Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:52

Die had ik ooit ook en ik noemde het gewoon een houtkachel :') maar dan een inbouw model. Vooral die ventilator dingen die de warme lucht de kamer inblazen waren fijn.
Nu niet meer helaas.

Hier ook verhuurder die niet aan isoleren en andere verbeteringen doet. Nog deels enkel glas, delen amper tot niet geïsoleerd. Geen toestemming voor zonnepanelen aantal jaar geleden.

Sommige tips zijn hier handig, maar aantal zijn toch weer flink wat geld, jammer genoeg. Die moet ik alweer overslaan. Blijft toch moeilijk om wel te besparen en zo min mogelijk uit te geven.

Ik had ook ontdekt dat korter douchen echt niet uitmaakt voor mijn gas. En al helemaal niet voor het geld, want ik verbruik elk jaar minder en ga elk jaar meer betalen :') ook qua energie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:01

Yavanna schreef:
Ik las gordijnen tot de grond, niet doen, je houdt ermee ook de warmte van je radiatoren erachter, isolatie achter de verwarmingsplaten ( geloof 25meter voor 25 euro bij de praxis ) en de gordijnen iets langer dan je vensterbank en dan op je vensterbank leggen, dan hou je de warmte binnen.
En petroleumkachels, leuk, maar voor petroleum betaal je nuook meer dan 2 euro de liter, een kan van 20 liter is 50 euro..
Investeer in een inverter, die aanschafkosten heb je er zo uit.
Nigmaals, koope een elektrische deken voor onder je voeten

Afhankelijk van hoe dicht je bij België woont, loont het om even die kant op te rijden. Er zijn regelmatig aanbiedingen en dan betaal je z'n €46 per can. Al was dat vorige herfst nog €42, dus óók de petroleum is duurder aan het worden.

Maar wél heel zuinig in gebruik. Volgens de qlima website 100 uur branden op 20L brandstof. Weet niet of dat dan op vol vermogen is of op sudder stand.

Al is de sudder stand alsnog behoorlijk in de warmte afgifte.

Als je zeg in de avond de kachel 5 uurtjes aan hebt (van 18-23) dan kan je dus z'n 20 dagen met 1 jerrycan doen. Gas per m3 is €3? (Ik betaal nog €0,75 per m3, oud contract, dus weet de huidige prijzen niet)

Dan kan je voor die €50 z'n 17m3 gas verstoken.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:03

Houtkachel is ook echt geen goed idee..hout is stikduur geworden :(

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:05

Ik kan je niet helpen maar ik vind het echt belachelijk dat we in een land als Nederland dan maar kou moeten lijden in huis omdat het niet meer te betalen is om je huis fatsoenlijk te verwarmen…

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:07

Ik lees net weer over een infraroodkachel onder een bureau. Ik heb al 12 jaar ervaring met infrarood, wij hebben geen gas in ons huis. Als ik mijn infraroodkachel onder mijn bureau aan zet, heb ik een koude rug. Onze infraroodplaat aan het plafond (boven de salontafel) geeft het meeste warmte, heerlijk.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:27

Marisje76 schreef:
Houtkachel is ook echt geen goed idee..hout is stikduur geworden :(

Maar gas en elektriciteit komen elke maand terug met goed hout kom je wel een heel eind
En de Houtkachel zelf en installeren is een eenmalige uitgaven
En je heb ook kachels waar je ruimte genoeg heb voor een pan en kachels met een bakoven erin dus dat scheelt ook weer

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:30

Was het niet zo dat men in Nederland op steeds meer plekken hout stoken wilde gaan verbieden vanwege de stankoverlast? Ik weet niet hoor, maar als ik hier in ons Spaanse dorp in de winter wakker wordt, dan ruik ik echt overal de brandlucht van de schoorstenen. Nu is hier heel veel ruimte, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen heel benauwd is.

Note: ik zie dat verbieden niet aan de orde is, maar bepaalde regels wel. Ik weet wel dat wij vroeger echt alles dicht gooiden als de buren gingen stoken ...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:46

Monique, dat hangt veelal af van het lokale beleid. Eerlijk is eerlijk, mist en houtkachels zijn voor mij echt funest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:46

MoniqueT schreef:
Was het niet zo dat men in Nederland op steeds meer plekken hout stoken wilde gaan verbieden vanwege de stankoverlast? Ik weet niet hoor, maar als ik hier in ons Spaanse dorp in de winter wakker wordt, dan ruik ik echt overal de brandlucht van de schoorstenen. Nu is hier heel veel ruimte, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen heel benauwd is.

