Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 10:41

Suliko: Dank je wel <3 Dat is een goede tip, zal eens kijken wat voor kruidenmix ik kan maken van de gedroogde kruiden en groenten die ik heb.

Brainless: Dank je wel <3

DuoPenotti: Dank je wel <3

mysa: Dank je wel <3 Ik ga dat zeker proberen met een kruidenmix

8nnemiek Dank je wel <3 Wat jammer dat het niet wilde kiemen, Als de post naar nederland niet zo duur was geweest had ik je graag wat zaadjes toegestuurd, maar ik kan je in ieder geval de naam van de soort geven. "Bear paw" heet het en deze soort heeft vrij korte kolven die gedeeld zijn in de top, vandaar de naam denk ik ;).

Ik ben nu sokken aan het breien en ik spin ook mijn eigen garen met wol van een bevriend "homesteader" uit de buurt.

Bopje: Dank je wel <3

jeetje77: Dank je wel <3

Prairy Geduld, geduld :)) Denk maar zo hoe langer het duurd hoe beter het boek :P Hoop ik :P

Hevonen Dank je wel <3

Mando Dank je wel <3

pmarena Gewone meelmais pelt makkelijk als zoete mais heb ik het idee. Meel mais kun je er als ware gewoon afwringen met je handen...
De kippen scharrelen een heel deel van het jaar hun eigen kostje bij elkaar maar voor de winter kopen we nu nog voer maar ik hoop dat we volgend jaar al een deel graan voor ons en hun zelf verbouwd te hebben op de "akker".

Ceetje_boktDank je wel <3

officeDank je wel <3

Sharani Dank je wel <3

CayenneDank je wel <3

Victory-BoyDank je wel <3 Dat is een goede tip! Dat ga ik volgend jaar zeker proberen <3

JudithO Dank je wel <3 Ik had denk ik een kleine 20 planten staan en een kleine kilo aan popcorn. Maar dit jaar deed de mais het heel slecht doordat er een mol onderdoor was gegraven en de koude juli maand. Ik denk in een goed jaar zou het wel het dubbele moeten kunnen geven.

Op dit moment staat er nog prei, kool, snijbiet en selleri in de tuin. De rest is allemaal al geoogst. Hoe gaat het met jullie tuin?

8nnemiek Dat doe ik met meelmais ook altijd maar helaas wilde dat niet bij deze soort -O-

Prairy

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:19

Ik had suiker mais dit jaar, die heeft het heel goed gedaan. Misschien omdat ik erg laat was met zaaien :+

Ik had dit jaar voor het eerst een echte moestuin en het heeft me verrast hoe leuk ik het vond en hoeveel ik eraf heb gehaald. Maar ook dat het me relatief weinig moeite kostte omdat we het in bakken met compost hebben gedaan en ik het systeem van Yggdrasil 'Schijnbare chaos' heb gevolgd. Daardoor hoefde ik minder na te denken en dat scheelde voor mij heel veel.

Wel echt belachelijk veel slakken. Brrr vooral als je er net eentje vast grijpt...

Ik heb geen tweede zaai gedaan, niet genoeg energie voor, dat ga ik volgend jaar proberen, net als voor zaaien.

Hebben jullie eigenlijk ook een kas(je)?

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:18

Leuke verhaal weer.
Ergens heel rustgevend om over jouw leven te lezen. <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:47

Ik kwam pas nog een tip tegen van hoe oud volkeren dat deden met maïs trouwens.

Ze zaaiden dan schijnbaar maïs samen met bonen en pompoen. De maïs iets eerder zodat die al een beetje kon groeien. De bonen kunnen dan de stengel van de maïs gebruiken om tegenaan / omheen te groeien. En de pompoen kronkelt rond op de grond om daar het onkruid te verdringen. Klonk wel als een leuk / goed idee :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:17

Hier heeft de tuin zich prima gedragen. Genoeg verbeterpunten maar een goed eerste jaar!

