Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:54

speurneusc schreef:
Relaxed schreef:
https://www.sikkom.nl/dont-believe-the- ... efficient/

Voor iedereen die bloempotkacheltjes aan het maken is, het werkt niet..

dat betwijfel ik, want een hele tijd geleden ben ik eens met een groepje een midweek met een huifkar met fjorden ervoor op pad geweest, en daar hadden ze als kachel dit systeem in de huifkar om warmte binnen te krijgen, en dat werkte wel.

Ah, jij staat boven de natuurkundige wetten? :')

"De eerste wet van de warmteleer stelt dat energie niet uit het niets kan ontstaan”, legt Kris uit in het Down to Earth-magazine over dit onderwerp. “Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel warmte opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires. Het enige voordeel van de bloempotten is dat ze het mogelijk maken om je handen door rechtstreeks contact op te warmen. Maar een warmwaterkruik doet hetzelfde en is veel praktischer.”

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:45

Tierania_ schreef:
Vrijstaande kleine boerderij uit 1900. Altijd een windvanger.
Wel opnieuw geïsoleerd maar deels nog enkel glas. Het is een monumentaal pand dus lastig om te vervangen.

Wij verbruiken 1400 m3 gas en 2500 kwh stroom per jaar. 2 persoonshuishouden en de paarden bij huis. Douchen beide dagelijks.

Cv heb ik nu nog uit staan. Het is sinds vorige week zaterdag 17 graden geworden thuis (na de harde wind) en dat is het nog steeds. Helaas warmte het hier niet meer op door de zon omdat ik naast het bos woon en de zon achter de bomen zit ondertussen in deze tijd van het jaar.
Het is fris maar met sloffen en een plaid op de bank goed te doen.
Vorig jaar stond de CV het hele jaar door dag en nacht op 19 graden. Is prima te doen hier.

Wij betalen nu een maandtarief van € 318 met een variabel tarief. Per 1 oktober gaan de prijzen stijgen en is het advies € 668. Maar daar ga ik voorlopig even niet in mee.

Heb je op tijd bericht gehad van de prijsstijging? Anders zou je bezwaar kunnen indienen.

Tierania_

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:52

Afgelopen donderdag pas. Te laat dus inderdaad. Zal eens kijken voor een voorbeeldbrief.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:52

amber15 schreef:
Iemand hier al de verwarming aan gehad? Het is hier nu steeds tussen de 16 en 18 graden en het gaat best prima!

Ja en nee. Thermostaat staat op 15, cv is 's nachts al wel een paar keer aangesprongen. En 's avonds in de kamer paar keer mijn elektrische sfeerhaard aan gehad om het een paar graden bij te warmen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:03

Tierania: hoe denk je dit te gaan aanpakken aangezien je toch gas en energie nodig heb.?

wij willen in de toekomst wel gaan investeren in een opslag systeem voor electriciteit. De nu in de markt zijnde systemen werken niet of nauwelijks en zijn voor ons onbetaalbaar.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:37

Ik maak me wel zorgen. Achter ons huis zijn veel arbeidsmigranten die in vreselijk slechte huizen wonen. Door de kozijnen heen keek je de woonkamer in. En die gooiden vorig jaar al van alles op een houtkachel. Ben bang dat meer mensen dat gaan doen en dat haat mijn astma echt niet trekken. Maak me wel zorgen over alternatieve verwarmings methoden. Want ben bang dat hier veel mensen het niet kunnen betalen. Wat ik voor hun ook echt heel zuur vindt.
Ik heb een mini elektrisch dekentje en dat zorgt dat de verwarming nu niet aan hoeft.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:06

nikkel schreef:
Tierania: hoe denk je dit te gaan aanpakken aangezien je toch gas en energie nodig heb.?

wij willen in de toekomst wel gaan investeren in een opslag systeem voor electriciteit. De nu in de markt zijnde systemen werken niet of nauwelijks en zijn voor ons onbetaalbaar.

