Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:05

Ik moet nog kijken...
Vind hem wel spannend. Vriend meer gaan verdienen, ik minder maar wel een zoontje en recht op de inkomensafhankelijke combinatie kortingen en ook al wat rekenigen betaald in 2020 voor ons huis wat belasting aftrekbaar zou zijn?

Moet alleen even kijken of het heel ingewikkeld is om dat zelf te doen. Ik denk maandag of dinsdag even rustig voor gaan zitten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:16

Ik krijg ook nog een flink bedrag terug *\o/* wist ik wel overigens. Had wel voorschot gevraagd maar het is nog meer geworden door aankoop andere woning. Bij mij gaat het ook rechtstreeks naar de spaarrekening / potje keuken :P

En mijn tweewieler verkocht. Is ook leuk bedragje :D dus prima maandje tot nu toe.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:21

Flink bedrag terug maar net de rekening gehad van de gemeentelijke belastingen -O-

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:51

Gemeentelijke belastingen kun je ook maandelijks betalen als dat beter uit komt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:56

SoWieso spaar ik voor alle terugkerende lasten gewoon maandelijks. Zo heb ik bijna nooit ‘zware’ maanden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:57

Luxorvalkje schreef:
Gemeentelijke belastingen kun je ook maandelijks betalen als dat beter uit komt.

Ik ben er liever in een keer van af :D en hoewel ik ook weet dat het komt en er geld voor heb is het toch altijd even een zure appel :') maar anders is het elke maand een appeltje extra, haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:32

Ik kijk niet uit naar de belastingaangifte, deed ik vroeger wel maar mijn man is zzper en heeft wel al een groot gedeelte betaald maar moet nog bij leggen. Dus die hra is leuk maar valt een beetje weg :')

Op zich niet verkeerd want hij heeft ook goed verdiend afgelopen jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:38

In dat perspectief moet je het ook zien inderdaad. Ik moet betalen, maar heb dus gewoon door het jaar heen wat teveel loon gehad.

Voordeel is wel dat wij geen gemeentelijke belasting betalen. We delen ons huisnummer met de huisbaas. En die vind het onzin als wij daar een deel aan bijdragen. Heel fijn, moeten alleen niet vergeten later met een eigen huis dat die kosten bestaan :+

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:56

Simpel; 750 euro spaargeld op je bank zetten zodra je salaris er is (dit kan je zelfs automatisch laten doen). Wat je over houd aan het einde van de maand uitgeven aan leuke dingen. Niet andersom ;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:30

Wij hebben de belastingaangifte ook al gedaan en moeten aardig terug betalen, sneu geld. Vorig jaar konden we een lekker bedrag terug krijgen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 22:54

Citaat:
Wat je over houd aan het einde van de maand uitgeven aan leuke dingen. Niet andersom ;)
als beloning dat je toch dat bedrag hebt gespaard :D ja zo kan het ook :D

Ik betaal de gemeentelijke belastingen ook per maand. Vind het in een maand betalen zo'n giga bedrag. Vind het ook absurd hoor hoe hoog de WOZ belasting dit jaar is geworden. Kan me niet voorstellen dat iemand zo'n bedrag voor mijn huis zal betalen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:17

Ik heb bewust mijn energierekening hoog en daarmee krijg ik vaak ongeveer het bedrag terug wat ik aan gemeentelijke belastingen moet betalen. Ik weet niet of de jaarrekening bij iedereen in dezelfde maand komt, maar hier komt dat altijd precies goed uit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:28

Mooi topic voor mij, heb altijd discussie met m'n man over geld en heb het eindelijk voor elkaar om budgetten in te stellen dus dat gedaan. Nu zit ik met 1 ding en dat is de zorgverzekering. We betalen ruim 350! euro aan de cz elke maand. Ik heb een simpele basis zorgverzekering plus ietsje erbij dacht ik, mijn man is top verzekerd omdat hij meent dat als hij een ongeluk ofzo krijgt dat hij dan goed is verzekerd. Hij heeft wel een beroep waarbij een ongeluk gauw is gebeurd en vaak dan ook meteen ernstig is. Er is weinig aan de hand geweest bij hem op een 2x knie operatie en nu een nekhernia maar pijnstillers moeten we nog steeds van het eigen risico betalen. Ik zoek dus een betaalbare verzekering maar vooral iets waarmee ik hem duidelijk kan maken dat als je een ongeluk krijgt je ook alles vergoed krijgt bij een basisverzekering (of iets uitgebreider) dan dat je per see voor alles verzekerd bent. En als je wil overstappen kan dat elk moment?

Hopelijk kan ik hem daarin overtuigen want na de hypotheek zijn verzekeringen de grootste kostenpost in ons budget.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 07-03-21 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:32

Volgens mij kun je alleen in november /december over stappen en dan gaat het in januari in.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:35

fjordjes: Ik ben geen expert, maar volgens mij is het toch zo dat je alle noodzakelijke zorg door de boot genomen wel vergoed krijgt, en de dingen die in een grijzer gebied liggen vaak aanvullend moet verzekeren (zoals fysio bij kleine dingen, steunzolen etc.). Een operatie of ziekenhuisbezoek is volgens mij bijna overal wel goed verzekerd onder de basisverzekering? Dus daar zou je man neit bang voor hoeven zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:42

Het hangt van je pakket af. Heb je een basis basis verzekering dan word alleen zorg vergoed waarbij cz contract heeft.
Ik zal er morgen uitgebreid op in gaan, zit nu te typen op mobiel niet zo handig qua lang verhaal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 23:50

Je kunt maar 1x per jaar overstappen...
Ik zit ook erg duur... 140 Euro... maar nog wat dingen mondzorg die op het programma staan dus heb nog een uitgebreide tandartsverzekering. Volgend jaar denk ik dat ik een goedkoper pakket neem :7
Maar het is een flinke bult geld elke maand, dat is zeker.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:33

Misschien is het een idee om het volgend jaar samen met je man uit te zoeken? Dan ziet hij de bedragen.

