Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 22:24

Ik vroeg mij af of er interesse is in een stukje over mijn zuurdeeg bakschema, over wanneer ik hem eten geef, hoeveel en alles gerelateerd aan zuurdeegbrood bakken? Eventueel recepten? Ik hoor het graag.

mysa Dank je wel <3

pien_2010 Dank je wel. Wat interessant te lezen over het klooster. Arme novicen, ik voel met ze mee. Op je knieen werken is het leukste werk om te doen.
Heerlijk dat jullie de voorraad ook goed gevuld hebben! Is het klimaat bij jullie geschikt om te moestuinen? Of is het heel droog en heet?
Prachtig baksel, Pien! Jammer om te lezen dat je man er niet zo van houd? Is het de structuur of is het de smaak, of maak je het misschien van roggemeel? Zuurdeegbrood hoeft namelijk zuur, of anders als gistbrood te smaken, als je het op de juiste manier maakt.

8nnemiek Dank je wel

Winged Dank je wel en welkom terug <3 Ik weet nog niet of ik weer een rantsoeneringsweek ga doen, we zullen zien. Ik houd van eten koken. Mijn ouders zeiden wel eens, jullie hebben nooit iets in huis en eten elke dag lekker...

Lucia88 Gewoon blijven proberen mijn eerste baksel leken ook nergens op.

pmarena Geitenmelk is van nature gehomogeniseerd en daarom duurt dat veel langer voordat de room boven komt drijven. Je zou een seperator nodig hebben om de room uit de melk te halen, maar met zulke kleine hoeveelheden is dat wel een grote investering. Wij halen om de dag 4 liter melk. Daarvan is het een halve liter room. Dan maak ik een liter kefir en de rest gaat op aan de pap 's ochtends en chocolademelk. De karnemelk verwerk ik meestal in de loop van de 2dagen tot iets maar ik laat het rustig een week staan als ik er niet aan toe kom. Door de kultuur die erin zit word het niet zo snel verkeerd.
Zo wie zo wordt rauwe melk niet verkeerd, het word alleen maar zuur maar als je melk uit de supermarkt hebt, die wordt verkeerd of zeg maar verrot. Zelf denk ik altijd als het niet raar smaakt zal het nog wel goed zijn.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:14

TheaD schreef:
Ik vroeg mij af of er interesse is in een stukje over mijn zuurdeeg bakschema, over wanneer ik hem eten geef, hoeveel en alles gerelateerd aan zuurdeegbrood bakken? Eventueel recepten? Ik hoor het graag.

Dat is altijd leuk, ik heb ook een desem starter maar gebruik hem eigenlijk te weinig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:59

TheaD schreef:

Ja, zeker! Ik hou van koken en bakken, maar nooit begonnen aan zuurdesem. Het klinkt altijd vrij ingewikkeld en niet foolproof, maar hoe meer ik erover weet, hoe toegankelijker het wordt.

balance
Moderator Over Paarden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 05:48

Dat durf ik niet niet aan, ik heb er wel vaker over gedacht om een zuurdesem brood te maken maar nooit gedaan. Dus laat maar komen ;).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:43

Als antwoord op je vragen Thea, kom maar op met recept. Is altijd leuk. Mijn man heeft zacht eten nodig vanwege gebit problemen en zuurdesembrood, zelfs op zijn zachts heeft te veel structuur voor hem. Ik gebruik amper of geen rogge dus dat is het niet en mijn brood vind ik zelf lekkerder als in de winkel :o , is dus ook zeker niet zuur. Ik verdraag het heel goed, beter als gistbrood met mijn darmen en gistbrood heb ik veel gemaakt, maar heeft ook niet dat zeer soepele wat hij graag wil, terwijl het toch hoog gerezen is. Dus hij haalt het bij het bakkertje en dan snijdt hij het in hele kleine stukjes en kan het eten.
Mocht je het interessant vinden dan kun je hier meer lezen over onze en andere tuinen, namelijk wij doen aan permacultuur, dus zelfs als het heet of droog is, dan moeten we wel water geven maar zeker niet elke dag daar we flink mulchen. Maar bij ons is het aanmerkelijk warmer als bij jullie dus wij komen om in de paprika's , pepertjes, en tomaten etc.

