mysa Dank je wel

pien_2010 Dank je wel. Wat interessant te lezen over het klooster. Arme novicen, ik voel met ze mee. Op je knieen werken is het leukste werk om te doen.
Heerlijk dat jullie de voorraad ook goed gevuld hebben! Is het klimaat bij jullie geschikt om te moestuinen? Of is het heel droog en heet?
Prachtig baksel, Pien! Jammer om te lezen dat je man er niet zo van houd? Is het de structuur of is het de smaak, of maak je het misschien van roggemeel? Zuurdeegbrood hoeft namelijk zuur, of anders als gistbrood te smaken, als je het op de juiste manier maakt.
8nnemiek Dank je wel
Winged Dank je wel en welkom terug

Lucia88 Gewoon blijven proberen mijn eerste baksel leken ook nergens op.
pmarena Geitenmelk is van nature gehomogeniseerd en daarom duurt dat veel langer voordat de room boven komt drijven. Je zou een seperator nodig hebben om de room uit de melk te halen, maar met zulke kleine hoeveelheden is dat wel een grote investering. Wij halen om de dag 4 liter melk. Daarvan is het een halve liter room. Dan maak ik een liter kefir en de rest gaat op aan de pap 's ochtends en chocolademelk. De karnemelk verwerk ik meestal in de loop van de 2dagen tot iets maar ik laat het rustig een week staan als ik er niet aan toe kom. Door de kultuur die erin zit word het niet zo snel verkeerd.
Zo wie zo wordt rauwe melk niet verkeerd, het word alleen maar zuur maar als je melk uit de supermarkt hebt, die wordt verkeerd of zeg maar verrot. Zelf denk ik altijd als het niet raar smaakt zal het nog wel goed zijn.