Note: ik zie dat verbieden niet aan de orde is, maar bepaalde regels wel. Ik weet wel dat wij vroeger echt alles dicht gooiden als de buren gingen stoken ...

Ligt er aan hoe je stookt, wat je stookt en wanneer je stookt. Hout moet echt goed droog zijn, dennenhout liever niet en bij windstil weer niet stoken. Maar genoeg mensen die echt hun kachel als allesbrander gebruiken of met goedkoop vochtig hout en dat kan idd flink gaan stinken.

Wij kochten vorig jaar nog over gedroogd haardhout voor 80 euro per kuub, dit voorjaar moesten we 125 euro per kuub betalen en vandaag 160 euro per kuub

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:53

Wij hebben er inmiddels voor gezorgd dat we helemaal geen gas meer nodig hebben, we hebben nog wel gewoon een aansluiting, want het is wel fijn om als het wel nodig is de centrale verwarming aan te kunnen zetten, maar in principe staat de ketel gewoon uit.
Sowieso verwarmen we alleen de woonkamer, dat doen we met een houtkachel. We wonen in het buitengebied, en mijn zwager, mijn buurman, heeft de afgelopen tijd een mooi groepje boomverzorgers waar hij contact mee heeft en die hem bellen als er hout afgevoerd moet worden. Ideaal, kost niks, dus stoken we de huizen gratis warm. Ok, het moet wel gekloofd en gestapeld worden, maar he, daar krijg je het ook weer warm van. Er ligt nu zo'n 35 m3 dus we kunnen even vooruit. Voor mensen met een houtkachel is het dus wel de moeite om eens contact op te nemen met dit soort mensen, en marktplaats goed in de gaten te houden.

We koken elektrisch en in de keuken zit een quooker, ook geen gas voor nodig dus. We hebben 30 zonnepanelen, dus elektriciteit is in principe 'gratis'. Om die reden hebben we voor het warme water in de badkamer een boiler geplaatst. Hierdoor hebben we dus nergens meer gas voor nodig, de boiler kost zo'n 500 euro, dat heb je er met deze gasprijzen snel uit! Best een idee als je zonnepanelen hebt om hier eens naar te kijken dus.

Enige waarvoor we nog aan het uitzoeken zijn wat een goede oplossing is, is voor het verwarmen van de werkplek in het souterrain. We twijfelen tussen een elektrische kachel en inderdaad van die panelen aan het plafond, ik lees dus graag nog even mee.

Ik begrijp overigens dat dit geen oplossingen voor ts zijn, vind het superrot dat je in deze situatie zit. Maar dacht dat er inmiddels meer mensen in dit topic zitten voor wie het misschien wel interessant kan zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:03

Wij hebben in 2010 dit huis in Spanje gekocht. Nieuwbouw, maar wel typisch Spaans, slecht geisoleerd en ook weinig aan te doen. Wel dubbel glas, maar als het hard waait, komt het gewoon langs de zijkanten door de kozijnen. Wel gelukkig rolluiken, die gaan dan ook vaak dicht bij veel zon of veel kou. We hebben een centrale airconditioning, waarmee het huis heel snel helemaal warm is en ik zie dat hier ook heel vaak als alternatief genoemd. Voor ons is het niet dé manier van verwarmen gebleken. Altijd geblaas door het hele huis, de grote motor die staat te draaien met geluid, gewoon niet prettig.

We kozen dus al snel voor infraroodpanelen in de woonkamer (twee aan de wand), waarvan een inmiddels amper gebruikt wordt, omdat er een plafondpaneel is bijgekomen wat veel effectiever en aangenamer de warmte verspreid. In de keuken en een van de badkamers zit een kleiner wandpaneel, wat ik achteraf ook eerder met iets aan het plafond zou hebben opgelost, maar dan wel een met licht erin.

