Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:27

Stom is dat e! Ik ben er echt gehaaid door geworden maar als starter heb ik me toen ook echt laten naaien. Voelde vooral zo vreselijk om te ontdekken dat mijn collega (samen afgestudeerd samen aangenomen!) een paar honderd euro meer had. Eigenlijk al op veel plekken gedonder hmgehad hier rond. In Amerika is dat schijnbaar compleet anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:32

Het hangt er vanaf tegen wie ik er open over ben om exacte bedragen te noemen. Mijn vriend weet het ongeveer, ik weet ook wat hij verdient. Mijn moeder mag dat ook gerust weten. Zijn familie, daar zwijg ik erover al hoeft schoonbroer maar even op zijn pc mijn belastingaangifte op te snorren en die weet het ook. (Hij werkt bij de personenbelasting op de FOD). Zolang schoonpa het niet weet is het goed. Die mens ziet vooral overal :$
maar soit, dat is op veel vlakken nogal een bijzonder persoon.

Het voordeel is natuurlijk wel, hoe meer je verdient hoe meer je kan sparen en aflossen. Daar staat tegenover dat je minder vrije tijd over hebt. Ik heb de keuze gemaakt tot minder werken om net meer tijd te hebben, zodat ik wel rustig met de paarden bezig kon zijn maar ook nog genoeg tijd over hield voor partner. Dat was echt "time or money". Met zijn nieuwe functie is dat nu wel beter in evenwicht. Wat ik wel klote vind is de overstap naar Ific in de zorg. Als je van job wijzigt wordt je verplicht daarop in te stappen, maar dan ga ik er wel op achteruit.

Ik was vergeten dat ik nog €100 moet terugkrijgen uit de clubkas, dat zal wss komende week al zijn :D Had een bestelling opgehaald begin mei en alvast afgerekend, maar de terugbetalingspapieren doen we dinsdag. Altijd fijne cadeautje zo hahaha.

Ik betaal voor diesel hier bij ons €1,34 geloof ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:33

Die salarissen in een bepaalde schaal zijn bij mij op m’n werk inzichtelijk. Daar hebben we tabellen voor met de schalen en tredes en welk salaris daarbij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:37

Bij de Ific ook, dat zijn vaste barema's voor de zorg. Je wordt nu als je ergens begint verplicht om erin mee te gaan. Ik heb geweigerd waar ik nu werk omdat we die keuze kregen. De starterslonen liggen (flink) hoger nu, maar naarmate je vordert op de schaal is de groei veel minder. Het loon wat gelijk staat met mijn anciënniteit op mijn huidige job binnen mijn functie, was al ruim €200 bruto lager. Ne bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:38

Het mag inderdaad wel een stuk opener. Ik had toen ik ging solliciteren geen idee wat ik als starter zou kunnen vragen met een master diploma. Gelukkig kwam mijn werk met een voorstel waarbij ik met m'n ogen zat te knipperen. En ondertussen ben ik een schaal omhoog. Wat m'n collega's verdienen weet ik niet. Maar goed, ik kom net kijken in het vak en moet nog steeds zat leren. Zij doen het al bijna 10 jaar. Dus voorlopig vind ik dat nog niet interessant. Als ik op zelfde kennisniveau zit ga ik daar wel gewoon naar vragen.

Als iemand het vraagt vertel ik gerust wat ik verdien. Waarom moet dat een geheim zijn?

Varekaj, ik verbaas me telkens weer over jou schoonfamilie. Al verdien je €8000/maand, dat is geen sponsorgeld voor je schoonpa, dus heeft hij toch niks mee te maken? :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:39

Ja dat is op zich wel handig van die schalen. Als je dan nog een goed bonussysteem opzet werkt het vaak erg prettig.

Tijd voor geld is heel begrijpelijk varekaj. Dat doe ik nu ook. Tijd heb je echt maar 1 keer en ik heb ze nu nodig voor de studie. Ik wil erna denk ik nog Max 50u werken, eerder 42-45 zelfs :j ik ga wel echt huilen als ik mijn zondags job stop, dat doe ik al 12 of 13 jaar :(

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:43

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:44

Bonussen zijn bij mijn werk niet echt gebruikelijk. Eigenlijk wel jammer.
Maar ik krijg wel een dertiende maand in november.

