Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:55

Alleen wonen is zo duur tov samen met iemand de kosten kunnen delen!

Wij houden 4500 euro over, na alle vaste lasten. Die zijn net iets over de 2000. We houden onze vaste lasten bewust laag, om zo veel mogelijk financiële ruimte te hebben. We beleggen en lossen extra af aan de hypotheek.

Boodschappen krijg ik slecht onder controle, tussen de 600 en 800pm voor 4 personen. Wij eten vegetarisch maar wel heel veel fruit, noten, sojayoghurt enz.

Wij zijn heel bewust met geld bezig, ik smul van alles over dit onderwerp en houd ervan er gewoon open over te zijn zodat je van elkaar kunt leren.

Volg op instagram eens Porterenee, daar komen leuke tips en weetjes voorbij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:09

Na de vaste lasten (waaronder boodschappen, sparen, benzine enz.) Heb ik ongeveer 400e per maand over voor leuke dingen, kleding, cadeautjes enz.

En ik ben alleen met 2 (kleine) kinderen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:15

denice schreef:

Wij houden 4500 euro over, na alle vaste lasten. Die zijn net iets over de 2000. We houden onze vaste lasten bewust laag, om zo veel mogelijk financiële ruimte te hebben. We beleggen en lossen extra af aan de hypotheek.

Boodschappen krijg ik slecht onder controle, tussen de 600 en 800pm voor 4 personen. Wij eten vegetarisch maar wel heel veel fruit, noten, sojayoghurt enz.

Wij zijn heel bewust met geld bezig, ik smul van alles over dit onderwerp en houd ervan er gewoon open over te zijn zodat je van elkaar kunt leren.

Sorry? 4500 euro? Geen spelfout? :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:19

Ik ben blij als ik het einde van de maand haal, vaak is dat niet zo :+ Dus 0 tot min nog wat, haha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:01

Nature93 schreef:
Sorry? 4500 euro? Geen spelfout? :')

Vroeg ik mij ook al af :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:11

Ik wilde dat ik 4500 per maand kon overhouden. Of zou krijgen :+

Het was eerder net iets boven 0 wat ik overhield. Na een akelig drastische stap is het nu best wat meer en als dadelijk de opslag niet meer nodig is een kleine 300 euro per maand extra wat gespaard kan worden voor onderhoud en toekomst. Het exacte bedrag wat ik nu overhoud geen idee, door alle rare aanschaffen en extra tijdelijke kosten heb ik nog niet lekker zicht. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:15

denice schreef:

Het scheelt inderdaad flink als je samen de kosten kan delen!
Voor ons geldt ongeveer hetzelfde; ook waar mogelijk proberen we te bezuinigen en ik vind het allemaal erg interessant en leuk om ermee bezig te zijn.
De laatste jaren hebben we wat hogere kosten gehad dan normaal, oa door renovatiewerkzaamheden, andere auto, zieke dieren en investeringen voor mijn bedrijf.. we zitten de laatste tijd gemiddeld rond de 2500 euro aan uitgaven (wat uiteindelijk terug moet en kan naar pakweg 1500 per maand). En we houden dan gemiddeld zo'n 3000 euro per maand over om te sparen (maar dat wisselt echt enorm omdat ik zelf ZZP'er ben en de ene maand 5000 verdien en de andere maand 0 euro :Y) ).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:19

Die 4500 moeten nog boodschappen van gedaan worden. Het is zeker een fijn bedrag, maar dat is ook een opstapeling van veel diploma's halen en hard werken (oké mijn man dan :') ) hij heeft een goede baan, maar is ook veel van huis ervoor.

En nogmaals, wij zorgen heel bewust voor de vaste lasten laag houden. Hebben 1 auto, geen onnodige abbo's, geen televisieabbo, wonen absoluut niet aan onze max enz.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:20

8nnemiek, wat doe jij als zzp'er?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:24

Ik werk als foto/videograaf en dan 99% in de huwelijken. Dus ik zit echt vast aan het trouwseizoen (Mei-September) en de overige maanden moet ik vooral rondkomen van de buffer die ik in de zomer kan opbouwen. Maar ik vind het heerlijk om 's winters gewoon tijd voor mezelf en onze dieren en eigen projecten te hebben.

