Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:58

Maik79 schreef:
san4nie schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het topic: wat kosten kinderen nou daadwerkelijk?

.

Volgens het Nibud gemiddeld 17% van je besteedbaar inkomen (dus incl. kinderbijslag, vakantiegeld e.d.), een tweede kind kost nog eens 9% extra.

Haha, dank. Net als paarden dus, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. :+ Nee gekheid, maar ik zie wel heel veel verschil om mij heen.

Ik denk dat er ook echt wel veel verschil zit in loon. Ik zie dat een starter niveau 2 in de zorg iets meer verdient dat de helft van een wo starter in de zorg bruto. Dat scheelt gewoon echt veel. En of je woonlasten alleen draagt of kan delen. Of je in de “goede” tijd een huis hebt kunnen kopen (en in het aardbevingsgebied :D ). En of je op een stal staat van 150 per maand of 450 per maand.
Heel afhankelijk van heel veel factoren dus wat iets kost en hoeveel aanslag dit is op je inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:31

Ik werk 4 dagen, anders zou dat ook niet gaan.
Mijn man gaat echt niet mij, onze 3 kinderen en mijn paard onderhouden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:57

Ik heb vanaf jongs af aan enorm veel uren gemaakt, en nooit op vakantie. Liet de vakantie uren liever uitbetalen.
Ook pas laat een auto gekocht, deed alles op de fiets en scooter. Daardoor wel prima gered om op mezelf te wonen en 2 pony’s te houden. Sociaal leven had ik niet echt.
Nu met mijn vriend hebben wij een koophuis, 2 honden, 2 katten, 3 pony’s en 2 veulens op komst (op pension staan).
We hebben op het begin geprobeerd ieder een x bedrag naar de gezamenlijke rekening over te maken, maar dat werkte niet. Sindsdien betaalt hij de vaste lasten, en ik boodschappen/eten/kleding of maakte even een x bedrag naar hem over. Ik had nog steeds 2 banen en nooit vakantie. En vorig jaar dan helaas ook in de ziektewet gekomen. Nu dus voor mij minder inkomsten, maar vriendje verdiend steeds meer. Hij betaalt nu ook regelmatig de boodschappen of iets, en ik houd het thuis allemaal draaiende zodat hij ook de mogelijkheid om extra te werken (en dat is veel).

Nu lees ik hier wat over ‘financieel afhankelijk zijn van je partner’, zo zie ik het absoluut niet hoor. Ik heb in het verleden gemerkt dat ik mezelf en pony prima kan onderhouden. Maar nu met 2 inkomens is het gewoon wel een stuk makkelijker ja. Hij vind de pony’s net zo leuk als ik, gunt mij dit, dus super. Ik zie ook wel in dat mochten wij ooit uit elkaar gaan, ik niet meer zoveel pony’s zou hebben. Maar dat zou ik ook absoluut niet willen in m’n eentje. :+
Verder zijn wij best wel fan van regelmatig een hapje eten ergens etc. :o Ondanks dat ons inkomen echt niet hoog is, zijn wij beide enorm blij met de luxe dat wij voor ons gevoel kunnen doen wat we willen.
Oh en die vakanties schieten er ook nog steeds bij in, en ik rijd in een 22 jarige auto, en opzich zou een nieuwe keuken ook wel kunnen. Is ook maar waar je prioriteiten liggen. :D

moniek21

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:11

Wij werken thuis ook beide en hebben een dochter , paard kost zo’n 600 euro per maand .. gaan nooit uit eten en vakantie doen we 2 x per jaar ( meestal Centerparcs voor onze dochter )
We hebben 2 auto’s die betaald zijn en een fijn huis..
Kleding kopen we voor onszelf weinig en voor onze dochter vaak :+

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:23

Mijn man en ik werken allebij 32u, hebben een zoontje van 3.

Ik betaal alles voor het paard zelf, hecht geen waarde aan dure dekjes ed. Hebben 2 goedde auto's, trailer, koophuis en gaan 2x pj zeker een weekend weg, lunchen geregeld met zn 3en en gaan ook gewoon op vakantie. Dit jaar een maand door europa toeren met een camper en volgend jaar 3 mnd australie. Ik haat shoppen dus dat doe ik amper, alleen als ik wat nodig heb. We sparen gewoon een vast bedrag per maand, hebben relatief lage maandlasten en laten de hypotheekaftrek 1x pj uitkeren ed. Dat zijn onze spaarpotjes, 13e maand apart ed ed. Wij leven gewoon normaal, paard staat niet duur in volpension. Wij zijn niet van die mensen die gaan stappen oid, roken niet...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:27