Tot slot hebben we nog 2 mobiele panelen, waarvan er 1 op ooghoogte tegenover ons bed hangt, zodat het bed wordt ´ingestraald´ indien nodig en de andere wisselend op kantoor en de logeerkamer kan worden gebruikt. En o ja, ook nog een in ons gastenverblijf.

Ik denk dat we toch eens serieus moeten gaan denken over zonnepanelen, een Nederlander hier in de buurt schijnt er verstand van te hebben.De airco draait hier namelijk in de zomer soms ook bijna de hele dag. Toch eens op de koffie vragen. Onze zorg is een beetje hoe we teveel aan energie opslaan, omdat we er soms ook wekenlang niet zijn.

We hebben trouwens óók nog een houtkachel, olijf- en amandelhout stookt geweldig. Voorraad genoeg nog voor deze winter. Maar juist als het koud is, is het gesjouw met hout naar binnen voor ons allebei weer een hele opgave. Die kachel zit er echt eigenlijk alleen voor de gezelligheid en gebruiken we te weinig misschien.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:33

Als huurder is het extra lastig omdat je niet alle aanpassingen kan (en wilt) doen want het is niet je eigendom. Stap 1 lijkt me wel een belletje naar de verhuurder met de vraag of ze bereid zijn om te verduurzamen, of evt om de kosten te betalen als jij het zelf uit voert, sommige verhuurders zijn daar ook heel schappelijk in maar willen zelf alle rompslomp niet regelen.

Verder kun je als huurder wel wat goedkopere of verplaatsbare investeringen doen:
- vervang alle verlichting voor led verlichting.
- plaats bij enkel/slecht geïsoleerd glas extra raamfolie bij de kozijnen https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... 5m/5134262
- hang isolatie folie achter je radiatoren zodat je minder warmte verliest https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... m/10085892
- isoleer de warmwater leidingen van je radiatoren op plekken waar je geen warmte wilt verliezen (denk aan de gang, toiletruimte etc. - de radiator daar blijft gewoon werken) https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... mm/5147587
- plaats tochtstrips op deuren en ramen https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... 8m/5347848
- onder binnendeuren een tochtband (of zon knuffelbeest zoals oma vroeger in huis had) https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ch/5347822
- hang dikke gordijnen voor de ramen (niet voor de radiator) en ook voor deuren/doorlopen die tochten - bv via de kringloop
- hang een muurkleed op (stylish & een extra isolatie laag voor je muur), dik behang heeft ook al een klein beetje effect tov verf.
- zet je CV lager, zowel het vat als de radiatoren.
- koop een elektrische deken, een Stoov of een kruik voor extra verwarming van je lijf
- draag slippers en een vest, een dekentje op de bank.
- leg een kleed op de vloer
- steek kaarsen aan (deze geven stiekem echt veel warmte af)
- heb je een houtkachel, gebruik hem dan, en check of deze toevallig ook de lucht rond kan blazen (daar kwamen mijn ouders afgelopen winter achter terwijl ze er al 16 jaar wonen.. :+)
- zet radiatoren lager in ruimtes die je minder gebruikt
- heb je rolluiken, sluit deze dan s avonds (= extra isolatielaag)
- bij vochtproblemen wel blijven ventileren door de ramen open te zetten. Wellicht kan je huisbaas deze ramen laten repareren/terug bruikbaar maken? Mocht hij bereid zijn deze te vervangen vraag dan om ramen met een ventilatie rooster.
- koken op inductie gebruikt ook minder energie als koken op elektra, ms kan deze vervangen worden door je huisbaas of is dit sowieso voor jezelf?
- en kook voor meerdere dagen tegelijk, even opwarmen in de magnetron is (denk ik) ook zuiniger als dagelijks de kookplaat aan?
- ook gezellig, stel een vrienden kookclubje samen. Eet om de beurt bij elkaar, dan kook je voor wat meer personen maar ben je ook een paar dagen van huis om elders te eten, waardoor je dus minder hoeft te stoken, en het is ook veel gezelliger! Sowieso meer mensen in huis = meer warmte?!
Laatst bijgewerkt door boeflover op 18-08-22 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:38

Zodra wij klaar zijn met de verbouwing van de schuur en inloopstal kunnen we eindelijk zonnepanelen op het dak van de inloopstal plaatsen.

