Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Haarbal schreef:Oh wat leuk, een orchideeën topic! Ik wil er weer graag eentje, maar ze gaan altijd dood bij mij. Ik heb eigenlijk alleen ramen op het zuiden, en zomers bakt het er hier flink op. De enige kamerplanten die in de vensterbank kunnen zijn cactussen en vetplanten, helaas helaas. Maar op de tafel uit de directe zon is wellicht een optie! Als ze ze weer bij de supermarkt hebben zal ik er eens eentje meenemen
, tot nu toe gaat het goed! Haarbal schreef:Oh wat leuk, een orchideeën topic! Ik wil er weer graag eentje, maar ze gaan altijd dood bij mij. Ik heb eigenlijk alleen ramen op het zuiden, en zomers bakt het er hier flink op. De enige kamerplanten die in de vensterbank kunnen zijn cactussen en vetplanten, helaas helaas. Maar op de tafel uit de directe zon is wellicht een optie! Als ze ze weer bij de supermarkt hebben zal ik er eens eentje meenemen

Killed schreef:Leuk topic! Komen mooie exemplaren voorbij!
Hier zijn al m’n orchideeën tegelijk terug in bloei gekomen![]()
Foto’s van een paar weken terug, hou van al die verschillende kleuren maar het liefst die donkere [ [url=m/jFoyfZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sSvILT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fQTDF9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hq2BzR.jpg]Afbeelding[/url] ]
. De ander verliest op alle vier de takken de bloemen en knoppen, en de takken aan het uiteinde worden een soort van bruin nu. Terwijl ze bij een kweker vandaan komen. Ook nooit meer doen dus.
Wellicht dit jaar een vijftakker na zn rust
?

Siamsmeesje schreef:Ok, we hadden dus al eens gehad over het ontstaan van jonge plantjes...
Ondanks dat ik mijn orchideeën dagelijks bekijk, bleek ik toch iets gemist te hebben....
[ [url=m/r4I5MV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bovenop een oude bloeistengel van mijn Dendrobium nobile
Nu dus de belangrijkste vraag.... Wanneer is het beste moment om hem te scheiden van z'n moederplant? Op de foto kan je al een stukje wortel zien, en inmiddels is er ook al een tweede worteltje in aanleg.
Ik heb al eens zo'n kleintje van een Phalaenopsis overgezet, maar die ging al vrij snel dood helaas. Dus nu wil ik het graag zonder slachtoffers overzetten
Iemand hier ervaring mee?
Citaat:Keiki en keikipasta
De jonge orchidee die aan de moederplant zal groeien noem je een keiki. Om de plant te stimuleren om een keiki te maken maak je gebruik van keikipasta, dit kun je kopen in speciaalzaken of via internet. Smeer met de achterkant van een lepel het blootliggende oog in met een dikke laag. Nu zal de moederplant het overige werk op zich nemen.
Jonge orchidee van de moederplant verwijderen
Nadat de de keiki’s maandenlang door de moederplant zijn gevoed, kun je de jonge orchidee plantjes voorzichtig van de stengel verwijderen en een eigen pot geven. Dit doe je pas wanneer de planten minimaal drie wortels van minimaal 6 centimeter hebben. Dit is vaak na zo’n 7 tot 9 maanden het geval. Je kunt het plantje ook langer laten zitten, hiermee vergroot je de overlevingskans. Verwijder voorzichtig de keiki van de plant of knip een centimeter onder het oog de stengel weg.

kimwilliam schreef:ManonGrr schreef:Mooie aanwinsten Jis! Waar heb je ze gehaald?
Ik heb zelf vorige week deze vrolijke schaal gemaakt[ [url=m/2QWnDS.jpg]Afbeelding[/url] ]
En net nog een rondje door de kas gelopen![]()
[ [url=m/HwZ5DK.jpg]Afbeelding[/url] ]
wauw mooie schaal! hoe ga je ze water geven?

Jis_ schreef:Wat gaaf! Dit kon ik er over vinden.Citaat:Keiki en keikipasta
De jonge orchidee die aan de moederplant zal groeien noem je een keiki. Om de plant te stimuleren om een keiki te maken maak je gebruik van keikipasta, dit kun je kopen in speciaalzaken of via internet. Smeer met de achterkant van een lepel het blootliggende oog in met een dikke laag. Nu zal de moederplant het overige werk op zich nemen.
Jonge orchidee van de moederplant verwijderen
Nadat de de keiki’s maandenlang door de moederplant zijn gevoed, kun je de jonge orchidee plantjes voorzichtig van de stengel verwijderen en een eigen pot geven. Dit doe je pas wanneer de planten minimaal drie wortels van minimaal 6 centimeter hebben. Dit is vaak na zo’n 7 tot 9 maanden het geval. Je kunt het plantje ook langer laten zitten, hiermee vergroot je de overlevingskans. Verwijder voorzichtig de keiki van de plant of knip een centimeter onder het oog de stengel weg.