De akker schrijf je, hoe groot is dat ongeveer?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:46

Ziet er lekker uit die popcorn.
Wij zijn deze vakantie met de camper naar zweden geweest, wat een mooi land is dat!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 20:50

Prairy schreef:
Ik had suiker mais dit jaar, die heeft het heel goed gedaan. Misschien omdat ik erg laat was met zaaien :+

Ik had dit jaar voor het eerst een echte moestuin en het heeft me verrast hoe leuk ik het vond en hoeveel ik eraf heb gehaald. Maar ook dat het me relatief weinig moeite kostte omdat we het in bakken met compost hebben gedaan en ik het systeem van Yggdrasil 'Schijnbare chaos' heb gevolgd. Daardoor hoefde ik minder na te denken en dat scheelde voor mij heel veel.

Wel echt belachelijk veel slakken. Brrr vooral als je er net eentje vast grijpt...

Ik heb geen tweede zaai gedaan, niet genoeg energie voor, dat ga ik volgend jaar proberen, net als voor zaaien.

Hebben jullie eigenlijk ook een kas(je)?

Wat leuk dat je zo'n goede oogst had. Van de methode heb ik nog nooit gehoord maar vind het een geweldige naam! Wij hebben geen kas meer maar wel een paar glazen bakken om in voor te zaaien.

Gerlienke dank je wel <3

Pmarena Ja, de drie zusters <3 Dat staat op mijn lijst om nog een keer te proberen. Hoewel ik denk dat ons mais wel wat korter blijft als in de USA, wordt het daar niet over de 2 meter??

JudithO schreef:
Hier heeft de tuin zich prima gedragen. Genoeg verbeterpunten maar een goed eerste jaar!

De akker schrijf je, hoe groot is dat ongeveer?

Dat is fijn om te horen <3 Onze "akker" is nu 300m2, dat was even genoeg werk om te spitten maar we willen het elk jaar een stukje groter maken tot 600m2.

Birdie60 Dank je wel <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:07

Ik werk met bakken met compost gevuld, en na het opkomen van de planten flink mulch. Daardoor heb ik bijna niet hoeveel wieden. En spitten klinkt echt als heel veel werk.

Ik ben er in ieder geval echt blij mee. De bakken maken en vullen (we hebben er 10, gemaakt van eigen hout) was wel wat werk maar zaaien ging heerlijk. Daarna was mulchen in juni nog een dagje werk, daarna eigenlijk alleen oogsten en af en toe de paden maaien, en in september/oktober nog een goede laag mulch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:10

In bakken werken is ideaal, alleen je moet wel in staat zijn om de begroeiing er in en er omheen goed bij te houden zodat dat niet een keer uitzaait in je bakken := Bij mij komt er elk jaar vanzelf vanalles op :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:11

pmarena schreef:
In bakken werken is ideaal, alleen je moet wel in staat zijn om de begroeiing er omheen goed bij te houden zodat dat niet een keer uitzaait in je bakken := Bij mij komt er elk jaar vanzelf vanalles op :=

Ja, dat zal ik volgend jaar meemaken :P Ben er wel benieuwd naar. De paden zelf zijn op zich goed te maaien maar die kanten moeten we nog wat op verzinnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:16

Ik heb mais zaden liggen die in 90 dagen rijp zijn en 1.20m hoog worden (mandan red clay : https://www.vreeken.nl/190868-bak-sierm ... der-mandan ) is meelmais die ook te poppen (parching), dus soort popcorn, maar niet echt en ook geschikt om tot meel te malen. Is niks geworden dit jaar helaas, misschien dat ik het volgend jaar weer probeer. Moet wel vroeg, wil niet dat ze kruisen met voedermais 2 percelen verder, woon aan de rand van dorp akkers beginnen 25?meter verderop. Kleine aantallen geven lastigere bevruchting al is handmatig mogelijk, al is mij verteld dat je van kleine aantallen geen zaaizaden kan achterhouden ivm regressie terug naar oorspronkelijke maisvoorloper planten.

