Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:48

Standaard dat ze je bij een nieuwe leverancier onderbrengen.

Dat je daar niet blij van wordt is een ding, ik was heel snel met reageren in de tijd dat energieflex omgekiept is, meteen op hetzelfde moment dat ik de mail met uitstel van betaling kreeg heb ik ons aangemeld bij Greenchoice.

Die hebben mij uitzonderlijk meteen de dag erna bij hun "vrijgeschakeld" omdat ik heel duidelijk telefonisch uitgesproken heb dat ik afstand deed van de wettelijke verplichte bedenktijd, die normaal gezien schriftelijk moet, sec gezien hebben wij dus geen ene dag bij de verplichte leverancier (innova) gezeten.
Plus de twee laatste incasso's gestorneerd.
Omdat ik weet wat surceance van betaling doorgaans betekend...

Dus voordat er een curator in het spel was, en faillisement uitgesproken was.

Tegen de adviezen in van consumentenbond e.d.

Maar voor de meesten nu met WE zal het zo zijn dat je na die 30 dagen naar een leverancier naar eigen keuze kunt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:06

Is er toevallig ook iemand hier die weet hoe het bij Essent zal gaan?

Wij zitten al jaren bij Essent en sinds een jaar een variabel tarief, dat raadde ze ons destijds aan.
Nu balen we er natuurlijk wel van.

Wij kregen afgelopen week mail van Essent dat we ons geen zorgen hoefden te maken, omdat zij wel ruim in huis jasje zitten.

Zij raadden in ieder geval niet aan nu over te stappen (moesten wij wel om lachen, want waar naartoe dan) en ook geen tarieven nu vast te zetten.

Tja waar doe je goed aan!Wij hebben in ieder geval 2 kuub extra aan hout besteld, gaat de kachel maar vaker in de fik deze winter :+

Iemand die toevallig werkt bij Essent?

Anoniem

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:55

Essent en de andere grote zullen niet zomaar over de kop gaan hoor. Wel ga je met een variabel tarief vanaf 1 januari waarschijnlijk gigantisch betalen. Reken maar een keer zoveel met nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:02

Spenk schreef:
Essent en de andere grote zullen niet zomaar over de kop gaan hoor. Wel ga je met een variabel tarief vanaf 1 januari waarschijnlijk gigantisch betalen. Reken maar een keer zoveel met nu.

Daarom neem ik ook altijd een vast tarief

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:03

Mijn contract bij Energiedirect loopt eind november af. Energiedirect adviseert om bij hen te blijven en de tarieven variabel te laten. Nu kan ik alleen totaal niet tegen onzekerheden op dat gebied :D

De meeste energieleveranciers bieden nu geen 3-jarig contract aan of het kost bij sommigen het dubbele!!! Ik ben nu overgestapt naar Engie en dan maar hopen dat ik daar goed aan heb gedaan. Zij bieden voor nu in ieder geval een "betaalbaar" 3-jarig contract aan.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:06

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:28

daffene schreef:
Mijn contract bij Energiedirect loopt eind november af. Energiedirect adviseert om bij hen te blijven en de tarieven variabel te laten. Nu kan ik alleen totaal niet tegen onzekerheden op dat gebied :D

De meeste energieleveranciers bieden nu geen 3-jarig contract aan of het kost bij sommigen het dubbele!!! Ik ben nu overgestapt naar Engie en dan maar hopen dat ik daar goed aan heb gedaan. Zij bieden voor nu in ieder geval een "betaalbaar" 3-jarig contract aan.

Waarom nu voor 3 jaar een contract afsluiten? Prijzen zijn gigantisch en grote kans dat je vanaf het voorjaar en de resterende maanden véél te véél gaat betalen.

Áls je al een contract wil afsluiten, dan hooguit voor 1 jaar, maar liever gewoon voorlopig variabel en dan komende zomer, als de prijzen op zn laagste zijn, een nieuw contract afsluiten.

Óók had ik het voorlopig even gehouden bij de paar grootste energieleveranciers, Eneco, Essent, Vattenfall....

Een kleintje zou ik echt niet aandurven nu hoor.

Ik zou als ik jou was, het voorschot bedrag zo laag mogelijk houden, dat je niet een klap geld kwijt raakt als Engie failliet gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:33

Nee variabel zou ik echt niet doen nu. Als de gasprijzen nog meer omhoog gaan dan betaal je nog meer...

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:38

mvdende schreef:
daffene schreef:

Waarom nu voor 3 jaar een contract afsluiten? Prijzen zijn gigantisch en grote kans dat je vanaf het voorjaar en de resterende maanden véél te véél gaat betalen.

Áls je al een contract wil afsluiten, dan hooguit voor 1 jaar, maar liever gewoon voorlopig variabel en dan komende zomer, als de prijzen op zn laagste zijn, een nieuw contract afsluiten.

Óók had ik het voorlopig even gehouden bij de paar grootste energieleveranciers, Eneco, Essent, Vattenfall....

