Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:16

oh dat soort dingen, die heb ik zelf ook wel in huis voor als ik mezelf even vlug wil opfrissen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:29

opisop_shop schreef:
en daarna die Action-doekjes gewoon uitspoelen met water en aan de waslijn hangen, kun je m de keer erop zo weer gebruiken :j

_O-

Ik heb ook die van de action, die gele verpakking. Volgens mij heb je ook blauwe verpakking voor ramen enzo? Ik doe altijd alles gewoon met 1 soort hoor.
Pak ook regelmatig een geel schoonmaakdoekje en ga dan overal bijlangs, badkamer/wc als het laatst en dan hop meteen in de wamachine.

Ik ben fan van de gele pakjes action doekjes. Gebruik misschien wel een half pakje per week. Doe ze onder de swiffer (2 doekjes passen eronder) en dan per kamer vervangen. En alles er mee afstoffen. Ze liggen door het hele huis heen, heb altijd wel een pakje binnen handbereik om iets wat vies is snel op te kunnen doen. Ideaal! Geloof dat zo'n pakje ook maar 80-90 cent kost en het scheelt zoveel tijd met schoonmaken. Al vind ik soms vor bijvoorbeeld het fornuis de gele herbruikbare doekjes wel fijner.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:50

ja, daar zijn ze ook eigenlijk een beetje klein voor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:52

hier wel genoeg aan een paar druppels afwasmiddel. pannen doe ik zowiezo niet met afwas. i.i.g. niet de koekenpannen. afwasmiddel is helemaal niet goed voor de anti aanbaklaag. die gaat kapot en dan kan er een kankerverwekkende stof vrij komen en hij gaat sneller aanbakken. ik haal het vet eruit met keukenpapier en daarna onder een flink hete kraan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:54

dat kan inderdaad prima, doe ik ook altijd.
Vind het ook schelen dat ik geen vlees gebruik, vind ik toch iets risicovoller met schoonmaken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:05

Wat voor gele doekjes van de action hebben jullie het over eigenlijk?? :+

Ik heb gewoon om de dag een schone vaatdoek.
Voor sopwerk heb ik andere lappen.

Ouderwets je huis doen is niet eerst swifferen en dan soppen.
Oude mensen gebruiken helemaal geen sop, maar swiffer en was om de boel weer op te poetsen (qua meubels dan hé).
*Ben poetsmiep bij oudste generatie mensen van nu*

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:47

opisop_shop schreef:
dat kan inderdaad prima, doe ik ook altijd.
Vind het ook schelen dat ik geen vlees gebruik, vind ik toch iets risicovoller met schoonmaken.

met afwasmiddel wordt het risico niet minder hoor. tenminste, als je dat bedoelt.
heet water doet het meeste. en de overige bacterien worden weer gedood bij de volgende bakbeurt. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:54

Ik ben vlij dat ik geen smetvrees heb ;) ik die de keuken, spoel m'n doek uit, doe vervolgens de wc, en dan gaat ie in de was.
Ik zweer wel bij ontvetter spray, heerlijk spul, doe ik ook mijn halve huis mee.
Stofzuiger is een dayson dus zakken hoef ik ook niet te kopen. Met de was sorteer ik eigenlijk alleen wit eruit, zodat ik zelden halve wasjes draai. Wel zo goed als alles in de droger

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:07

Ontvetter spray voor je halve huis? Zit alles onder het vet dan?

Ik gebruik het alleen in de keuken. Verder gebruik ik Glassex en voor de deuren etc. een sopje met ajax oid.
Daar wordt alles toch het schoonst van en het ruikt lekker.
De ramen doe ik met lauw water en schoonmaakazijn. Schoonmaakazijn is trouwens een van de goedkoopste schoonmaakmiddeltjes voor alles en nog wat.

Waar doen "oude mensen" hun badkamer dan mee? Ook met was?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:10

schoonmaken kan ook heel goed met een sopje met Dreft, ramen gaan er ook prima mee schoon.

met mijn stukje over vlees bedoel ik dat er denk ik eerder gevaarlijke bacterien in vlees zitten dan in groente. Althans, dat zegt mijn gevoel :P
Ik heb ook geen smetvrees hoor trouwens, verre van als je rondkijkt in mijn huis :')

De doekjes van de action zijn van die wegwerp-vochtige-schoonmaakdoekjes, in een geel-witte verpakking.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:13

Ik doe alleen witte was (handdoeken, beddengoed) in de droger, met de vaatdoekjes erbij. Dan hoef je ze niet zo op hoge temp te wassen.
Naar mijn idee slijten je kleren snel in de droger, vooral shirts met opdruk.
Ik heb trouwens nog een tip. Courgette en komkommer kan je best lang bewaren in de koelkast in zilverfolie gewikkeld.
En voor bezwete stink okselshirts van manlief hoef je geen dure rotzooi te kopen, goedkope doucheschuim voor het wassen erop smeren werkt prima.

