WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:59

Je kunt ook zelf eens kijken naar de WOZ-waardes van vergelijkbare huizen. Je kunt bij de gemeente zien waar ze je WOZ op gebaseerd hebben, zijn dat bijvoorbeeld allemaal wel gemoderniseerde huizen met bijvoorbeeld dakkapellen terwijl je die zelf niet hebt, kun je op basis daarvan ook al bezwaar aantekenen. Ga eens in je buurt kijken wat de huizen waarmee je je huis dan wel vergelijkbaar vindt voor WOZ-waarde hebben, en teken op basis daarvan bezwaar aan.

https://www.wozwaardeloket.nl/ is je vriend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:13

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
En laten we wel zijn: een huizenbezitter zit er per definitie beter bij dan een huurder.

Dit is niet waar. Als jij voor een leuk bedragje huurt wat je prima kunt betalen, zit je er beter bij dan iemand die z’n hypotheek niet meer kan betalen

... ehm - ik had een serie argumenten opgeschreven.

Enne, jouw argument enkelvoud vind ik erg mager.

'Wie voor een leuk bedragje huurt' heeft maandelijkse lasten vergelijkbaar met een hypotheek. Maar met...
zie boven voor de nadelen van huren en de voordelen van koop.

Kun je huur of hypotheek niet meer betalen, word je in beide gevallen uit je huis gezet.
Accoord, stond je huis 'economisch onder water', blijf je zitten met een restschuld die vaak groter is dan zeven maanden huurpenningen.
(Rechtse mantra: eigen verantwoordelijkheid, dikke bult.)

Fitzroy

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:05

Heeft iedereen de WOZ-waarde al binnen ? Er stond mij bij dat deze uiterlijk 28-2 binnen moet zijn. Ik heb nog niets gehad, dus ze hebben nog 1 dag :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:28

Ons huis is 50% duurder geworden tov 2021. Nog nooit zoveel verdiend. Het is toch een ton per jaar.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 00:46

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
En laten we wel zijn: een huizenbezitter zit er per definitie beter bij dan een huurder.

Dit is niet waar. Als jij voor een leuk bedragje huurt wat je prima kunt betalen, zit je er beter bij dan iemand die z’n hypotheek niet meer kan betalen

En wees eens heel eerlijk, wie kan er momenteel nog voor een leuk bedrag huren? Die groep is ook niet zo groot als dat je denkt. Ja, eenieder die sociaal huurt. Maar de inkomensgrens voor sociale huur ligt niet zo heel hoog en de wachttijden zijn jarenlang. En ook dan word je gewoon je huis uitgezet, als je niks meer betaald. Heb je dan nog een huis, kun je die in de huidige tijd met een beetje geluk nog met winst (of iig quitte) verkopen, staat ie zoals eerdergenoemd onderwater, dan zou je idd kunnen zeggen ''risico van het vak''.

Ik, en de meeste van mijn vrienden, zijn/worden van die ''irritante scheefwoners''. Huren nu sociaal maar zitten qua salaris vast omdat we geen recht meer hebben op een andere sociale huurwoning, verdienen te weinig voor particuliere huur (of weigeren uberhaupt om 2x zoveel te gaan betalen zonder er per se op vooruit te gaan wbt woonruimte en/of energiekosten) maar wat we aan hypotheek kunnen krijgen koop je hier in de wijde omtrek niks meer voor. Vrijwel allemaal HBO opgeleid en werken fulltime, maar uitzicht op een koophuis is er voorlopig niet. En de meeste van ons zijn/waren echt geen feestbeesten, gaan niet (om de haverklap) op vakantie en lopen er ook echt niet volgens de laatste mode bij. De enige ''fout'' die de meesten van ons gemaakt hebben is een (tweede) opleiding/baan zoeken in de gezondheidszorg/bij de politie. Ik zou willen dat ik me druk moest maken om een gestegen WOZ-waarde :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 01:08

Dorine92 schreef:

Nou, ik heb een sociale huurwoning, vorig jaar huurverlaging gehad, en mijn huur is alsnog 150 euro hoger dan de maandelijkse hypotheek van het veel grotere en beter gelegen koophuis waar ik naar gekeken heb, en dat nog voor de hypotheekrenteaftrek :7
De tijd van voor 400 euro per maand wat huren is al lang voorbij helaas. En als je je huur niet meer kunt betalen blijft er ook niet veel meer open dan een bank in het park, dus ja, in alle situaties ellende.

