Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:20

Daarnaast zijn er ook genoeg chronisch zieken die én hogere zorgkosten hebben, en wellicht naast de studie niet konden werken ( :wave: ). Zodra ik weer kon werken ben ik dat gaan doen, maar een groot deel van mijn studie (waarbij ik door ziekte ook vertraging heb opgelopen) had ik gewoon de energie niet om ernaast te werken. Kon ook niet qua kosten de kantjes eraf lopen op bijvoorbeeld voedsel, want reken maar dat ik dat merkte in mijn lichaam als ik niet gezond at.

Nu in de afronding van mijn master, deeltijd, en werk ik ernaast. Maar als ik die studie voltijd had gedaan had dat mij echt niet gelukt, om nog 16 uur of meer te werken. Ken ook maar weinig mensen op mijn master die het voltijd doen en ernaast (veel) werken.

Om dan ook maar antwoord te geven op de TS: ik vermoed niet dat ik versneld af ga lossen, mede vanwege de 0% rente en het feit dat met inflatie je lening inderdaad steeds minder "waard" wordt. Ook mag ik straks kiezen of ik in het oude of nieuwe stelsel ga vallen, dus dat zal denk ik het nieuwe stelsel worden. Mocht ik in een situatie komen waarin ik makkelijk extra af kan lossen dan zal ik dat doen, maar niet zo drastisch dat ik in een paar jaar mijn schuld geheel afbetaal. Moet ik wel zeggen dat de situatie rondom een hypotheek voor mij (gelukkig) niet relevant is, anders had ik wellicht wel erop ingezet om versneld af te lossen. :j

_Nancy

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:43

Ik snap je gevoel van het willen aflossen helemaal, de maandelijkse afschrijving is irritant en je wilt er vanaf.. :') Logisch.
Anderzijds snap ik de reacties van sommigen ook wel, je betaald zo weinig/geen rente, waarom sneller aflossen?

Als je de kans hebt en je kunt het allemaal bolwerken, waarom niet?
En je kunt aan het eind van 2021 super trots op jullie zelf zijn als jullie het doel hebben bereikt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:45

Nou ik vind ook bizar om te lezen dat ouders 400pm moeten mee betalen aan studie.
Ik spaar voor later maar zal geen wereld bedrag uit komen en onze kinderen zullen moeten lenen en dat ook aflossen

Zolang de kinderen onder mijn dak wonen heb ik inzage over hun inkomsten en zal er voor waken dat ze 50000/1000000€ aan studiegeld kwijt aan.

Net als dat het zo gewoon is om op kamers te gaan.
Daar praten we nog wel over maar hangt van heel,veel factoren af of dat dat gaat gebeuren.
En als ik ze niet geschikt vind daarvoor kiezen ze maar een andere studie

Want ook al studeer je voor dierenarts of rechter wil niet zeggen dat je het later ook gaat maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:55

@Tita
Zodra kinderen 18 zijn heb je geen inzage meer in hun inkomsten/uitgaven en mogen ze elke lening afsluiten die ze willen.

Zo ook op kamers gaan.. daar heb je als ouders niets meer over te zeggen zodra zij 18 zijn.
Als ze willen gaan ze nu eenmaal op kamers.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:56

Het leenstelsel in Nederland is inmiddels een aanfluiting.
Lenen is voor studenten die geen beroep kunnen doen op hun ouders, noodzaak geworden.
Met een bijbaan lukt het je niet om levensonderhoud, wonen en studie te bekostigen.
De hoogte van het collegegeld komt nog voort uit de tijd dat de staat bijdroeg aan de studiefinanciering.
Helaas is door de omzetting naar een leenstelsel de kloof tussen arm en rijk steeds groter geworden. Niet alleen in het hoger onderwijs, maar daar wordt het wel het direct zichtbaar.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:01

Ik had een studieschuld van 40k, 6 jaar gestudeerd, maar geen diploma door omstandigheden. Daarom basisbeurs terugbetalen. En ja, dat is zuur en zonde. Maar nou eenmaal gebeurd.

Het eerste jaar alleen de minimale betaling gedaan. Maar die minimale betaling moest ik nog 15 jaar doen. Dan was ik ruim 40 geweest. Dat vond ik echt een vreselijke gedachte.

Dus ik ben versneld af gaan lossen. Toen ik ging samenwonen met m'n vriend ging het helemaal snel. Alles wat ik "bespaarde" op huur, GWL, etc ging naar ome duo.

4 jaar heb ik hierover gedaan. Niet op een houtje gebeten, maar alles wat ik meer ging verdienen of bespaarde ging naar de studieschuld. Ik heb simpelweg 4 jaar m'n levensstijl niet verhoogd.

Nu, kan ik 1000 per maand sparen, uitgeven, whatever. Als ik niet afgelost had. Dan had ik nog 10 jaar 250 euro per maand moeten betalen en was ik wrs al m'n extra loon uit gaan geven.

Nu, na die 4 jaar, heb ik nergens meer zorgen over. Ik ben handig met geld en heb echt niet zoveel nodig als ik dacht. En ik kan nog steeds 3x per jaar op vakantie. Alleen niet van 't kaliber rondreis door Amerika...

