Optie huis en nu bod gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:00

Tango1979 schreef:
Er is wel een prijs overeengekomen, 395k + de kosten verbouwing! Dus als je met de verbouwing erbij niet aan de 750k komt, heeft de ts pech. Had ze maar geen optie moeten geven

Een optie houdt juridisch gezien in dat je iemand een aanbod doet om gedurende een bepaalde periode iets te kopen voor een bepaalde prijs, in dit geval 395k + verbouwingskosten. Een optie zonder (bepaalbare) prijs lijkt mij geen optie.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:00

Optie nog geen onderhandeling
Je bent met een optie niet officieel in onderhandeling met de verkoper. Regels in de makelaardij bepalen dat de onderhandeling pas start als de verkopende partij reageert op een door jou gedaan bod. Jouw openingszet alleen is dus niet genoeg.

Dit komt van een juridische site, ik denk dat het zo ook idd is

Tiggs

Re: Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:01

Ja haalt denk ik twee soorten opties door elkaar?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:06

Jillz1 schreef:
Tango1979 schreef:
Er is wel een prijs overeengekomen, 395k + de kosten verbouwing! Dus als je met de verbouwing erbij niet aan de 750k komt, heeft de ts pech. Had ze maar geen optie moeten geven

O ja en wie beslist uiteindelijk over de vraagprijs?
Totdat geen koopcontract getekend is nog altijd de verkoper.

Jij hebt dat mondeling zelf doorgegeven aan de optienemer, dat zet je iig in dit topic zo neer :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:06

Jillz1 schreef:
Je bent met een optie niet officieel in onderhandeling met de verkoper. Regels in de makelaardij bepalen dat de onderhandeling pas start als de verkopende partij reageert op een door jou gedaan bod. Jouw openingszet alleen is dus niet genoeg.

Je neemt nu de regels van de kant van de koper erbij. De regels voor een verkoper is totaal anders.

Bokker Emily heeft het echt al mooi uitgelegd hoe het werkt.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:08

Moestuin schreef:
Jillz1 schreef:

Je neemt nu de regels van de kant van de koper erbij. De regels voor een verkoper is totaal anders.

Bokker Emily heeft het echt al mooi uitgelegd hoe het werkt.

Nee hoor wij hebben als verkopende partij nog helemaal niet gereageerd op een bod , er is ook nog geen bod.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:12

Wouw TS, een ton meer kunnen krijgen voor het pand is geen kattepis. Die zou ik toch wel proberen binnen te halen eerlijk gezegd.
De huizenmarkt in Nl is totaal overspannen. :+ en daar kun jij je voordeel van nemen.
Zelf ooit meegemaakt dat een huis dat mondeling al verkocht was aan ons toch niet door ging want de mensen wilden er zelf in blijven wonen. Op advies toen van onze makelaar maar laten gaan, want geeft zoveel rommel om dat aan te vechten.
Mijn zoon heeft nu een huis, maar van te voren paar keer voor zijn neus weggekaapt daar iemand anders meer had geboden. Dus ik vind NL niet zoveel doen hoor met de opties en de makelaars waar hij mee te maken hadden waren er zo mee klaar }> . Mijn zoon had ook iedere keer opties, en pas de laatste keer gelijk gekocht zonder optie en vast laten leggen en toen had hij het. Al doende leert men!
Dus ik vind dat de eerste partij het huis kan krijgen voor de 2de prijs (die ton extra) en dat ze ook maar spoedig moeten beslissen.
Ik wens jullie veel succes want vind het hartstikke gaaf dit extra bod. Daar moet normaal super hard en lang voor gewerkt worden. En sorry hoor Bokkers, alle moraliteit ten spijt, in NL wordt al heel lang zich niet meer aan de regels van het spel gehouden en dus vind ik het onzin dat deze bokker omdat ze toevallig een keurige makelaar heeft, die 100.000 aan haar voorbij ziet gaan.
Mijn zoon heeft het echt zo vreselijk vaak meegemaakt. Niet OK en ik was er echt boos over, maar blijkbaar gaan zo de zaken in NL en dan hoeft TS niet heiliger zijn als de paus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:16

Pfff jeetje... Iets met een plaat en een kop. Zelfs iemand met kennis van zaken en studie heeft al gereageerd en dat negeer je gewoon volledig. Je neemt enkel mijn posts eruit.

