Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:45

Fitzroy: zodat het voor iedereen transparanter is wat een normaal salaris voor je job is. Ik heb starters geweten die rustig om een start loon van 3500-4000 bruto plus auto en bonus vroegen in een baan waar dat echt niet realistisch was. Anderzijds ken ik mensen die echt meer zouden moeten durven vragen. En de loonkloof tussen man en vrouw is nog heel reëel.
Ik weet dat loon helemaal eerlijk verdelen een utopie is, maar anderzijds ga ik er graag goed voorbereid in als ik mijn loon onderhandel. Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar de barema’s volledig vast lagen op anciënniteit (ik vind dat overigens ook geen goed systeem). Er was altijd wel ruimte. Dus ikzelf weet het graag omdat ik vind dat dat dingen makkelijker maakt :j nu ik ben overgestapt naar een andere baan heb ik me ook ruim bevraagd wat daar de lonen waren zodat ik een goed idee had wat ik vragen en verwachten.
En ik vind het gewoon interessant :j geld boeit me dus het is ook een stukje persoonlijke interesse.

Edit: en ik ben verder ook wel erg open dus eigenlijk is bij mij ook niets geheim.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:19

Ik denk dat wat meer openheid voor sommigen echt een heel verschil zou maken, zeker voor starters.
Wij kregen tijdens de opleiding wel geleerd wat normale inkomsten waren in mijn beroepsgroep, maar de bedrijven waar ik solliciteerde hadden niet echt een idee of zochten gewoon goedkope starters, dus uiteindelijk ben ik begonnen als grafisch vormgever met een suf loontje van 10 euro per uur (terwijl ik daarvoor zelfs 11,50 kreeg in de thuishulp)..
Als je net begint heb je geen idee en is het ook lastig om te onderhandelen met een werkgever.

Mijn vriend had eigenlijk ook eens wat eerder met zijn collega’s over hun salaris moeten praten. De jonge werknemers die net van school komen schijnen daar al dik 4000 euro bruto te verdienen. Daar kwam mijn vriend na een jaar of 8 pas achter :+ Hij werkt zelf via een detacheringsbedrijf, en zat nog niet in de buurt bij dat startersloon terwijl hij er al 15 jaar werkt.. Dus aangekaart bij zijn baas, en volgens mij heeft hij toen zo’n 10% opslag gekregen. Was daar wat meer openheid over geweest en had hij eerder geweten wat normale lonen zijn in die sector, dan had ie in die 15 jaar heel wat kunnen sparen van het geld wat ie nu misgelopen is. Dus van mij mag dat taboe er ook wel vanaf, juist ook onder collega’s.
Ik heb het zelf ook regelmatig met collega’s over de bedragen die we vragen voor bepaalde opdrachten en wat er dan van over blijft.

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:35

Je schiet er niks mee op om te weten wat een ander verdient.
Je zou er zelf ongelukkiger van kunnen worden.

Mijn referentiekader is helemaal kak bijna alle vrienden van mijn man hebben hele goede bedrijven of hebben zich opgewerkt
De gene die minst verdient is 8000 en hoogst is 15000 per maand die van 15000 werkt normale uren die van 8000 leeft om te werken

Al mijn vriendinnen zitten iid boven modaal ....tja .......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:44

Waarom zou je er ongelukkig van worden? Het is geen wedstrijd. Ik word er juist gelukkig van als ik hoor dat mensen die hard werken een hoog loon hebben, en krijgen wat ze verdienen, ook al is dat meer dan mijn eigen loon bv.
Zeker als ZZP’er vind ik het belangrijk om te weten wat je collega’s verdienen zodat je niet alleen jezelf niet tekort doet maar ook de markt niet om zeep helpt door onrealistisch lage bedragen te vragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:45

Uiteraard kan je je loon niet zomaar vergelijken met iedereen. Maar in dezelfde beroepscategorie, sector of anciënniteit kan het best interessant zijn om te weten waar jij met je loon ongeveer valt. Tussen vinden dat je te weinig verdient en dan inzien dat dit eigenlijk wel het normale loon is dat jouw "beroep, mensen van jouw niveau, leeftijd, noem het op" krijgt, zit een heel groot gat van onzekerheid. En dan kan het juist geruststellend zijn om te weten van: 'oké, het is geen dik loon, maar het is wel normaal voor wat ik doe en als ik meer wil, zal ik dit of dat of zus en zo moeten doen'. Dat is dan eigenlijk fijner dat in de veronderstelling blijven dat je veel te weinig verdient.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:47

