orchideeën klets topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:02

Oh wat leuk, een orchideeën topic! Ik wil er weer graag eentje, maar ze gaan altijd dood bij mij. Ik heb eigenlijk alleen ramen op het zuiden, en zomers bakt het er hier flink op. De enige kamerplanten die in de vensterbank kunnen zijn cactussen en vetplanten, helaas helaas. Maar op de tafel uit de directe zon is wellicht een optie! Als ze ze weer bij de supermarkt hebben zal ik er eens eentje meenemen :D

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:11

Haarbal schreef:
Oh wat leuk, een orchideeën topic! Ik wil er weer graag eentje, maar ze gaan altijd dood bij mij. Ik heb eigenlijk alleen ramen op het zuiden, en zomers bakt het er hier flink op. De enige kamerplanten die in de vensterbank kunnen zijn cactussen en vetplanten, helaas helaas. Maar op de tafel uit de directe zon is wellicht een optie! Als ze ze weer bij de supermarkt hebben zal ik er eens eentje meenemen :D

mijn moeder heeft ze op de vensterbank en vol op het zuiden. ook in de zomer.... weet niet hoe maar bij haar overleven ze het. het kan wel maar hoe ze het doet ? :?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:32

Kimwilliam, ik heb er onderhand zoveel dat een paar ook op het zuiden staan :D , tot nu toe gaat het goed!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:37

Hier ook in de erker vol in de zon, tot nu toe doet die het het beste en langste

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:23

Citaat:
Welk soort zijn de bovenste twee? Die zijn echt prachtig!

De bovenste is een dwerg Oncidium "Red Fantasy", daaronder een kruising, hybride zoiets als "Laelia Cattleya"

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:40

Ik vind het prachtige planten Frits2008. De onderste had mijn moeder ook, maar na het uitbloeien was die rap dood helaas. Misschien toch weer eentje halen, al staat voor nu eerst een Vanda op m'n lijstje.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:36

Haarbal schreef:

Grappig, ons raam is ook voornamelijk op het zuiden. De orchideeën doen het super, de cactussen die ik deze zomer heb gekocht zijn overleden :')
Maar eerlijk verdenk ik mijn man ervan dat hij ze (per ongeluk?) heeft verzopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:40

Ik heb de meeste ook op het zuiden staan (3 ramen met in ieder raam 2 orchideeën), nog 2 op het westen en 4 op het oosten. Inmiddels ook nog 4 nieuwe erbij, 2 staan op het buro (thuiskantoor, waar ik eerst iedere week verse bloemen neerzette is de keuze nu op orchideeën gevallen want qua bloemen die ik gebruikte werd het steeds lastiger om er aan te komen), de Oncidium Twinkle. En op de eettafel een Zygopetalum en een Paphiopedilum. Heb ze ook bij Florastore besteld, moet zeggen dat ze geweldig goed eruit zien en geleverd zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:33

Staan hier op het zuidwesten vol voor mijn raam, maar wel folie geplakt tegen inkijk.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:58

Mijn orchidee in de slaapkamer komt weer in bloei *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:09

Wat een heerlijk topic *\o/*
Ik ben echt gek op orchideeën, had er een stuk of 12 in rust stand maar die hebben per ongeluk in de wind gestaan en zijn zo allemaal kapot gegaan |(
Gelukkig had ik er nog een paar in de woonkamer waar er nu 3 van in bloei staan.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:35

Leuk topic! Komen mooie exemplaren voorbij!

Hier zijn al m’n orchideeën tegelijk terug in bloei gekomen <3

Foto’s van een paar weken terug, hou van al die verschillende kleuren maar het liefst die donkere Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:03

Killed wat heb jij een onwijs leuk planten hoekje! <3

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 14:01

Killed schreef:
Leuk topic! Komen mooie exemplaren voorbij!