Ik werk 34 uur, vanaf juni ga ik 36 uur werken. Tot nu toe bouwde ik ook 2uur adv op dus kreeg 32 uur uitbetaald. Dus ga er wel leuk op vooruit zo.
Meer is echt niet mogelijk omdat de kinderen bij mij wonen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:46

LunarEclipse: Ik bedoelde qua openheid.

Dus eigenlijk wil je opslag van 10-20%. Daar ga je goed voorbereid heen moeten ja :D maar alles kan is mijn ervaring :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:54

Idinn, mijn schoonpa zit op veel vlakken ergens in het stenen tijdperk of de middeleeuwen ofzo :') ik werk in de ouderenzorg. Een gemiddeld verblijf kost je in deze regio ergens rond de 1800-2000/maand, afhankelijk van kamertype maar de extra's niet bijgeteld. Puur huur van de kamer, je zorg, maaltijden en incontinentiemateriaal. Je krijgt die mens met de beste wil ter wereld niet uitgelegd dat ze voor dat bedrag geen privé verpleegkundige krijgen die binnen de 5 tellen aan je deur staat als je belt, maar dat je soms ook gewoon eens een kwartiertje moet wachten.
Die kerel vindt het ook doodnormaal dat je op een nieuwe job gelijk dingen eist en dreigt om te vertrekken als je je zin niet krijgt (bijvoorbeeld verlofaanvraag). Die snapt niet dat heel veel werkgevers je dan met alle liefde je C4 overhandigen en uitwuiven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:14

Heb echt medelijden met je :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:21

Lekkere schoonvader heb jij, varekaj :+

Ik moet zeggen dat ik wel wat van de oude stempel ben. :o Mijn salaris is ook te vinden op internet maar dan moeten ze wel weten hoe je ingeschaald bent. Imo gaat het buiten de naaste familie niemand aan hoeveel je krijgt (verdienen is weer wat anders :D )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:28

Ja we verdienen allemaal heel veel natuurlijk, maar de meesten krijgen het niet :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:29

Ik vind het ook wel jammer dat er altijd zo geheimzinnig over word gedaan. Ik vind het altijd wel interessant om te weten wat mensen in bepaalde functies verdienen.
Van huis uit werd er bij mij thuis ook niet over gepraat. Ik weet niet eens wat m’n vader vroeger verdiende.
Ik luister in de auto altijd naar Q music en daar heb je nu een spel waarbij je je salaris kan verdubbelen, dan betaalt Q je dus een maandsalaris.
Dan moeten mensen vertellen wat voor werk ze doen en wat ze verdienen. Ik schrik er vaak wel van, dan denk ik, zo weinig? Al zijn het vaak wel hele jonge mensen ik ben een stuk ouder en werk al 20 jaar, zit ook aan het einde van m’n salarisschaal dus groei niet verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:29

Ik vind ook veel mensen wel wat spastisch als het om geldzaken gaat. Niet alleen om salaris, maar ook om hoogte hypotheek bijvoorbeeld.

Mijn schoonouders wonen hier in de straat en mijn man was benieuwd wat hun destijds hebben betaald voor hun woning. Nou dat leek wel een topgeheim.
Ik ben zelf ook nogal open daarover en mijn partner ook. Met zijn collega's heeft hij het ook regelmatig over salaris en laten veel gewoon hun loonstrook zien.

Ik vind zelf dat we te weinig sparen, dat kan wel meer als we consessies doen. Maar ik ben nu minder gaan werken dus dan wordt het wel lastiger.
Ik zou minder kleding kunnen kopen, een goedkopere pensionstalling kunnen zoeken of meer gaan werken maar dat zijn consessies die ik eigenlijk niet wil doen.
Op boodschappen, verzekeringen, tanken etc. Wil ik best kritisch kijken en bezuinigen maar verder eigenlijk niet haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:34

O ja hypotheek is ook zo’n dingetje idd.
M’n ouders zijn nu wel meer open, ik weet ook dat ze geen hypotheek meer hebben en hoeveel spaargeld ze hebben. Maar verder niks hoor.