Hier ook inderdaad twee auto's ingeruild voor één goede die goedkoop te rijden is.. geen tv inderdaad, weinig andere abonnementen.. lage kosten voor de boodschappen omdat we veel zelf maken, geen dure vakanties (maar wel een boot die nu even veel kost haha), kleine woning, zonnepanelen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:06

Annemiek: Betaal jij jezelf wel een vast bedrag uit per maand? Ik doe dat zelf wel en merk dat me dat veel rust geeft. Zolang mijn profit first potjes allemaal lekker gevuld zijn :D

Denice: Wij proberen de lasten ook wel laag te houden, maar met 2 kinderen, kinderopvang, ziektekosten, duo en weet ik veel wat nog meer gaat er toch behoorlijk wat uit terwijl wij echt geen gek inkomen hebben.

Ik maak mezelf elke maand 2500 euro over en mijn man zit schoon rond de 2800. We sparen 300 euro per maand. Heel soms lukt het om wat meer te doen, maar niet vaak

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:08

Maar juist als je 4500 overhoudt (en er dus netto 6500 binnenkomt), zou ik me echt geen zorgen maken om een televisieabonnement of vakanties :o Niet aan je max wonen en maar 1 auto en zo snap ik wel heel goed, maar verder vind ik het met meer inkomen juist lekker om niet zo op te hoeven letten en je gewoon zonder al teveel nadenken lekker op vakantie kunt en zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:16

maar dat hangt ook van je einddoel af natuurlijk. Je kan steeds rijker gaan leven en daardoor steeds meer nodig hebben en in die ratrace blijven hangen.
Of je kan er voor kiezen om minimaal te blijven leven, dat geld opzij te zetten en bijvoorbeeld financieel onafhankelijk (proberen te) worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:38

Ik betaal mezelf ook elke maand 'loon' uit inderdaad. En een deel daarvan gaat dan direct weer door naar de spaarrekening.

Als je financieel onafhankelijk wil worden dan is het niet handig om toch 'naar je stand' te gaan leven, en grote vakanties te gaan boeken 'gewoon omdat het kan'. Maar dat is natuurlijk een afweging die ieder voor zich maakt. De een vindt die vakantie zwaarder wegen dan een jaar eerder met pensioen kunnen, de ander spaart dat geld liever op.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:38

Precies. Wij willen op ons 50e stoppen met werken en volgen het fire-principe. We gaan zat op vakantie, maar dat valt niet onder vaste lasten. We hebben Netflix, ik vind reguliere tv kijken echt verschrikkelijk. Dat er meer kan, wil niet zeggen dat er meer hoeft. Je kunt zoveel leuke dingen doen met geld, ik wil dat niet uitgeven aan dingen die ik niet leuk genoeg vind. We zijn aan het sparen voor een reis van 4 maanden met ons gezin, daar geven we gerust flink aan uit. Maar spullen enz kopen gewoon omdat het kan, dat past niet bij ons.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:58

Ik zou juist een beetje een balans willen. Je kunt wel sparen en 'karig' leven om dan met je 50e met pensioen te kunnen, maar wie weet redt je die leeftijd überhaupt niet. Ik geniet van het leven, en spaar natuurlijk ook, maar ga niet beknibbelen op leuke dingen, want het is niet bekend of je die leeftijd gaat halen. En aan geld heb je niets meer als je dood bent.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:04

Ja, dat is natuurlijk zo. Ik vind langer doorwerken niet erg, ik werk nu hard voor m'n geld en geef het liever nu uit dan over 20 jaar. Deels natuurlijk, we kunnen ook genoeg sparen gelukkig. Wat Captain zegt eigenlijk, zo staan wij er ook in.

