Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:46

Vjestagirl schreef:
Daar komt bij dat als je nu nee zegt de buurman kan roepen "hoe kun je dat nou zeggen, ze hebben er niet eens over gedacht!!"

Nee, waarom zouden ze?

Waar ze namelijk wél over hebben nagedacht is om die woning, inclusief de grond die er bij hoort, te kopen. En niet alleen over gedacht maar ook de woning gekocht. Als ze die niet, inclusief het bijbehorende terrein, zouden willen hebben hadden ze 'm vast ook niet gekocht.

De buurman, die kennelijk ook interesse heeft, en die van dichtbij heeft kunnen gadeslaan dat de woning twee jaar te koop stond, heeft níét gehandeld. Dat is niemand behalve hem te verwijten.

Dus mocht TS al behoefte voelen om te reageren op een dergelijke uitspraak van de buurman dan is hier alvast een antwoord erop.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:55

Ik denk dat je laatst beschreven aanpak heel slim is. Misschien niet de beste manier om vriendjes te blijven maar wel om je vergunning er door te krijgen en als dat dat allemaal rond is kan je ook nog over dat raam gaan klagen wat niet zit op de plek waar het zou mogen zitten.
Ik zou verder niet te veel doen of het echt een optie is dat hij de grond kan kopen maar het een beetje open houden. Nu veel aan je hoofd en daar denken we met de tijd nog wel is overna.....

Dan heb jij je vergunning dat is het belangrijkste.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:59

Ik zou het alleen al zo snel mogelijk zeggen voor je eigen gemoedsrust.

Je wil toch niet elke keer als je je buurman tegen komt een rol gaan spelen? Lijkt mij dodelijk vermoeiend. Liever gewoon eerlijk zijn en met een goed geweten je buurman tegen komen. Je hebt namelijk geen enkele reden om je schuldig te voelen over je 'nee'.

Dan pak je de rest van de problemen wel aan als ze zich aandienen.

En iemand die verwijst naar meester frank visser?? Dat zijn echt de uitzonderingen hé. Anders was het ook niet zo'n grappige tv.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:23

Vjestagirl schreef:
Eleeke schreef:
Als je nu nee zegt is er een kans dat het vervelend wordt en een kans dat het klaar is.

Als je afwacht en je buren aan het lijntje houdt, weet je zeker dat het vervelend gaat worden.

Dat is niet waar
Sowieso is de kans dat de buurman op wat voor manier vervelend gaat doen tijdens de verbouwing veel kleiner als TS pas na de verbouwing antwoord geeft.

Daar komt bij dat als je nu nee zegt de buurman kan roepen "hoe kun je dat nou zeggen, ze hebben er niet eens over gedacht!!"

Dit soort dingen kan heel erg twee kanten op vallen en helaas is het nooit te voorspellen welke kant het op valt.

Serieus??, wat een flauwekul, als het al gezegd zou worden. Want ja, de boze buurman weet precies wat TS en partner denken en bespreken. Hou op schei uit, dit soort volk gelijk kortsluiten met: onze grond is niet te koop, punt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:24

Nou, ik denk dat het vaker voorkomt dan je denkt. Er lopen hier ook genoeg buren topics.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:26

pol013 schreef:

Je wil toch niet elke keer als je je buurman tegen komt een rol gaan spelen? Lijkt mij dodelijk vermoeiend. Liever gewoon eerlijk zijn en met een goed geweten je buurman tegen komen. Je hebt namelijk geen enkele reden om je schuldig te voelen over je 'nee'.

En iemand die verwijst naar meester frank visser?? Dat zijn echt de uitzonderingen hé. Anders was het ook niet zo'n grappige tv.

Dit soort gevallen komen véél vaker voor dan je denkt. Tuurlijk, het schreeuwen, schelden en slaan en dreigen elkaars knieschijven te vermorzelen komt gelukkig relatief weinig voor. Echter, ik verzeker je dat het treiteren en bewust dwarsbomen van de buren omdat je je zin niet krijgt echt veel voorkomt.

Dit is vaak op te lossen met een goed gesprek onder toezicht van een mediator waarin wederzijds respect en begrip gekweekt wordt, maar er komen ook genoeg gevallen voor het civiel gerecht, of blijven jaren slepen tot één van de twee partijen tot verhuizing besluit.
Buurtbemiddeling doet honderden casussen per jaar, soms aangemeld door de buren zelf, soms door een wijkagent, soms door een woningbouwvereniging.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:30

Vjestagirl schreef:
pol013 schreef:

Dit soort gevallen komen véél vaker voor dan je denkt. Tuurlijk, het schreeuwen, schelden en slaan en dreigen elkaars knieschijven te vermorzelen komt gelukkig relatief weinig voor. Echter, ik verzeker je dat het treiteren en bewust dwarsbomen van de buren omdat je je zin niet krijgt echt veel voorkomt.

