Hoeveel m2 is jouw huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Hoeveel m2 is jouw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:58

Sociale huurwoning 80m2 met zn tweetjes en 3 honden.
3 slaapkamers, en echt een ruime badkamer.
Ook nog een redelijke tuin!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:03

Cer schreef:
Heerlijk al die mensen die alleen of met z’n 2en in een enorm huis (met vaak ook nog een tuin) wonen.. ook een aantal die iets van de woningnood vinden, zie ik ;-)

Wij wonen met 2 in een 3kamer appartement van ongeveer 70m2 denk. Gaat prima :j
3 hoog, geen tuin en een klein 2m2 balkon

Maar mensen die alleen in een groot huis wonen ( voor ik op mijn scheepje woonde, woonde ik in een halfvrijstaand huis, 3 grote slaapkamers, megazolder en dan beneden nog een ruime woonkamer en woonkeuken ) gaan ook niet zo snel naar iets anders op zoek, vaak komen ze dan in een veel duurdere klasse uit. Want ze wonen er al heel lang. En nee, ik zou zelf ook geen kamer oid aan een ander verhuren, ik zou mijn spullen niet gedeeld hebben met een ander. Oh, ja, dat heb ik wel een gedaan, toen een vriendin van vroeger op straat kwam te staan, heb ik haar in huis genomen. Nog altijd spijt gehad van die beslissing, never again.
Vind het eigenlijk ook een snerende opmerking, net alsof degene die wel alleen in een groot huis wonen, zich diep moeten schamen…

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:08

Femke wat tof dat jij in een camper woont een rondreist! Vandaar dat kleine oppervlak dus :P .

En wonen op een schip is ook geweldig zeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:14

Yavanna schreef:
Vind het eigenlijk ook een snerende opmerking, net alsof degene die wel alleen in een groot huis wonen, zich diep moeten schamen…

Eens, was geen aardige opmerking.

Er zijn bovendien ook nogal wat wettelijke beperkingen aan woningdelen, woningsplitsen en zelfs hospita-verhuur is niet simpel. Dat laatste wil 'Den Haag' nu wel (weer) gaan versimpelen, juist vanwege de woningnood.
Maar zomaar een kamer verhuren kan op dit moment niet eens officieel zonder heel moeilijk te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:43

Schamen, nee. Maar wel iets om te beseffen. Er is in Nederland geen woonoppervlaktenood, er is zat woonoppervlakte. Er is alleen een vraag naar steeds grotere woningen voor steeds kleinere huishoudens, en daardoor is er een woningnood terwijl dit er niet zou hoeven zijn. Nederland hoeft niet volgebouwd te worden, kleiner bouwen is voldoende. Zeker als dezelfde mensen klagen over woningnood en wie daar aan schuldig aan is, is dit toch wel een kanttekening.

Hoe gaaf een woning van (meer dan) 750m2 ook is, dat hadden ook 15 woningen kunnen zijn. En nee, echt niets tegen de bokker die dat hier aangeeft, maar wel een vrij extreme situatie waardoor het een duidelijk voorbeeld is.

Ik zou dan ook graag weer meer kleine woningbouw willen zien, woningen tussen de 30 en 50m2 gebouwd voor 1 a 2 personen. En dan niet alleen flats/appartementencomplexen, maar ook kleine tussenwoningen. Want klein wonen betekent niet altijd dat iemand geen tuin wil (of benedenwoning voortuin, bovenwoning achtertuin).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:02

Klopt, voor nieuwe huizen geldt dat wellicht wel. Maar dit is een monument en beschermd stadsgezicht, dus hij zal nooit plek maken voor andere woningen.
Wel hebben we in 2 van de bijgebouwen nu gas en watervoorziening, dus daar zouden mensen die na ons er komen wonen losse woningen van kunnen maken mits de gemeente met het opsplitsen akkoord zou gaan in de toekomst.
Dan zouden het dus 3 woningen kunnen worden. Voor ons is dat nu niet van toepassing omdat we een deel van de ruimte nodig hebben voor de wagens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:04

Oude huizen zijn wat ze zijn denk ik dan.
Wat ik vooral niet begrijp is de grote nieuwbouw huizen in het dorp.
Op 1 hectare paar flinke huizen voor veel mensen niet eens te betalen en naar mijn idee zit daar het tekort niet.
Kleine betaalbare huizen zijn juist nodig voor jong en oud.
Oudere die kleiner willen om xo plek te maken voor gezinnen. Maar het is er niet.
Jeugd die uit huis wil. Maar het is er niet...

