Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:45

Wij doen daar altijd een randje kit. Ook makkelijk met schoonmaken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:11

Wij hebben de plint zelf gemaakt uit een plaat hout. De keuken is niet op een standaard hoogte namelijk.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:57

Niqui schreef:
C_estmoi schreef:
Onze IKEA keuken zou vandaag geleverd worden. Maar, komt ie: ik kreeg minder dan een uur voor het aflever-window een telefoontje van het transportbedrijf, dat zij de keuken nooit ontvangen hebben van het distributiecentrum -O-
Dus ze kunnen zometeen eventueel wel het aanrechtblad leveren, maar verder niks. Huilen, want de keuken zou eind deze week ook geïnstalleerd worden, en ik wil over 3 weken verhuizen...
Ben even benieuwd: hebben jullie gisteren alsnog de spullen van Ikea ontvangen?

Uiteindelijk kwamen ze vanochtend *\o/*
er mist wel nog een waslijst aan spullen (o.a. een paar lades, alle scharnieren en handgreepjes, en wat verlichting etc), maar dat kunnen we morgen ophalen als het goed is..
Dus dan nog precies op tijd voor de montage maandag (we zetten zelf de kastjes etc in elkaar en de aannemer regelt de verdere installatie)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:05

Dat is fijn zeg!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:07

C_estmoi, dat is fijn! En als de monteur een beetje aardig is, komt ie wel later terug als iets ontbreekt. Wij lieten een plat dak plaatsen, maar lijsten konden nog niet geplaatst. Zat wel in de totaal prijs. Kon gewoon bellen en kwam hij later nog een keertje doen. Komt vast wel goed.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:20

superpony schreef:
C_estmoi, dat is fijn! En als de monteur een beetje aardig is, komt ie wel later terug als iets ontbreekt. Wij lieten een plat dak plaatsen, maar lijsten konden nog niet geplaatst. Zat wel in de totaal prijs. Kon gewoon bellen en kwam hij later nog een keertje doen. Komt vast wel goed.

ja de aannemer is er sowieso de week daarna nog een aantal dagen voor andere klusjes. Maar ik vind het wel erg prettig als we aankomende week gewoon een wasbak met functionerende kraan in huis hebben bijvoorbeeld, in plaats van een tijdelijk kraantje met een emmer eronder :') ben trouwens wel héél blij met de frontjes die we (online) uitgezocht hebben, die had ik dus nog nooit in het echt gezien maar <3 <3

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 06:58

Ik mag me binnenkort ook IKEA keuken eigenaar noemen. Het is in totaal zo'n 6 meter aan onderkasten en 1.20 aan hoge kasten, geen bovenkasten. Maak me een klein beetje zorgen over de planning want weet niet of het stucwerk snel genoeg droog is waardoor het ook onzeker is of de schilder op tijd klaar is. Iemand een idee hoeveel volume zo'n keuken ingepakt in beslag neemt, ik wil niet dat ie in de weg ligt voor de schilder als het wat uit zou lopen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:45

@tantesam: ikea geeft ook de maten van de verpakkingen, dus je kunt het uitrekenen ;)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:25

Ohja, natuurlijk. Bedankt DubbelFun

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:04

De eerste keer dat wij een Ikea keuken kochten, hadden we echt geen idee. Namen de grootste bus mee die er was, extra hoog en lang, paste niet onder parkeerdak bij Ikea, maar hey, we gingen een keuken kopen.

We hadden geloof ik 3 of 4 karren met pakken en die zag je dus helemaal niet meer terug in die bus.

Maar om te werken is het wel fijn als het niet in de weg ligt natuurlijk. Maar qua volume stelt het niet veel voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:23

Nou ik vind het toch snel in de weg staan thuis hoor. het ligt er natuurlijk ook maar een beetje aan hoe veel ruimte je hebt om het neer te zetten. Heb je een hele kamer vrij waar je niet hoeft te zijn dan is het toch anders dan wanneer het in je woonkamer moet staan ofzo.

En het is ook wel lekker als je de boel een beetje handig neer kan zetten / stapelen zodat je een beetje op volgorde kan pakken en niet steeds de hele zooi in handen hoeft te hebben omdat je net dat ding onderop / achteraan moet hebben :=

Ik heb expres de keuken in delen laten komen. Eerst de belangrijkste kasten om te kunnen beginnen. Toen de rest van de kasten. En daarna de lades en deurtjes :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:47

Hier ging het super gestructureerd.
- keuken tekening en onderdelenlijst gepakt.
Alle onderdelen per kastje bij elkaar gelegd.
- toen gestart met kastje in de hoek in elkaar te zetten (dat is in een hoek keuken altijd het startpunt).Op kastje een stukje schilderstape met nummer van kastje, overeenkomend met nummer op tekening.
- daarna kastjes naar de ene kant op volgorde in elkaar gezet en genummerd en daarna de andere kant op.

Dan grepen we nooit mis en hoefde er niks van de onderste stapel te komen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:33

Daarom: je moet wel even nadenken hoe je het hele spul een handig plekje gaat geven :j

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:38

Hoi! Even een vraagje over de Ikea keukens. We hebben onlangs een Ikea keuken geïnstalleerd en willen nu achteraf nog wat lades in de lades maken. We weten dat het kan, maar komen er op de site niet goed uit welke lades dit nou zouden moeten zijn. We zitten te denken om de Maximera te bestellen, maar zijn bang dat dit niet de goede lades zijn (dat ze te lang zijn). Weten jullie misschien welke lades we moeten hebben hiervoor? Zodra de keuken helemaal klaar is zal ik ‘m plaatsen. Tot nu toe zijn we al erg tevreden met het resultaat :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:39

Als je gewoon de Metod keuken hebt dan passen de Maximera daar prima in.
Of de wat duurdere Exceptionell, die hebben het push-open systeem :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:40

Die moet je hebben ja, zijn er in 3 verschillende hoogtes en een aantal breedtes. Lengtes (diepte) zijn sowieso allemaal gelijk.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:41

Dank jullie wel! :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:37

Van de Maximera weet ik het niet want wij hebben overal de Exceptionell, maar die laatste zijn er zover ik weet in 3 dieptes hoor. Ik dacht zo uit mijn hoofd de standaard 60 cm diepte maar ook 45 en 37 cm.