Dit is vaak op te lossen met een goed gesprek onder toezicht van een mediator waarin wederzijds respect en begrip gekweekt wordt, maar er komen ook genoeg gevallen voor het civiel gerecht, of blijven jaren slepen tot één van de twee partijen tot verhuizing besluit.
Buurtbemiddeling doet honderden casussen per jaar, soms aangemeld door de buren zelf, soms door een wijkagent, soms door een woningbouwvereniging.

Ja maar dat is dus precies mijn punt. Gewoon netjes en open blijven communiceren is stap 1 om de verhoudingen goed (genoeg) te houden.
Dingen verzwijgen en plannetjes bekokstoven zijn een goede voedingsbodem om het wél te laten escaleren.

Maar zelfs dan: het overgrote merendeel van de mensen gaat gewoon heel normaal om met de buren. Ze vinden elkaar misschien niet overdreven aardig. Maar ze staan elkaar zeker niet naar het leven.

Vooralsnog heeft de buurman ze uitgenodigd op zijn verjaardag. Dat lijkt me nou niet een heel agressieve actie toch?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:32

pol013 schreef:

Als je bedoelt dat de makers van Mr. Frank Visser mensen benaderen die beter hadden moeten weten dan met hun harses op tv te willen komen, dan ben ik het helemaal met je eens. De programmamakers zouden zich wat mij betreft ook wat vaker af moeten vragen of het moreel wel verantwoord is om sommige mensen op tv te zetten. Maar ja, kijkcijfers he!? Hoe gekker hoe beter.

meggiemeg

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:36

Maar moet je altijd over iets nadenken dan? Ik bedoel dit voorstel slaat nergens op van de buurman omdat TS zelf de grond wil behouden. Als je dat allemaal te horen krijgt en je gevoel zegt direct nee dan is dat ook goed toch? De redenen heeft ze al genoemd en dat zijn er voldoende om dat gevoel te hebben en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan veranderen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:41

Vooralsnog heeft de buurman ze uitgenodigd op zijn verjaardag. Dat lijkt me nou niet een heel agressieve actie toch?. Nee, maar een mooie aanleiding om toch het voorstel van de buurman, door de buurman nog eens te bespreken. Mijn optiek, gewoon duidelijk zijn. Dan zie je vanzelf wel of de uitnodiging blijft. Dat maakt voor de te volgen procedure, ivm de eigen verbouwplannen niets uit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:45

Maar ik vind het verhaal van 'zij moeten hun keukenraam dichtmaken' ook behoorlijk flauw. Je koopt dit huis toch ook terwijl dit al zo is? Ik vraag me af hoeveel er waar is van zo'n verhaal als je zulke aparte dingen eist.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:50

Vjestagirl schreef:

Hoezo zouden ze er over na moeten denken dan? Als ze zelf de grond nodig hebben of gewoon geen zin om te verkopen is dat aan hun.

Wel ben ik het er mee eens dat ze daar beter meteen duidelijk in kunnen zijn. Bewust iets laten sudderen zorgt namelijk iig niet voor een goede verstandhouding.

Duidelijkheid kan er voor zorgen dat de buren niet meer gezellig goeiedag zeggen als je ze tegen komt. Maar ik denk dat het daar uiteindelijk sowieso op uitdraaide aangezien de buren niet krijgen wat ze willen. Maar misschien snappen ze de argumenten als het gewoon duidelijk verteld wordt en is er helemaal niks aan de hand. Maar als de buren er toch voor kiezen om geen goeie dag te zeggen dan zou ik me daar verder niet druk over maken. Dan heb je buren die je nooit spreekt. Kan ook lekker rustig zijn ;)

Ook vind ik dat de buren zich iig open stellen door ts uit te nodigen. Natuurlijk willen ze wat. En dat valt ook altijd te proberen. Maar het lijken mij afgaand op de berichten geen mensen met al slechte intenties.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:55

Daarnaast: als TS over het voorstel moet "nadenken" (al dan niet gauw haar eigen vergunningen aanvragen en doen alsof ze erover nadenkt) komt ze over alsof ze het overwéégt.

Ik denk echt dat hoe eerder ze aangeeft dat de mooie plannen van de buurman niet door kunnen gaan, hoe beter. En dat kan gewoon op een normale, vriendelijke manier.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:13

Ik vind eigenlijk dat iedereen er iets heel groots van maakt.

De beste man denkt, wie niet waagt, wie niet wint. En probeert het gewoon. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik zou gewoon rustig aangeven dat je de grond niet kwijt wil.