Fulltime werken. Ik zou wel minder willen werken, maar hoge vaste lasten helaas. Dat maakt het lastig en dus blijf ik fulltime werken,

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:50

marleen_88 schreef:
Fulltime werken. Ik zou wel minder willen werken, maar hoge vaste lasten helaas. Dat maakt het lastig en dus blijf ik fulltime werken,

Hier hetzelfde, fulltime.
Ik zou ook wel een dagje minder willen, maar zolang paardlief er is gaat dat niet.
Ze is nu 23, maar mag van mij nog wel 10 jaar bij, dan blijf ik nog wel fulltime werken. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:18

Heb ze aan huis, dat scheelt enorm voor ons in de kosten. Blijft het evengoed een hoop geld, waardoor we niet op vakantie gaan.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:37

Mijn paard staat op een kleinschalige DHZ stal waar ik op de fiets heenga, mijn woonlasten zijn laag, en verder heb ik mijn baan en aanvullende wajong-uitkering. Voor mezelf koop ik eigenlijk niet zoveel qua extra's, en ik ben nooit een uitgaans mens geweest dus wat dat betreft hoef ik er gelukkig niets voor te laten. :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:55

Ik heb een koophuis in de randstad…eigen auto en mijn man een leaseauto. Paardlief is mijn hobby en betaal ik dan ook helemaal zelf, ik werk fulltime. Stal waar hij staat kost me een boel geld, maar dat heb je al snel hier bij Amsterdam en omstreken. Ga gewoon op vakantie, uit eten en weekendjes weg en shoppen ook ja. Ik draag in de vaste lasten nagenoeg hetzelfde bij als mijn man. Dat we samen een huis hebben scheelt enorm en we hebben geen kinderen, van wat dat scheelt kun je misschien wel een paard onderhouden ja…. Zou ik alleen een koophuis hebben en parttime werken dan zou t onderhouden van een paard lastiger zijn denk ik…
Oja, niet roken, drinken of coke idd…helpt idd enorm :')

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:11

En toch snap ik wel heel goed deze vraag.

Toen ik 16 was en thuis woonde en al een flink aantal uur werkte, maakte het allemaal niet uit. Ik ging uit eten, op stap, kon roken/drinken/eten wanneer en wat ik ook wilde, nieuwe kleding, setjes voor paard etc.
En al helemaal toen ik fulltime ging werken. Toen kon alles makkelijk. Dierenarts rekeningen gingen gewoon van de lopende rekening etc.

Ik werk nu fulltime, woon alleen in de randstad (ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat dit best prijzig is), betaal dus echt alles zelf. Ik heb een paard en hond, werk 40-50 uur, sport minimaal 5x per week en draai doe het zelf diensten op stal (elke dag zelf mesten en 3x per week binnenhalen of buitenzetten, wat voor mij niet te combineren is met rijden etc waardoor ik minstens 2x per dag naar stal ga).

Ik vind het nog de zwaarste belasting kwa tijd. Ik maak echt dagen van 0630 tot 0100 waarbij ik misschien een half uur tot uur maximaal op de bank kan zitten, en dan 9 van de 10 keer nog inclusief laptop voor werk. Maar ook financieel is het geen grap. Ik verdien in principe heel goed, en rook helaas nog steeds (waar ik inderdaad prima mijn stalling van kan betalen) maar ik moet extreem goed opletten elke maand.

Gemiddeld kost mijn paard me €700,- per maand. Goedkoper zou kunnen als ik niet meer zou starten, dat scheelt “ iets “. Toch start ik absoluut niet veel (1x per maand gemiddeld genomen). Stalling is ook niet duur, wel voorijzers, speciaal voer, supplementen voor de maag etc die echt noodzakelijk zijn.

Ik ga nog steeds uit, maar wel 1x in plaats van 15 keer. Daarnaast calculeer ik dingen dus echt in en moet ik daar ook echt voor (be)sparen. Kan ook gewoon dit jaar een paar dagen weg (langer wil ik ook niet) en kan elk half jaar botox in m’n voorhoofd laten spuiten en uitgebreide sessies bij de kapper laten doen. }:0 Maar ik calculeer alles dus wel heel strak in. Anders gaat het niet.

Ondanks dat ik voorlopig geen vriend wil, zou ik hem ook nooit mee laten betalen in het stuk van de paarden/hond. Ik zou de hypotheek/huur, boodschappen, gemeentelijke lasten etc op 50% doen en meer niet willen. Ik heb heel veel mensen bij elkaar zien blijven omdat het financieel in deze tijd ook stukken makkelijker is om samen te zijn maar voor mij zou dit absoluut geen optie zijn.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:45

Werken.. heb haar aan huis dat maakt het niet perse goedkoper. Ik huur 2 stalplekken uit om het onderhoud van alles te bekostigen. Maar goed ik gebruik liever een paar honderd euro ekstra aan hypotheek dan dat ik dat aan stalplek 'weg gooi'.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:15

keuzes maken.