En mensen die graag spray gebruiken: je kan ook schoonmaakmiddel met water aanlengen in een oude sprayflacon of plantenspuit.
Werkt net zo goed :j

opisop_shop schreef:
met mijn stukje over vlees bedoel ik dat er denk ik eerder gevaarlijke bacterien in vlees zitten dan in groente. Althans, dat zegt mijn gevoel :P

Dat zou heel goed kunnen, maar met het verhitten van de pan maak je die weer dood :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:16

Ik doe vaak wel een klein beetje afwasmiddel voor de koekepannen (de gewone pannen gaan gewoon in de gewone vaat) en heet water inderdaad. Dan zit er vaak nog wel vet in maar dat veeg ik eruit met keukenpapier. Het scheelt dat ik bijna elke dag mijn koekenpannen gebruik, als het dan een keertje niet helemaal perfect schoon is staat het niet dagenlang te rotten in de kast :')

opisop doelt misschien ook op het gebruik van messen enzo. Tenminste, dat vind ik een groooot voordeel van vegetariër zijn :') Je niet druk hoeven maken om salmonella in kip enzo. Okee met ei moet je opletten maar dat is het enige, en dat is zó gestold.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:37

Met stollen dood je geen bacteriën af, stollen van eiwitten gebeurd al vanaf 40 graden, das een feesttemperatuur voor veel bacteriën.
Hier geen sop in de koekenpannen en braadpannen en de pannenkoekpan en poffertjespan niet eens met water, alleen uitvegen met keukenpapier en weer terug de kast in.

Schoonmaken gaat hier meestal niet met het allergoedkoopste middel, omdat in onze,ervaring je van dergelijke muddeltjes meer nidig hebt voor hetzelfde resultaat. En dat het dan dus vaak niet goedkoper is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:38

klopt, ik kocht eerder altijd afwasmiddel van de lidl, nu hebben we Dreft (twee grootverpakkingen van een liter volgens mij, bij de Makro vor E4,0) daar doen we veel langer mee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:40

Dat is zeker waar... Ik heb nu ecologisch afwasmiddel bij de jumbo gekocht, dat kost 1 euro (voor wie geen jumbo heeft: Klok voldoet ook) en het werkt supergoed!
Bij Dreft heb ik altijd het gevoel dat het vet van m'n handen af valt als ik het gebruik (werkt wel goed verder) en goedkopere middeltjes daar heb ik veel meer voor nodig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:42

Voor schoonmaken van bv de douche heb je niet altijd dure antikal nodig... natuurazijn (40 cent) voldoet ook.. Alleen het stinkt :+
Voor de douche en wc kan je ook goedkope groene zeep gebruiken (ruikt lekker) werkt net zo goed als ajax of iets anders duurs en tast ook nog eens je kalklaag in de wc pot niet aan (dan blijf je namelijk poetsen)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:47

Ja, groene zeep van driehoek kost idd niks en maakt goed schoon :j
Maar bijv dikke bleek van de action is veel dunner dan glorix. En daardoor ook minder zuinig in gebruik.
En huismerk schuurmiddel lijkt ook minder schuurstof te bevatten dan cif.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:57

Haha, nee hoor, niet mijn hele huis onder het vet, vind het gewoon super fijn spul ;)
Moet wel zeggen dat ik een mini huisje heb, dus als ik flink aan het koken ben geweest, tja ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:02

Ik gebruik bijna nooit glorix en jif :o
Maar dat het dunner lijkt te zijn klopt inderdaad.

Jij gebruikt zeker Dasty, Stef? Superspul, maar ik vind het zo venijnig dat ik dat alleen op het (aangekoekte) fornuis durf te gebruiken...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:03

Ik ken het Stef, hier heb ik net ook wat vet van mijn beffetkast gepoetst die dicht bij de keuken staat. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:07

Nee, geen dasty, een soort cilid bang, maar dan van de Aldi. Ff sprayen, doekje erover, en klaar is Klara :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:09

Ieuw, groene zeep, dat heeft (in mijn herinneringen) altijd zo'n vieze muffe nageur (geen nasmaak, maar nageur achteraf zeg maar)
Mijn moeder gebruikte dat voor de vloer, werd er altijd misselijk van :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:59

Deze?

Afbeelding
Die vind ik juist superfris ruiken!
Je hebt ook die 'pasta' in een potje maar dat gebruik ik alleen bij vlekken in de was.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:04

Ja deze ja... In het begin lekker fris, maar daarna :r
Kan ook aan mn moeder liggen hoor, maar ik zal nooit groene zeep/zachte zeep gebruiken om schoon te maken.
Voor mn vloer heb ik hg voor vinyl en voor de rest badkamer reiniger, chloor, wcgel, allesreiniger en van die vochtige doekjes

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:12

Ik heb er niet vrij recent de vloer mee schoongemaakt... maar zal wel wat aan mijn neus mankeren dan :P
Maar ik probeer juist van al die chemische troepjes af te stappen en er mildere versies voor terug te kopen.
En dan het liefst niet een kast vol rotzooi (waar ik een beetje toe geneigd ben) maar een paar dingetjes die je overal voor kan gebruiken.

Voor de vloer gebruik ik trouwens het liefst marseillezeep, dat vind ik ook zo lekker ruiken!