Daarnaast zou ik als buurman me des te meer ergeren als iemand een huis naast mij koopt, en dan gaat klagen over een raam wat er zat.
Had dat bedacht voor je het huis kocht.
Dat zou mijn verstandshouding inderdaad direct verpesten en je plek in de buurt ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:15

Precies. Het antwoord "nee" zal sowieso een teleurstelling zijn. Maar de teleurstelling wordt alleen maar groter als je het zo achter je ellebogen gaat laten broeien en de indruk geeft dat het geen directe nee is - DUS er een kans is.

Dan is er niet alleen de teleurstelling maar ook het gevoel van wat een schijnheilige eikels dat ze dat niet meteen zeiden.

Met het raam moet je gewoon even wachten. Want op dat moment zal je sowieso de poppen aan het dansen hebben waarschijnlijk....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:16

Ik heb met open mond dit topic zitten lezen!
Waarom hebben ze het huis van jullie dan niet gekocht als ze zo graag dat land willen?
Ik had voor die verjaardag duidelijk gemaakt dat die plannen van hem niet gaan gebeuren anders zit je ook niet fijn op die verjaardag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:18

Ik vind het ook groots laten klinken.
Als ze bezwaar willen maken doen ze het toch wel.
Gewoon zeggen we verkopen niks is toch ook een antwoord.
Hoe dat raam zit is mij niet duidelijk maar dat is toch een latere zorg wat je na alles misschien bespreekbaar kan maken? Het een sluit het andere niet meteen uit. Misschien ben je zelf een moeilijke denker in je hoofd want dit zijn veelal complot theorien......alleen omdat hij aangeeft iets te willen kopen en wat hij er dan mee zou willen doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:19

chanicha schreef:
Ik heb met open mond dit topic zitten lezen!
Waarom hebben ze het huis van jullie dan niet gekocht als ze zo graag dat land willen?
Ik had voor die verjaardag duidelijk gemaakt dat die plannen van hem niet gaan gebeuren anders zit je ook niet fijn op die verjaardag.

Ik vind dit toch wel een grappig opmerking die ik nu al een paar keer voorbij zie komen.

Omdat een heel huis kopen best wel duur is? Niet iedereen is kapitaal krachtig genoeg om een 2e huis te financieren, de splitsing van perceel te regelen en daarna het 2e huis weer te verkopen. :)*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:21

Nouja het raam dat is aan de buren. Net als dat ts niet op hun verzoek hoeft in te gaan hoeft dat andersom ook niet. Dat raam zat er al en daar willen de buren vast wel over praten als dat een beetje leuk kan zodat er voor beiden wat in zit zeg maar.

Maar als de deur wordt dichtgesmeten moet je niet verwachten dat hun dan wel iets gaan aanpassen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:21

Ik zou het keukenraam ook zo laten. Ik ben ook erg van de privacy, maar een raam is er om door te kijken en voor de lichtinval.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:23

In het raam kan eventueel ook melkglas geplaatst worden, geen idee wat de situatie verder is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:26

Je kunt overigens alleen iets met dat raam op de erfgrens als de afstand tot jouw woning 2 meter of minder is. Als jullie woningen meer dan 2 meter uit elkaar staan, is er netjes voldaan aan de wettelijke eisen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:26

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee, waarom zouden ze?

Waar ze namelijk wél over hebben nagedacht is om die woning, inclusief de grond die er bij hoort, te kopen. En niet alleen over gedacht maar ook de woning gekocht. Als ze die niet, inclusief het bijbehorende terrein, zouden willen hebben hadden ze 'm vast ook niet gekocht.

De buurman, die kennelijk ook interesse heeft, en die van dichtbij heeft kunnen gadeslaan dat de woning twee jaar te koop stond, heeft níét gehandeld. Dat is niemand behalve hem te verwijten.

Dus mocht TS al behoefte voelen om te reageren op een dergelijke uitspraak van de buurman dan is hier alvast een antwoord erop.

Waar lees jij dat de woning twee jaar te koop stond? Ik lees alleen dat ts 2 jaar bezig geweest is met het kopen van een woning. Maar als de woning in deze tijd inderdaad twee jaar te koop heeft gestaan kun je je ernstig gaan afvragen wat daar de reden van is.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 13:27

BeFunny schreef:
Nouja het raam dat is aan de buren. Net als dat ts niet op hun verzoek hoeft in te gaan hoeft dat andersom ook niet. Dat raam zat er al en daar willen de buren vast wel over praten als dat een beetje leuk kan zodat er voor beiden wat in zit zeg maar.

Maar als de deur wordt dichtgesmeten moet je niet verwachten dat hun dan wel iets gaan aanpassen.

Eh dat raam mag er niet eens zitten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:29