Ik spit niks trouwens, gooi er een dikke lap gronddoek over (kan water door) en lading konijnenmest er onder. Verder zaait een deel zichzelf uit (snijbiet) en zoek ik verder naar meerjarige/vaste planten versies van de groentes, dan hoef ik niet zo moeilijk te doen met zaaien (en verdwijnende miniplantjes door slakken en muizen).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:44

Spuit 11 maar; jeejjjj!!! *\o/* een update!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:49

Het regent, en ik zie de blaadjes naar beneden dwarrelen als ik uit het raam kijk. Op de een of andere manier heb ik dit topic gemist en omdat ik toch op de pelletkachel man moet wachten besluit ik om alle berichten door TheaD over haar leven "als Laura" te gaan lezen. Ik ben gek op off grid verhalen.
Ik geniet van de sfeer van de foto's waarin prachtige korsetten, rokken, jasjes, hoeden voorbij komen. Ook manlief wordt niet overgeslagen en een geweldige broek wordt voor hem gemaakt op het moment dat het nodig is.
Ik lees over een huisje van 45 vierkante meter, met een kacheltje, wc 30 meter verderop, met veel land, groente tuin, eigen kippetjes en een jonkie in 2020 die nu al een grote kip zal zijn. Ik zie een prachtige dans langs komen in de natuur.
Af en toe kijk ik naar buiten en zie de eekhoorn druk bezig met het verstoppen van zijn walnoten. Prachtig om die noot te zien in zijn handjes en hoe hij behendig in onze grote planten potten kruipt om de noot daar te verstoppen. We laten het meeste liggen onder de boom want er is zoveel. Dus niemand komt wat te kort hier.
Het is leuk om te lezen dat wij niet de enige zijn die onze droom leven ook al wonen we wat luxer dat erg fijn is op hogere leeftijd. Het leven van onze droom hebben we gemeen, zoals ik lees bij meerdere mensen die dat leven in dit topic.
Het lezen heb ik even onderbroken want er kwam een te lekker eierkoek recept langs en ik heb gezellig wat eierkoeken gemaakt voor ons vanavond. Mijn keuken ruikt heerlijk, want de zuurkool stamp is klaar en het draadjesvlees is klaar en hoef ik vanavond alleen op te warmen. Het is hier opeens heel koud geworden en zonder kachel hebben we stevig eten nodig naast de warme kleding die we dragen.

Ik ga verder lezen want de keuken wordt onder handen genomen, ik ben tot halverwege gekomen. Ik ben zo nieuwsgierig. Ik heb net het buffelen gelezen om de oogst voor de regen binnen te krijgen en heerlijk dat dit weer gelukt is. Dit topic is echt aan mij besteed. Ik ga weer verder met de verhalen van TS totdat ik bij gelezen ben en dan ga ik ook de andere reacties vanaf deze post lezen. Hopelijk kom ik nog meer receptjes tegen en leuk dat jij ook zuurdesembrood maakt. Ik zal mijn starter weer eens wat leven in gaan brengen.
In ieder geval al bedankt voor het leuke verhaal.

Het leuke wat jij namelijk doet is dat je jouw hart volgt. Op ieder moment , zo nodig kun je jouw dromen bijstellen. Hebben wij ook gedaan. Hadden we eerst ook een houtkachel zijn we nu vanwege fysieke reden gegaan voor een pelletkachel, helaas komt de man vanmiddag niet, maar pas dinsdag ochtend hoor ik net.

Je kunt op elk moment nieuwe keuzes maken en wat je nu doet past nu bij jullie en jullie hebben er schik in. Leuk toch, heel erg leuk!

Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:38

pien_2010 schreef:
Het regent, en ik zie de blaadjes naar beneden dwarrelen als ik uit het raam kijk. Op de een of andere manier heb ik dit topic gemist en omdat ik toch op de pelletkachel man moet wachten besluit ik om alle berichten door TheaD over haar leven "als Laura" te gaan lezen. Ik ben gek op off grid verhalen.
Ik geniet van de sfeer van de foto's waarin prachtige korsetten, rokken, jasjes, hoeden voorbij komen. Ook manlief wordt niet overgeslagen en een geweldige broek wordt voor hem gemaakt op het moment dat het nodig is.
Ik lees over een huisje van 45 vierkante meter, met een kacheltje, wc 30 meter verderop, met veel land, groente tuin, eigen kippetjes en een jonkie in 2020 die nu al een grote kip zal zijn. Ik zie een prachtige dans langs komen in de natuur.
Af en toe kijk ik naar buiten en zie de eekhoorn druk bezig met het verstoppen van zijn walnoten. Prachtig om die noot te zien in zijn handjes en hoe hij behendig in onze grote planten potten kruipt om de noot daar te verstoppen. We laten het meeste liggen onder de boom want er is zoveel. Dus niemand komt wat te kort hier.
Het is leuk om te lezen dat wij niet de enige zijn die onze droom leven ook al wonen we wat luxer dat erg fijn is op hogere leeftijd. Het leven van onze droom hebben we gemeen, zoals ik lees bij meerdere mensen die dat leven in dit topic.
Het lezen heb ik even onderbroken want er kwam een te lekker eierkoek recept langs en ik heb gezellig wat eierkoeken gemaakt voor ons vanavond. Mijn keuken ruikt heerlijk, want de zuurkool stamp is klaar en het draadjesvlees is klaar en hoef ik vanavond alleen op te warmen. Het is hier opeens heel koud geworden en zonder kachel hebben we stevig eten nodig naast de warme kleding die we dragen.

Ik ga verder lezen want de keuken wordt onder handen genomen, ik ben tot halverwege gekomen. Ik ben zo nieuwsgierig. Ik heb net het buffelen gelezen om de oogst voor de regen binnen te krijgen en heerlijk dat dit weer gelukt is. Dit topic is echt aan mij besteed. Ik ga weer verder met de verhalen van TS totdat ik bij gelezen ben en dan ga ik ook de andere reacties vanaf deze post lezen. Hopelijk kom ik nog meer receptjes tegen en leuk dat jij ook zuurdesembrood maakt. Ik zal mijn starter weer eens wat leven in gaan brengen.
In ieder geval al bedankt voor het leuke verhaal.

Het leuke wat jij namelijk doet is dat je jouw hart volgt. Op ieder moment , zo nodig kun je jouw dromen bijstellen. Hebben wij ook gedaan. Hadden we eerst ook een houtkachel zijn we nu vanwege fysieke reden gegaan voor een pelletkachel, helaas komt de man vanmiddag niet, maar pas dinsdag ochtend hoor ik net.

Je kunt op elk moment nieuwe keuzes maken en wat je nu doet past nu bij jullie en jullie hebben er schik in. Leuk toch, heel erg leuk!

[ [url=m/OlhF8g.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 17:08

Prairy Ja bakken is ideaal. Toch ben ik heel blij met het telen in de volle grond ;) Ondanks het onkruid...

pmarena Als dat wat opkomt dan maar eetbaar is...

tamary Ik heb ook meelmais (painted mountain) en gebruik elk jaat het zaad weer opnieuw, heeft tot nu toe nooit problemen geven. Het is alleen wel belangrijk dat het open gepolineerde soorten zijn, dus geen f1 hybrides.

Pallatin <3

pien_2010 Dank je wel voor je lange reactie <3 En welkom in mijn topic. Ik hoop dat je geniet van de verhalen die nog zullen volgen

Morgen komt er weer een nieuw stukje.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 11:57

Ouderwetse boter in de pot

Hej kissemiss! Zacht streelt Betsy langs mijn rok en laat een tevreden gespin horen. “Ben je aan het muizen vangen?" Ik kriebel haar nog even achter haar oren en doe de koelput dicht. Bedachtzaam loop ik met mijn twee melkkannen naar huis, de melk moet nu niet klotsen. Als rauwe melk een langere tijd stil staat, drijft de room naar boven. Die ga ik zo afscheppen om er morgen boter van te maken. De afgeschepte room zit nu in een weckpot en ik doe er nog een klein beetje karnemelk van de vorige keer bij en zet de pot op een warme plek.