Denice, dat snap ik weer wel, als je het zo zegt. Wij geven veel geld uit aan vakanties, uit eten en ik wil met boodschappen niet heel erg hoeven opletten bijvoorbeeld, maar hebben ook een hypotheek op 1 inkomen, 1 auto (wel een wat duurdere auto, ik vind een comfortabele, nieuwe auto relatief belangrijk) en willen geen kinderen of hooguit 1. Maar nieuwe consumptieve dingen kopen we ook bijna niet, dan ga ik liever op reis.

Maar dat is inderdaad heel persoonlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:08

8nnemiek schreef:
Ik kan het iedereen aanraden om eens een jaar lang je kosten bij te houden :j En dan liefst in een excel/numbers sheet. Verdeel je uitgaven in een aantal verschillende categorieën. En dan kun je na dat jaar niet alleen je totale kosten snel uitrekenen, maar ook heel makkelijk je kosten voor bepaalde categorieën per week of per maand tonen, je kan heel snel zien waar je zoal zou kunnen besparen, en wat je échte vaste lasten zijn.

Ik doe dat inmiddels al meer dan 5 jaar. Heb er een super fijn excel bestand voor en vul daar iedere maand alles in.
Weet exact hoeveel ik per maand voor welke uitgave nodig heb.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:09

Op dit moment hou ik een stuk minder over.
Verschilt ook per maand. Maar wat ik over hou ligt tussen de €0 en €200.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:12

denice schreef:

Met het aflossen op de hypotheek begin ik wat eng te vinden.
Betreft de ideeën dat ze straks het huis in box 3 willen hebben en als vermogen willen belasten.
Want hoe meer je aflost, hoe meer je belasting betaald.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:27

Anders is het ook vermogen, dus hoe dan ook wordt het belast.

Wij willen woonlastenvrij zijn over 15 jaar. En, een hypotheek is gewoon een schuld. Ik begrijp niet waarom je die niet zou willen aflossen. En heb je je weleens verdiept in hoeveel die belasting dan is? Valt namelijk reuze mee.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:47

@PSvanLot doe je ook nog iets met die data?

ik vind het ook best confronterend dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende reacties. Ik houd ongeveer 800 euro per maand over naast de vaste lasten.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 20-03-23 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:50

Captain schreef:
Ik zou juist een beetje een balans willen. Je kunt wel sparen en 'karig' leven om dan met je 50e met pensioen te kunnen, maar wie weet redt je die leeftijd überhaupt niet. Ik geniet van het leven, en spaar natuurlijk ook, maar ga niet beknibbelen op leuke dingen, want het is niet bekend of je die leeftijd gaat halen. En aan geld heb je niets meer als je dood bent.

Zo staan wij er ook in. We hebben een leuke beleggingspot, net een huis gekocht waar dus ook waarde in gaat zitten. Maar daarnaast hebben we wel een boot, welke best wat geld kost. Maar het plezier dat we daaruit halen is het ons meer dan waard. En momenteel kost de hond veel geld, omdat hij ziek is ;(.

Daardoor houden we ca. 500 euro in de maand over als alle vaste lasten icl. boodschappen, sparen en de grote vakantie eraf zijn. Meer dan genoeg om leuke dingen van te doen of extra te sparen.

Wij werken beide 32u.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:55

Ik heb vorig jaar eens stevig onderhandeld over mijn salaris en daar ben ik nu erg blij mee, met de prijsstijgingen erbovenop heb ik nu geld genoeg om regelmatig naar mijn vriend te gaan.
Ik spaar ongeveer 800 euro per maand, woon alleen in een koopappartement. Deze heb ik voor een groot deel al afgelost en het is goed geïsoleerd, dat scheelt gigantisch.
Mijn doel is om uiteindelijk dit appartement te verhuren en zo redelijk passief inkomen erbij te hebben. Mijn vriend kan alles zelf qua verbouwen en daarmee kunnen we ook geld verdienen om vroeger met pensioen te gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:07

Ik houd driehonderd euro over na vaste lasten.Varieert een beetje omdat ik per maand zoveel electra betaal als ik gebruik en dus niet een vast bedrag. Dat gaat gewoon in zijn geheel op aan boodchappen en onderhoud voor de dieren. Met andere woorden ik houd niets over en kan dus niet sparen of onverachte uitgaven opvangen.