Ik lees dit topic geïnteresseerd mee, omdat ik wel afvalheffing etc moet betalen op basis van de WOZ-waarde, en dat zat vorig jaar al op 860 euro, dus ik ben een beetje benauwd wat het dit jaar wordt. Ook huurders zijn erbij gebaat om de WOZ-waarde laag te houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 07:03

Een sociale huurwoning moet onder de Toeslagen grens liggen qua huur. Anders is het geen sociale huurwoning.

Ik huurde voorheen een eengezinswoning voor nog geen 500 euro per maand. Wel in een afgelegen gebied in Nederland, maar goed. Dat was prima te betalen.

De woz waarde zou normaal gesproken met onder de marktwaarde moeten liggen. Dat is bij ons nu discutabel aangezien de rentes weer omhoog gaan en de markt verandert.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:18

Maar de peildatum was 1-1-2022. En toen stond de rente nog laag en de huizenprijzen sky high.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:36

Sociale huurgrens is op dit moment 808 euro. Bedrag opgenomen in de bijstandsnorm voor huur is onder de 250 euro. Tjaaaaa.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:47

Prrrr schreef:
Sociale huurgrens is op dit moment 808 euro. Bedrag opgenomen in de bijstandsnorm voor huur is onder de 250 euro. Tjaaaaa.

Ja dat is een illusie. Gek eigenlijk. Aan de ene kant laten ze de inwoners gewoon steeds meer betalen en aan de andere kant (als zij de inwoners geld verschuldigd zijn) dan doen ze net of het allemaal niet zo duur is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:53

Ik ga hier van het weekend eens voor zitten, ons huis is ruim 230.000 gestegen in een jaar tijd. Koekoek.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:57

Dat is een beste verhoging ja. Een jaar geleden werd al genoemd dat het zo'n 15-20% zou stijgen dit jaar. Ik zou alvast in je budget meenemen dat de WOZ volgend jaar wéér 20% stijgt, dan kun je alvast een maandelijks potje aanmaken. :j Zo doen wij het ook.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:09

SophievdV schreef:
Prrrr schreef:

Ja dat is een illusie. Gek eigenlijk. Aan de ene kant laten ze de inwoners gewoon steeds meer betalen en aan de andere kant (als zij de inwoners geld verschuldigd zijn) dan doen ze net of het allemaal niet zo duur is.

Alhoewel het natuurlijk nog steeds niet in verhouding is, heeft men dan wel nog recht op zaken als huur- (en zorg)toeslag. Alleen de huurtoeslag kan al oplopen naar meer dan 400eu per maand. Maargoed, daar red je het in de huidige markt met stijgende boodschappen en energieprijzen ook niet meer mee.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:31

Ik ben net uitgekocht door mijn ex. Maar onze woning was ook van 203k naar 278k gegaan.
Maar het is geheel te verantwoorden met de vergelijkbare woningen.

Wat veel mensen vergeten is dat de WOZ in de beschikking niks te maken heeft met de markt van NU.
De WOZ is altijd een jaar achter. In dit geval dus peildatum 1-1-2022.
De markt was op dat moment echt op zijn toppunt. @ buren van ons verkochten toen hun huis voor 290k. En 1 daarvan was zelf zonder zolder in januari. Die met zolder in April. 278k is dan dus zelfs nog schappelijk. Sindsdien zijn de prijzen volgens de landelijke media zo`n 6% gedaald. Dus de WOZ op de beschikking volgend jaar zou weer moeten dalen. (in het verleden behaalde resultaten....)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 17:53

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:01

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de bedragen kloppen, omdat ik het huis en de huizen in de buurt niet ken.

