MoniqueT schreef:Wij hebben in 2010 dit huis in Spanje gekocht. Nieuwbouw, maar wel typisch Spaans, slecht geisoleerd en ook weinig aan te doen. Wel dubbel glas, maar als het hard waait, komt het gewoon langs de zijkanten door de kozijnen. Wel gelukkig rolluiken, die gaan dan ook vaak dicht bij veel zon of veel kou. We hebben een centrale airconditioning, waarmee het huis heel snel helemaal warm is en ik zie dat hier ook heel vaak als alternatief genoemd. Voor ons is het niet dé manier van verwarmen gebleken. Altijd geblaas door het hele huis, de grote motor die staat te draaien met geluid, gewoon niet prettig.
We kozen dus al snel voor infraroodpanelen in de woonkamer (twee aan de wand), waarvan een inmiddels amper gebruikt wordt, omdat er een plafondpaneel is bijgekomen wat veel effectiever en aangenamer de warmte verspreid. In de keuken en een van de badkamers zit een kleiner wandpaneel, wat ik achteraf ook eerder met iets aan het plafond zou hebben opgelost, maar dan wel een met licht erin.
Tot slot hebben we nog 2 mobiele panelen, waarvan er 1 op ooghoogte tegenover ons bed hangt, zodat het bed wordt ´ingestraald´ indien nodig en de andere wisselend op kantoor en de logeerkamer kan worden gebruikt. En o ja, ook nog een in ons gastenverblijf.
Ik denk dat we toch eens serieus moeten gaan denken over zonnepanelen, een Nederlander hier in de buurt schijnt er verstand van te hebben.De airco draait hier namelijk in de zomer soms ook bijna de hele dag. Toch eens op de koffie vragen. Onze zorg is een beetje hoe we teveel aan energie opslaan, omdat we er soms ook wekenlang niet zijn.
We hebben trouwens óók nog een houtkachel, olijf- en amandelhout stookt geweldig. Voorraad genoeg nog voor deze winter. Maar juist als het koud is, is het gesjouw met hout naar binnen voor ons allebei weer een hele opgave. Die kachel zit er echt eigenlijk alleen voor de gezelligheid en gebruiken we te weinig misschien.
Wel benieuwd wat je in Spanje per kuub betaald aan gas, weet je dat zo?