Voor ons handig aangezien we wat dingen wegwerken achter de keuken. (vloerverwarming, waterfilter, boiler enzo)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 23:31

De maximera heeft dat inderdaad ook :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:09

Even topic weer omhoog.

Wij moeten apparatuur uitzoeken.

Ik was eerst overtuigd dat ik een inductie plaat met afzuiging wilde. Met kastje ook rekening gehouden. Maar twijfel dan over verlichting boven kookplaat en wil wel goed licht.

Zie nu van die hangende afzuigkappen en denk dan; of ik nou een afzuigkap incl lamp heb hangen of een lamp........
Het wordt vaak wel snel vet vind ik.

Mijn man wil spotjes, maar dat vind ik zo klinisch en ook wat ver weg. Ik wil echt licht boven mn werk. Heb nu bijv een keuken lamp, maar niks boven gasfornuis en vind het echt een gemis.

Verder willen we naast de amerikaanse koelkast kastjes stapelen om aan de 1.80m hoogte te komen. Ikea heeft geen kasten in die hoogte, dus moet dan een onderkast van 80cm en een bovenkast van 1m doen. Zijkant dan dicht met afdekplaat. Iemand weleens zo gedaan met stapelen? Moet kunnen als ik naar combinaties op foto's kijk.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:22

Bij ons is toevallig vanmorgen een gedeelte geleverd.
Wij krijgen ook spotjes en ook gekozen voor wel een afzuigkap. Ik wil een grote kookplaat, daar lever je toch op in als er afzuiging bij in zit.

Volgens mij moet dat kunnen hoor dat stapelen, de kasten van 240 hoog zijn ook eigenlijk die van 200 +40 erop.

Op de een of andere manier hebben we maar 4x de ophangrails besteld terwijl we er 9 nodig hebben, dat is wel een beetje jammer, van de week maar even erom rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:46

Ik heb zelf nooit spotjes gehad, maar vind het nooit zo gezellig eruit zien. Wel mooi licht.

We hadden 5 pits 90cm, maar heb ze maar weinig alle 5 gebruikt eigenlijk. Wij en onze zoon. Nu wonen we nog met z'n 2en. Aan de andere kant, mis ik soms wel een 2e warmhoudspitje.

We hebben een eiland, dus afzuigkappen zijn toch wel iets beperkt.

Dat van die hoge kasten wist ik niet. Als we die van 1m nemen is hij alleen minder diep, maar zie je vanaf zijkant niet met afdekplaat.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:21

superpony schreef:
Even topic weer omhoog.

Wij moeten apparatuur uitzoeken.

Ik was eerst overtuigd dat ik een inductie plaat met afzuiging wilde. Met kastje ook rekening gehouden. Maar twijfel dan over verlichting boven kookplaat en wil wel goed licht.

Zie nu van die hangende afzuigkappen en denk dan; of ik nou een afzuigkap incl lamp heb hangen of een lamp........
Het wordt vaak wel snel vet vind ik.

Mijn man wil spotjes, maar dat vind ik zo klinisch en ook wat ver weg. Ik wil echt licht boven mn werk. Heb nu bijv een keuken lamp, maar niks boven gasfornuis en vind het echt een gemis.

Verder willen we naast de amerikaanse koelkast kastjes stapelen om aan de 1.80m hoogte te komen. Ikea heeft geen kasten in die hoogte, dus moet dan een onderkast van 80cm en een bovenkast van 1m doen. Zijkant dan dicht met afdekplaat. Iemand weleens zo gedaan met stapelen? Moet kunnen als ik naar combinaties op foto's kijk.

Misschien heb je iets aan onze oplossing? Achteraf ben ik erg blij met de onderbreking tussen koelkast en de bovenkastjes.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:06

Ow, leuk gedaan inderdaad!

Bij ons komt hij aan de kant van het raam ernaast. Daarnaast nog 46cm en willen we dus nog een kast van 40cm en dan afwerk.

Met boven de amerikaan zaten we een beetje, omdat je niks hebt in die breedte. Toen dus besloten om tot 1.80m te gaan en de gehele bovenkant open te houden.
Links van het raam komen de combi en de oven. konden dus kiezen tussen 1,40m, 2m, 2,20 en 2,40m maar dachten nu aan 1.40m en kastje van 40cm erop. Dan heb je beide kanten 1.80m.

Blijven we wel onder bovenkant van grote raam, maar het is wel meer een geheel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:32

Vraagje;

Wij hebben dus een stuk onder het raam en een compleet eiland.

Nu nog wat dingen erbij kopen, waren in stappen bezig en veranderen.

Mijn man is handig, heeft eerder keukens geplaatst en eigenlijk hebben we nooit problemen.

Maar nu lees ik toch ergens dat een eiland op een sokkel moet en niet op pootjes. Wij hebben normaal de pootjes en dan plint. Dan geeft die plint ook wat steun imo zoals ene sokkel?
Moet de plint nog kopen, wilde eerst de uiteindelijke maten weten en ben nu bijv ook de afdekplaten aan het uitrekenen.