Ik zou als ik jou was, het voorschot bedrag zo laag mogelijk houden, dat je niet een klap geld kwijt raakt als Engie failliet gaat.

Als het dit bedrag blijft voor de komende 3 jaar weet ik in ieder geval dat ik het kan betalen. De 1-jarige contracten van de grote aanbieders schelen in mijn situatie 100 euro per maand! Ik woon alleen in een kleine benedenwoning. Kan me ook niet voorstellen wat dit doet met mensen die het financieel nog zwaarder hebben met een groter gezin. En wat ik begrijp is het ook nog niet zeker dat de prijzen snel weer omlaag zullen gaan. Daarom durf ik het niet aan om te wachten en het variabel te laten.
Maar zeker een goede tip wat betreft het voorschot!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:45

mvdende schreef:
daffene schreef:

Goede post, maar Engie is echt geen kleintje hoor.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:50

purny schreef:
Nee variabel zou ik echt niet doen nu. Als de gasprijzen nog meer omhoog gaan dan betaal je nog meer...

Voorlopig dalen de gasprijzen weer aardig. Vergeet niet dat een gedeelte van de stijging pure speculatie is. Iedereen is ineens bang om teveel te betalen dus gaat iedereen inkopen.

Beetje het idee van wc-papier hamsteren, er is voldoende voor normaal gebruik. Alleen omdat iedereen opeens bang was voor lege schappen namen mensen tassen vol toiletrollen mee. Toen waren de schappen wel leeg…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:53

Ik ben dan ook zo'n persoon dat ik liever een vast bedrag betaal...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:54

Dammie schreef:
https://www.nu.nl/economie/6164762/ener ... tract.html
Dit is niet echt een goed voorteken...vraag mij af of deze twee de winter overleven.

Ik hoop toch wel...
Zit er nog drie jaar aanvast!

Slik!

Ik ben blij dat wij gaan investeren in ons huis, warmte en stroom bronnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:05

purny schreef:

De gasprijzen zijn eind september, begin oktober enorm gestegen en inmiddels alweer een stuk gedaald. Sowieso dalen de prijzen na de winter altijd en zie je richting het einde van het jaar een stijging, alleen is de stijging dit keer een flink stuk groter. Het is dus beter om te wachten tot het voorjaar, de kans is groot dat de prijzen dan weer een stuk lager liggen dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:13

Dit soort ongein was voor mij genoeg reden om nooit voor een prijsvechter in het energie wereldje te kiezen. Weet dat als je voor dit soort bedrijfjes kies het Russische roulette spelen is.
Ze hebben geen eigen vermogen maar kopen gewoon groot in op de energiemarkt en verkopen dan door aan de consument. En als je duur inkoopt en je kunt je klanten niet leveren voor de afgesproken prijs dan ga je failliet.
Wees blij dat Eneco een overgangs mogelijkheid biedt en men niet zonder energie zit, want dat is een ander verhaal.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:21

Morganlefay schreef:
Dit soort ongein was voor mij genoeg reden om nooit voor een prijsvechter in het energie wereldje te kiezen. Weet dat als je voor dit soort bedrijfjes kies het Russische roulette spelen is.
Ze hebben geen eigen vermogen maar kopen gewoon groot in op de energiemarkt en verkopen dan door aan de consument. En als je duur inkoopt en je kunt je klanten niet leveren voor de afgesproken prijs dan ga je failliet.
Wees blij dat Eneco een overgangs mogelijkheid biedt en men niet zonder energie zit, want dat is een ander verhaal.

Laten we niet doen alsof energiebedrijven normaliter aan de lopende band op de fles gaan. Overigens kan een groot bedrijf ook failliet gaan maar dat ter zijde.

Door elkaar heen genomen ben je nog steeds het voordeligst uit als je ieder jaar overstapt en de lage tarieven plus een welkomstbonus pakt.

Ik zit bij innnova energie en heb een maandbedrag van 89.- zit er nu 3 maanden. Als ze zouden omrollen is de schade dus klein. Dat ik dan tijdelijk bij een ander de hoofdprijs moet betalen dat is dan maar zo.

Als die keren dat ik 200-300 euro bonus kreeg maken dat ruimschoots goed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:29

Citaat:
Ik ben de gehele dag thuis, cv staat op 19,5 max en verder een dekbed op de bank. Wél alleen de woonkamer+keuken en de slaapkamer staat de verwarming open (slaapkamer is aan of uit, kan niet anders en ik ben een kouwkleum dus aan)

Een elektrische deken is erg prettig in een onverwarmde slaapkamer. Wij stoken nooit in slaapkamers, die staan op de vorststand. Tijdklok ertussen, en in een warm bed stappen. Kosten vallen erg mee, tenzij je het ding altijd aan hebt staan. Men gaat uit van 2 uurtjes per dag, en kan kost het 30Kwh per jaar.

