We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:15

ik heb niet die van weck maar stop de mijne wel helemaal in de vaatwasser

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 12:16

In mijn kleine niet. Maar zou het niet weten of het in een grote pas.

Hoorde alleen wel dat die overal uitverkocht zou zijn.

Anoniem

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:08

Passen is het probleem niet, die gaat er vlot in :D Ik zou het alleen zonde vinden moest die vervormen…

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:29

Hmm nooit geprobeerd, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Hij kan tegen stoomdruk, dus de temperatuur zou geen probleem moeten zijn toch?
Mijn ontsnapper heeft na een ronde blauwe druiven nooit meer een nette kleur gekregen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 23:16

is een pan doe 100 graden kan leveren genoeg? of moet de temp hoger kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:13

100 graden is prima. Met een hogedrukpan kun je sneller wecken, maar dat is zeker niet perse nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:27

Ik ben weer bezig :D

Ik heb het overigens getest en het kan in de vaatwas!

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:22

Weet iemand er nog 1 te koop tegen klein prijsje (rond de 50e), wel een elektrische, ivm de gasprijzen, wij zitten al ws het dubbele van het plafond dus moet minderen niet meerderen.

graag opsturen wanneer dat buiten eindhoven eo is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:25

Wat doe je als je niet meer kunt slapen......

Je gaat bedenken dat de wortels nog uit de tuin moeten...

Hoe doen jullie dat met boerenkool wecken?
Met zout water?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 07:54

Eerst voorkoken wegens slinken niet lang, maar gewoon even.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:55

Voorkomen sws

Alleen dan de pot in op licht zout water?
Of doodnormaal water

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 08:58

Moet ik ook even opzoeken. Maar later nu eerst fysio.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:20

Bl9nde vraag van een beginnend wecker...zijn de tijden die bij de recepten op bijvoorbeeld weckonline staan voor ieder merk weckketel hetzelfde?

Had er met mijn man namelijk een discussie over. Heb zelf een grote Klarstein ketel en in de handleiding stonden heel andere tijden dan op de recepten op internet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:38

Ik heb wel gemerkt dat Weck online soms nogal krappe tijden gebruikt. 100 graden is 100 graden, dat verschilt niet per weckketel. Maar als je verschillende tijden tegen komt dan zou ik altijd de langste aanhouden, dan weet je zeker dat de inhoud veilig is.
Ook zit er nog verschil in hoe heet je de vloeistof in de potjes doet. Je begint in principe pas te tellen vanaf het moment dat de inhoud van de potjes kookt. Maar als een recept er vanuit gaat dat je het koud erin doet, dat kan het zijn dat er daardoor langere tijden worden aangehouden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 09:59

Tijden Weck online kloppen inderdaad niet helemaal. Beter te lang dan te kort en zou altijd langste tijd aanhouden.

Kolen, vlees, vis altijd 2 uur 100 graden. Gemixte inhoud langste tijd aanhouden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:04

Marcella schreef:
In mijn kleine niet. Maar zou het niet weten of het in een grote pas.

Hoorde alleen wel dat die overal uitverkocht zou zijn.

Dat is ie tot grote spijt van mijn partner nog steeds.

Hallo :wave:
Ik weck al m'n hele leven - dat wil zeggen, vanaf de tijd dat mijn ouders min of meer zelfvoorzienend begonnen te leven, toen was ik 0, dus ik zat er gewoon altijd bij. Nu zijn we met z'n drieën gaan wonen en inmiddels loopt de moestuin goed en hebben we in de buurt al een aantal openbare appelbomen ontdekt die niemand van de vruchten bevrijdt, dus werd het tijd voor een heuse eigen weckketel. Dan ben je pas volwassen :D Weckpotten stonden hier deels nog (gevuld met vieze kersen) in huis, en een groot deel hebben we gekregen uit de kelder van een café, dus we hebben vooral veel oude potten en een paar nieuwe, 1,5l, van mijn ouders die die zonder ons niet vaak meer gebruiken.

Ik zocht al wat langer tweedehands, maar uiteindelijk hebben we toch een nieuwe, volautomatische, gekocht toen Wecken Online laatst een aanbieding had - en daarbij bleek dus dat de ontsappers op waren. Dan kan ik tenminste gewoon weglopen, want dat is altijd nogal een risico bij mij.