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:23

Bedoel meer mee de buurman verdient 800€ meer dan jou.... wat levert het jou op .....juist niks
Je collega verdient voor het zelfde werk 500€ meer dan jou wat schiet je ermee op..... niks.... je zou juist ongelukkig kunnen worden en ondergewaardeerd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:02

Ik heb meer beloning zelf altijd meer gezocht in meer vrijheid in uren, tijden waarop ik werk, flex, thuis kunnen werken wanneer je wilt. Meer werken in de winter dan in de zomer, dat soort dingen. Werkte en werk bij organisaties waar gewoon een CAO geldt. Dan is soms je schaal nog een dingetje maar het scheelt nooit veel van elkaar. En soms heb je nog extra bonussen, dat kan wel iets zijn. Maar dat gaat bij ons om jaarbedragen, nooit om duizenden Euro's.
Dus tja als je het niet kunt zoeken in meer salaris dan zoek je het dus in andere dingen.

Moet zeggen dat is altijd aardig gelukt. Levert soms ook wel veel vraagtekens op van mensen trouwens. Nu bijvoorbeeld zo'n vraag als waarom werk je altijd maar één dag in het weekend en geen twee :+ standaard is bij de zorgorganisatie waar ik werk (zie dat overigens vaak) dat je ene weekend werkt, andere ben je vrij. Maar ik vind een heel weekend werken echt niet leuk. Dus ik werk graag één dag in een weekend. Als compensatie werk ik altijd wel met elke feestdagen iets, of zelfs meer dan iets. En vaak werk ik ook weekenden achter elkaar. Zo komt ik gemiddeld vaak nog aan meer weekend dagen dan de collega's.

Ik vind het ook heel fijn dat dit topic zo lekker loopt en dat iedereen open is over geldzaken. Dat is toch vaak lastiger met familie en zelfs met vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:10

VanHuisUit: exact wat jij zegt. Een mooi loon is fijn, maar een fijn gevoel op je job is minstens evenveel waard. Ik wil heel graag mezelf verder ontwikkelen en wil eventueel daarvoor wel van job wisselen, maar de grote voorwaarde is naast een beter loon dan ook wel een zekere garantie op een fijne werksfeer. Ik verdien liever €300/maand minder dan ergens te zitten waar ze elkaars bloed kunnen drinken en de ogen uitsteken om zelf maar op een goed blaadje te staan bij de bazen.

Wat me ook weleens steekt zijn opmerkingen van anderen richting personen met een goed tot ruim boven modaal loon, in die zin van "die heeft toch geld genoeg". Over mijn vriend krijg ik zo weleens opmerkingen bijvoorbeeld. Dan bedenk ik me maar, als je jaloers bent op dat loon, ga dan maar even hetzelfde werk doen. Eens kijken of je het dan nog zo "easy money" vindt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:20

@Verekaj dat hebben wij (mijn ex en ik) ook jarenlang aan moeten horen. We hadden een groot huis, beiden auto, ik een of meer paarden etc. en ja, dat was luxe en mooi. Maar we werkten er ook erg hard voor, allebei extra opleidingen gevolgd etc. Dan keek ik naar diegenen die dat zeiden en dacht ik ga jij maar eens zo veel uren draaien, veel van huis, opleidingen volgen op zaterdag of in je vrije tijd etc dan hoor ik je wel weer.

Nu is het zo dat ik minder uren werk en ook geen leidinggevende baan meer heb en dan krijg je het commentaar van ja maar waarom werk je zo weinig en zit je niet meer op een managementfunctie :')

Dus links- of rechtsom er is altijd commentaar :+ :7

Ik zeg eerlijk ik vind het mooi dat ik beide situaties heb meegemaakt. Ben nu gelukkig in mijn huidige situatie maar werk- en inkomen-technisch heb ik ook genoten toen ik wel heel veel geld verdiende (en uitgaf :P ). Want achteraf gezien was het wel echt heel serieus veel geld...