Gelukkig heeft mij dorp nu het plan oude leegstaande panden te slopen en daar ook 2 gebouwen van 9 verdiepingen te plaatsen. Naar mijn idee hebben die het begrepen. :j
Niet extra weide opofferen maar bestaande beton optimaal gebruiken door ook de hoogte in te gaan.
En er komt van sociale huur tot wat duurdere koop.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:06

Ons huis was voorheen 80m², maar dat vond ik wel echt (te) klein. Geen zolder en nawelijks bergruimte binnen, dus alles moest opgeborgen worden in de slaapkamer (3x3) en 2e 'slaapkamer' (2x3). De woonkamer en keuken hebben weinig ruimte voor kasten vanwege grote ramen. Dus we hebben er een verdieping bij op laten zetten :D Nu hebben we precies alle ruimte die we nodig hebben.
Het ging ons vooral om de ruimte buiten, nu kunnen de paardjes in de achtertuin wonen :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:21

Ik zou het zelf leuk vinden als er minder geoordeeld werd, en meer gewoon het mooi vinden hoe ieder zijn eigen keuzes maakt.

Ik woon het kleinst.
Heb absoluut met woningnood te maken en intens ook.

En toch voel ik 0,0 afgunst naar mensen die groter wonen.
Ik vind het interessant, mooi, hoor er graag meer over. Kortom, open, niet oordelende en wel waarderende interesse.

En zo zijn er ook mensen met open, niet oordelende wel waarderende interrese in hoe ik woon en hoe ik mijn keuzes maak.

En ik denk dat dát de wereld mooier maakt dan oordelen, sneren etc ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:25

Vooroordelen heb je altijd, jammer maar is niet anders. Mensen zien alleen wat je nu hebt. Niet het bloed, zweet en tranen wat er in is gegaan om dit te bereiken en wat, in ons geval dan, ook echt zelfstandig vanaf 0 opgebouwd is.

Aan de andere kant begrijp ik het ook wel, zeker met het tekort aan huizen. Maar dat betekend niet dat mensen die het wel kunnen doen het niet mogen doen. Wel vind ik de kritische noot goed. Want dan besef je jezelf ook hoe bijzonder het is wat je bereikt hebt. En dat het geen vanzelfsprekendheid is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:32

DuoPenotti schreef:
Oude huizen zijn wat ze zijn denk ik dan.
Wat ik vooral niet begrijp is de grote nieuwbouw huizen in het dorp.
Op 1 hectare paar flinke huizen voor veel mensen niet eens te betalen en naar mijn idee zit daar het tekort niet.
Kleine betaalbare huizen zijn juist nodig voor jong en oud.

Heel simpel: bouwprojecten zijn voor gemeentes en investeerders alleen te betalen als er een mix van grote (vrijstaande) woningen wordt gebouwd om (wettelijk verplicht) 30% sociale woningbouw/starterswoningen te kunnen bouwen. De kopers van die grote woningen financieren de starterswoningen. Geen nieuwbouwproject mag gebouwd worden zonder die 30% sociale woningbouw.

Grote woningen in het buitengebied met veel grond zijn vaak rood-voor-rood regelingen - stoppende boer mag 2 woningen bouwen op/bij zijn erf.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:38

Laat ze alle leegstaande kantoorpanden eens om gaan zetten in appartementen, zeker in de randstad zou dat een oplossing kunnen zijn.
Ik zou nooit meer in een groot huis willen wonen en ben ook erg blij met mijn kleine plekje, niet zo klein als Femke_Tweety, maar denk wel een goede 2e. En het leuke, we zijn allebei mobiel en dat is wel vrij uniek denk ik :)
C_Alsemgeest, wonen op het water is zoooo zen, dank je wel, ben ook nog steeds gelukkig met mijn keuze..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:42

Yavanna schreef:
Laat ze alle leegstaande kantoorpanden eens om gaan zetten in appartementen, zeker in de randstad zou dat een oplossing kunnen zijn.

Dan moet je als kantooreigenaar of investeerder wel eerst een bestemmingsplanwijziging aanvragen, gemeente moet daarin meegaan, en vaak kan dat niet omdat de omgeving óók kantoor- of industriebestemming is. Woonbestemming mag industrie- of kantoorbestemming niet hinderen (vanwege economische belangen die er eerder waren), en omgekeerd kunnen de milieucategorieën van bedrijven in de buurt wonen onmogelijk maken.

Was het maar zo simpel, even een kantoor ombouwen tot appartementen...

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:42

Ik woon in een verbouwd oud-kantoorpand. 42 m2 voor mij + kat. Dat is excl. balkon (~5,5 m2) en extra berging op de benedenverdieping (~6 m2).

