[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:32

Jep, die gaten heb ik hier ook. Echt om de haverklap kom ik wel wat tegen. Heerlijk, dicht tegen het bos in de natuur wonen, maar jom.. kunnen jullie niet gewoon komen aankloppen om een huisje klaar te zetten voor jullie? Ik doe dat wel hoor, als jullie maar niet in de grond gaan dabben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:32

Ja ziet eruit als van een vos!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 01:13

MarliesR schreef:
*knip* Ze kwamen vanaf de andere track helemaal achterin. Dus in galop door de slinger rond de poel en dan via de paddock naar het slingerpad langs de roundpen. Dailey liep voorop maar dat ging Vi te langzaam. Dus die maakte een extra rondje in galop door de roundpen en pakte vervolgens bij de splitsing de andere kant zodat ze alsnog als eerste bij de hooibak kon zijn :D Waren flink wat galopwissels *knip*

Ik had het er met de smid over dat jij zo’n slingerpad had gemaakt en dat je paarden er zoveel soepeler door werden. ‘Waarom dacht daar vroeger niemand aan?’ was zijn antwoord. Tja. Hier ga ik er ook minstens één maken. Waarvoor dank. Ik heb er weleens over gedacht maar het is er nooit van gekomen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 08:22

JudithO schreef:
Nee, ik heb hem niet aan mijn track gekoppeld. Is voor mijn indeling niet zo praktisch.

Ahja, moet dan maar net uitkomen inderdaad. En er niet aan koppelen heeft ook wel weer voordelen. Toen de rijbak hier nog standaard open stond was ik regelmatig toch best even bezig om de gaten naar china er weer uit te schoffelen voor ik wat kon doen en natuurlijk was achterin de rijbak absoluut de beste plek om vrijwel alle mest van die dag te deponeren :+

neile schreef:
Jep, die gaten heb ik hier ook. Echt om de haverklap kom ik wel wat tegen. Heerlijk, dicht tegen het bos in de natuur wonen, maar jom.. kunnen jullie niet gewoon komen aankloppen om een huisje klaar te zetten voor jullie? Ik doe dat wel hoor, als jullie maar niet in de grond gaan dabben.

Haha ja precies :D Gelukkig wegen de voordelen flink op tegen de nadelen. Maar vind het vooral een beetje eng dat ik niet wel een keer een gat mis omdat ik ze voornamelijk op uitgegroeid gras laat grazen, en dan zie je zo'n gat natuurlijk makkelijk over het hoofd. Scheelt weer iets dat ze alleen op de weitjes komen om te grazen, echt rennen doen ze er niet op.

balance schreef:
Ik had het er met de smid over dat jij zo’n slingerpad had gemaakt en dat je paarden er zoveel soepeler door werden. ‘Waarom dacht daar vroeger niemand aan?’ was zijn antwoord. Tja. Hier ga ik er ook minstens één maken. Waarvoor dank. Ik heb er weleens over gedacht maar het is er nooit van gekomen.

Ah wat leuk!
Merk hier inderdaad echt dat ze er handiger van worden. Het meeste bochtenwerk heeft hier natuurlijk aardig wat 'flow'. Behalve die aan einde bij de roundpen, dat is echt met recht een haarspeldbocht :+ . Maar Vi klaart die inmiddels ook gewoon in volle galop whaha! Dailey kan hem inmiddels in draf. En waar hij alle andere bochten eerst in stap deed wisselt die nu ook mooi in galop door :D

Dailey heb ik natuurlijk nog niet zo lang, maar ziet er echt steeds beter uit. En Vi heeft er nog nooit zo goed uit gezien als nu :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:10

Ik had beter zelf ook wat meer bochten in mijn stuk verwerkt. Jouw idee vind ik prachtig, maar ik wou zo veel gras niet opgeven. Ik weet niet of ik het opnieuw zo zou doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:12

Oh ja die smid had een rake opmerking... waarom dacht daar vroeger nou niemand aan? :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 11:42

neile schreef:
Ik had beter zelf ook wat meer bochten in mijn stuk verwerkt. Jouw idee vind ik prachtig, maar ik wou zo veel gras niet opgeven. Ik weet niet of ik het opnieuw zo zou doen.

Het hangt natuurlijk ook erg af wat voor paarden je hebt en hoeveel terrein... Met Savino er eerder nog bij was ik wel blij dat ik toen nog wat meer gras had, die was lastig op gewicht te krijgen/houden. Maar met Vi en Dailey... Die worden toch veel te snel te dik van wat meer gras.

Qua indeling denk ik dat het straks wel echt heel mooi is. Denk dat het totale loopoppervlakte op de tracks + paddocks straks ongeveer 4000m2 is.