Ik zie zoveel mensen zeggen, ik los niet extra af, ik wil leven. Maar doe je dat ook echt? Of koop je elke maand eigenlijk voor een paar honderd euro te veel aan spullen of uit eten, en heb je alsnog dat gewicht van die studieschuld aan je hangen?

Ik raad echt iedereen aan hun studieschuld af te lossen. We zijn nu met het gedeelte aflossingsvrij hypotheek bezig. Elke aflossing scheel maandelijks weer geld en zorgen. Het geeft mij zoveel rust, dat gun ik echt iedereen.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:06

Mijn schuld is 14.000 en ik studeer dit jaar af en ik stress me nu al suf erom als ik eerlijk mag zijn. Ik wil nooit iets lenen nog niet eens een euro tenzij ik het meteen kan terug betalen. Ik wil na mijn studie ook zo snel mogelijk aflossen. Ik wil niet dat mijn schuld een hap uit een mogelijke hypotheek haalt..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:07

Brainless schreef:
@Tita
Zodra kinderen 18 zijn heb je geen inzage meer in hun inkomsten/uitgaven en mogen ze elke lening afsluiten die ze willen.

Zo ook op kamers gaan.. daar heb je als ouders niets meer over te zeggen zodra zij 18 zijn.

Nou zo werkt dat toch niet in ieder huishouden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:09

PSvanLot schreef:
Brainless schreef:
@Tita

Wettelijk wel.. je kan als ouders hoog en laag springen; zodra ze 18 zijn heb je direct geen zicht meer in hun bankrekeningen (tenzij ze deze willen delen) en als ze weg/op kamers willen kun je dat niet tegen houden.
Ook als ze extra gaan lenen hebben ze daar geen toestemming van de ouders voor nodig.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:13

Zo werkt het misschien niet, maar als je kind wil gaan kan diegene gewoon gaan vanaf 18. Wat voor huishouden je ook bent.

Gelukkig hebben mijn ouders mij vrijgelaten in mijn keuze op kamers of niet, moet er niet aan denken dat ouders dat voor mij bepalen. Ik ben inmiddels 23 en heb wel al een schuld van 25.000 (2 jaar hbo, 1.5 jaar uni) en ben dus nog even bezig. Ja, ik denk er al veel over na hoe ik het in hemelsnaam ga doen, maar mijn ouders betalen mijn kamer niet en ik red het niet om naast mijn studie ook nog zoveel uur te werken om mijn kamer ook nog te betalen, en boodschappen en noem maar op. En tuurlijk gaat er wel eens een biertje van de lening af, maar ik probeer wat ik werk op te maken aan dat soort dingen en de rest leen ik voor.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:18

Even een hele andere vraag omdat ik hem een paar keer voorbij heb zien komen.

"Als ik overlijd, wil ik geleefd hebben en niet extra afgelost hebben" (vrije interpretatie)

Maar wat gebeurt er nou daadwerkelijk met die schuld? Komt die dan niet terecht bij je erfgename? Als het bij je partner terecht komt zal die namelijk wel de erfenis moeten accepteren op het moment dat er ook een gezamenlijk huis is.

Kortom, zadel je je partner (of andere erfgename) met een gigantisch hoge schuld op, op het moment dat je overlijdt?

Geen idee hoe dat zit met de DUO lening :=

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:23

KellyR schreef:

"Als ik overlijd, wil ik geleefd hebben en niet extra afgelost hebben" (vrije interpretatie)

Maar wat gebeurt er nou daadwerkelijk met die schuld? Komt die dan niet terecht bij je erfgename? Als het bij je partner terecht komt zal die namelijk wel de erfenis moeten accepteren op het moment dat er ook een gezamenlijk huis is.

Kortom, zadel je je partner (of andere erfgename) met een gigantisch hoge schuld op, op het moment dat je overlijdt?

Even gekeken en die komt te vervallen na je overleden. Wordt niet verhaald op partner, kinderen of ouders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:33

Brainless schreef:
PSvanLot schreef:

Wettelijk wel.. je kan als ouders hoog en laag springen; zodra ze 18 zijn heb je direct geen zicht meer in hun bankrekeningen (tenzij ze deze willen delen) en als ze weg/op kamers willen kun je dat niet tegen houden.
Ook als ze extra gaan lenen hebben ze daar geen toestemming van de ouders voor nodig.

Maar wat wettelijk is betekend nog niet dat het zo werkt. Je kunt als ouders ook volmacht behouden over bv een spaarrekening.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:51

linoleum schreef:
KellyR schreef:

Even gekeken en die komt te vervallen na je overleden. Wordt niet verhaald op partner, kinderen of ouders.

Oh meen je..
Enerzijds wel bizar dat dat kan. Maar verlicht de druk bij de huidige generatie studenten denk ik wel.