Andere daken zijn hier niet geschikt voor maar pff eerst moet de verbouwing af..
- bouwmaterialen zijn flink duurder geworden -
Het leven in het algemeen is duurder geworden...

Ik hoop dat we straks geld over hebben om te investeren in zonnepanelen! :oo

Een heleboel mensen komen in zo'n neerwaartse spiraal terecht,ze willen wel energie besparende maatregelen nemen maar je moet wel het geld ervoor hebben.

Niet op alles zit subsidie oid.
Er is wel een flink beetje eigen geld nodig.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:41

Deze week hebben wij ook een bericht gekregen van Essent met het advies om ons termijn bedrag te verhogen naar 440..... Dit is dan naast een kale huur van al 1400. :')

Wij wonen in een niet al te best geïsoleerd appartementje. Wij willen dolgraag verhuizen maar zitten vast in deze woningmarkt.

In januari verwachtten wij een newborn waardoor ik niet wil stoppen met stoken in de winter... Pff het is echt een drama deze gasprijzen want het is en en en.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:47

MoniqueT schreef:
Wij hebben in 2010 dit huis in Spanje gekocht. Nieuwbouw, maar wel typisch Spaans, slecht geisoleerd en ook weinig aan te doen. Wel dubbel glas, maar als het hard waait, komt het gewoon langs de zijkanten door de kozijnen. Wel gelukkig rolluiken, die gaan dan ook vaak dicht bij veel zon of veel kou. We hebben een centrale airconditioning, waarmee het huis heel snel helemaal warm is en ik zie dat hier ook heel vaak als alternatief genoemd. Voor ons is het niet dé manier van verwarmen gebleken. Altijd geblaas door het hele huis, de grote motor die staat te draaien met geluid, gewoon niet prettig.

We kozen dus al snel voor infraroodpanelen in de woonkamer (twee aan de wand), waarvan een inmiddels amper gebruikt wordt, omdat er een plafondpaneel is bijgekomen wat veel effectiever en aangenamer de warmte verspreid. In de keuken en een van de badkamers zit een kleiner wandpaneel, wat ik achteraf ook eerder met iets aan het plafond zou hebben opgelost, maar dan wel een met licht erin.

Tot slot hebben we nog 2 mobiele panelen, waarvan er 1 op ooghoogte tegenover ons bed hangt, zodat het bed wordt ´ingestraald´ indien nodig en de andere wisselend op kantoor en de logeerkamer kan worden gebruikt. En o ja, ook nog een in ons gastenverblijf.

Ik denk dat we toch eens serieus moeten gaan denken over zonnepanelen, een Nederlander hier in de buurt schijnt er verstand van te hebben.De airco draait hier namelijk in de zomer soms ook bijna de hele dag. Toch eens op de koffie vragen. Onze zorg is een beetje hoe we teveel aan energie opslaan, omdat we er soms ook wekenlang niet zijn.

We hebben trouwens óók nog een houtkachel, olijf- en amandelhout stookt geweldig. Voorraad genoeg nog voor deze winter. Maar juist als het koud is, is het gesjouw met hout naar binnen voor ons allebei weer een hele opgave. Die kachel zit er echt eigenlijk alleen voor de gezelligheid en gebruiken we te weinig misschien.

Wel benieuwd wat je in Spanje per kuub betaald aan gas, weet je dat zo?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:51

Monique, je kan geen electra opslaan. Weet niet hoe het in Spanje is geregeld met terug leveren. Dat zou wel goed zijn om uit te zoeken, of je (deels) mag terug leveren en daarvoor gecompenseerd wordt.

Kana, gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Wat een geld he, maar snap heel goed dat stoppen met stoken geen oplossing is.
Kunnen jullie nog winst behalen met isolatie? Korter douchen? Electrisch koken, electrisch verwarmen (airco/infra rood)? Dat soort oplossingen waardoor je meer electra verbruikt maar minder gas? Want gas maak het zo duur op dit moment.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:00

Weet iemand, wat je zoal in onze buurlanden betaald per kuub gas? Hoorde dat gas in Belgie zo'n 1,5 x goedkoper is als bij ons in Nederland.