Nummus schreef:
Oh ja die smid had een rake opmerking... waarom dacht daar vroeger nou niemand aan? :D

Haha waarschijnlijk deels omdat rechthoekige stukken wel veel makkelijker te onderhouden is :D

Denk dat de gemiddelde loonwerker echt een rolberoerte krijgt van mijn 'paaltjesparadijs met rare vormen' :+

Ook nog ander leuk nieuws, eind deze maand komt er een vriendinnetje bij voor Vi en Dailey :D Een Fjordenmerrie van 19. Ik wilde eigenlijk geen pensioenpaard, maar kreeg een ontzettend leuk berichtje van een meelezer en naar aanleiding daarvan zijn we verder in contact gekomen. Lang verhaal kort, het klikt heel goed en we hebben hele goede afspraken kunnen maken. Dit jaar dus geen veulens (ook nog twee veulens erbij vond ik teveel worden). En qua stabiliteit bij mijn twee jongere paarden is een wat oudere merrie ook helemaal niet verkeerd.

Ben blij dat er straks weer een mini-kudde is :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:55

Jaa leuk! Weer een minikudde <3 Ben benieuwd hoe het gaat! :+:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:04

Ik ben benieuwd of ik de Fjord ken ;)
Klinkt goed iig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:39

Aaaah wat leuk! :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 10:56

Dit is ze :D
Ze heet Isa
Afbeelding

Ik en haar eigenaar zijn ook heel benieuwd hoe de introductie straks gaat. Maar ik denk dat de kans groot is dat het heel soepel gaat verlopen met deze drie bij elkaar.

Vanochtend is de tweede leg zwaluuwtjes uitgevlogen, och wat zijn ze toch leuk <3
Afbeelding

Verder heb ik hoogstwaarschijnlijk een das zien lopen! Nu hoef ik naast de vossehollen die niet op mijn wei :Y) . Maar vind het evengoed wel gaaf!

En we hebben een hele kolonie wespspinnen op de wei. Ook tof! Mooie beestjes zijn dat.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:00

Die zien er vervaarlijk uit :)
Die holen kunnen dus ook van een das zijn. Zelfde grootte.

Fjord is leuk, lekker wilde beharing :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 11:05

DubbelDun schreef:

Alleen woelen die volgens mij toch ook veel grond om rond de holen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:07

MarliesR schreef:
DubbelDun schreef:

nee hoor. hier ook een dassenhol, net buiten de wei. je ziet een looppad, maar verder alleen het hol.
met bessentijd zie je allemaal bessen het hol in rollen, super grappig

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 11:13

EmptyWords schreef:
MarliesR schreef:

nee hoor. hier ook een dassenhol, net buiten de wei. je ziet een looppad, maar verder alleen het hol.
met bessentijd zie je allemaal bessen het hol in rollen, super grappig

Ah ok! Zo leer je steeds meer :D
Dan zou het inderdaad ook een dassenhol kunnen zijn. Eén van de overburen had al wel eens gezegd dat er bij hun in de voortuin met enige regelmaat een das te zien was.

Op enig moment wil ik toch ook eens een wildcamera kopen, kunnen we kijken wat er allemaal loopt 's nachts :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:13

Ach wat een leukerd, die Isa <3
Dat jij zo dicht bij die spinnen durft te komen, ik heb ze bij mij ook zien zitten... van een afstand.. want ze zijn BOEMgroot ;( ;( Krijg nu gewoon al de kriebels, door er alleen over te typen _O-
Die zwaluw maakt dan weer alles goed :+: Lekkerding! :D

Edit: heb even gegoogeld hoe een das er eigenlijk uitziet :+ :') maar vind het wel een erg mooi diertje!! Jammer dat ze zulke gaten maken.. anders erg leuk om erbij te hebben <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:25

Ik weet niet of je blij moet zijn met een gaten gravend beest maar het feit dat je zoveel andere dieren in de buurt van je huis hebt is wel heel gaaf.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:46

Wij hebben ook regelmatig dassen in de wei. Ik ga elke dag mijn wei door om de gaten dicht te gooien. En het zijn net varkens zo kunnen ze wroeten. Gelukkig zitten ze er niet het hele jaar maar alleen maar in de zomer/herfst. We dachten eerst ook aan een vos en wilde zwijnen. We hebben met de wildcamera gezien dat het dassen waren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:29

xXutopiaXx schreef:
Dat jij zo dicht bij die spinnen durft te komen, ik heb ze bij mij ook zien zitten... van een afstand.. want ze zijn BOEMgroot ;( ;( Krijg nu gewoon al de kriebels, door er alleen over te typen _O-

Wen er maar aan :+ Ik dacht dat ik als dorpsmeisje wel wat insecten enzo kende, maar sinds ik vorig jaar in het buitengebied ben gaan wonen, ben ik erachter gekomen dat dat dus echt niet zo is :P

Ik was ook echt bang voor insecten enzo, maar sinds dat er dus nu zoveel zijn (en het er steeds minder worden) heb ik een knop omgezet ofzo, en kan ik ze wat makkelijker accepteren. Van een afstand. Niet op mijn lijf, dan ga ik nog steeds gillen en rennen :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 12:53

xXutopiaXx schreef:

Edit: heb even gegoogeld hoe een das er eigenlijk uitziet :+ :') maar vind het wel een erg mooi diertje!! Jammer dat ze zulke gaten maken.. anders erg leuk om erbij te hebben <3

Hahah! Als jij ze ook hebt wordt een melding op prijs gesteld :D
Dat kan vrij simpel via deze link

En dassen zijn mooie beestjes ja! Heb zelf ondertussen nog even wat filmpjes gezien en ondertussen toch wel een stuk meer zeker dat het inderdaad een das is geweest die ik heb gezien.