Vooraf je huiswerk doen :

Hoeveel kost een fysio behandeling en hoeveel krijg je er. Hoeveel heeft hij er afgelopen jaren gebruik van gemaakt.

Hoeveel spaargeld heb je wat je kunt gebruiken om als het nodig is, meer te kopen dan er in je pakket zit.

Hoeveel eigen risico heb je de afgelopen jaren gebruikt? Niet het volle pond steeds? Genoeg spaargeld? Overweeg dan een hoger vrijwillig eigen risico.

Je zult hem, zonder dwang, een beetje aan de hand mee moeten nemen in het bespaar verhaal. Niet alles in 1x willen veranderen, dan krijg je weerstand.

Kun je de premie in 1x betalen? Dan krijg je (wel minimaal maar goed, toch) korting. De maanden daarna zet je weer geld opzij om het volgende jaar weer in 1x te betalen. Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld 'dubbel' betaald, 1x gewoon e premie, en 1x de premie per maand voor dit jaar opzij gezet.

En als hij niet wil veranderen, kijk dan voor jezelf en wijzig dat.

Ik heb ook alvast het eigen risico voor dit jaar bij elkaar gespaard zodat ik dat kan betalen wanneer die rekening binnen komt ipv oh oliebol daar had ik deze maand niet op gerekend.

Dit heeft me echt zo veel rust gegeven!

Hetzelfde heb ik gedaan voor de gemeente belastingen. Vooruit sparen zodat ik het nu zonder pijn in 1x kon af tikken.

Ik heb dus wel tig potjes maar voor mij werkt het echt geweldig. Ook voor mijn spaar en beleggingsrekeningen, ik heb nog nooit zó veel spaargeld gehad!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:40

Mijn man had eerst ook een dure tandarts verzekering, maar zelfs als je een keer een gaatje hebt ben je nog steeds goedkoper uit als je geen tandarts verzekering hebt.

Het is wel altijd een beetje een gok natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:48

Hier ook alles volledig terug geschroefd, naar alleen basis met hoogste eigen risico.
Paar jaar geleden bij de tandarts geweest; controle, röntgenfoto en een gaatje vullen kostte me minder dan een heel jaar aanvullende verzekering betalen :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:53

Ik heb helaas wel fysio, daar kom ik niet onderuit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:32

Ik heb er ook eens over nagedacht om het hoogste eigen risico te nemen. Want ik haalde mijn kosten er toch nooit uit. Twee weken later lag ik met een longembolie in het ziekenhuis. Ik durf het nu niet meer te jinxen :')

Vanavond ga ik even mijn inkomstenbelasting insturen. Ik heb altijd expres de heffingskorting uit ivm zzp'er zijn en een partime baan hebben. Ik krijg liever terug dan dat ik bij moet betalen. Dat doe ik ook met de energierekening. Ik denk altijd dat ik slecht spaar, maar ik heb zo op verschillende plekken toch wel wat bedragen staan waardoor ik onbewust toch spaar. Alleen nu niet het overzicht verliezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:32

purny schreef:
Het hangt van je pakket af. Heb je een basis basis verzekering dan word alleen zorg vergoed waarbij cz contract heeft.
Ik zal er morgen uitgebreid op in gaan, zit nu te typen op mobiel niet zo handig qua lang verhaal.

Maar als je met spoed bij een ziekenhuis terecht komt zonder contract ben je wel weer gewoon verzekerd. Maar ga je eigenwijs voor een gepland iets naar Pietje die geen contract heeft, omdat Klaasje met contract je niet bevalt.. dan moet je uiteraard zelf betalen.

Uigebreid verzekeren is interessant voor alles aanvullend mits je daar gebruik van maakt of denkt te moeten maken. Dus fysio, tandarts, bril, sterilisatie etc. Krijg je een ongeluk, dan dekt de basis dat gewoon. Heeft niks met aanvullend verzekeren te maken.

Qua eigen risico die heb ik jaren op het hoogst gehad. Bedrag apart gezet. En die verdien je door de maandelijkse korting weer terug. Is een risico, maar door het bedrag opzij te hebben staan, is het financieel iig geen probleem. Nu heb ik 'm op het laagst staan, omdat ik weet dat de kans groot is dat ik 'm geheel zal benutten dit jaar (ook indien hoog en dat is dan dus zonde van het geld).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 18:00

Ik was vorig jaar erg blij hoor met mijn tandartsverzekering. Dat van even een gaatje vullen en je bent net zoveel kwijt als de verzekering gold bij mij niet in ieder geval.
Zo is het toch behoorlijk persoonlijk die ziektekostenverzekering :j
Maar beetje kritisch en bij keuzes goed opletten kan geen kwaad denk ik.

Ik ben zo'n type die graag elke maand ongeveer hetzelfde kwijt is. Dus ik spreid wat ik spreiden kan. Ook qua teruggave. Anders ben ik ook bang dat ik het overzicht verlies of zoiets := :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 15:36

Ik MOEST wat kopen en met een grote tas sjouwen ben het zo zat dat je niet ff de stad in kunt winkelen. Moet ook zeggen denk dat het wel helpt met besparen.

Dus heb bestelling gedaan bij de Action en maar liefst voor 18,65 aan zooi gekocht :D