Hoe bedoel je? Ze moeten volgens mij 30 dagen van te voren de tariefswijziging doorgeven. Dit is niet gebeurd dus denk dan dat het pas later ingaat dan de 1 oktober als je een brief stuurt.

Heb me er verder nog niet in verdiept hoorde het op de radio.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:38

Tierania_ schreef:
Afgelopen donderdag pas. Te laat dus inderdaad. Zal eens kijken voor een voorbeeldbrief.

Essent toevallig?

Ik meen dat het zelfs 2 maanden van te voren is maar dat weet ik dus niet zeker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:39

Laatst kwam ik erachter dat we bij Greenchoice zitten en niet Budgetenergie. Laatste had ons tv/internet abo overgenomen.......

Maar goed, Greenchoice heeft ons geen bericht gestuurd, dus ben benieuwd..........Denk dat de banken het druk krijgen met terugstorten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:44

ik denk dat als je over stapt, dat je net zo beroerd, of nog beroerder uit bent, volgens mij geeft geen een energieleverancier momenteel een vast contract/vast tarief, en zijn de variabele tarieven overal hoog? (of weet iemand nog een goede optie?)

ik vind jullie verbruik allemaal trouwens erg laag hoor.
wij zijn met z'n 2en, hoekwoning met energielabel D, vrijwel dagelijks thuis(werk), ons verbruik is 4440 kwh stroom, en 1818m3 gas van aug 2021- sept 2022. en we doen echt geen gekke dingen.....
koken electrisch, kachel stond vorig jaar wel snachts op 18 en overdag op 21 meestal, dus daar hopen we wat winst te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:49

Overstappen moet je nu echt niet doen, nieuwe klanten zetten ze nog hoger..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:17

Wij gaan niet overstappen. Had me vergist of eigenlijk 2 bedrijven door elkaar gehaald laatst.

Zitten al jaren bij Greenchoice.

Maar NLE tv/internet was overgenomen door Budget energie. Laatst daar gekeken wat het op ons adres zou kosten. Dat was echt 3x zoveel als ons lopende abonnement.
Bij Greenchoice kon je je niet meer aanmelden, dus kon ik het ook niet uitrekenen.

Het is wel vreemd dat ze omhoog gaan en niet iedereen dat bericht heeft gehad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:26

ik zit ook bij Greenchoice en heb ook geen bericht gehad

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:41

30 dagen is de wettelijke termijn die er voor, ongeacht wat aanbieders in hun contract hebben staan. Je zal er alleen wel actie voor moeten ondernemen als men ( de aanbieders) er zich niet aan houden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:44

Hier alleen in de avond een elektrische kachel. Wij hebben zonnepanelen :)

Hoe het in de winter gaat zijn, weet ik niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:07

nikkel schreef:
30 dagen is de wettelijke termijn die er voor, ongeacht wat aanbieders in hun contract hebben staan. Je zal er alleen wel actie voor moeten ondernemen als men ( de aanbieders) er zich niet aan houden.

Maar dan krijg je waarschijnlijk de discussie dat het in hun voorwaarden staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:13

Ik ben gisteren teruggekomen van een weekje weg, en het was nog lekker 20 graden binnen zonder verwarming :D
We hebben een tuinkamer aan de woonkamer aangebouwd, en daar wordt het met zonnig weer rond deze tijd van het jaar al gauw 25 tot 30 graden overdag. Nu is het er 24 graden, en in de woonkamer 22 graden. Heerlijk!
Ik ben benieuwd wanneer we moeten gaan bijstoken. Dat doen we dit jaar sowieso alleen elektrisch, vorig jaar ook bijna volledig elektrisch gestookt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:25

Maar scheelt het qua kosten nou echt og je de cv ketel (gas) aanzet, en daarbij alleen de radiatoren opendraaid in de te verwarmen ruimte, of dat je een electrische kachel neerzet als (bij) verwarming?
Niet alleen has is duurder geworden,ook stroom, dus joe weet je of dat qua kosten gaat schelen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:34