Hier zijn al m’n orchideeën tegelijk terug in bloei gekomen <3

Foto’s van een paar weken terug, hou van al die verschillende kleuren maar het liefst die donkere [ [url=m/jFoyfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sSvILT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fQTDF9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hq2BzR.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat een gave opstelling met de kratten en planten!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:10

Heerlijk, orchideeën!
Ik heb er nu 4 staan, twee wit/paars gevlekte, en twee paarse. De twee paarse heb ik vanmijn moeder gekregen een paar weken geleden, maar die doen het echt super slecht. Bij de een zijn van 1 tak knoppen eraf gevallen, net als de meeste bloemen en is er zelfs een blad donkergeel :+ . De ander verliest op alle vier de takken de bloemen en knoppen, en de takken aan het uiteinde worden een soort van bruin nu. Terwijl ze bij een kweker vandaan komen. Ook nooit meer doen dus.
Ik heb toevallig 3 weken geleden oid een orchidee in rust gezet. Deze heeft van eind augustus tot eind januari vol gebloeid. Daarvoor had ik hem ook al. Op de een of andere manier heb ik die ook van een 3-takker naar een 4-takker gekregen :+ Wellicht dit jaar een vijftakker na zn rust :+ ?

wellicht iemand een tip, 'vroeger' zat er een orchideeënkweker in zuid-holland en die verkocht twister-orchideeën. Die vond ik echt fantastisch, alleen zij zijn dus gestopt met particuliere verkoop. Weet iemand een adres (het liefst in zuid-holland) die ze ook verkoopt?
deze bedoel ik:

https://www.facebook.com/orchidsandso/p ... 1538925510

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:12

Ok, we hadden dus al eens gehad over het ontstaan van jonge plantjes...
Ondanks dat ik mijn orchideeën dagelijks bekijk, bleek ik toch iets gemist te hebben....

Afbeelding
Bovenop een oude bloeistengel van mijn Dendrobium nobile :wow:

Nu dus de belangrijkste vraag.... Wanneer is het beste moment om hem te scheiden van z'n moederplant? Op de foto kan je al een stukje wortel zien, en inmiddels is er ook al een tweede worteltje in aanleg.

Ik heb al eens zo'n kleintje van een Phalaenopsis overgezet, maar die ging al vrij snel dood helaas. Dus nu wil ik het graag zonder slachtoffers overzetten O:)
Iemand hier ervaring mee?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:59

Gister de orchideeën regenwater gegeven. Een mini slokje water gedaan.

Afbeelding
Hier zitten helaas geen nieuwe knoppen in, maar hij doet t wel heel mooi.

Afbeelding

Afbeelding
In deze beide zitten wel nieuwe knoppen

Afbeelding
En ik ben vreemd gegaan :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:31

Oeh Tulpen. <3

Siamsmeesje schreef:
Ok, we hadden dus al eens gehad over het ontstaan van jonge plantjes...
Ondanks dat ik mijn orchideeën dagelijks bekijk, bleek ik toch iets gemist te hebben....

[ [url=m/r4I5MV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bovenop een oude bloeistengel van mijn Dendrobium nobile :wow:

Nu dus de belangrijkste vraag.... Wanneer is het beste moment om hem te scheiden van z'n moederplant? Op de foto kan je al een stukje wortel zien, en inmiddels is er ook al een tweede worteltje in aanleg.

Ik heb al eens zo'n kleintje van een Phalaenopsis overgezet, maar die ging al vrij snel dood helaas. Dus nu wil ik het graag zonder slachtoffers overzetten O:)
Iemand hier ervaring mee?

Wat gaaf! Dit kon ik er over vinden.

Citaat:
Keiki en keikipasta
De jonge orchidee die aan de moederplant zal groeien noem je een keiki. Om de plant te stimuleren om een keiki te maken maak je gebruik van keikipasta, dit kun je kopen in speciaalzaken of via internet. Smeer met de achterkant van een lepel het blootliggende oog in met een dikke laag. Nu zal de moederplant het overige werk op zich nemen.

Jonge orchidee van de moederplant verwijderen
Nadat de de keiki’s maandenlang door de moederplant zijn gevoed, kun je de jonge orchidee plantjes voorzichtig van de stengel verwijderen en een eigen pot geven. Dit doe je pas wanneer de planten minimaal drie wortels van minimaal 6 centimeter hebben. Dit is vaak na zo’n 7 tot 9 maanden het geval. Je kunt het plantje ook langer laten zitten, hiermee vergroot je de overlevingskans. Verwijder voorzichtig de keiki van de plant of knip een centimeter onder het oog de stengel weg.

