We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:37

In dat geval zou ik absoluut gaan voor een auto die rijdt op LPG of waarbij het in te bouwen valt. Ze zijn zo'n 10% minder zuinig dan op benzine rijden vanwege de lagere energieinhoud/L, maar met een brandstofprijs tussen de 0.76 (bij total energy pompen) en 1.00 euro/L is dat verschil er ruimschoots uit. De wegenbelasting is ongeveer 20% duurder dan benzine, maar flink goedkoper dan diesel in verreweg de meeste gevallen (maar zou je bij bijzondere modellen moeten navragen). Bij Dacia zijn ze er al af-fabriek, maar ook bij de andere merken is het over het algemeen goed in te bouwen.

https://www.prins-afs.com/lpg-autos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:43

Daar zijn vast wel rekentools voor te vinden. Als je alleen al op de wegenbelasting en verzekering zo'n 150 euro per maand kan besparen met een kleine, zuinige benzineauto dan moet je al behoorlijk veel kilometers maken om dat eruit te krijgen met de goedkopere dieselprijs.

Het puzzelen met een EV valt trouwens enorm mee, de nieuwe auto's kun je heel gemakkelijk langs de snelweg in pakweg 15 minuten tot 80% vol laden. Maar die liggen ruim buiten je budget natuurlijk, dus ik zou inderdaad gewoon kijken naar een kleine benzine of evt hybrideauto.

Benzz

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:45

Hybride 2de hands zou ik niet durven. Je weet niet hoelang de accu duur is, en die dingen vervangen is serieus geld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:01

Je bedoelt hoe de staat van de accu is? Bij een phev is dat makkelijk te testen door een proefrit te maken met een volgeladen accu.
Bij gewone hybride auto's komen ook nauwelijks problemen voor. De accu wordt automatisch steeds bijgeladen en loopt nooit volledig leeg, waardoor de degradatie minimaal is.
Vervangen van een accu kost een paar duizend euro, maar komt nagenoeg nooit voor. Accu's gaan een autoleven lang mee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:16

8nnemiek schreef:
Je bedoelt hoe de staat van de accu is? Bij een phev is dat makkelijk te testen door een proefrit te maken met een volgeladen accu.
Bij gewone hybride auto's komen ook nauwelijks problemen voor. De accu wordt automatisch steeds bijgeladen en loopt nooit volledig leeg, waardoor de degradatie minimaal is.
Vervangen van een accu kost een paar duizend euro, maar komt nagenoeg nooit voor. Accu's gaan een autoleven lang mee.

8 jaar of max 160 duizend kilometer.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:18

Benzz schreef:
Volgens mij kun je een diesel beter " op" rijden.

Hoe zie je dat voor je, als je dan steden niet meer in mag?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:22

Benzz schreef:
8nnemiek schreef:

8 jaar of max 160 duizend kilometer.

Dat is de garantie, maar heeft niks te maken met hoe lang de accu uiteindelijk mee gaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:28

Vetra schreef:
Benzz schreef:
Volgens mij kun je een diesel beter " op" rijden.

Hoe zie je dat voor je, als je dan steden niet meer in mag?

P&r nemen?

Is puur op basis van het feit dat een diesel niets meer opbrengt.

Ik mag met mijn diesel gewoon de steden nog in.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:48

Benzz schreef:
Hybride 2de hands zou ik niet durven. Je weet niet hoelang de accu duur is, en die dingen vervangen is serieus geld.

Juist omdat mensen niet durven zijn ze tweedehands erg betaalbaar. Wij hebben er een gekocht voor het geld waarvoor je een vijf jaar oudere vergelijkbare benzineauto hebt. Inmiddels al wat jaartjes verder en maarliefst 330000 km op de teller, maar loopt nog steeds als een zonnetje. Van de gereden kilometers was ca 80% electrisch. Electromoter heeft veel minder te lijden dan een benzinemotor. Mijn volgende auto wordt zeker weten weer een tweedehands hybride.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:55

Het is ook zo dat sinds 2023 dieselauto's met verplicht roetfilter de deeltjesteller met de APK krijgen. Kritische test, en een nieuw roetfilter kost al snel 1000 euro. Vanaf 2011 is een roetfilter verplicht op een diesel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:44

Neonlight schreef:
Het is ook zo dat sinds 2023 dieselauto's met verplicht roetfilter de deeltjesteller met de APK krijgen. Kritische test, en een nieuw roetfilter kost al snel 1000 euro. Vanaf 2011 is een roetfilter verplicht op een diesel.

2300 euro, weet ik uit ervaring :D auto uit 2014.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:25

Benzz schreef:

Mijn automonteur had 3 weken geleden een Tesla van 10 jaar oud in onderhoud.
De eigenaar had in Januari de accu laten reviseren. Had 6000 euro gekost.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:49

_djoeke_ schreef:
Juist omdat mensen niet durven zijn ze tweedehands erg betaalbaar. Wij hebben er een gekocht voor het geld waarvoor je een vijf jaar oudere vergelijkbare benzineauto hebt. Inmiddels al wat jaartjes verder en maarliefst 330000 km op de teller, maar loopt nog steeds als een zonnetje. Van de gereden kilometers was ca 80% electrisch. Electromoter heeft veel minder te lijden dan een benzinemotor. Mijn volgende auto wordt zeker weten weer een tweedehands hybride.

