Oh wat een leuk topic! Ik ben momenteel volop aan het klussen in mijn nieuwe huis en heb onder andere ook wat meubels gepimpt. Leukste is toch wel de (lelijke ) oude eiken tvkast die ik bij een krinloopwinkel op de kop heb getikt.
Ziet er weer mooi uit allemaal zeg!!! Ben toch wel benieuwd hoe lang jullie hier mee bezig zijn?
Quellian, hoe heb je dat tafeltje geschuurd?
Ben ik overigens sowieso wel nieuwsgierig naar, hoe schuren jullie de meubels?! Ik heb 2 leuke nachtkastjes om op te knappen, maar ik ben zeker 2 uur al bezig geweest met schuren en ik ben er nog niet tevreden over. Heb namelijk eerst de fout gemaakt niet goed genoeg te schuren en toen hechtte de verf niet.. Ben nu keihard aan 't schuren om echt alle lak-/verflagen eraf te krijgen
xXutopiaXx, ik heb het tafeltje geschuurd met de hand, gewoon stukje schuurpapier. Wat je ook kunt gebruiken is verfreiniger van HG, scheelt je een hoop schuurwerk. Ligt er natuurlijk wel aan waar je het op smeert, want bij onze eettafel (met waslaag, grrrrrrrr!!) had dat geen zin (ook thinner deed weinig).
Hmm.. Het lijkt me echt een hel om dat tafeltje met de hand te schuren hihi. Hoe herken ik een meubel wat ik wel met verfreiniger kan doen? Vind het nog zo moeilijk om bepaalde dingen te herkennen en hoe ik het dan moet aanpakken
Daihyo
Geplaatst: 24-10-13 11:09
xXutopiaXx: Een week Dag 1: Ik heb het kastje eerst goed geschuurd. Met de hand, met grof schuurpapier. En dan met de nerf mee. Dit was nog niet geverfd, maar zat een soort was over, dus dat moest er af. Toen alles in de grondverf gezet. Die grondverf heb je echt nodig, want lak pakt niet goed. Grondverf hecht beter aan gladde oppervlakten. Dag 2: eerste laklaag. Achteraf had ik 'm beter een 2e keer in de grondverf kunnen zetten. Dag 3: 2e laklaag. Dag 4: 3e laklaag. Dag 5: 1e beitslaag (kleur wengé) op het bovenblad Dag 6: 2e beitslaag Dag 7: alle verkeerd gesmeerde verfsporen verwijderd en kubussen er boven gehangen (kant en klaar bij de Gamma gekocht).
De eetkamertafel is nu ook zo. Was grenen en is nu ook wit met donkerbruin blad. Deze was onbewerkt, dus minder schuurwerk en de verf pakte beter.
xXutopiaXx, ik vind schuren gelijk staan aan meditatie Maar dit tafeltje was een makkie, want ik heb het geverfd met krijtverf, dat is snel droog én stinkt niet (dus gewoon op een open geknipte vuilniszak in de keuken).
De echt grote 'projecten' zoals eettafel, stoelen, nachtkastjes, etc. gaan inderdaad wel anders.
Zo dan Amanda! Wat een project!! Hmm, misschien had ik ook grondverf moeten gebruiken
Hahaha meditatie, ik word er bloednerveus van en krijg 't heel warm Wel mooi idd dat krijtverf gewoon in de keuken gebruikt kan worden, niet zoveel gedoe!
Het waren geen hele dagen hoor Alleen de grondverf en 1e laklaag heb ik ook in het kastje moeten doen. De andere 2 laklagen heb ik alleen de direct zichbare gedeeltes gedaan. Dat kostte nog geen uur. Beitsen was ook zo gebeurd. Het moet alleen een dag drogen voor de volgende laag en daarom kostte het eigenlijk een week.
Je moet even kijken wat voor ondergrond het is. Vaak hebben bijvoorbeeld Ikea of Leen Bakker zo'n kunstofplaklaag op geperst houten planken gedaan. Dan kun je ook geen grondverf gebruiken, maar moet je licht opschuren en een primer voor kunststof gebruiken. Zo heb ik ook mijn kledingkast gedaan in mijn oude huis.
Ja, dat kan zeker wel. Ik had er 1 met beukenfineer van Leen Bakker. Eerst licht geschuurd, toen goed ontvet en schoongemaakt en primer er op voor kunststof. Dat is een wat ruwe verf als het opdroogt, maar hecht dus goed op gladde oppervlakten. Daarna 2 lagen lak, met minstens 24 uur er tussen om goed uit te harden.
Zo ging mijn kast van beukenfineer naar wit hoogglans (met bestickering en spiegels op de verf geplakt).
050206051012
Geplaatst: 24-10-13 11:59
Ik heb nog de salontafel (kist) staan die echt nodig (bij voorkeur vóór de winter) geverfd moet worden. Maar dit is wel een klus waar ik tegenop zie, want al het beslag moet eraf, het moet geschuurd, in de grondverf, 2x in de lak, etc. En met stinkverf, dus buiten.
Als je een stille hand hebt kun je het beslag ook laten zitten en met een klein penseeltje er omheen verven. Moet je ook wel engelengeduld voor hebben. Van mijn tvkast kregen we namelijk het beslag er niet af en moesten het dus zo doen En alles wat je per ongeluk toch raakt, gelijk met een zachte doek verwijderen.
Dat is ook wel een idee, maar ik weet niet of ik mezelf vertrouw
Het is zo'n kist: http://www.marktplaza.nl/images/1/35/sa ... 045235.jpg Ik wil hem wit in de lak en de bovenkant wil ik grijs lazuren. Ik ben alleen maar bang dat dat ding uit elkaar dondert als het beslag eraf gaat.
Oeh, die wil ik ook als salontafel! In het wit dan Grijs lazuren? Hoe ziet dat er uit?
Ik was er ook niet goed in overigens. Vaste hand wel, maar het engelengeduld wat minder. Dat had denk ik te maken met een deadline van 3,5 week een huis opknappen voor een verhuizing en dan ook nog bijna alle meubels willen pimpen
Amanda, lazuur is een soort van gekleurde olie. Het trekt in het hout, waardoor de nerf goed zichtbaar blijft. Ik heb geen betere foto, maar dit is lazuur op het blad van de eettafel: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-OZQEZNCF.jpg
Gaaf zeg idd dat grijs en zo'n kist is ook superstoer als salontafel! Snap wel dat je er tegenop ziet Wat een karwei zal dat zijn!!
Kast is ook goed gelukt zeg!!
Heb net nog 'n deel van de nachtkastjes met de hand geschuurd. Mn schuurmachine is gisteren kapot gegaan Maar dat is echt niet mijn ding Moet nog maar 1 kleine lade schuren en zelfs dat laat ik nu liggen voor morgen haha!