Gister met dochter 2 Orchideeën gekocht voor op haar kamer.

Had zelf de gele niet kunnen weerstaan als mijn dochter hem niet mee had genomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die van mij.

Afbeelding

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:35

Mooie aanwinsten Jis! Waar heb je ze gehaald?

Ik heb zelf vorige week deze vrolijke schaal gemaaktAfbeelding

En net nog een rondje door de kas gelopen <3

Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:36

ManonGrr schreef:

Ik heb zelf vorige week deze vrolijke schaal gemaakt[ [url=m/2QWnDS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HwZ5DK.jpg]Afbeelding[/url] ]

wauw mooie schaal! hoe ga je ze water geven?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:47

kimwilliam schreef:
ManonGrr schreef:

Ik heb zelf vorige week deze vrolijke schaal gemaakt[ [url=m/2QWnDS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HwZ5DK.jpg]Afbeelding[/url] ]

wauw mooie schaal! hoe ga je ze water geven?

Ik kan ze heel gemakkelijk uit de schaal halen, een dompelbad geven en weer terug doen! :)

Bij deze gaat dat niet, maar daar leg ik elke week een ijsklontje op. Werkt ook prima!
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:54

Mooi Manon, al die kleuren ook bij elkaar!

IJsklontje? En dat is niet te koud voor de plek waar je hem legt dus?

Die hier staan komen bij een supermarkt vandaan.

Wil nog graag naar een Orchideeënkweker. Kan op afsprak nu denk ik. Heb een Orchidee soort gevonden die ik heel graag wil hebben en een leuk idee hoe ik die ga ophangen voor mijn schuifpui. :):)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:12

Jis_ schreef:
Wat gaaf! Dit kon ik er over vinden.

Citaat:
Keiki en keikipasta
De jonge orchidee die aan de moederplant zal groeien noem je een keiki. Om de plant te stimuleren om een keiki te maken maak je gebruik van keikipasta, dit kun je kopen in speciaalzaken of via internet. Smeer met de achterkant van een lepel het blootliggende oog in met een dikke laag. Nu zal de moederplant het overige werk op zich nemen.

Jonge orchidee van de moederplant verwijderen
Nadat de de keiki’s maandenlang door de moederplant zijn gevoed, kun je de jonge orchidee plantjes voorzichtig van de stengel verwijderen en een eigen pot geven. Dit doe je pas wanneer de planten minimaal drie wortels van minimaal 6 centimeter hebben. Dit is vaak na zo’n 7 tot 9 maanden het geval. Je kunt het plantje ook langer laten zitten, hiermee vergroot je de overlevingskans. Verwijder voorzichtig de keiki van de plant of knip een centimeter onder het oog de stengel weg.

Dank je wel! Ik kon wel wat informatie vinden, maar nooit eens hoe groot de worteltjes minimaal moesten zijn. Ik heb de vorige dus duidelijk te vroeg eraf gehaald. Voorlopig dus geduld hebben tot ze de minimale lengte hebben en anders tot oktober minstens :D

Ik weet van keiki en keikipasta, maar deze jongen is dus geheel spontaan ontstaan, dus alleen daarom al ben ik er heel zuinig op <3

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:44

Die hangers zijn leuk :+:

Vanmiddag bij Orchid by Anja binnengelopen en uiteraard met 3 nieuwe naar buiten :')

Dochter heeft een mini voor op haar kamer en ikzelf een een-takker paars en een mooie gele.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:52

Ik zag vorige week bij de COOP een prachtige orchidee, een speciaal soortje denk ik, had deze nog niet eerder gezien en maar €6,00. Wilde ik hem een aantal dagen later kopen: weg |(

Daar baal ik nog steeds van. Nu hopen dat ik een andere mooie kan vinden ergens. Intratuin had niet veel helaas.