen kun je al best wat stroom besparen gok ik :j
Je hebt powerstations waar je gewoon de bijbehorende panelen kan inpluggen. En die hebben naast usb ook 220v stopcontacten, voor kleinere dingen als je tv/beeldscherm/pc, en keukenapparatuur enzo. En voor alles met een accu.
Maar of je die investering snel terug verdient vraag ik me af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:02

Autonome installaties zijn optie. Hier bv er wat meer over :
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... batteries/
https://www.lowtechmagazine.be/2016/02/ ... latie.html
Als jouw doel ten eerste is om dingen op te laden die al een eigen accu hebben en overdag dus aan de "zon" gehangen kunnen worden, heb je bv geen accu nodig en geen zware omvormer naar 220V, scheelt klap geld. Zelf opzetten van zo'n systeem ipv kant en klaar kopen maakt wel dat je meer moet leren qua hoe alles werkt, maar iets op accu moet je altijd wat meer aandacht aan geven dan gewoon inpluggen in stroomnet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 22:26

We hebben twee zonnepanelen op de boot liggen en daar laden we de accu altijd mee op. Scheelt onderweg toch altijd weer een paar Euries en is gewoon super handig, want stroompalen heb je niet altijd overal als je ergens gaat liggen. Denk dat er ook wel zoiets te kopen is wat je op je balkon kan leggen, zou anders eens kijken bij een watersportzaak of iets als camping dingen of zoiets?

Ik heb nu beeld dat jij bij elk raam ook een paneel gaat ophangen en rond gaat lopen met de zon mee :+
Maar ik denk dat het dus echt wel wat scheelt en op termijn ook wel uitbetaald.
Maar goed, ken jouw stroomverbruik natuurlijk niet en ligt aan prijs etc.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:42

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar er zijn ook "doorzichtige" zonnepanelen (die meestal voor op een dak overkapping van bv een serre) worden gebruikt.

Misschien kun je er stukje balkon hiermee afzetten. Als een soort windscherm?

Maar dan moet je denk ik toch een omvormer hebben, dus of het lonend is, weet ik niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:32

Ik heb net opgeruimd, een tas voor de kringloop en een tas met spullen die ik hoop op Koningsdag te kunnen verkopen. Althans als het weer ook een beetje mee zit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:34

Weer op koningsdag is wel wat wisselend, maar ik ben toch weleens gruwelijk verbrand omdat ik drankjes stond te doen in de zon haha.

Ik vond in mijn kast een armband van NominatioN en ringen/steentjes van Melano. Op Vinted gezet en een goede 80 euro verdient!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:34

Foutje
Laatst bijgewerkt door Needje op 24-02-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:36

Foutje
Laatst bijgewerkt door Needje op 24-02-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:37

Needje schreef:
Wat heeft Rosario in z’n oor(oren)?
Zag het bij stukjes van vorige week waar ie bij Rik zit met die vragen. En net in het busje weer.

?
Verkeerde topic?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:51

Blijkbaar :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:13

Ik kreeg vandaag mijn eindafrekening. Vorige maand kreeg ik nog een melding dat mijn maandbedrag 10e omhoog moest dus ik maakte me zorgen, maar ik krijg 750 terug *\o/*