Dat ligt aan veel factoren. Met voldoende zonnepanelen zal elektrisch verwarmen altijd gunstiger zijn, zo lang de salderingsregeling geldt. Als je korte tijd wil verwarmen, zoals een uurtje in de avond, dan is elektrisch een stuk sneller dan een CV ketel, zeker als je ook nog vloerverwarming op je cv hebt. Wil je je hele huis dag en nacht verwarmen, en heb je geen panelen, dan zal het niet zo veel schelen of je gas of stroom verbruikt, en ligt het oa aan het rendement van je CV ketel en de manier waarop je elektrisch verwarmt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:35

Ik zie hier wel erg lage temperaturen voorbij komen en vraag me ook af of mensen echt hun verwarming op 10 graden zetten. Hier verstoken we helaas 3000m3 per jaar. Groot huis, kantoor in het pand waar de hele dag mensen zitten. We hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in ons huis. Veel geïsoleerd, HR++-glas enz. Maar 's winters in de kou zitten, dat doe ik niet. Ik let wel op met douchen enzo. Tot vorig jaar ging ik eigenlijk elke avond in bad met een boek en dat doe ik niet meer. Niet dat ik daarmee gestopt ben vanwege de prijzen, maar het is dus wel erg mooi meegenomen dat het scheelt.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:52

Ik ben ook echt verbaasd hoe koud het in sommige woningen al is. Even een reality check ten opzichte van ons eigen huis. Wij hebben een grote raampartij op het zuid-westen dus als de zon erop komt kan het binnen onwijs warm worden. Dan is onze woonkamer zo 27 graden hartje winter. Als de zon ondergaat voelt het dan bij 23,5 al behoorlijk koud aan, helaas. Dus bij ons staat ie vaak op 22,5/23. Verder heel goed geïsoleerd dus verbruiken we niet idioot veel. En voorlopig hoeft ie nog niet aan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:57

Het is nu 14,5 graad bij mij in huis. De verwarming gaat nog niet aan en ik heb 3 lagen bovenkleding aan. Ik ga mij verdiepen in een elektrische deken voor op de bank. Mocht iemand eentje kunnen aanbevelen die ook tegen hondenpootjes kan dan hoor ik het graag.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:00

Wij hebben het getroffen met een hoekhuis met ramen op het zuiden. Nu door het zonnetje al dagen 21 graden in huis. Heerlijk hoor, hopelijk is dit komende weken nog het geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:04

Relaxed schreef:
"De eerste wet van de warmteleer stelt dat energie niet uit het niets kan ontstaan”, legt Kris uit in het Down to Earth-magazine over dit onderwerp. “Dat betekent dat vier theelichtjes met twee bloempotten erover precies evenveel warmte opleveren als vier theelichtjes zonder die accessoires. Het enige voordeel van de bloempotten is dat ze het mogelijk maken om je handen door rechtstreeks contact op te warmen. Maar een warmwaterkruik doet hetzelfde en is veel praktischer.”

Jammer dat de weerleggingen dan ook weinig moeite doen om de kern te begrijpen. Het gaat er vooral om dat de warmte van de vlammen wordt omgezet in warmtestraling, Zoals terrasverwarming bv ook werkt vanwege de warmtestraling en niet omdat het de lucht van een terras opwarmt.

Niet dat bloempotkacheltjes daarmee echt een goed alternatief worden voor gewone verwarming, maar je merkt het wel degelijk, zeker in een tent of caravan of huifkar of boot...

(En verder is het punt bij de kruik natuurlijk: hoe denkt hij dat water van de kruik wordt opgewarmd? Het opwarmen is juist het probleem.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:12

Het gaat er vooral om dat zo'n installatie niet perse ongevaarlijk is.. en natuurlijk helpen waxinelichtjes in een kleine ruimte, maar het wordt niet warmer door een bloempot, wel gevaarlijker.