We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:04

Oh nee wij hadden nog een restje over, en dat heeft mijn vriend de volgende dag op zijn werk opgegeten. :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:09

Wij zitten gemiddeld op de 400-450 euro voor boodschappen. Kopen alleen bij de Lidl, niet teveel vlees en proberen als het kan porties in te vriezen als het over blijft. Snap niet hoe mensen het goedkoper krijgen :(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:10

Vanavond etentje via werk en morgenavond eten bij m'n ouders en voor zondag heb ik een Coolmarket maaltijd nog.
Die heb ik in de vriezer voor de zondagen waar ik normaal aan de thuisbezorgd ging. Wat in je eentje vaak al snel minimaal 20 euro werd. Dus nu deze lekkere maaltijden gekocht. Scheelt dan de helft. Is toch ook een soort besparen?! O:)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:10

Kaitlyn schreef:
Oh nee wij hadden nog een restje over, en dat heeft mijn vriend de volgende dag op zijn werk opgegeten. :=

o wauw, met zijn twee 800 gram vlees? Daar kan ik me dan absoluut niets bij voorstellen haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:16

Needje schreef:
Als je dan voor 30 euro eten haalt, wat haal je dan?
(serieus echt benieuwd naar wat mensen eten in een week, en of ik dan zo apart eet :D )

Wij eten veel pasta, veel rijst, en regelmatig aardappelen. Dat koop ik allemaal in grote verpakkingen of bij de boer in. En ik koop altijd vrij veel vleesvervangers als er echt goede aanbiedingen zijn, bv een euro per bakje, of ik vervang vlees door champignons of peulvruchten.
Een lekkere pasta ovenschotel of stamppot of ‘kip’ tandoori met paddestoelen ipv kip kost geen drol als je de kruiden zelf mengt en seizoensgroenten gebruikt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:21

Ik ben weer voornemens om bij Grutto een stuk koe te kopen. Paar jaar geleden ook al eens gedaan en dan kunnen we echt lang vooruit met vlees. Eten het meestal een tot twee keer in de week.

Wat een grafweer is het vandaag! Dan heb ik echt zin om heerlijk stoofvlees te maken haha.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:31

Ik moet mijn boodschappen/eten weer eens een keer goed nakijken. Ik weet wel wat ik ervoor heb begroot, maar of ik me eraan hou...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:32

PSvanLot schreef:
Kaitlyn schreef:

o wauw, met zijn twee 800 gram vlees? Daar kan ik me dan absoluut niets bij voorstellen haha.

Ja ik denk dat we de avond zelf zo'n 600 gram op hadden en de rest had hij mee naar zijn werk.
Een goed stuk vlees vinden wij echt heel erg lekker, en eten we ons echt strak aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:36

Annash schreef:
Ik moet mijn boodschappen/eten weer eens een keer goed nakijken. Ik weet wel wat ik ervoor heb begroot, maar of ik me eraan hou...

Ik heb een excelbestand van ‘simpelhuishoudboekje’ daar kun je alles perfect in bijhouden. Ik vul het een paar keer per week in en dan zie ik precies waar het geld naar toe is gegaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:37

Ik heb daar ook wel interesse in :)

Annash
Blogger

Thanks! Die ga ik even opsnorren. Ik moet het inderdaad gewoon weer even een keer bij houden. Misschien vanaf volgende week als ik mijn salaris heb (ik kijk meestal salaris naar salaris ipv kalendermaand, ben vast niet de enige).

karuna
Drukke kabouter

Zoveel vlees :oo ik maak daar rustig 5 maaltijden van. Vandaag maaltijd 3 van 200 gram rundergehakt. :+ Vleesloos of visloos is niet mogelijk en op mijn eten kom ik helaas vaak op de duurste opties uit -O-

Ik als steeds stille meelezer meld zich ook maar. Niet bepaald ruim in de financien en helaas ook geen mogelijkheid tot aanvulling daarvan. maar meest lukt het me wel moet zoeken ruilen en rechtstreeks bij de boer kopen om voor relatief weinig aan spullen te kopen.

Wel zoals hier eerder al gemeld waspoeder, afwasmiddel en zo gaat per enorme bulk voor twee a drie huishoudens. Dat scheelt best wat. Uit de supermarkt speur ik naar stickertjes met korting om of meteen te eten of het gaat de vriezer in. Van restjes maak ik soep of een van alles wat hap met rijst.