Voor mijn partner, die geen weckervaring heeft, heb ik ook het boek erbij gekocht. Volgens mij heeft ie het inmiddels uit; waar hij eerst een beetje weifelde werd hij het meest enthousiast van het hele weckproces. Dus nu staan er al heel wat potten appelmoes en wat rode kool klaar. En aangezien de moestuin alleen nog maar groter gaat worden en over een aantal jaar onze eerste eigen bomen ook fruit zullen gaan geven zal ik hier nog wel met enige regelmaat komen buurten :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 10:36

Iedereen is welkom dus. Ook in het delen van ervaringen en/of recepten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:51

Ik heb vandaag 20kg appels gescoord bij de lokale groentehandel. Voor €0,92 per kg was dat een leuke deal dus van het weekend ga ik samen met de kinderen appelmoes maken. Verder 5kg uien voor uiensoep en ingrediënten voor zwijnstoofpot zodat ik de laatste stukken zwijn van vorig jaar kan verwerken en wecken. Dit weekend zal mijn weckpan/sterilisator niet veel uitstaan vrees in :=

Ben alleen ringen vergeten te kopen voor mijn stortpotten dus het brood wat ik had willen bakken en wecken word volgende week.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:55

Eigenlijk zit ik te kijken om dit recept te maken :
https://www.frugalqueeninfrance.com/rec ... ger-relish
Voordat de oogst van mijn eigen appelboompje kapot is. Appelmoes heb ik zat staan (aanbieding winkel), maar specialere dingen in kleine(re) hoeveelheden is interessant om zelf te proberen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:00

Ik heb 3 kleine kinderen, dus appelmoes is er hier nooit genoeg :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:04

8nnemiek schreef:
Ik heb wel gemerkt dat Weck online soms nogal krappe tijden gebruikt. 100 graden is 100 graden, dat verschilt niet per weckketel. Maar als je verschillende tijden tegen komt dan zou ik altijd de langste aanhouden, dan weet je zeker dat de inhoud veilig is.
Ook zit er nog verschil in hoe heet je de vloeistof in de potjes doet. Je begint in principe pas te tellen vanaf het moment dat de inhoud van de potjes kookt. Maar als een recept er vanuit gaat dat je het koud erin doet, dat kan het zijn dat er daardoor langere tijden worden aangehouden.

Mijn ketel telt ook pas af als het kookt, dus ik hoef geen rekening te houden met koud of warm erin doen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:08

Alleen, appelmoes hier is samen met passata basis stevige tomatensoep. En ik probeer liever dingen die duur zijn in de winkel zelf te maken dan de goedkope. Zoveel tuin heb ik niet meer nu namelijk. Idem voor wat voor groentes er in gaan. Meer duurder of niet te koop dan goedkoop en graag iets wat redelijk voor zichzelf kan zorgen als rabarber, groene asperge, nieuwzeelandse spinazie (zaait zichzelf hopelijk door), ui-familie als oerprei, wandeluitjes, vaste kruiden en wat de winter door komt (snijbiet, boerenkool, palmkool, etc.) Minder werk en jaar rond wat vers te oogsten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:11

Century schreef:
8nnemiek schreef:

Mijn ketel telt ook pas af als het kookt, dus ik hoef geen rekening te houden met koud of warm erin doen :)

Maar jouw ketel zal dan beginnen te tellen als het water in de ketel kookt, niet het water in de potten neem ik aan? Dat is juist waar het vaak mis gaat. Dat werkt wel als je de potjes al erin zet als het water in de ketel nog koud is. Maar als het water in de ketel kookt, maar het water in de potjes nog koud is, dan duurt het nog een hele tijd voordat die potjes binnenin ook koken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:13

En met dikke inhoud duurt het nog langer voor het kook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:07

8nnemiek schreef:
Maar jouw ketel zal dan beginnen te tellen als het water in de ketel kookt, niet het water in de potten neem ik aan? Dat is juist waar het vaak mis gaat. Dat werkt wel als je de potjes al erin zet als het water in de ketel nog koud is. Maar als het water in de ketel kookt, maar het water in de potjes nog koud is, dan duurt het nog een hele tijd voordat die potjes binnenin ook koken.

Ah, zo bedoel je! Ik zorg dat de potjes qua temperatuur ongeveer gelijk zijn. Koude potjes in heet water is ook niet goed voor het glas. Dus of koud in koud of heet in heet. Dan heb je dit probleem ook niet.