[HTT] Permacultuur

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:52

Citaat:
Gelukkig heb ik nu een leukere vriend die t zelfgebakken brood ook tevreden op eet als t 1 dikke grote zware homp is geworden :+ mijn ex was altijd alleen maar demotiverend met mijn probeersels, dan is de lol er snel af.

Lucia88 wellicht wat tips, die ik van mijn oma vroeger kreeg, kan je helpen om gelukt baksel te krijgen . Het is nl niet leuk als baksel altijd of te vaak mislukt en het is ook niet nodig.
Koek, cake etc waar eieren in voor komen doen het vaak goed bij extra goed geklopte eieren. Meel, cq bloem doe ik bijna altijd door een fijne zeef waardoor ik geen klonten krijg als ik baksel ga maken.
Bij brood is het vaak een kwestie van tijd nemen en alles zeer goed doorroeren en kneden, voordat je echt het deeg gaat bewerken (duwen, trekken, naar je toe vouwen en draaien, duwen trekken naar je toe vouwen en draaien en dat met een vrij stevige beweging). Hieronder een filmpje dat je leert hoe je herkent als beginner wanneer je deeg goed is en hoe dat kneden nu gaat en dat dit eigenlijk wel veel tijd kost.
Zelf trek ik nooit een vliesje, want ik voel het inmiddels zo goed of het deeg goed is of niet, dat dit niet nodig is. Hieronder een recept met gistdeeg. Zelf doe ik gist vaak in amandelmelk een zeer klein beetje verwarmen en dan pas gebruiken als het lekker schuimt. Ik gebruik graag verse deeg gekocht bij de bakker want dan rijst het brood zeer gemakkelijk. Succes ermee en ik doe dit omdat ik het te sneu vindt dat het te vaak niet lukt. Zet hem op. En belangrijkste tip, geniet van het bakken. Dus doe het niet met de oog o de klok maar geniet gewoon van je fijn bezig zijn.
Vroeger toen ik nog kinderen had en geen geld, heb ik ooit een broodmachine gekregen. Toen ben ik bij de molen allerlei soorten meel gaan halen en heb jaren mijn eigen brood gebakken en ik vond het erg handig dat er een timer opzat en we elke ochtend vers biologisch brood hadden voor minder geld als normaal bij de bakker. Zelf kneden vind ik geeft lekkerder brood, alleen toen met fulltime werk en drie kinderen in mijn eentje, had ik daar gewoon geen tijd voor, dus was een goed en gezond plus goedkoop alternatief. Als het nu niet lukt kun je daar natuurlijk ook nog altijd naar uitwijken en dan van te voren het deeg al door elkaar doen voordat je het in de machine doet (krijg je lekkerder brood van). Succes ermee

https://www.youtube.com/watch?v=vq6O30tzcWs

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:47

Hey! Zo dan wat een uitleg! Bedankt! Ik ga t morgen natuurlijk gewoon weer proberen. ik heb ook al een poging tot zuurdesem op de verwarming staan maar anders heb ik idd ook gist of bakpoeder in huis.
De tijd is wel een beetje een dingetje, maar ik geef niet zomaar op hoor!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:38

En een extra tip voor cake, om hem langer sappig te houden, de helft van de boter vervangen door zonnebloem of arachide olie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:33

Prairy schreef:
En een extra tip voor cake, om hem langer sappig te houden, de helft van de boter vervangen door zonnebloem of arachide olie.