Geen dure abonnementen voor wifi, tv etc. Ik tel wekelijks voor mijn boodschappen 40 euro af en daar red ik het prima mee. Niet roken, niet drinken, geen andere gekke dingen doen. Ik spaar maandelijks een bedrag voor dingen als zorgverzekering en de vaste kosten van de dieren zoals entingen, smid, tandarts etc. Ook gaat er kleedgeld apart en verdeel ik, wanneer ik over heb of bijvoorbeeld het vakantiegeld is gestort, mijn spaargeld over verschillende potjes. Ik heb altijd een noodrekening, voor het geval een van de hh apparaten kapot gaat of de telefoon het begeeft. En daarnaast heb ik een aparte spaarpot voor het paard. Ze wordt morgen twee, dus die rekening gebruik ik om alvast te sparen voor als ze straks tuig nodig heeft of een nieuw halster.

Het is even een goed management opzetten en er voor gaan zitten, maar als je het eenmaal duidelijk hebt, is het ook goed te doen. Ik werk trouwens niet fulltime en ik zit gehuurd. Alle maandelijkse kosten van de paarden betaal ik zelf. het paard hebben mijn ouders gekocht en daar gaat dus maandelijks nog een bedrag naar toe om het af te betalen. Ik ben super dankbaar dat ze mij op deze manier wilden helpen, zodat ik uiteindelijk mijn droompaard heb kunnen kopen

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:21

Ik ben alleenstaand met een koopwoning en een auto. Ik heb een modaal salaris. Mijn paard kost 1000€! Per maand. Een snelle rekensom leert je dat je dat dus niet kan betalen als je ook nog wilt eten enz. Ik heb dit paard in gezamenlijk eigendom met mijn ouders en we splitten dus ook de kosten. Dat is voor mij op dit moment de enige manier om dit paard te houden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit paard door medische aandoeningen zo extreem duur is. En we absoluut niet bezuinigen op zijn gezondheid.

Nee ik vind deze situatie niet ideaal, maar ik ben mijn ouders zeer dankbaar hiervoor. Ik heb dit paard inmiddels 11 jaar en hij is echt mijn maatje. Ik werk btw meer dan fulltime dus meer inkomsten genereren is geen optie.

Marigo

Werken allebei fulltime en geen kids. Paard staat op normaal pension. Gaan ook uit eten en op vakantie. Hebben 1 auto. Kopen zelden nieuwe kleren, alleen als nodig is. Beide hekel aan shoppen. Zelfde geldt voor dingetjes in huis. Ik zie mensen om ons heen soms 4000 euro uitgeven aan een nieuwe bank. En dan vragen ze mij of ik het niet zonde vind dat ik zo’n dure hobby heb 8)7 Ik denk maar: aan het einde van de rit zal ik nooit en te nimmer terugdenken aan wat voor een mooie bank of kleding ik had. Maar wel aan wat voor een geweldig paard ik had en hoe fijn het was.
Dierenartskosten zijn de grootste tegenvallers. Die doen altijd wel een beetje pijn. Dan doe ik iets rustiger aan. We delen alle gezamenlijke lasten 50/50. Geven onszelf het gelijke bedrag aan ‘zakgeld’. Wat over is gaat naar de spaarrekening.

marleen_usar

Ik heb al jaren paarden tot ik ze 5 minuten van huis kon zetten. Ik kon land huren wat te koop stond en de eigenaar vroeg regelmatig of ik het land wilde kopen? Ze vroeg te veel dus dat deed ik niet, toen toch een afspraak bij een bank gemaakt om te kijken of ik aan het geld kon komen?
26 maart vorig jaar riep mijn moeder tegen mij het is voor jou te hopen dat ik er snel niet meer ben want dan kan jij je land kopen. Ik was namelijk bang dat een ander het land zou kopen, 27 maart dus een dag later zat ze dood in haar stoel. Dus zo kom ik aan mijn stuk land, liever had ik het natuurlijk op een andere manier gekocht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:27

lianne125 schreef:
Ik ben alleenstaand met een koopwoning en een auto. Ik heb een modaal salaris. Mijn paard kost 1000€! Per maand. Een snelle rekensom leert je dat je dat dus niet kan betalen als je ook nog wilt eten enz. Ik heb dit paard in gezamenlijk eigendom met mijn ouders en we splitten dus ook de kosten. Dat is voor mij op dit moment de enige manier om dit paard te houden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit paard door medische aandoeningen zo extreem duur is. En we absoluut niet bezuinigen op zijn gezondheid.