Mijn wapoeder komt nu bv uit frankrijk 3,5 tot 4 euro voor een enorm pak voor 50 wasbeurten. Dat was een aanbieding en heb ik meteen stevig ingeslagen. Rundvlees en kip komt bij de boer of een lokake cooperatie van boeren. Groente meest ook en ik ben zelf fruit, groente teelt aan het opzetten. Mijn struikjes en bomen zijn best vaak afdankers of kneuzen die gratis of voor weinig weg mogen. Een enkele specifieke betaal ik wel normaal voor.

Kleding alleen kopen als het stuk is en niet repareerbaar. Voor die tijd schuift het door van net naar dagelijks, naar vakantie naar kluskleding. Dat hergebruik ik dan meest nog als poetsdoek En als ik bv t shirts zie in een aanbieding (max 10 euro meer geef ik er niet aan uit) dan proberen we voor meer mensen tegelijk te bestellen. Dat bespaard weer verzendkosten. Maar als ik 100 euro per jaar uitgeef aan kleding is het heel veel. Ik heb nog spullen liggen die zeker al 15 jaar oud zijn. Schoenen als nodig koop ik bij decathlon waar je al hebt vanaf 15/18 euro. Niet hip wel functioneel :D

Meerdere rekeningen, een voor de vaste lasten, een voor voedsel en extras en een voor de flexibele dingen oa brandstof, kleding, hondenvoer enz. Roodstaan doe ik niet. Nadat inkomen is binnengekomen wordt daarvan een deel automatisch vast overgeboekt naar de spaarrekening. Een paar dagen later wordt alweer automatisch overgeboekt waarna de rekeningen allen op een vast bedrag starten voor de rest van de maand. Mocht ik te kort komen vul ik minimaal aan. En ik betaal mijn boodschappen liefst contant. Ik pin wat ik denk nodig te hebben die maand en daar wil ik het mee redden. Dat voorkomt ook impuls aankopen

Ik kan nu weer wat sparen na een heel drastische keuze vorig jaar waarin ik dreigde te verzuipen omdat de maand langzaamaan langer werd dan financieel mogelijk. En ik zo ongeveer al alles had geschrapt wat ik kon missen.

Mijn bus is wel een dure opvreter en aan brandstof ben ik nu best wat kwijt. Maar dan zelfs nog minder dan vorig jaar. Maar de meeste verplaatsingen onder de 10 km gaan inmiddels per scootmobiel of het moet heel bar weer zijn of ik moet teveel meenemen.

Nog wel een hoogbejaarde hond die een beste bak geld kost maar dat betaal ik met liefde, maar als zij wegvalt geen hond meer. Helaas wordt dat te duur. |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-10-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

8nnemiek schreef:
Needje schreef:
Als je dan voor 30 euro eten haalt, wat haal je dan?
(serieus echt benieuwd naar wat mensen eten in een week, en of ik dan zo apart eet :D )

Wij eten veel pasta, veel rijst, en regelmatig aardappelen. Dat koop ik allemaal in grote verpakkingen of bij de boer in. En ik koop altijd vrij veel vleesvervangers als er echt goede aanbiedingen zijn, bv een euro per bakje, of ik vervang vlees door champignons of peulvruchten.
Een lekkere pasta ovenschotel of stamppot of ‘kip’ tandoori met paddestoelen ipv kip kost geen drol als je de kruiden zelf mengt en seizoensgroenten gebruikt.

Maar dat is alleen avondeten dan.
Dan nog ontbijt en lunch en evt tussendoortjes...
Ik heb maandag voor 4 avonden gekookt maar de ingrediënten waren ook al 27 euro bij elkaar... :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:40

pasta rijst en aardappels zijn ook precies dingen waar ik niet zo goed tegenkan.. :+
Dat is ook met die maaltijdboxen enzo, de helft daarvan is niks voor mij..

qua boodschappen proberen wij zoveel mogelijk vers te eten, en 2 of 3x per week vlees
Als je dan vast tm de middag, hou je alleen een eenvoudige lunch en avondeten over (met af en toe wat tussendoor :+ )

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:42

Annash schreef:
Thanks! Die ga ik even opsnorren. Ik moet het inderdaad gewoon weer even een keer bij houden. Misschien vanaf volgende week als ik mijn salaris heb (ik kijk meestal salaris naar salaris ipv kalendermaand, ben vast niet de enige).