Ik gebruik nooit boter, dus aan die tip had ik niet gedacht eerlijk gezegd. Is gezonder en blijft langer vers. Voor suiker gebruik ik vaak banaan. Is lekkerder en ook gezonder.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 21:40

Dan komt er binnenkort een stukje over zuurdeeg :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:08

pien_2010 schreef:
Als antwoord op je vragen Thea, kom maar op met recept. Is altijd leuk. Mijn man heeft zacht eten nodig vanwege gebit problemen en zuurdesembrood, zelfs op zijn zachts heeft te veel structuur voor hem. Ik gebruik amper of geen rogge dus dat is het niet en mijn brood vind ik zelf lekkerder als in de winkel :o , is dus ook zeker niet zuur. Ik verdraag het heel goed, beter als gistbrood met mijn darmen en gistbrood heb ik veel gemaakt, maar heeft ook niet dat zeer soepele wat hij graag wil, terwijl het toch hoog gerezen is. Dus hij haalt het bij het bakkertje en dan snijdt hij het in hele kleine stukjes en kan het eten.
Mocht je het interessant vinden dan kun je hier meer lezen over onze en andere tuinen, namelijk wij doen aan permacultuur, dus zelfs als het heet of droog is, dan moeten we wel water geven maar zeker niet elke dag daar we flink mulchen. Maar bij ons is het aanmerkelijk warmer als bij jullie dus wij komen om in de paprika's , pepertjes, en tomaten etc.

[HTT] Permacultuur

Dit broodrecept kwam ik op yt tegen :
https://www.youtube.com/watch?v=vZDUrNCqQDM
Zou heel zacht brood zijn. Optie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 07:16

Ik heb hier nog een antieke broodbakmachine staan, zit al jaren te overwegen om die weer eens aan te slingeren want dat 's ochtends vers brood klinkt toch wel lekker :9 Maar dan moet ik me er eerst weer even in verdiepen hoe dat ook alweer werkte en daarvoor heb ik eigenlijk een iets te lange lijst met belangrijkere dingen :=

Zou je met een machine ook iets met zuurdesem kunnen? Heb dat nooit gebruikt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:25

Tamary dat zou lekker brood voor mijn man kunnen zijn. Zelf eet ik weinig of geen dierlijke vetten zoals melk of yoghurt. Maar ik vind het een leuke tip. Bedankt!

Pmarena zuurdesem brood in de broodmachine gaat lastig want je hebt veel meer tijd ertussen nodig voor het rijzen. En die machine doet alles inclusief rijzen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:09

Oeh dat recept ga ik een keer proberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:24

Mijn man wil het niet proberen. Jammer. Wel heel erg bedankt voor het meedenken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:56

Jaaa weer nieuwe stukjes! Mooie foto's en verhalen, blij weer wat te lezen!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:43

Wat heerlijk om weer even mee te worden genomen naar deze andere wereld Thea <3

En ook leuk om weer een kijkje in jouw keuken te nemen Pien :D genoot daar ook altijd van in het maaltijdentopic.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:49

Ik kreeg door jouw topic ook zin in popcorn.
Ovenschaal op inductie gaat een tijdje goed. Daarna niet meer. Ik schrok me kapot van de knal maar heb toch nog heel wat popcorn kunnen redden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:47

Dank je wel Diel_Zor.
Door de verhalen van "Laura" ben ik zelf weer begonnen met zuurdesem brood bakken, geniet ik van het koken (lees spelen) met allerlei pompoen recepten (er zit nu een cake in de oven) en kan ik het slechte weer eigenlijk wel goed hebben doordat ik meer binnen ben en er op een positieve manier in berust
.
Jouw verhalen Thea zetten het leven als het ware even stil en dat is een hele fijne manier om nu binnen het vertier te zoeken en het leven te leven zoals het komt.