Maflinger_S schreef:
Ik weet niet of je blij moet zijn met een gaten gravend beest maar het feit dat je zoveel andere dieren in de buurt van je huis hebt is wel heel gaaf.

Haha nou ja dat! Toch al best wat 'wild' gezien zo hier, genieten!

roekes schreef:
Wij hebben ook regelmatig dassen in de wei. Ik ga elke dag mijn wei door om de gaten dicht te gooien. En het zijn net varkens zo kunnen ze wroeten. Gelukkig zitten ze er niet het hele jaar maar alleen maar in de zomer/herfst. We dachten eerst ook aan een vos en wilde zwijnen. We hebben met de wildcamera gezien dat het dassen waren.

Oef dat dagelijks dicht moeten gooien is wel een ding. Is het hier toch wel weer praktisch dat ik straks kleinere weitjes heb :')

Prairy schreef:
Wen er maar aan :+ Ik dacht dat ik als dorpsmeisje wel wat insecten enzo kende, maar sinds ik vorig jaar in het buitengebied ben gaan wonen, ben ik erachter gekomen dat dat dus echt niet zo is :P

Ik was ook echt bang voor insecten enzo, maar sinds dat er dus nu zoveel zijn (en het er steeds minder worden) heb ik een knop omgezet ofzo, en kan ik ze wat makkelijker accepteren. Van een afstand. Niet op mijn lijf, dan ga ik nog steeds gillen en rennen :')

:') :') Hahah gillen en rennen ook echt
Ik zie je al gaan, grote spin in de achtervolging :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:59

Prairy schreef:
xXutopiaXx schreef:

Hahaha oh god :') Ik dacht (denk... :') ) inderdaad ook dat ik al best wat insecten enzo ken.. :D Maar moet zeggen; heb er inderdaad al een hoop gezien dat ik dacht: nou.. da's leuk, die heb ik ook nog nooit gezien :')

Op zich... sommige insecten kan ik nog wel hebben, maar spinnen gaan er gewoon niet in ;( En zeker niet als ze zo dik zijn.. en een bizarre kleur hebben ;( Hahaha.. gillen, rennen... spartelen... yep, hier ook _O-

MarliesR schreef:
xXutopiaXx schreef:

Hahah! Als jij ze ook hebt wordt een melding op prijs gesteld :D
Dat kan vrij simpel via deze link

En dassen zijn mooie beestjes ja! Heb zelf ondertussen nog even wat filmpjes gezien en ondertussen toch wel een stuk meer zeker dat het inderdaad een das is geweest die ik heb gezien.

Ohhh ik klikte die link aan en heb gelijk spijt ;( :') Wat een enge beesten zijn 't toch haha.. maar je moet sightings dus zelfs melden! :oo Nou, dat ga ik dan maar doen :') Zodra ik moed heb gevonden om die link weer aan te klikken _O-

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:30

Hier ook bang voor insecten :+
Wonder boven wonder heb ik mijn dochtertje wel van haar angst afgeholpen, die wil nu graag alles in haar hand hebben :') (mijn zoon was al niet bang) als de kinderen erbij zijn hou ik mij dus echt in maar zonder kinderen ren ik ook weg en gil ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:54

Insecten boeien mij niet zo maar muizen... ik kan maar niet wennen aan die beesten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:01

Hm die spinnen heb ik nog nooit gezien, gaaf hoor!
En een das!!!!! <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:37

Citaat:
Hahaha oh god :') Ik dacht (denk... :') ) inderdaad ook dat ik al best wat insecten enzo ken.. :D Maar moet zeggen; heb er inderdaad al een hoop gezien dat ik dacht: nou.. da's leuk, die heb ik ook nog nooit gezien :')

Op zich... sommige insecten kan ik nog wel hebben, maar spinnen gaan er gewoon niet in ;( En zeker niet als ze zo dik zijn.. en een bizarre kleur hebben ;( Hahaha.. gillen, rennen... spartelen... yep, hier ook _O-

Haha, ja echt erg.

Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld (en dit jaar ben ik er ook bang voor, dat ze weer in grote getalen aankomen) de bladpootwants. Stomme grote wantsen, bruin en super traag. Vliegen ook heel lomp, gewoon tegen je aan. Ze zijn wel makkelijk te vangen met een yoghurtemmertje, gewoon eronder houden als ze bijv op het raam zitten, klein tikje met de deksel op ze en ze laten zich in het emmertje vallen. Ze stinken wel want ze sproeien een goedje...

Eerst zette ik ze nog buiten, maar als je in een uur een half emmertje vult, dan houdt het op. Op een gegeven moment gingen ze dus naar de kippen, of in de kachel :=