Voor op de bank zijn ook elektrische verwarmingskussens te koop, ik heb snel een koude rug en vind zo'n ding ideaal. Kost nog geen 25 euro, 6 warmtestanden en max 100watt verbruik. Dat is iets meer dan een gewoon peertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:23

Ja en dan lees je dat een grotere jongen het klantenbestand overneemt en dan is het feit dat er dan een maandje de hoofdprijs wordt betaald is beter dan helemaal geen energie meer geleverd krijgen.
Doet mij denken aan die spaarder uit IJsland toe ie omviel.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:38

en naar verluid zijn klanten met een vast tarief contract ook niks zeker, want in de kleine lettertjes staat vaak wel een clausule voor dit soort calamiteiten. Zullen vast van te voren een banbreedte berekend hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:15

karrij schreef:
en naar verluid zijn klanten met een vast tarief contract ook niks zeker, want in de kleine lettertjes staat vaak wel een clausule voor dit soort calamiteiten. Zullen vast van te voren een banbreedte berekend hebben.

Daar ben ik dus ook bang voor.

Ondanks vast contract bij een grotere speler zoals Oxxio, houdt ik wél rekening dat het alsnog "fout" kan gaan.

Ik heb wat meer voorraad hout voor de openhaard dan normaal gezien én ik heb geïnvesteerd in een petroleum kachel en ruim brandstof op voorraad.

Dit als aanvulling op de CV, als mn contract opengebroken wordt/ Oxxio failliet gaat en gas onbetaalbaar wordt voor mij.

Elektrische deken heb ik trouwens, maar gebruik ik niet. Mijn hond is een kouwkleum, dus die vind het niet zo erg als de verwarming boven zo nu en dan aan staat. (Hond slaapt normaal gezien bij mij op de slaapkamer)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:14

De volgende energieleverancier waar het niet goed mee gaat: Enstroga https://nos.nl/artikel/2404140-enstroga ... contracten

Citaat uit het artikel: Volgens de marktwaakhond is het voor consumenten "niet langer raadzaam" om aan te dringen dat het bedrijf zijn contractverplichtingen moet nakomen. Enstroga was korte termijn niet bereikbaar voor commentaar.
Dat klinkt zorgelijk. Opletten als je al flinke voorschotten hebt betaalt lijkt me.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:56

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:04

Schandalig ...
Ook het feit dat welkom energie hun gas niet vrij krijgen en niet kunnen verkopen tegen de huidige prijzen om de klanten te kunnen compenseren is raar .

Zeker ook omdat het bedrijf dat het gas in beheer heeft voor de helft van de staat is .curator wil dan ook een rechtszaak gaan beginnen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:17

Zonder ook maar een idee te hebben, heb ik per 1 september een nieuwe energie contract afgesloten, voor 3 jaar vast (Hier zat een ander voordeel aan waardoor ik deze keuze heb gemaakt. Met dit contract zou ik na 1 jaar nog steeds over kunnen stappen).

Ervoor zat ik bij Welkom Energie, ik heb nog een prima afrekening gehad en mijn geld terug. En dan lees je een maand later dit. Wat een geluk heb ik gehad en wat is dit enorm balen voor de mensen die nog wel bij Welkom Energie zaten.

Geen idee of dit bij meerdere (kleine) leveranciers zal gebeuren, maar voor de zekerheid heb ik wel mijn voorschot ver naar beneden bijgesteld. Dit stond altijd erg hoog, altijd fijn om 1x per jaar geld terug te krijgen!. Maar het risico dat ook de nieuwe leverancier omvalt (ook een kleinere partij), durf ik geen hoog voorschot meer te betalen, dan zelf maar een deel aan de kant zetten voor de afrekening.

Laten we hopen dat deze stijging tijdelijk is inderdaad! Want dit is eigenlijk niet grappig meer. Ik was me nooit zo bewust van mijn verbruik, betaal graag wat meer voor mijn lange warme douche, maar dit loopt nu wel de spuigaten uit, dat ik zelfs aan het werk (thuis) liever een deken pak dan de verwarming aanzet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:21

Ik mag hopen dat die curator inderdaad de staat voor de rechter gaat slepen.
Schandalig dekt de lading wat mij betreft niet eens :(
Dit staat er in het AD:
https://www.ad.nl/binnenland/staat-kan- ... a5222fdb6/

Met name dit stukje 8)7
Nu is er een juridisch conflict over het gas ontbrand: curator Sjakko van Raaijen wil de partij te gelde maken voor de failliete boedel. Als hij het gas tegen de huidige tarieven kan verkopen, dan valt er een aanzienlijke winst te behalen. Zo vergroot de curator de kans dat de 90.000 klanten nog iets terug zien van hun te veel betaalde voorschotten, of eventueel een deel van hun welkomstbonus.

Flinke discussies
Gashandelaar GasTerra - voor 50 procent staatseigendom, de andere helft is van oliereuzen Shell en Exxonmobil - ligt echter dwars, zo bevestigt curator Van Raaijen. ,,Ik zou de waardestijging van het gas graag aan de schuldeisers van Welkom Energie ten goede laten komen. Helaas werkt GasTerra niet mee, er vinden momenteel flinke discussies over plaats tussen ons, die nog niet zijn afgerond.”