Dus ik hoop dat ik niet met mijn inbreng je geïrriteerd heb of je van je verhaal heb afgehaald en we jouw zuurdesem recept krijgen. :o

Ook hoop dat jullie minder last hebben gehad van de storm en alles goed is bij jullie. Liefs van Pien.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 22:20

Hej Pien! Ik vind je uitgebreide reactie juist fijn <3 Ik vind het altijd leuk om te zien dat mijn stukjes mensen inspireren om ook zelf dingen te gaan maken, koken of doen. Een stukje over zuurdeeg en recepten komen eraan maar het duurt altijd even om alles uit te typen en te organiseren.

Maar omdat je nu toch bezig bent met pompoenen en zuurdeeg dacht ik dat je mijn zuurdeeg-pompoen pannenkoeken nu wel leuk zou vinden.
voor 2 personen
Ingrediënten:
1/2 kopje zuurdeegstarter
3/4 kopje melk/karnemelk of yoghurt
1/2 kopje pompoenpuree
1 tl pompoen/koekkruiden
1 1/4 kopje meel

Mix de ingrediënten en laat staan over de nacht. Als je ze de volgende dag gaat bakken voeg je 3/4 tl bakpoeder, 3/4 tl baksoda en 3/4 tl zout toe, bak in een beetje vet/olie tot er geen bubbels meer aan het oppervlakte komen en de onderkant mooi bruin is, keer om en bak de andere kant bruin. Dit worden een Amerikaanse stijl pannenkoeken. Dus lekker dik en luchtig.

balance Oh nee! :oo zo word popcorn wel een gevaarlijke bezigheid :P

DieL_Zor Dank je wel voor je reactie <3

Solistar Dank je wel <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:32

Dank je wel voor je toffe reactie! Recept is opgeschreven. Ik begrijp alleen niet waarom je zuurdesem, baksoda (heb ik niet) en bakpoeder doet? Is dat niet een beetje dubbel op?

Hier leven we waarschijnlijk paar dagen als Laura in een fermette (klein boerderijtje). Door de storm is een enorme eik omgegaan en 3 huizen zitten zonder stroom.
Gelukkig zijn de buurtjes zo lief zodat we met 100 m verlengsnoer bij hun stroom kunnen pakken voor de vriezer en gehoorapparaat van mijn man. Zo blij mee!!
Dus we kunnen wel koken, helemaal op gas, maar we kunnen niet warm douchen en stoken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:26

Vanmiddag met EDF gesproken. Zwaar personeel tekort dus kan wel even duren voordat ze komen. Dus gaskachel voor het geval dat..... ooit gekocht, en die brandt nu . Dus manlief met zijn reuma zie je weer soepeler worden. Zo tof. De kaarsen zijn aan, en komt helemaal goed met ons.

Afbeelding

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 15:45

De grijs grauwe dagen van november

Afbeelding

Een zacht gehinnik begroet mij als ik de schuurdeur open doe. Het duurt even voordat mijn ogen aan het schemerdonker gewend zijn. Alle pony’s staan al met hun oortjes omhoog geprikt en hun ogen glanzen zacht in het licht van de lantaarn. De zoete geur van het hooi komt van de zolder naar beneden. Ik prik de vork vol hooi en gooi het naar ze toe. Bella begint al te stampen en te briesen. “ Ga eens even aan de kant, Bella!” "Niet zo gulzig, jij krijgt ook elke dag je hooi.” En zo staan ze allemaal tevreden te kauwen. De poezen liggen dicht tegen elkaar aan gekruld, in een kuiltje in het hooi en kijken niet op als ik de brokjes in hun bakjes doe.

Afbeelding

Na het ontbijt mogen de pony’s naar buiten. Het is een grauwe, grijze ochtend, zo begin november. Alles voelt vochtig en klam van de dikke nevel die tussen de bomen hangt.
De vachten zijn al dik en wollig en mijn hand verdwijnt er helemaal in. Ze zijn al goed voorbereid voor de winter. Met hun neusgaten wijd opengesperd snuiven ze de koele ochtendlucht in. Met een sprong vliegen de twee mannen naar buiten. Met de manen en staarten flapperend in de wind denderen ze dapper door de diepe plassen om vervolgens vol galop om de hoek te verdwijnen. Bella is al een oude dame en stapt rustig achter ze aan, een pad zoekend om de natte modderige plekken heen, en even later is ook zij om de hoek verdwenen.