Daarom is dit topic ook leuk. Dat je gewoon kunt hebben over iets als sparen en je niet direct naar je hoofd krijgt geslingerd ja maar jij bent zelf uit die goede baan gestapt :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:28

@vanhuisuit dat commentaar had ik hier recentelijk. Ik start komende maand met een nieuwe baan en belde een vriendin om te zeggen dat ik de baan gekregen had (ze wist dat ik had gesolliciteerd). Haar reactie was niet 'gefeliciteerd, wat leuk!' maar 'ga je er nog op vooruit?'
Ik was even écht in shock. Ik ga er niet op vooruit, blijf hetzelfde verdienen, maar er zijn wél meer ontwikkelingsmogelijkheden en ik kan in een branche gaan werken waarin ik graag wil werken. Dat moet toch óók iets waard zijn. Maar voor veel mensen is het echt alleen belangrijk wat er onder de streep staat...
En natuurlijk is het mooi meegenomen als er meer binnen komt, dan zou ik meer kunnen sparen. Maar voor nu heb ik een auto gekocht die véél zuiniger is en aanzienlijk goedkoper in belasting en verzekering, dus dan kan ik zo misschien alsnog wat extra sparen - een andere auto was toch nodig en nu dus maar een kleintje gekocht. Ik ben maar alleen met een kleine hond (en rijd geen wedstrijden met paard, dus hoef niet regelmatig een trailer te trekken), dus dit is groot zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:32

Vriend was vaak 6 weken weg, maar de meeste zagen enkel de 6 weken thuis en het riante loon en de gratis auto van het bedrijf. Dat die 6 weken weg eigenlijk niks meer of minder is dan 6 weken met 70 mannen hutje mutje op elkaar, amper internet, hooguit 1x/week uurtje bellen en 1x/dag een mailtje en niet naar huis kunnen bij een urgentie, dat zien ze niet. Evenmin dat hij dan weken draaide van minimaal 84u... En overuren niet bestonden.

Of de commentaren "als ie die job wil doen mag er wat tegenover staan" en dan handje ophouden. Ik verdien toch liever ook mijn eigen geld hoor. Geeft minder gezeik als het ooit misgaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:43

@Skippy dat dus... uiteindelijk hou je het echt langer vol, en gezonder, als je gaat voor werk wat je echt inspireert... als je die keus hebt hoe mooi is dat?

@Varekaj mijn ex man was ook heel veel van huis. En dan ergens in de woestijn in een gesloten compound (olie & gas). Of diep in Siberië met 25 graden vorst. Als je dat dan zei werd gezegd, ja maar dat doe je toch zelf :roll: 8)7

Ik zou zelf echt stapelgek worden van een kantoorbaan en een partner thuis die altijd op vaste tijden aanwezig is. Maar iemand anders wordt juist stapelgek van altijd wisselende diensten en een partner van wie je soms echt niet weet of hij volgende week wel of niet thuis is en ook nog waar heen en voor hoe lang. Zo heeft iedereen weer wat anders. Gelukkig maar anders werd het maar saai :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:42

Vriend werkt nu sedert december constant van huis uit :)), die heeft promotie kunnen maken en is nu werkzaam vanaf kantoor. Door Corona moeten ze echter vanaf huis werken. Ik ben dus van 6 maanden/jaar alleen thuis gekatapulteerd naar partner alle dagen thuis :') maar het gaat eigenlijk prima!

Wie dik geld wil verdienen moet er gewoon wat voor over hebben. Goede studies doen, de goede werkgever vinden, ervoor willen werken en de bijhorende joburen erbij nemen, vaak/vaker van huis... Er zijn maar weinig mensen die €3000 of meer hebben zonder 1 van bovenstaande zaken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:44

Precies. En als je toch geld over wilt houden zodat je kunt sparen ondanks dat je niet zo'n job hebt kun je altijd in dit topic terecht :+ *\o/*

Jeetje zeg wat een verandering zal dat zijn geweest. Mijn broer heeft ook al heel lang zo'n internationale baan en sinds corona inderdaad ook thuis... hij heeft het volgens mij erg naar zijn zin :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:47

