uit elkaar gaan, de woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:28

Hoe gaat het nu Wemkelover?
Als je er niet over wil praten snap ik dat ook hoor!

wemkelover

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:45

Beetje hetzelfde eigenlijk. We zullen deze week eerst samen gesprek proberen te hebben over hoe nu verder? En dan gaan we de meditor weer bellen en dan wordt uiteindelijk definitief. Doet veel verdriet maar hoop straks mijn rust te kunnen vinden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:52

Ppfff snap ik hoor dat het je een hoop verdriet doet :(:)
Is er iemand bij dat gesprek? Anders lopen de emoties misschien weer snel op.
Wil je heel veel wijsheid toewensen en kracht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:58

Is die mediator dan die via Berdien?

Als ik je een tip mag geven: ga niet zitten afwachten. Je ex kan elk moment beslissen dat hij het nu wil afronden, en je wilt zoveel mogelijk voorbereid hebben tegen dat moment. Dus ga niet zijn ritme volgen of kijken hoe hij zich voelt en ga er van uit dat zijn besluit vast staat.

Zoals ik het begrijp heb jij je nooit in de administratieve kant van jullie relatie verdiept. Dat kan nu heel erg tegen je werken dus aub laat je informeren door professionals. Naast alimentatie van de kinderen weet ik niet of je ergens recht op hebt gezien jullie niet gehuwd of geregistreerd partners zijn. Ook dat testament doet er op dit moment niet toe, hij leeft.

Dus denk voor jezelf goed na wat je wilt. En zoek de dingen goed uit.

Succes en veel sterkte!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:59

Nee dat wou hij niet. Ik had het wel gevraagd. Ik moet even op papier zetten wat ik wil bespreken. Geen idee of hij wat wil bespreken. Ja dat hij de kinderen een nachtje bij hun wil hebben. Alleen dan moeten ze met zijn twee in twijfelaar slapen. Hij vind dat het prima kan. Ik vind allemaal te snel en niet handig. Maar goed hij moet natuurlijk zijn kinderen zien en de kinderen hem ook.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:00

poes schreef:
Is die mediator dan die via Berdien?

Als ik je een tip mag geven: ga niet zitten afwachten. Je ex kan elk moment beslissen dat hij het nu wil afronden, en je wilt zoveel mogelijk voorbereid hebben tegen dat moment. Dus ga niet zijn ritme volgen of kijken hoe hij zich voelt en ga er van uit dat zijn besluit vast staat.

Zoals ik het begrijp heb jij je nooit in de administratieve kant van jullie relatie verdiept. Dat kan nu heel erg tegen je werken dus aub laat je informeren door professionals. Naast alimentatie van de kinderen weet ik niet of je ergens recht op hebt gezien jullie niet gehuwd of geregistreerd partners zijn. Ook dat testament doet er op dit moment niet toe, hij leeft.

Dus denk voor jezelf goed na wat je wilt. En zoek de dingen goed uit.

Succes en veel sterkte!

Ik deed de adminastrieve kant. Hij heeft een gat in zijn hand en vind alles wel prima. Alleen over mijn rechten en plichten weet ik niet zoveel

Meditor is indd die van berdien

Hij moet mij of uitkopen dat wordt berekend of we gaan kijken of ik het kan huren. En wat de voor of nadelen zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:15

Schrijf inderdaad op wat je wil bespreken, ook als je naar de mediator gaat.
En de wereld draait niet om hem hè, hij kan wel zoveel willen met de kinderen maar jij bent er ook nog!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:20

Een nachtje zijn kinderen bij zich willen hebben is wel echt buiten alle proportie, ja.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:20

Heb je dat van die mediator van dat uitkopen? Van uit je berichten zou ik juist denken dat het huis volledig van hem is en jij daar nergens recht op hebt?

Ik bedoelde idd het hele plaatje: niet enkel het kasboekje maar echt wat is van wie als we uit elkaar gaan.
Dat zou toch echt bij veel koppels een pak hoger op de agenda moeten staan. Want de kans dat je leuke afspraken maakt is veel groter als je elkaar nog graag ziet…

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:26

_San87_ schreef:
Een nachtje zijn kinderen bij zich willen hebben is wel echt buiten alle proportie, ja.

Nee maar wel bij zijn nieuwe relatie van een maand.
2 maand terug hadden wij nog een relatie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:27

wemkelover schreef:
_San87_ schreef:

Nee maar wel bij zijn nieuwe relatie van een maand.
2 maand terug hadden wij nog een relatie

Daar zal je aan moeten wennen. Je kan en mag ze niet bij hem weg houden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:28

poes schreef:
Heb je dat van die mediator van dat uitkopen? Van uit je berichten zou ik juist denken dat het huis volledig van hem is en jij daar nergens recht op hebt?

