Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
denice schreef:Alleen wonen is zo duur tov samen met iemand de kosten kunnen delen!
Wij houden 4500 euro over, na alle vaste lasten. Die zijn net iets over de 2000. We houden onze vaste lasten bewust laag, om zo veel mogelijk financiële ruimte te hebben. We beleggen en lossen extra af aan de hypotheek.
Boodschappen krijg ik slecht onder controle, tussen de 600 en 800pm voor 4 personen. Wij eten vegetarisch maar wel heel veel fruit, noten, sojayoghurt enz.
Wij zijn heel bewust met geld bezig, ik smul van alles over dit onderwerp en houd ervan er gewoon open over te zijn zodat je van elkaar kunt leren.
Volg op instagram eens Porterenee, daar komen leuke tips en weetjes voorbij.
denice schreef:Alleen wonen is zo duur tov samen met iemand de kosten kunnen delen!
Wij houden 4500 euro over, na alle vaste lasten. Die zijn net iets over de 2000. We houden onze vaste lasten bewust laag, om zo veel mogelijk financiële ruimte te hebben. We beleggen en lossen extra af aan de hypotheek.
Boodschappen krijg ik slecht onder controle, tussen de 600 en 800pm voor 4 personen. Wij eten vegetarisch maar wel heel veel fruit, noten, sojayoghurt enz.
Wij zijn heel bewust met geld bezig, ik smul van alles over dit onderwerp en houd ervan er gewoon open over te zijn zodat je van elkaar kunt leren.
8nnemiek schreef:Ik kan het iedereen aanraden om eens een jaar lang je kosten bij te houdenEn dan liefst in een excel/numbers sheet. Verdeel je uitgaven in een aantal verschillende categorieën. En dan kun je na dat jaar niet alleen je totale kosten snel uitrekenen, maar ook heel makkelijk je kosten voor bepaalde categorieën per week of per maand tonen, je kan heel snel zien waar je zoal zou kunnen besparen, en wat je échte vaste lasten zijn.
Captain schreef:Ik zou juist een beetje een balans willen. Je kunt wel sparen en 'karig' leven om dan met je 50e met pensioen te kunnen, maar wie weet redt je die leeftijd überhaupt niet. Ik geniet van het leven, en spaar natuurlijk ook, maar ga niet beknibbelen op leuke dingen, want het is niet bekend of je die leeftijd gaat halen. En aan geld heb je niets meer als je dood bent.