Nee ik vind deze situatie niet ideaal, maar ik ben mijn ouders zeer dankbaar hiervoor. Ik heb dit paard inmiddels 11 jaar en hij is echt mijn maatje. Ik werk btw meer dan fulltime dus meer inkomsten genereren is geen optie.

Duizend per maand? Staat het paard in Dubai? :wow:

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:38

Shenavallie schreef:
lianne125 schreef:

Ik neem aan dat je begrijpt dat dit de totale kosten zijn per maand incl hoefsmid, DA , fysio, medicatie/ supplementen enz. Stalling is 485 per maand wat een vrij normaal bedrag is hier in de regio.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:45

Waar doe ik het van? Ik heb nu sinds 5 jaar een goede baan, daarvoor ook maar verdiende echt geen vetpot. Ik had paarden door veel te laten. Vakanties buitenland deed ik nooit en nu ook nog erg weinig, ik doe minder leuke dingen en dagjes uit dan vrienden doen, ik koop niet vaak of veel nieuwe kleding, en ik heb echt niet veel spaargeld. Als ik hoor van vrienden wat die hebben liggen schaam ik me wel een beetje, want ik ben dam echt een kale kip qua spaargeld. Het grootste spaarpotje mag ik niet aan komen, dat ik voor de paarden voor calamiteiten. Ik kan doordat ik paarden heb en al jaren heb, geen huis kopen. Maar ze zijn het waard en ik woon gelukkig prima :)

Overigens alleenstaand. Samen had het makkelijker geweest waarschijnlijk. Maakt de paarden niet goedkoper, die blijven altijd onder m'n eigen kosten vallen, maar dst was met vaste lasten waarschijnlijk wel makkelijker geweest. Ach. Het is wat het is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:52

huricane schreef:
marleen_88 schreef:

Hier hetzelfde, fulltime.
Ik zou ook wel een dagje minder willen, maar zolang paardlief er is gaat dat niet.
Ze is nu 23, maar mag van mij nog wel 10 jaar bij, dan blijf ik nog wel fulltime werken. :j

Grappig. Mijne is ook 23, blijft ook zolang hij niets mankeert en blij is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:11

lianne125 schreef:
Shenavallie schreef:

Ik neem aan dat je begrijpt dat dit de totale kosten zijn per maand incl hoefsmid, DA , fysio, medicatie/ supplementen enz. Stalling is 485 per maand wat een vrij normaal bedrag is hier in de regio.

Zo zei je het niet, ik verslikte me ook in mn thee.

Dan nog is dat een buitensporig bedrag, je hoefsmid, DA en fysio komen niet elke maand terug.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:18

Ik vraag me af of er niet veel zijn die de paard moet wegdoen als vriendlief niet meer de hypotheek of vaste lasten betaal?

Ikzelf had het goed, tot dat ik besloot nog een paard er bij te doen. Nu moet ik echt opletten op de centjes en vraag mij wel soms af of het wel waard is. Ik weet ook donders goed dat als ik in mijn eentje moet wonen, dan gaat de oude weg.
Dus chapeau aan alle dames hier die alleen woont en alles zelf betaal voor hun paard!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:24

Ja hier is dat wel Phonix
Maar misschien heel ouderwets, denk niet dat hij weet waar de dweil ligt. :+

Ook toen ik nog fulltime werkte hadden wij geen precieze verdeling van kosten.
Als ik tegenwoordig om me heen hoor (ook mensen zonder paarden) zijn mensen wel samen maar als het om financiën gaat is alles exact gescheiden.
Mooi de eerste paar jaar misschien, maar later kom op je bent een stel denk ik dan. Je blijft dat toch niet zowat achter de komma uitrekenen.
Jij betaald zoveel % van je inkomen aan dit en dan heb je zoveel % aan hobby enz.
Daar zou ik gillend gek van worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:28

ik woon ook alleen en heb nu nog 1 paard

ik had er eerst twee,nu nog 1.
ik werk 25 uur per week, woon in een kleine huurwoning, en krijg door mijn lager loon huurtoeslag en zorgtoeslag.
mijn inkomen komt daardoor dus wat hoger uit.
samen met dat de stallingsprijzen hier in de omgeving echt prima te doen zijn kan ik het allemaal makkelijk doen.

maar ik ga geen 2 paarden meer doen.
als ze fit zijn is het allemaal heel goed te doen,maar met oud en speciaal voer er in word het wel moeilijker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:35

Als het op mijn salaris zou moeten is het simpel, dan is het klaar. In de zorg is het geen vetpot wat je verdient. Of anders gezegd ik vind best dat ik veel verdien. Ik krijg het alleen niet :+