@Maflinger: haha inderdaad. Aan bezoek vraag 'k weleens of ze niet teveel last hebben van frettengeur (die hebben nogal een sterke lichaamsgeur soms
) maar ze zeggen dat ze enkel de kachel ruiken
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

MirandaMalik schreef:Haha das dan weer goed die kachel!
Hopelijk blijft Zoë nog een tijdje, het is wel grappig hoor, ze begint een beetje stout te worden, ze vindt dat ze meer rechten heeft nu.
Dus lekker bedelen en dingen pikken.

Solleke_Noah schreef:@Maartje: bioloog in de maak duswel leuk he, als kindjes zo geïnteresseerd zijn in natuur.
@FemkeRoosje: ok ben benieuwd!
@Humpiedumpie: dankjewel![]()
@Eelmo: ze hebben echt gevreten voor hun leven dat eerste jaarkon ze echt rollen.
Mijn voormiddag was echt heel grappig en boeiend tegelijk. De mannen voor de inventarisatie (kartering) waren langsgekomen, en ze gingen meteen in volle freak-modus. Volgens mij zijn ze in die positie krom gegroeid![]()
[ Afbeelding ]
Van 9u tot 11u30 hebben ze hier zo op handen en voeten rondgekropen![]()
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Maar wel met resultaatde kleinste onooglijke sprietjes wisten ze wat van te maken, ik heb planten gezien waar ik geen idee van had dat ze hier groeiden.. Zomprus, Knolrus, Biezenknoppen, Waterpostelein... (ja, ik voelde me even een hele slechte bioloog
) Ze waren nog steeds super enthousiast.
Qua beheer vonden ze paarden zeker goede beheerders (één van hen twee had zelf twee stokoude shetlanders van 30 jaar die hij zelf inzet voor beheer in natuurgebieden), maar natuurlijk rekening houdend met bloeitijden enz. We hebben afgesproken dat ik bepaalde stukken ga afspannen en daar ga experimenteren met maaien (met de zeis) en nabegrazing. Ook dachten ze gezien de plantensamenstelling dat er heel zeldzame paddenstoelen moesten groeien (wasplaten en aardtongen) dus in de herfst mag ik weer wat bezoek verwelkomen![]()
Ze suggereerden van het eventueel te laten erkennen als natuurgebied, als ik de achterliggende buren kan overtuigen om mee te doen (je moet een bepaalde minimum oppervlakte hebben voor je een gebied kan voordragen als natuurgebied). Iets om over na te denken...
En nog wat plaatjes van de plantjes vandaag. Het meeste staat nog niet in bloei nu natuurlijk. En grappige anekdote, met naar het achterste weiland te lopen, passeerden we de paarden, en mijn veulen heeft een hapje uit één van de mannen genomenoeps. En ik maar zeggen dat ze allemaal 'zeer braaf' waren haha.
Tijmereprijs
https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170944.jpg
Echte koekoeksbloem
https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170927.jpg
Margrieten
https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170899.jpg
Tormentil
https://waarnemingen.be/media/photo/026 ... 170925.jpg
Geweldig!!
Voor jullie en jullie dieren en ook de natuur!
hier zitten tegenwoordig vaak ook boomklevers en spechten op de vetbollen, naast the usual suspects, echt leuk om te zien. En met de poel ben ik ook echt super blij!
maar het beetje bij beetje zien veranderen geeft ook wel veel voldoening.
gelukkig vermeerderen die bollen zich uit zichzelf ook nog wel, er zal er toch wel eentje omhoog komen?
de paddenstoelen op ons domein had 'k nog nooit zo in detail bekeken, dus dat was wel leuk om deze herfst eens te doen. Anders zaten we toch maar in ons huis opgesloten te zitten
na een hele speurtocht door de tuin hebben we op dit moment 31 soorten kunnen vinden. Er groeien er vast nog meer, maar pfoe, paddenstoelen op naam brengen is moeilijk
)

) en zijn eetbaar. We hebben het nu nog niet aangedurfd maar volgende herfst toch maar eens proberen.
Wasplaten zijn een familie van zeldzame tot zeer zeldzame graslandpaddenstoelen. Ze groeien enkel in 'oud weiland', dat dus niet gescheurd is, overbemest, ... tegenwoordig worden ze dus steeds minder en minder gespot. Als je de sjans hebt een wasplaatje in je weiland te vinden, wijst dat echt op "goed weiland". Mega happy dus! De felle kleurtjes zijn typisch voor wasplaten.
Wat een mega vliegenzwam! En hoe cool om dat soort signaalsoorten in je eigen wei te vinden! Mooie bevestiging dat jullie idd goed bezig zijn voor de paarden én de natuur
zo'n mega exemplaar. En ja, over die wasplaat stond ik toch even te juichen
lekker nerdy
Jullie weilanden zijn toch ook vrij ongestoord he? 
volgens mij hebben we vandaag een molensteen opgegraven, kan dat? Geen idee wat het anders moet voorstellen. Nu alle rommel al even weg is, zijn we de boel buiten verder aan het aanleggen en opknappen. Tijdens het omspitten van een border kwamen we dit tegen:
Bijenplantjes (lavendel,...) en een hibiscus waar m'n vriend thee van wilt proberen maken. Rechts van het boompje zie je deel twee van de border die we nog moeten aanpakken. Maar een beeeeetje verwilderd.
plantjes gaan in de lente nog veel groter groeien natuurlijk, ziet er nu nog maar wat kaal uit.

Hij was geslaagd

ik blijf me verbazen over alles wat we hier in de loop der jaren al opgegraven hebben, kan zo een landbouwmuseum beginnen