Het enige dat ik soms mis is een apart kamertje om te werken, dat doe ik nu aan de eettafel. Maar ik klaag - zeker gezien de huidige woningmarkt - zeer zeker niet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:43

Ombouwen van kantoorpanden schijnt te duur te zijn, las ik ergens. Dat willen projectontwikkelaars niet vanwege de magere winst.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:48

Jammer want het zou zoveel woningnood oplossen. :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:50

Zit in oudere panden ook vaak asbest, en zijn vaak niet het meest handig ingedeeld om tot woningen om te bouwen. En zeker de oudere gebouwen zijn ook niet helemaal tot een skeletje te strippen omdat ze nooit voor flexibel indelen gebouwd zijn.
Scholen zijn vaak handiger om te bouwen, gebeurt ook vaker.

Bottom line: als het snel en goedkoop kon, gebeurde het allang. Zó stom zijn investeerders, projectontwikkelaars en gemeentes nou ook weer niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:59

Ik vind het vooral jammer dat de meeste gemeenten zo moeilijk doen over Tiny houses. Dat zou ook al best wat problemen oplossen. Op een perceel waar normaal een grote woning staat kunnen met gemak 4 of meer tiny houses staan. Er zijn zo veel boeren die graag wat grond zouden verhuren aan mensen met een tiny house, maar het moet bijna altijd illegaal. Zo zonde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:05

Ik heb hier in mijn gemeente wat suggesties gedaan (ben raadslid). Toen bleek dat sommige wethouders en ambtenaren het begrip niet helder voor ogen hadden. Sommige dachten bij tiny houses aan containerwoningen voor 'asocialen' - mensen die zich onmogelijk hadden gemaakt in een 'normaal' huurhuis. Tja, dan is het enthousiasme ver te zoeken :))

Hier zijn ondertussen dus wel wat initiatieven van de grond gekomen sinds de lucht geklaard is.

Mijn Jip-en-Jannekedefinitie van een tiny house: (kleine) vakantiewoning voor permanente bewoning :+ Dat snapten ze wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:07

Vergeet niet dat gemeenten het splitsen van oude boerderijen tegenhoudt.. bij ons in de omgeving mag het gewoon niet. Dus als je je kids verder wil helpen, pech.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:12

120 m2. 2 slaapkamers en een gigantische woonkamer.

Ik gebruik een van de slaapkamers niet en de helft van de woonkamer ook niet.

Ik heb in het verleden ook op 45meter (appartement) gewoond en dat was ruim genoeg en comfortabel voor mij alleen.

De enige reden dat ik nu zo groot woon is omdat dit huisje de grootste tuin had van wat er te huur stond (privé sector). Was er een woning geweest van 40-50m2 met een soortgelijke tuin had ik met plezier dat gehuurd.

Alle ruimte die je hebt moet je immers ook schoon maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:22

MarjanB schreef:
Vergeet niet dat gemeenten het splitsen van oude boerderijen tegenhoudt.. bij ons in de omgeving mag het gewoon niet. Dus als je je kids verder wil helpen, pech.

Daar gaat onze gemeente gelukkig wel wat aan doen. Moet ook wel, SGP-gemeente, iedereen heeft minimaal 6 kinderen die allemaal binnen 10 km van mama willen blijven wonen }> :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:39

8nnemiek schreef:
Ik vind het vooral jammer dat de meeste gemeenten zo moeilijk doen over Tiny houses. Dat zou ook al best wat problemen oplossen. Op een perceel waar normaal een grote woning staat kunnen met gemak 4 of meer tiny houses staan. Er zijn zo veel boeren die graag wat grond zouden verhuren aan mensen met een tiny house, maar het moet bijna altijd illegaal. Zo zonde.

Nou, nu zit ik in een tinyhouse van 22m². Ik zou niet anders willen! Ik heb alles wat in een normaal huis staat, kan wassen, douchen, koken, etc, etc. Ik heb alleen geen onnodige zooi.
Maar de ruimte die ik om mijn huisje heen heb is wél de reden dat ik het zo heb aangepakt. Als ik mijn tinyhoise uitstap en bij wijze van bij de buren naar binnen lopen haak ik af, hoor!

Neemt niet weg dat ook ik een oplossing zie in kleiner wonen. Maar hier is het hetzelfde: mensen willen allemaal groot, het gaat er zelfs over tijdens de borrel!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:00

Sansevieria schreef:
Goof schreef:
Ik zie dat ik op kadaster moet betalen voor gegevens?

Nee hoor, kan ook hier,je postcode invullen en je huisnummer aanklikken en je bent er...gratis!
https://www.wozwaardeloket.nl/

Maar die klopt lang niet altijd voor het woonoppervlak. Bij ons staat er 321m2, maar dan rekenen ze de loodsen en garage er ook bij.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:02

simongek schreef:
2x zo duur. Je betaalt dan 2000 euro hypotheek??? Dat is wel een flink bedrag

Jep dat is wat je tegenwoordig betaalt voor rijtjeshuis met een hypotheek van 475K met 4.25% rente.