Welke hybride heb je als ik vragen mag?

OleJon schreef:
Mijn automonteur had 3 weken geleden een Tesla van 10 jaar oud in onderhoud.
De eigenaar had in Januari de accu laten reviseren. Had 6000 euro gekost.

Dat valt me nog mee eigenlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:44

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:42

Ik krijg binnenkort m'n eerste box, ben heel benieuwd!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:42

Swah schreef:
Ik krijg binnenkort m'n eerste box, ben heel benieuwd!

Ik heb me ook aangemeld voor de box van maart!!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 02:26

PSvanLot schreef:
https://www.nowastearmy.nl/

Iemand hier ervaring mee? Niet perse besparen, maar wel goed tegen verspilling

Yup en ik ben er wel blij mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:58

Hoeveel kost het?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:14

purny schreef:
Hoeveel kost het?

Op de site lees ik net €37.50 + €5.95 verzendkosten.

Ik heb de inhoud van deze 1e 2 boxen bekeken en ik vind het best duur voor wat je krijgt… hoe hebben de mensen die zo’n box eerder hebben besteld dat ervaren?

Het concept vind ik goed overigens! Ik snap dat je er een prijs voor betaalt maar vind het zelf gewoon erg veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:03

deksel schreef:
Op de site lees ik net €37.50 + €5.95 verzendkosten.

Ik heb de inhoud van deze 1e 2 boxen bekeken en ik vind het best duur voor wat je krijgt… hoe hebben de mensen die zo’n box eerder hebben besteld dat ervaren?

Het concept vind ik goed overigens! Ik snap dat je er een prijs voor betaalt maar vind het zelf gewoon erg veel geld.

Weer een slimme ondernemer die geld uit de zakken haalt van mensen die betrokken zijn..
Zitten in dit topique genoeg mensen die dit kunnen onderschrijven, ik noem een Annemiek O:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 21:10

Zo hier de afgelopen week weer even wat voorraden weggewerkt. Dus vrijwel geen boodschappen gedaan :)

Morgen paar dagen hotelletje maar neem misschien heel saai mijn eigen ontbijtje mee (ben zo'n muesli en havermelk type) plus genoeg koffiecupjes en zakjes thee etc. Vind die prijzen voor ontbijt echt bizar hoog, rond de 15 Euro is heel normaal...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:32

15 euro voor een hotel ontbijt is tegenwoordig bijna goedkoop :P wat ik ook echt belachelijk vind en dan is de jus de orange ook nog vaak uit een pak

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:27

Ach, ik leg dan gelijk zo’n goede laag dat ik geen lunch meer nodig heb. En dan is het zo duur niet.
Ik vind een ontbijtbuffet echt een feestje. :D Lekkerste maaltijd van de dag.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:36

Fitzroy schreef:
Ach, ik leg dan gelijk zo’n goede laag dat ik geen lunch meer nodig heb. En dan is het zo duur niet.
Ik vind een ontbijtbuffet echt een feestje. :D Lekkerste maaltijd van de dag.

Ik ook! Thuis is ontbijt een drama en in een hotel vraag ik me altijd af hoe ik in godsnaam zoveel naar binnen weet te werken :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:33

Geen ervaring met hotel ontbijten, ik mag er toch niks van hebben.

Maar afgelopen week weer eens in nederland wat boodschappen gedaan, voor het eerst sinds december maar die prijzen |( 2,85 voor een pak havermelk van een liter, zo veel duurder geworden. Potje peterselie 2,86 voor 60 gram :oo dat heb ik ook maar laten staan. Niet te betalen meer. -O-

Voor die tijd in Frankrijk boodschappen gedaan steeds (ook best een stuk goedkoper dan hier) en net terug uit duitsland om voor drie gezinnen inkopen te doen voor de komende twee weken, daardoor was het een voor ons ongebruikelijke mix met bier veel frisdrank en shag (wat een bedragen daarvoor trouwens) :r maar met de auto voltanken (andermans auto mee omdat zij zelf niet wegkunnen nu) waren we onder de 200 euro klaar. Als de shag bier tanken en frisdrank weggedacht wordt was het onder de 100 euro zelfs voor 6 mensen eten voor twee weken. Daarvoor heb je in nederland met moeite voor 1 a 2 personen voor een week voor.

De havermelk, exact hetzelfde merk 1 liter 0,95 cent (gewoon 1,90 goedkoper voor 1 liter, bizar _-:( ). Vegan pizza 1,19 (eindelijk iets kant en klaars in de vriezer voor het geval dat) mijn havertoetje hier 1,20 ipv over de 2 euro voor dezelfde hoeveelheid.

Ik ga er gewoon van huilen om hier de winkel in te stappen. Ja zo gaan mensen wel steeds minder boodschappen doen. En de aanbiedingen 5 voor 3 of goedkoper vanaf 4 stuks. Daar heb ik niks aan, geen ruimte en ik heb geen vier of 5 stuks nodig :n

De verspilling ook, goede rozen en boeketten bloemen overgebleven van valentijn, niet perfect maar nog zeker genoeg voor dagen. Werd gewoon in de vuilisbak gegooid, het mocht niet eens uitgedeeld worden onder het personeel. 8)7