Wel vind ik het bijzonder dat we nu met z'n alle bezwaar maken, omdat we moeten betalen.
Maar als we hetzelfde huis verkopen willen we toch minimaal de WOZ waarde krijgen (liever meer) en dan zijn we wel blij met die hoge taxatiewaarde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:08

Dorine92 schreef:
Toevallig nu we het erover hebben https://nos.nl/artikel/2465611-gemeente ... -veel-kost
Als ze gewoon beetje normaal zouden doen, hoeven wij ook geen bezwaar te maken.

Wanneer je nu even inlogt met je digid bij je gemeente dan kun je je woz waarde en nog belangrijker, het taxatieverslag inzien. Er worden overal fouten gemaakt dus bekijk dit even.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 19:49

BigOne schreef:
Dorine92 schreef:
Toevallig nu we het erover hebben https://nos.nl/artikel/2465611-gemeente ... -veel-kost
Als ze gewoon beetje normaal zouden doen, hoeven wij ook geen bezwaar te maken.

Wanneer je nu even inlogt met je digid bij je gemeente dan kun je je woz waarde en nog belangrijker, het taxatieverslag inzien. Er worden overal fouten gemaakt dus bekijk dit even.

Ik heb het rapport inmiddels binnen. Het bouwjaar van mn huis klopt totaal niet, en ze hebben vergeleken met woning die 3 of 4 slaapkamers hebben. Ook zijn die woningen dus allemaal minimaal 70 jaar jonger dan mijn huis

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:51

En mogelijk ook beter geïsoleerd? Nu nog even zoeken naar huizen die wel vergelijkbaar zijn met de jouwe en kijken hoe ze die waarderen. Dan heeft bezwaar maken best zin.

Hier niet. Huis is ook dit jaar weer behoorlijk gestegen, maar dat klopt wel met de marktwaarden hier in de buurt. Denk dat ze een tikje aan de hoge kant zitten, maar waarschijnlijk niet genoeg om de waarde aangepast te krijgen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 20:05

Prrrr schreef:
En mogelijk ook beter geïsoleerd? Nu nog even zoeken naar huizen die wel vergelijkbaar zijn met de jouwe en kijken hoe ze die waarderen. Dan heeft bezwaar maken best zin.

Hier niet. Huis is ook dit jaar weer behoorlijk gestegen, maar dat klopt wel met de marktwaarden hier in de buurt. Denk dat ze een tikje aan de hoge kant zitten, maar waarschijnlijk niet genoeg om de waarde aangepast te krijgen.

Isoleren zelf gedaan.
Er zijn hier in de buurt geen vergelijkbare huizen. Mijn huis is echt zo’n huis voor een single. Bijna alle huizen (en de hele maatschappij overigens) zijn ingericht op stelletjes en gezinnen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:12

Gewoon bezwaar indienen. En ik denk dat er wel bijna een ton afkan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:24

BigOne schreef:

Tuurlijk.
Vergeet niet dat de Gemeente de kosten van al die bezwaren vrolijk bij de burger in rekening brengt dmv weer hogere Gemeentelijke lasten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:03

Als je zelf rechtstreeks bezwaar maakt, kost dat de gemeente veel minder dan wanneer je zo'n bureau inschakelt en is de kans groter dat je als burger in het gelijk gesteld wordt, zeiden ze gisteren bij de NOS.
Dus in het geval van TS zou ik zeker wel bezwaar maken, dat is gewoon geen eerlijk vergelijk dat er gemaakt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:40

Morganlefay schreef:
BigOne schreef:

Tuurlijk.
Vergeet niet dat de Gemeente de kosten van al die bezwaren vrolijk bij de burger in rekening brengt dmv weer hogere Gemeentelijke lasten.

Daar hebben ze gewoon mensen voor in dienst, rechtstreeks bezwaar maken altijd bij je eigen gemeente doen en niet via een of ander bureautje. Dat kost de gemeente inderdaad klauwen met geld.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:06

Morganlefay schreef:
BigOne schreef:

Tuurlijk.

Gewoon zelf bezwaar maken en iemand van de gemeente langs laten komen. Niet moeilijk gaan doen met een bureau, dat maakt het zo duur. Overigens zou ik alleen bezwaar maken als je huis wordt vergeleken met woningen die beduidend meer waard zijn. Niet om slechts 30.000 euro of zo...