Pien: Omdat anderen iets fouts doen doe ik het ook maar. Lekkere redenatie en zo wordt het alleen maar erger.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:18

Moestuin, ik ben 62 jaar, voor 100.000 euro kun je een veel gemakkelijker leven hebben. Normaal ben ik van de moraliteit, maar niet als heel Nl dit niet doet. Kom op zeg.....TS mag ook voor haar eigen belangen gaan waardoor ze een veel gemakkelijker leven kan hebben. Dit gaat over een heel erg groot bedrag!
Dus die mensen met de optie, moeten maar eens heel snel hun huiswerk gaan doen en over de brug komen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:21

Moestuin schreef:
Pfff jeetje... Iets met een plaat en een kop. Zelfs iemand met kennis van zaken en studie heeft al gereageerd en dat negeer je gewoon volledig. Je neemt enkel mijn posts eruit.

Pien: Omdat anderen iets fouts doen doe ik het ook maar. Lekkere redenatie en zo wordt het alleen maar erger.

Moestuin, bij deze verklaar ik je heilig.
Jeetje zo zou heel de wereld moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:26

Eigenlijk wel, vind je ook niet? Zou een veel mooiere en leukere wereld zijn. Maar helaas.

Begin bij jouzelf, zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:26

Zo zeg wat lekker aardig gaat het hier :D

Ik snap ook echt niet waarom er in deze markt opties gegeven worden door verkopende partijen. Je weet gewoon dat de mensen staan te springen, laat gewoon lekker bieden zonder optie gedoe.

Ik hoop dat het TS lukt om de 750k wettelijk te onderbouwen, zodat ze dit gewoon aan de optienemer kan voorleggen. Want ik snap ts heel goed, het is veel geld

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:28

Moestuin schreef:
Eigenlijk wel, vind je ook niet? Zou een veel mooiere en leukere wereld zijn. Maar helaas.

Welkom in de echte wereld zou ik dan maar zeggen. Helaas gaat niet altijd alles volgens het boekje maar in mijn geval ben ik nog steeds overtuigd dat wij niks verkeerd doen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:33

Natuurlijk ga je een ton proberen te innen als dat kan. Zou ik wel doen, status van heilige gaat toch al aan me voorbij :=
Misschien dat er eea aan jaloezie speelt dat TS zo’n mooi bod heeft gekregen, geen idee.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:34

Het is niet tegen de wet om aan de bovengrens te gaan zitten met betrekking tot de verbouwingskosten hoor... Ik geef TS daarin geen ongelijk. Het gaat niet om een paar duizend euro. Juridisch gezien doet ze in ieder geval niks dat niet mag.

Ik snap eigenlijk de discussie ook niet zo goed. TS heeft toch best helder uitgelegd hoe het zit...

Veel succes komende week! Ik ben benieuwd naar wat eruit komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:53

Celestial schreef:
Veel succes komende week! Ik ben benieuwd naar wat eruit komt.
Hier ik ook!

Je moet er toch niet aan denken dat de optie nemer (mondeling) het koopt en het dan gelijk met een ton winst verkoopt aan de volgende die het perse wil hebben. Daar sta je dan met je nette gedrag.

Of zoals hier. De koop was mondeling rond. De bank was akkoord. Hier duurt alles enorm lang en één avond voor het tekenen van het voorlopig koopcontract trekt de koper zich terug want het was toch wel erg veel geld elke maand met het overbruggingskrediet. Daar sta je dan. Dank je wel→ 8 weken wachten zo de wc in gegooid.

Of anders gezegd, die hele koop- en verkoop markt is zo oneerlijk als het maar zijn kan en te vaak hebben wij aan het kortste eind getrokken (te netjes). Dus :Y) zoals Mars zegt, denk ik nu ook. En ik heb deze case aan mijn man voorgelegd en die zei ook: "de optie nemers hebben er niet eens op gestaan om het zwart op wit te zetten→ schiet toch op→ zo vrijblijvend als het maar zijn kan."

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:56

En wat nu als je de partij met de optie even eerlijk inlicht dat er nog een geïnteresseerde is? En dat die alvast een hoger bod wil afgeven?

Ondertussen heb je toch ook een berekening kunnen maken /gemaakt?
Niet verkeerd bedoeld, hoor.

Want immers zijn wij een zowat een week verder.

Ook zou ik mij gedachten maken over beide potentiële kopers, want voor beiden geldt dat voor koop ze de financiering rond moeten hebben...