Zaterdag nog appelmoes gemaakt om in te vriezen :D Daarvoor haal ik altijd appels in de supermarkt die vallen onder "gekke appels". Die zijn een fiks stuk goedkoper omdat ze al eens een vlekje hebben, niet allemaal even groot zijn of een misvorming. Maakt mij niks uit, ze zijn even lekker als de perfect ronde exemplaren maar makkelijk de helft goedkoper.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:02

Varekaj schreef:
Zaterdag nog appelmoes gemaakt om in te vriezen :D Daarvoor haal ik altijd appels in de supermarkt die vallen onder "gekke appels". Die zijn een fiks stuk goedkoper omdat ze al eens een vlekje hebben, niet allemaal even groot zijn of een misvorming. Maakt mij niks uit, ze zijn even lekker als de perfect ronde exemplaren maar makkelijk de helft goedkoper.

Vaak met paprika's ook hier, de 'buitenbeentjes', kosten dan voor een zak van 8-10 stuks maar 2,50. Van de 'mooie' paprika's heb je er dan drie of vier. Ik ben grootverbruiker van paprika, dus dat is de moeite :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:20

Ik haal de appels altijd bij de voerhandel :)) Daar liggen voerappels in een grote kist, verschillende soorten met kleine deukjes, voor 50 cent per kilo. Ik zoek me altijd die lekkere golden delicious appels eruit. Kosten in de winkel al gauw 2 euro per kilo.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:24

De Appie in mijn dorp heeft sinds kort een 35% kortingsbak. Daar stonden grote dozen champignons in. Toevallig had ik daar ook bonuskorting op, dus feitelijk had ik één doos gratis :j.
Mijn menu voor vandaag ook omgegooid, gezien er een pangasiusfilet lag met 35% korting *\o/* had ik wel zin in!

Per week hou ik een budget van €30 aan voor boodschappen. Eigenlijk kan ik daar effectief €27,30 van besteden, gezien ik ook koopzegels spaar en dit lukt me eigenlijk prima.

Hoop van de zomer zelfs wat geld te kunnen besparen in de supermarkt door wat groente uit eigen tuin.... Het zullen geen wereld bedragen zijn.... Maar toch.... Iedere :$ is er één :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:29

Ook zoiets: de "kinderappels" dus de kleinere zijn ook per kilo vaak goedkoper. Als het gaat om appels voor zelf als tussendoortje pak ik die dan vaak ipv de gewone. En bij wortels idem dito.

Bij Kruidvat moet je wel opletten! Die doen soms pakketdeals of promoties zoals "3 voor €4", maar als je dan bij de losse producten kijkt komt het soms maar 20 cent goedkoper uit. Terwijl je soms daar apart de promo hebt 2+1 gratis bij een grotere/kleinere versie wat dan voordeliger uitkomt. Heb dat nu al een aantal keer gemerkt met head&shoulders bijvoorbeeld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 20:44

Hier ook erge fan van de 35% aanbiedingen van de Appie.
Vandaag ook weer chinese groenten en vega kipstukjes plus de vla met 35% korting _/-\o_ eet ik dan 2 dagen van, lekker goedkope en gezonde maaltijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:24

Ze hebben hier ook wel eens 50% korting in de uitverkoop bakken bij AH, en vooral de producten die uit het assortiment gaan en normaal nooit in de aanbieding zijn koop ik dan vaak flink in. Laatst nog een fietsentas vol ah basic pasta met extra korting, mazzel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:29

Voor een AH moet ik naar het centrum, daar is amper plek om te parkeren. Wij doen altijd Delhaize, die zit dichtste bij. Maar als er bijvoorbeeld promo is van 2+1 van koffiecups of Pads ben je er vaak aan voor de moeite. Die zijn altijd op en vullen ze regelmatig niet eens bij onder het mom "niet geleverd".
Soms doen ze van volvic ook 4+2 flessen, hoe vaak daar dan niet 1 of 2 flessen uitgehaald zijn |o en dan doen ze moeilijk aan de kassa soms (vooral studenten).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:19

Ik kan je verzekeren dat de individuele winkels daar meestal niks aan kunnen doen. Heel frustrerend. En ook lang niet altijd de schuld van de retailer. De leverancier kan ook niet leveren e.

Tita: heb jij het over ZZPers of in dienst?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:22

Allemaal in loondienst.

Of partner van een bedrijf.