Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:08

verootjoo schreef:
Waarom niet? Misschien omdat we best een groot watertekort hebben en het grondwaterpeil steeds verder zakt en dat best een probleem vormt en steeds groter wordt :o
Zou een reden kunnen zijn.

Bron?

Want wij houden dit dus in de gaten via onder andere:
https://www.avecodebondt.nl/nl/over-ons ... gterecords

Het grondwaterpeil is normaal op dit moment in ons gebied. Mocht dit te laag komen, dan zullen wij stoppen met sproeien inderdaad.
Dit is in alle jaren dat wij hier wonen, alleen vorig jaar voorgekomen. Toen vielen wij net buiten het onttrekkingsgebied, maar hebben we bewust niet gesproeid.

Overigens zijn de kaarten vooral van het waterschap goed betrouwbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:31

Jeetje, ik sta er wel van te kijken :o
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat we een dreigend watertekort hebben. Dat het grondwaterpeil nu hoog genoeg is om te mogen sproeien is wat mij betreft geen vrijbrief om maar water te verspillen over de tuin.
We moeten echt bezuinigen op het water, het gaat niet meer vanzelfsprekend zijn dat we voldoende water hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:50

Waterverbruik? Ik wil 't er niet over hebben.. We kregen paar weken terug een mailtje van 't waterbedrijf dat we 200(!!!) kuub meer hadden verbruikt..

Zat dus een lek onder 't huis.. Fijn dat ze t ook even melden als ze wat afwijkend zien..

Inmiddels gefikst, maar vind 't nog steeds enorm zuur..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:55

O, dat is balen.

Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen hoe hij/zij water gebruikt. Dat veroordelen :n
Misschien staan anderen wel 2 x per dag een kwartier onder de douche of zetten een zwembad op. Kun je heel wat je tuin van sproeien ….
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 03-08-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:55

Ik snap jou wel hoor, maar ik denk dat het bewust zijn van dit soort zaken echt niet zo algemeen is als jij denkt.

Wij zijn jaren geleden bewust van het gas af gegaan, draaien in de zomer alleen op zelf opgewekt warm water en stroom (zonneboiler en collectoren). Dat met het gebruik van grondwater ipv leidingwater voor de tuin ed, dan denk je dat je het best goed doet.

Natuurlijk zouden we bijvoorbeeld minder vlees moeten eten vanuit millieu oogpunt. Maar zo zijn er nog veel meer zaken die voor verbetering vatbaar zijn.

De nog altijd mooie slogan: een beter milieu begint bij jezelf, is nog altijd van toepassing.

Denk dat voorlichting door onze overheid, daarin ook nog heel veel kan betekenen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:58

Ik heb geen idee; we kunnen het niet meten. Wij wonen in the middle of nowhere en onze watervoorziening is uit een bron in de helling boven onze boerderij, gratis water dus. Hoeveelheid verbruik maakt niet uit zolang we niet méér gebruiken dan in de tank stroomt, en wat wij niet verbruiken loopt linea recta de zee in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:58

Fitzroy schreef:
O, dat is balen.

Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen hoe hij/zij water gebruikt. Dat veroordelen :n
Misschien staan anderen wel 2 x per dag een kwartier onder de douche of zetten een zwembad op. Kun je heel wat je tuin van sproeien ….

Mwah er wordt continue opgeroepen minder water te gebruiken. Waarom zou je dan blijven sproeien, veel douchen en alles?

Fitzroy

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:17

Kijk, als je met alles mindert snap ik het. Maar er zijn echt genoeg mensen die heel uitgebreid onder de douche staan, kinderen in bad doen, een zwembad opzetten voor de kinderen en dan anderen veroordelen omdat ze hun tuin sproeien? Dat gaat er bij mij niet in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:27

Meer mensen is meer waterverbruik, van 15 miljoen naar 18 miljoen inwoners is natuurlijk funest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:31

Fitzroy schreef:
Kijk, als je met alles mindert snap ik het. Maar er zijn echt genoeg mensen die heel uitgebreid onder de douche staan, kinderen in bad doen, een zwembad opzetten voor de kinderen en dan anderen veroordelen omdat ze hun tuin sproeien? Dat gaat er bij mij niet in.

Nee maar waar lees je dat :) ? Ik veroordeel inderdaad sproeien in de tuin op regelmatige wekelijkse basis.

Daarentegen hebben wij geen kinderen, geen zwembad, douchen kort en niet dagelijks, laten de kraan niet onnodig aanstaan en hebben we de vaatwasser en machine niet heel vaak aan. Wij komen dan aan 50m3 aan water voor 2 personen en 3 katten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 12:32

elnienjo schreef:
Meer mensen is meer waterverbruik, van 15 miljoen naar 18 miljoen inwoners is natuurlijk funest.

Yep. Het land wordt gewoon uitgeput zo. Meer waterverbruik, meer gasverbruik, meer huizen, minder plaats voor natuur etc etc. En we gaan maar door met mensen binnenhalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:33

Fitzroy schreef:
O, dat is balen.