Afbeelding

De volgende ochtend is de room zuur en stevig geworden. Nu kunnen we beginnen met het boter maken. Er zijn verschillende manieren om boter te maken. Je hebt van die mooie houten of aardewerken vaten met zo’n lange houten stamper erin, of een soort van ton op een schommelstoel onderkant, tonnetjes of potten met een soort van mixer erin, of tegenwoordig gebruiken de meeste mensen een mixer of keukenhulp. Maar één ding hebben ze al met elkaar gemeen. De room wordt heen en weer geslingerd tot de vetdeeltjes aan elkaar kleven tot een bal en in de karnemelk blijven drijven.
Ik weet niet hoeveel “loppisen” we zijn afgeweest op zoek naar een boterkarn. Maar ze waren kapot, niet compleet of te duur. Maar op een dag kreeg ik een idee. Het enige wat het apparaat doet is de room heen en weer schudden, toch…? Zou ik de room niet in een weckpot kunnen doen en dan schudden?

Afbeelding

Met een spatel roer ik de zure room een beetje door en klik daarna het deksel er stevig op vast. En nu is het schudden, schudden en nog meer schudden. Na een paar minuten verandert het geluid en is de room slagroom geworden. Doordat er wat druk op de pot komt te staan lekt de room door de afsluitring naar buiten en roomwitte druppels vallen op het aanrecht. Nu gaat het schudden zwaarder, je moet een ritme zien te vinden waarin de room goed klotst tegen zowel de onderkant als de bovenkant van de pot. Na nog een tijdje begint het er korrelig uit te zien, en even later zie ik de gele klontjes boter voorbij komen. Nu is het karnen klaar en kan ik de kleine boterklontjes aan elkaar roeren met een spatel om vervolgens de karnemelk af te gieten in een andere pot.

Afbeelding

Vervolgens moet ik de boter wassen. Alle karnemelk die achterblijft in de boter maakt dat de boter sneller ranzig wordt. Koud schoon water giet ik erbij en blijf met de spatel de boter heen en weer bewegen, en ververs het water tot het helder is. Daarna moet het alleen nog gezouten worden.
Nu zou je de boter kunnen vormen maar ik heb (nog) niet van die mooie houten botervormpjes, dus ik klei die klont boter gewoon in de boterpot.

Afbeelding

Na 10 min schudden heb ik uit een halve liter room, 100 gr boter en 400 ml karnemelk. Door het zuren van de room heb je behalve een beter smakende en langer houdbare boter, ook een grotere hoeveelheid boter en het karnen duurt minder lang. De karnemelk is heerlijk voor scones, biscuits of in een stew.

Afbeelding

De maand oktober gleed voorbij. Manden vol rode appels en planken vol met oranje pompoenen. Dagen met een zachte bries die de blaadjes deed ruisen, dagen met stormwinden die de boomtoppen deed kraken en buigen. Dagen dat ik zin heb om te huppelen, zingen en te fluiten en dagen dat ik, als een kind, tegen de harde wind in ren tot mijn wangen gloeiend rood zijn. Vers brood en hete chocola.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:06

Ah,zelfgemaakte boter. Zonder karnton nog wel. Dat van die karnemelk wist ik niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:11

Wat een heerlijk stukje. TheaD. En zelf boter maken dan hoor je tot de gevorderden wat mij betreft, want dat is nog niet zo gemakkelijk met alleen een weck potje en schudden. Echt heel erg knap.

Bij jullie is het dus ook nog steeds pokkenweer, zoals ik denk tussen de regels door te lezen. Hier ook nog.