Ik bedoelde idd het hele plaatje: niet enkel het kasboekje maar echt wat is van wie als we uit elkaar gaan.
Dat zou toch echt bij veel koppels een pak hoger op de agenda moeten staan. Want de kans dat je leuke afspraken maakt is veel groter als je elkaar nog graag ziet…

Staat in het samenlevingscontract. Dat moet berekend worden hoeveel geld ik in onze huis hebt gestopt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:30

Dat maakt jou toch geen mede eigenaar? Ben benieuwd hoe dit juridisch zit alleszins.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:31

Hij kan ze eerst ook gewoon overdag halen en dan gewoon bij moeders thuis slapen totdat ze aan zijn vlam gewend zijn.
Ik had de mijne ook niet klakkeloos meegegeven hoor.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:34

_San87_ schreef:

En dat ben ik ook niet van plan. Maar rekening houden met het verwerken van de kinderen is dit nog te snel. Je kunt niet zomaar elke eerste beste aan kinderen voorstellen. En er zijn nog factoren die meespelen. Oa oudste is autistisch.

SandraS73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:37

Met een samenlevingscontract en een woning met hypotheek op alleen zijn naam heb jij in principe geen enkel recht op de woning. Qua partneralimentatie hangt het af wat jullie hebben afgesproken in het samenlevingscontract.
Je hebt wel recht op kinderalimentatie en de kinderbijslag als de kinderen grotendeels bij jou wonen. Indien jullie co-ouderschap afspreken en allebei net zo veel tijd voor de kinderen zorgen, zal ook kinderalimentatie hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Qua testament zal daar waarschijnlijk een clausule instaan dat jij geen erfgenaam meer bent als de gemeenschappelijke huishouding is verbroken. In dat geval zijn de kinderen zijn erfgenaam.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:38

poes schreef:
Dat maakt jou toch geen mede eigenaar? Ben benieuwd hoe dit juridisch zit alleszins.

Nee ben ook geen mede eigenaar. Maar de notaris had dit toendertijd besproken met ons. Dus denk dat wel goed komt. En ik heb niet het gevoel dat mijn ex me een poot wil uitdraaien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:40

chanicha schreef:
Hij kan ze eerst ook gewoon overdag halen en dan gewoon bij moeders thuis slapen totdat ze aan zijn vlam gewend zijn.
Ik had de mijne ook niet klakkeloos meegegeven hoor.

Het zijn ook zijn kinderen. Hij heeft er al die jaren ook voor gezorgd. Ze gaan slapen bij papa en een vriendin van papa, waar hij momenteel woont.

Maar goed, ik heb zelf geen kinderen dus ik zal er wel te makkelijk over denken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:00

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens Wemkelover.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:16

Is het niet zo dat je alleen aanspraak kunt maken op een rentevrij hypotheek deel als je dit overgemaakt hebt met een heel duidelijke omschrijving?
Dat is mij namelijk verteld door een advocaat destijds.

Dus echt;
Hypotheek betaling truus,
Augustus 2008

Zoiets..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:17

_San87_ schreef:

Ik heb zelf ook geen kinderen, ben wel stiefloeder, maar ik vind dit echt heel erg kort door de bocht! Je mag de kinderen inderdaad niet weghouden bij vader of moeder, maar al direct laten slapen bij vader en nieuwe vriendin vind ik wel heel iets anders. Dat hebben wij overigens ook niet gedaan. We hebben dit vooral laten leiden door dochter van mijn man. Eerst maar eens gewoon een keertje kort kennismaken en met de tijd bekijken hoe dit uit te breiden. Bij ons vroeg dochter van man uiteindelijk vanzelf (vrij snel) of hun niet konden blijven slapen bij mij. Uiteindelijk nooit meer weggegaan <3

Kortom: contact met beide ouders is super belangrijk, maar direct blijven slapen bij een nieuwe partner vind ik heel iets anders. Dit heeft niets te maken met dat ex-partner daaraan moet wennen, maar de kinderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:23

Ik denk dat TS niet verder onzeker gemaakt moet worden want niemand weet wat er wel en niet beschreven is.
Hoop alleen maar dat het gunstig uitpakt voor haar.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:38

In het samenlevingscontract zit soms een verrekeningsbeding. Hangt gewoon af van wat partijen met elkaar hebben afgesproken.

En over de kinderen laten slapen bij papa’s nieuwe vriendin: dat is echt een hele grote verandering voor kinderen in een hele korte tijd. Vanuit het kind gezien is dit niet aan te raden. Vaak nemen partijen in het ouderschapsplan op dat ze de nieuwe partner pas na een x aantal maanden voor het eerst ontmoeten. Om nu direct al daar te slapen is voor de kinderen echt heel heftig. Daar moet je gewoon samen met de mediator afspraken over maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:16

Kun je niet al eens langsgaan bij de notaris om het je daar nog eens goed te laten uitleggen? Het gaat niet om ‘een poot uitdraaien’ , het huis is gewoon niet van jou en ik zou eerst heel goed uitzoeken op hoeveel je nog recht hebt als je eraan mee betaald hebt.

Ik kan me niet inbeelden dat hier ook maar sprake zal zijn van ‘jou uitkopen’. Zelfs niet eens je ex uitkopen want er is gewoon geen jouw deel zoals ik het zie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:32

Joh, ze gebruikt gewoon niet helemaal het goede woord. Waarschijnlijk bedoelt ze met uitkopen dat ze recht heeft op een vergoeding omdat ze dat in het samenlevingscontract hebben afgesproken.