Ik veroordeel naar mijn idee niemand, maar vind wel dat we bewust met ons water om moeten gaan.

En dat andere mensen meer gebruiken is wat mij betreft geen reden om ook veel te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:34

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:

Yep. Het land wordt gewoon uitgeput zo. Meer waterverbruik, meer gasverbruik, meer huizen, minder plaats voor natuur etc etc. En we gaan maar door met mensen binnenhalen.

Dat komt echt niet alleen door het mensen binnnen halen.

We verbruiken ook veel meer elektra gas en water dan nodig is. Omdat we en en en willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:35

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:

:j
En daar zit het probleem bij bijna alles...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:37

@verootjoo: Nee, maar jij vindt jouw redenen om water te gebruiken legitiem, terwijl een ander zijn redenen (dode planten/bomen) heel legitiem vindt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:38

Hier wil ik even op inhaken.. In een situatie als de onze, vind ik ook dat het waterschap steken laat vallen.. Ik voel me aardig rot dat er zomaar ff zoveel water is weggelopen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 12:40

nine1987 schreef:
Hier wil ik even op inhaken.. In een situatie als de onze, vind ik ook dat het waterschap steken laat vallen.. Ik voel me aardig rot dat er zomaar ff zoveel water is weggelopen..

Waterschap kan daar niks aan doen. Het waterbedrijf had jou moeten attenderen op het feit dat jouw verbruik afweek. Maar dat is moeilijk te constateren voor hen omdat het geen slimme meter betreft. Ze weten pas hoeveel je (extra) verbruikt hebt als jij je standen doorgeeft. En dat is meestal maar 1 x per jaar.
Als het lek heel groot is dan detecteren ze drukverlies maar dit was geen enorm lek waar het eruit spoot.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:41

Kunnen we dit topic niet laten escaleren naar meer of minder mensen het land in? @elnienjo, ik geloof dat jouw verbruik op minstens 4 mensen zat, dus beetje hypocriet :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:41

nine1987 schreef:

Ja maar die hebben toch niet op elke woning een digitale meter ofzo zitten waardoor ze dat kunnen meten/zien (zoals met elektra/gas). Pas als jij je meterstand doorgeeft valt zo'n verschil opeens op.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:47

Lynnepinny schreef:
Ik denk dat de was-standaarden van mensen dan ook wel anders kunnen liggen :D Ik was m'n beddengoed elke 2 weken en handdoek 1x per week ongeveer. Maar ik douche dan ook maar 3x per week, elke dag is helemaal niet nodig als je niet excessief veel doet bijvoorbeeld. Ik hoor ook wel eens dat mensen een handdoek maar één keer gebruiken, elke dag een andere theedoek oid pakken, of kleren meteen in de was gooien. Dan gaat het inderdaad wel hard.
Ik zal morgen mijn verbruik eens opzoeken, ben eigenlijk wel benieuwd.

Heb het nog even opgezocht. In mijn huishouden van 7 personen (studentenhuis) hebben we in 2020 212 m3 verbruikt. Recentere data heb ik even niet kunnen vinden. Dat is gemiddeld ongeveer 30 kuub per persoon, vind ik vrij netjes eigenlijk.

(Edit: ik realiseerde me net dat we in 2020 met 7 woonden..)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:50

manzano schreef:
nine1987 schreef:

Ja maar die hebben toch niet op elke woning een digitale meter ofzo zitten waardoor ze dat kunnen meten/zien (zoals met elektra/gas). Pas als jij je meterstand doorgeeft valt zo'n verschil opeens op.

Klopt, maar ook hierop geen melding gekregen.. Enkel de rekening.. :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:57

Je had toch een mail van het waterbedrijf gehad?

Het waterschap ziet sowieso niets, die gaan daar niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:19

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:44

Naja niet alleen meer of minder mensen het land in, maar wat dacht je van de aanmaak van nederlanders? Nu weer een stimulans erbij om maar lekker veel kinderen te maken: hoppa 9 weken extra vrij om voor de uitbreiding te zorgen.

Ik voel me bijna gediscrimineerd zo zonder kinderen met wat ik allemaal aan leuke extra’s mis. 8)7 :Y)

Maar awel ons waterverbruik is wel toppie; gemiddeld zitten we op 55m3 per jaar met z’n tweetjes.
Heb nog een mooie waterbesparende tip; we zetten een emmer onder de douchekraan. Die vangt het eerste koude water op. Da’s bij ons met de ketel een verdieping hoger alweer 5 liter per keer douchen, dat we mooi kunnen gebruiken voor de plantjes in pot in de tuin. :)*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:47

dat zat ik vanmorgen aan te denken, toen ik stond te wachten tot de douche een keer warm werd, maar ik heb geen tuin en geen plantjes, dus wat moet ik dan weer met dat water?