Ik las na mijn geplaatste stukje in jouw topic nog over het schoonmaken met behulp van de theeblaadjes. Misschien wist je het al, misschien ook niet. Ik heb jaren in een zuster klooster gewerkt en daar werd me door de vrouwen verteld dat in het begin van de vorige eeuw, de novicen (dat zijn jonge nieuwe zusters die intreden in het klooster) ook met de theeblaadjes moesten poetsen (zelfde reden als jij noemt) maar ook met de theeblaadjes de kieren in de houten vloeren elk jaar moesten dicht maken. Om het jaar erop de oude blaadjes uit de kieren te peuteren om het vervolgens weer erin te doen. Uiteraard moest dit op de knietjes gebeuren en de zusters moesten er om lachen terwijl ze het vertelden maar gaven ook aan dat het verschrikkelijk was om te doen. Gelukkig is dat vrij snel afgeschaft, dat gepulk in die kieren, want dat had pijnlijke knieën en splinters tot gevolg.

Heerlijk dat je jouw voorraden goed gevuld hebt. Op de appeltjes na, we hebben jonge bomen, ligt bij ons ook de garage vol met pompoenen, potten jam en geweckte groenten. Ik bak dus regelmatig een pompoen cake, vanavond weer een curry gemaakt van pompoen, pompoen puree , pompoen etc etc := . We hebben zoveel dat we ook weg aan het geven zijn. We zijn er wel heel erg blij mee met al dat kostbare eten.

Jouw topic heeft me geïnspireerd tot het maken van mijn eigen zuurdesem brood. Was weer lang geleden en het is echt weer voor deze arbeid

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:21

Wat gaaf zeg, zelf boter maken <3 Leuk ook om de theorie erachter te leren!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:35

Ik was je helemaal kwijt, maar wat leuk dat je nog steeds dingen met ons wil delen :D Heb nu van afgelopen jaar even alles teruggelezen.

Hoe zit het met die rantsoenen? Is dat dit jaar ook weer? Zo leuk om te zien hoe creatief jij bent met eten. Echt knap!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:09

Heerlijke update weer! Niet mijn soort werk denk ik, dat boter maken. Maar stiekem vind ik t de laatste tijd wel soms leuk om gerechten uit het kookboek van kleine huis te maken. Gelukkig heb ik nu een leukere vriend die t zelfgebakken brood ook tevreden op eet als t 1 dikke grote zware homp is geworden :+ mijn ex was altijd alleen maar demotiverend met mijn probeersels, dan is de lol er snel af.
Ach misschien ga ik nog eens een poging doen om zuurdesem te maken, dit topic motiveert wel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:25

Lucia gewoon gist brood is ook lekker. Mijn man houdt niet van zuurdesem helaas. Verder is hij gelukkig gek op wat ik maak of kook.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:32

Ja gist gebruik ik ook wel eens. Maar op de 1 of andere manier lijkt alles bij mij meer op n harde cake :D nog wel te eten maar niet de bedoeling. Gelukkig bestaan er dus ook makkelijkere mannen die t gewoon tevreden opkauwen! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:34

Dat is echte liefde Lucia!! Hahaha heerlijke post.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:22

Ik zag een jaar of wat geleden ook op YouTube een kerel die het met het schudden van een potje deed, maar dat was nogal een monnikenwerk hoor, oef.....

Wij halen altijd verse biologisch dynamische geitenmelk hier in de buurt, 2x per week 6 flessen van 0,75 liter. Na een dag of 5 zie je dan dat de room boven komt drijven maar dat is echt maar super weinig eigenlijk altijd. Ik vraag me dan af hoeveel melk je wel niet moet hebben om aan genoeg room te komen om een acceptabel stukje boter te maken....en vooral: wat doe je dan met de melk die over blijft.

Want dat is véél en die is dan ook al wat ouder. Ga je dan meteen een boel karnemelk en yoghurt en baksels maken om het te verwerken? Ik vind het bij karnemelk en yoghurt (en helemaal bij Kefir) sowieso altijd lastig om te beoordelen of het gezond is zeg maar want ja het is toch zure melk zeg maar :=