Met andere woorden: je kan je nu geweldig veel gedachten maken qua optie en potentiële kopers maar als jij zelf jou berekeningen niet op orde hebt, schiet je niets op.
Met andere woorden:
Eerst vk zonder renovatie/verbouwing bepalen.
Dan vk met bepalen ( en ook of het daadwerkelijk dan ook meer opleverd als zonder)
En dan met partijen om tafel.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 17:09

sasja0705 schreef:
En wat nu als je de partij met de optie even eerlijk inlicht dat er nog een geïnteresseerde is? En dat die alvast een hoger bod wil afgeven?

Ondertussen heb je toch ook een berekening kunnen maken /gemaakt?
Niet verkeerd bedoeld, hoor.

Want immers zijn wij een zowat een week verder.

Ook zou ik mij gedachten maken over beide potentiële kopers, want voor beiden geldt dat voor koop ze de financiering rond moeten hebben...

Met andere woorden: je kan je nu geweldig veel gedachten maken qua optie en potentiële kopers maar als jij zelf jou berekeningen niet op orde hebt, schiet je niets op.
Met andere woorden:
Eerst vk zonder renovatie/verbouwing bepalen.
Dan vk met bepalen ( en ook of het daadwerkelijk dan ook meer opleverd als zonder)
En dan met partijen om tafel.

Ik denk dat je niet alles gelezen hebt naar er is een vraagprijs ongerenoveerd. En beiden hebben financiering zo goed als rond

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:39

Wie ook geld toe zou kunnen krijgen zijn de optienemers als er juridisch bepaald wordt dat ze recht hebben op een schadevergoeding omdat er ondanks de optie een hoger bod is geaccepteerd. En ja, ik ken een geval dat zo een schadevergoeding is toegewezen :j
Optie staat op papier he, zwart op wit, wachten is op berekening renovatiekosten.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 07-03-21 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:41

Als verkoper kun je je huis toch altijd weer van de markt halen? En dan later alsnog verkopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:37

Franse ik dacht dat optie NIET op papier staat. Want anders dan zit TS eraan vast. Helaas!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:05

pien_2010 schreef:
Franse ik dacht dat optie NIET op papier staat. Want anders dan zit TS eraan vast. Helaas!

Dit heeft ts geschreven

Jillz1 schreef:
Schemerdier schreef:
Wat staat er op papier?

10 dagen optie ivm aanleveren begroting, geen vraagprijs ofzo

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:08

pien_2010 schreef:
Wouw TS, een ton meer kunnen krijgen voor het pand is geen kattepis. Die zou ik toch wel proberen binnen te halen eerlijk gezegd.
De huizenmarkt in Nl is totaal overspannen. :+ en daar kun jij je voordeel van nemen.
Zelf ooit meegemaakt dat een huis dat mondeling al verkocht was aan ons toch niet door ging want de mensen wilden er zelf in blijven wonen. Op advies toen van onze makelaar maar laten gaan, want geeft zoveel rommel om dat aan te vechten.
Mijn zoon heeft nu een huis, maar van te voren paar keer voor zijn neus weggekaapt daar iemand anders meer had geboden. Dus ik vind NL niet zoveel doen hoor met de opties en de makelaars waar hij mee te maken hadden waren er zo mee klaar }> . Mijn zoon had ook iedere keer opties, en pas de laatste keer gelijk gekocht zonder optie en vast laten leggen en toen had hij het. Al doende leert men!
Dus ik vind dat de eerste partij het huis kan krijgen voor de 2de prijs (die ton extra) en dat ze ook maar spoedig moeten beslissen.
Ik wens jullie veel succes want vind het hartstikke gaaf dit extra bod. Daar moet normaal super hard en lang voor gewerkt worden. En sorry hoor Bokkers, alle moraliteit ten spijt, in NL wordt al heel lang zich niet meer aan de regels van het spel gehouden en dus vind ik het onzin dat deze bokker omdat ze toevallig een keurige makelaar heeft, die 100.000 aan haar voorbij ziet gaan.
Mijn zoon heeft het echt zo vreselijk vaak meegemaakt. Niet OK en ik was er echt boos over, maar blijkbaar gaan zo de zaken in NL en dan hoeft TS niet heiliger zijn als de paus.

Amen. Ik duim dat je de beste deal kunt doen TS!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:13

Ik heb er denk ik overheen gelezen, wanneer verlopen de 10 dagen optie?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:08

Charaz schreef:
Ik heb er denk ik overheen gelezen, wanneer verlopen de 10 dagen optie?

Vandaag een week geleden waren die mensen komen kijken. Ik denk dan donderdag.