Gewoon even benieuwd

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:18

Als ik snel google ongeveer 1,30 per m3 (in België rekenen ze vaak met kWh ipv m3)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:21

MarliesV schreef:
Monique, je kan geen electra opslaan. Weet niet hoe het in Spanje is geregeld met terug leveren. Dat zou wel goed zijn om uit te zoeken, of je (deels) mag terug leveren en daarvoor gecompenseerd wordt.

Je kan hier ook terugleveren, maar wat dat opbrengt en hoe het werkt, is best een ingewikkeld gedoe nog. En niet opslaan? Hier wordt veel reclame gemaakt voor thuisbatterijen.

https://eigenstroomopslaan.nl/nl_nl/?gc ... zwEALw_wcB

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:30

karrij schreef:
Wel benieuwd wat je in Spanje per kuub betaald aan gas, weet je dat zo?

Ik probeer dat te vinden, maar lukt me niet erger. Hier is geen aardgas, iedereen werkt nog met flessen gas en de stijgen ook heel snel in prijs. Maar wij hebben zelf dus alles electrisch, dus even geen idee.

Afgaande op dit artikel, zitten we in Spanje lager voor gas, hoger voor stroom en zeker niet bij de goedkopere landen. Gemiddeld modaal inkomen zit hier net boven de 1000 euro per maand, vergeet dat ook niet. En niet heel Spanje is warm, ook hier moet flink gestookt worden in de winter op veel plekken.

https://www.manners.nl/nederland-energi ... as-landen/

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:40

MoniqueT schreef:
MarliesV schreef:

Je kan hier ook terugleveren, maar wat dat opbrengt en hoe het werkt, is best een ingewikkeld gedoe nog. En niet opslaan? Hier wordt veel reclame gemaakt voor thuisbatterijen.

https://eigenstroomopslaan.nl/nl_nl/?gc ... zwEALw_wcB

Ja toen ik het typte dacht ik, dat is te kort door de bocht. Je kan thuis op slaan, maar dat is duur qua systeem en de ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Ik vraag me af hoeveel voordeel je daarmee behaalt.
Daarbij, check je verzekering! Mag jij dit thuis opslaan en op deze manier en ben je dan nog wel tegen brand verzekerd?

Wel interessante ontwikkeling hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:52

Dat zijn dus allemaal dingen waar we tegenaan lopen vooralsnog. Juist omdat hier zoveel zon is en we er vaak ook niet zijn, soms wel twee maanden. Maar er zijn Nederlanders hier in de buurt die ze wel hebben en nog veel vaker afwezig zijn. Maar eens gaan buurten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:55

Wij wonen gelukkig in een huis zonder gas. Je wordt echt ongelukkig van, met name, de gasprijzen.

Maar het is toch te idioot voor woorden dat de gewone, hardwerkende, Nederlander dadelijk maar in de kou moet zitten (letterlijk), omdat ze het gas/stroom niet meer kunnen betalen? We wonen toch niet in een derde wereldland? Ik kan dat echt niet begrijpen, maar vooral niet dat het kabinet niet ingrijpt.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:03

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:12

Siamsmeesje schreef:
karrij schreef:
Weet iemand, wat je zoal in onze buurlanden betaald per kuub gas? Hoorde dat gas in Belgie zo'n 1,5 x goedkoper is als bij ons in Nederland.

Niet alleen is het daar goedkoper, maar België haalt z'n gas uit..... Nederland!! En exporteert een deel weer naar Duitsland.
Dus waarom wij dan zoveel meer moeten betalen?
https://www.hln.be/economie/studie-belgische-directe-energie-import-is-vooral-afhankelijk-van-nederland~a2e510df/

Zulke berichten moet ik niet te vaak meer lezen, slecht voor mijn gezondheid :(

Van de zotte, de oude te goedkope contracten naar het buitenland door laten lopen, terwijl hier de mensen aan het afzuipen zijn.
Dat krijg je toch niet meer verkocht dat mensen IN Nederland 3 keer zoveel betalen voor het Nederlandse gas, als de Belgen of Duitsers?

En dan heb ik het niet eens over de mensen in Groningen, die met de schade zitten en die ook niet adequaat geholpen worden...bahh!