Ik zou het ook echt handig vinden als kinderen op school meer leren over geld. En dan niet de saaie economie lessen maar alles wat de volwassenen door schade en schande geleerd hebben.
Ik probeer mijn kinderen te leren dat ze een deel van hun zakgeld moeten sparen. Voor onvoorziene kosten of iets groots wat ze willen hebben. En ze moeten nu ook van hun eigen geld kadootjes kopen voor mij en hun vader met Moederdag/Vaderdag en verjaardagen enzo. Laat ze dan wel vrij in het bedrag, gaat me meer om het zelf doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:39

Onze kinderen weten precies wat er hier binnenkomt en wat we aan vaste lasten hebben. Toen ze een bepaalde leeftijd hadden en ergens om vroegen zeiden ze dat je dan toch even uit de muur kon halen? Toen werd het snel tijd voor financiële opvoeding, goed gelukt tot nu toe.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:43

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:00

Denise, da's een goeie! Die ga ik er eens tegenin gooien als ze vragen wat ik verdien :D

Idinn: ik weet niet of de je serie "de collega's" uit B kent van vroeger? Ging over de ambtenarenmentaliteit: je kan toch niet ontslagen worden als je vastbenoemd bent dus aanwezig zijn is genoeg. Behalve vriend, ikzelf en schoonzus werkt de hele schoonfamilie in de openbare sector... Als ambtenaar. Met bijhorende mentaliteit. Vriend en ik hebben al vaker een keer de wenkbrauwen gefronst als hij weer eens me wat aan komt draven. Of hoe soepel ze letterlijk omgaan met "flexibele werktijden" := Maar goed, ken er nog meer die bij de overheid werken die die mop ook uithalen.

Ik weet niet wat mijn ouders verdienden. Wel dat mama haar pensioen geen vetpot is. Gelukkig is haar huisje wel afbetaald en hebben ze een 2e woning die ze binnenkort gaan verkopen (grootouders hebben daar gewoond tot ze overleden zijn) dus ze zit wel goed qua spaargeld gok ik. En anders leg ik later met alle liefde bij :)

Nog eentje: wij hebben waardebonnen gekregen met kerst voor een outdoorwinkel. Zijn er nog mensen die wachten op de koopjesperiode of mid-season sales om zulke bonnen op te gebruiken? Voelt voor ons als toch nog klein tikje "extra" waar voor het toch al gratis geld.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:17

Ja ik ben ook open naar m’n kinderen wat ik verdien en met wat alles kost. Denk dat ze daar later meer aan hebben dan dat alles geheim is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:44

Zeker. En het is ook juist goed om te weten hoe sommige mensen met 1200 euro echt kunnen toveren en hoe sommige met 3000 netto nog niet sparen.

Fitzroy: pure interesse: waarom hou je dat liever geheim als ik mag vragen?

Met collega’s ben ik hier wel altijd voorzichtig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:54

Over ongeveer ben ik zelf wel open, exact bedrag iets minder. Maar schoonzus werkt in HR, die kan makkelijk wel uitvinden rond welke schaal ik zit, schoonbroer werkt op de personenbelasting en schoonmoeder op de pensioendienst. Ik ga er maar van uit dat ze zo correct zijn dat ze niet alles zitten na te pluizen zeg maar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:58

poes schreef:
Zeker. En het is ook juist goed om te weten hoe sommige mensen met 1200 euro echt kunnen toveren en hoe sommige met 3000 netto nog niet sparen.

Fitzroy: pure interesse: waarom hou je dat liever geheim als ik mag vragen?

Met collega’s ben ik hier wel altijd voorzichtig mee.

Ja bizar. Ik ken veel mensen die echt met bovenmodaal nog rood staan. Ken iemand die echt 8000 ofzo netto verdiende en de helft daarvan standaard rood stond. Dat vind ik echt bizar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:02

@Poes: stel ik jou een wedervraag. Wat is de meerwaarde als iemand het weet?
Ik zie daar echt de noodzaak niet van in. Omdat wij met vastgestelde schalen werken, weet iedereen van elkaar wel wat het salaris is, dus voor de collega’s geen noodzaak. Er is toch geen onderhandelingsruimte.

Mijn zus weet wat ik verdien, mijn vader ook denk ik en verder maakt het toch niet uit? Als je maar je rekeningen betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:04

Om even een richtlijn te geven, met wat ik verdiende aan 30u/week kom ik prima rond voor stalgeld, 1-2x/week privéles, mijn maandelijkse bijdrage in ons huishouden, sparen en nog een mooi bedragje over voor mezelf. Standaard stalgeld volpension hier in de regio zit tussen 350 en 450.
Met 2 paarden ging het ook maar dan nam ik wel een stuk minder les en was mijn eigen potje ook flink kleiner, maar die concessie deed ik met alle plezier.