Ik ook.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:42

Als ik 3 maaltijden moet maken met 200 gram gehakt in totaal dan maak ik wat anders. Ik wil wel doorhebben dat er vlees doorheen zit. :o
Ik koop meestal een kilo gehakt en deel dat door 2 of 3. Daar eten we 1 avond mee, of het is genoeg voor 1 maaltijd en 1 of 2 porties lunch de volgende dag. Beetje afhankelijk van wat ik kook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:43

Ja maar vasten doe ik niet. :D
Wat mensen ook anders beweren of vinden, als je veel sport is je eiwitten over de dag verdelen gewoon fijner.

Nee ik hou ook wel meer aan bij gehakt. Meestal juist 500 gram voor 3x (in mn eentje dus)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:44

Ik bespaar veel door niet meer steeds op school in de leerlingkantine allerlei broodjes te kopen!

Daar ging zeker 15 euro per week heen. Dit schooljaar nog 0!

Wij eten ook vers, heb geen enkel potje in huis.

Dochter is vegetarisch, gehakt nooit in huis, haal vega gehakt. Zeker zo lekker.
Eten sowieso geen varkensvlees. Enkel rund/kip/vega.

En net als bovenstaand, probeer ik ‘vegavlees’ groot in te kopen wanneer het in de aanbieding is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:46

Needje schreef:
Ja maar vasten doe ik niet. :D
Wat mensen ook anders beweren of vinden, als je veel sport is je eiwitten over de dag verdelen gewoon fijner.

Eens :j
maar de overgang helpt NERGENS mee :') het is echt een worsteling qua eetpatroon..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:48

Tjsa op zich heb je 75 gram drie tot vier keer per week nodig voor je gezondheid. Dus 200 gram voor drie maaltijden is voldoende. Als ik voor twee kook krijg ik wel eens gepiep maar dat wordt nu minder na jaren }> :D langzaam aan went minder vlees ook. Vaak is het een gewoonte van huis uit meegekregen om veel vlees te eten, dat heb ik nooit gehad maar veel mensen die ik ken aten van huis uit lappen vlees.

Het is deels ivm geld dat meer er gewoon niet meer inzit en deels omdat vlees of vis eten me tegenstaat maar ik het moet eten van de ziekenhuis dietist om geen gillende tekorten te krijgen. Ik eet ook rustig aardappelen groente zonder vlees :P.

De overgang en eten is idd een drama. Maar voor mij kon ik niks veranderen omdat ik niks mocht veranderen of het niet mag hebben. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-10-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:49

Dat hele Vega vlees koop ik niet. Als ik Vega eet heb ik geen vleesvervanger nodig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:49

Ik mag het niet, meest met soja gemaakt of zit er kaas doorheen of kurkuma of wat dan ook. -O- het is of vlees of niks
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-10-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:50

Bij Grutto ga ik binnenkort weer hert bestellen. :9

Nog een goede bespaartip, op een plek gaan wonen waar geen thuisbezorgd is. :)) Supermarkt is 7 km verderop dus ook weekboodschappen. Ben gemiddeld 85 euro per week kwijt voor 2 personen, maar dat is exclusief verzorgingsproducten en koffie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:51

Ik moest even kijken welk topic dit ookalweer was.. :')

vleersvervangers koop ik ook niet. Ckal is echt veel soms..
gewoon alleen groenten is prima :j

Thuisbezorgd zijn we ook mee gestopt idd :D
Maar, zo af en toe gaan we wel naar een goed restaurant, daar hebben we dan wel wat voor over.. maar verder eigenlijk nooit fastfood of zooi..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:51

Klaar met de kou voor vandaag. Lekker de kachel aangemaakt. Hond nat, kinderen koud.
Afbeelding

Mezelf zo eens klaarmaken voor een avondje Streamers. Vooraf in de buurt lekker even wat eten en dan eens kijken wat dochter van 12 ervan vindt.
We hebben Golden Cirkel kaarten. Beste kerstcadeautje ever zei ze haha. Na bijna een jaar wachten eindelijk erheen.