Door het zachte weer van de afgelopen maanden is er nog steeds gras op de weides en daar zijn we heel blij mee. Het was zoo droog in het voorjaar en het gras wilde maar niet groeien. Begin juni stond het gras misschien 2 handen hoog en de boeren hadden het erover dat het gras bijna meer naar beneden groeide als omhoog ;) Dan denk je, het is nog 4 weken tot de oogst maar het gras werd niet langer en de grote hooioogst bleef uit. Maar we hebben niets te klagen, de zolder ligt vol genoeg. Toch is het fijn dat we nog niet zoveel hooi hoeven voeren omdat er nog zoveel gras is. Een soort kadootje van de natuur.

Afbeelding

Sander heeft net de stallen uitgemest en brengt de volle kruiwagen naar het land. Door alles wat we van het land afhalen aan gras en hooi, heeft het land ook weer wat terug nodig zodat het ook volgend jaar ons weer een goede oogst kan geven.

Afbeelding

Het hooi wat ze niet hebben opgegeten veeg ik bij elkaar en strooi de stallen ermee op, zo kunnen ze vanavond weer lekker droog en warm liggen. De wateremmers worden gevuld met schoon helder water uit de put en nieuw hooi klaar gelegd.

Afbeelding

De kippen rennen achter elkaar aan en heen en weer. Vechtend om een stuk pompoen dat ze net hebben gekregen. Ondanks dat er evenveel stukken liggen als kippen willen ze toch allemaal hetzelfde stuk, het zijn net mensen ;) De dikke zaden eten ze eerst, daarna pikken ze de hardere binnenkant totdat er alleen ringetjes van de schil liggen.

De rook van de schoorsteen, krult zachtjes omhoog door de bomen en lokt mij om naar binnen te gaan. Naar de gezellige warmte in ons kleine huis.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe is het bij jullie, heeft iedereen voldoende hooi om de winter door te komen? Was in Nederland de oogst goed dit jaar?
Volgende week komt het stukje over zuurdeeg met recepten Y)(^)

pien_2010 Je kunt de bakpoeder en soda ook weglaten maar dan worden het meer platte pannenkoeken maar ik denk dat de smaak er niet minder om zal worden ;) Ik hoop dat jullie snel weer aan het stroom zitten en de kachel snel geleverd gaat worden. Pas wel op met zo'n gaskachel, doordat er geen schoorsteen op zit kan je koolstofmonooxide vergiftiging krijgen. Dus een raampje op een kier voor voldoende frisse lucht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:19

Ik denk dat zij bedoeld dat bakingsoda en bakpoeder (bijna) hetzelfde is, dus dat 1 van beide gebruiken hetzelfde werkt.

Heb je in de winter al het vee binnen of is het nog mooi genoeg om ze overdag buiten te doen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:00

Ik moet even grijnzen om deze laatste vraag.
Hier mogen de paarden vrij fourageren over ons terrein.
Met als resultaat dat één ervan er als de kippen bij is als ergens een deur open gaat.
Binnen zijn de wortels :Y) en dus volgde ze mijn man naar binnen toen die snel naar de w.c. moest.
Hij had de deur van de garage niet goed dichtgedaan. Zij was hem gevolgd en stond met haar voorvoeten op het trapje naar de keuken toen hij weer naar buiten wide gaan.
Tis wat met die knollen soms :').

Hmm.. leren jouw ponies niet om in het hooi te plassen zo? Maar je hebt natuurlijk wel een handige ruif.
Die mest uitrijden, doen jullie dat op een stuk dat een half jaar niet begraasd wordt? Ik denk aan wormen.