M_i_R

Als je tussentijds aflost kan je vragen om een herberekening van de DUO voor je hypotheek. Uitgangspunt is dat je gedurende de aflos periode gemiddeld genomen evenveel last hebt van je studie schuld, zodat er geen rekening gehouden wordt met wat je al afgelost hebt. Als je tussentijds aflost daalt het gemiddelde maandbedrag en kan dus de ruimte voor hypotheeklasten toenemen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... udieschuld

sureido

linoleum schreef:
KellyR schreef:

Geld verdwijnen naar Panama ook? *D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:58

Ik los niet versneld af, maar heb er wel een apart spaarpotje voor.
Reden? Rente is de komende 5 jaar 0 procent en bij eventueel overlijden wordt de schuld kwijtgescholden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:01

linoleum schreef:
Pantykous schreef:
Ik heb er gewoon een zooitje van gemaakt want ik had 0 kosten aan mijn studie. Daarnaast niet binnen 10 jaar afgestudeerd dus een deel is ook geen gift.

Dit. Heel simpel, gratis geld was erg leuk. Het is nu alleen toch niet meer zo gratis. Verstand komt met de jaren zeggen we dan maar :')

Dit :') Had het op een gegeven moment nodig.. Totdat je het niet meer nodig hebt maar wel héél lekker is als er iedere maand wat extra bijkomt naast die zwaar onderbetaalde bijbaan.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:09

Ik heb lang niet zo'n hoge studieschuld als ik hier voorbij heb zien komen bij anderen. Altijd veel er bij gewerkt. Ik moet 44 euro p/m afbetalen en ik heb het vrijwillig op 100 euro p/m gezet. Dan schiet het aflossen ten minste een beetje op. Lijkt me heerlijk er van af te zijn en geen studieschuld meer te hebben, ondanks lage rente.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:13

Ik las een aantal keer de volgende aanname betreffende hypotheek en studieschuld: ze rekenen altijd met het stadtbedrag van je schuld. Dit klopt, echter kan je als je in een keer een groot bedrag aflost een herberekening laten maken. Dan rekenen ze met de lagere schuld.

Daarom los ik ook niet meer af dan van DUO moet. De rest spaar ik liever op om daarna een eenmalige grote aflossing te doen waar je wat aan hebt met de aanvraag van een hypotheek bijvoorbeeld.

Ik heb zelf ook maximaal geleend en het grootste gedeelte ervan op spaardeposito's weggezet elk jaar en een deel ook moeten gebruiken voor de studie. Helaas leverde dat op een gegeven moment met de lage rente ook nauwelijks wat op.

Ik kan nu ieder geval kiezen wat ik met het geld wil doen. Studieschuld aflossen? In een huis stoppen? Of een combinatie van beide voor maximaal rendement. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:19

PSvanLot schreef:
Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?

Dat je ergens gebruik van maakt/hebt gemaakt waar een ander voor betaald heeft?

Nee, geen last van.

Zo betaal ik via oa de inkomstenbelasting weer mee aan uitkeringen, huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:21

KellyR schreef:
Oh meen je..
Enerzijds wel bizar dat dat kan. Maar verlicht de druk bij de huidige generatie studenten denk ik wel.

Alsof veel mensen 35 jaar na hun afstuderen overlijden? :+ Hoe groot is die kans.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:27

brokjes schreef:
KellyR schreef:
Oh meen je..

Alsof veel mensen 35 jaar na hun afstuderen overlijden? :+ Hoe groot is die kans.

Er van uitgaande dat de gemiddelde leeftijd rond de 25 ligt bij afstuderen + 35 =60 jaar.

Zijn er helaas genoeg die door ziekte komen te overlijden en soms zelfs al ziek zijn tijdens de opleiding.

Nu zal er bij 60 jaar niks over zijn, maar er gebeurt genoeg in de periode tussen de 35 en 60 jaar. Veel ziektes komen halverwege de 30 tot uiting.

Laten we hopen dat iedereen alles af kan betalen omdat ze blijven leven. Echter is dit zeker geen zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:30

KellyR schreef:
brokjes schreef:

Er van uitgaande dat de gemiddelde leeftijd rond de 25 ligt bij afstuderen + 35 =60 jaar.

Zijn er helaas genoeg die door ziekte komen te overlijden en soms zelfs al ziek zijn tijdens de opleiding.

Nu zal er bij 60 jaar niks over zijn, maar er gebeurt genoeg in de periode tussen de 35 en 60 jaar. Veel ziektes komen halverwege de 30 tot uiting.

Laten we hopen dat iedereen alles af kan betalen omdat ze blijven leven. Echter is dit zeker geen zekerheid.

Klopt, er zullen zeker mensen zijn waarvan de schuld door overlijden kwijt wordt gescholden maar waarom is dat bizar?

De meeste studieleningen worden gewoon terugbetaald.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:49

Waarom bizar, welke lening ken jij nog meer die kwijt gescholden wordt?
:+

Daarom vind ik het vrij bizar dat dit wel gebeurt met een studieschuld terwijl elke andere schuld geërfd wordt. Je zou dus zeggen dat dat ook met deze schuld zou zijn.

Toch niet zo een gekke gedachten?