[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:19

Heel interessant. Ik heb wel eens eerder de bouw van een strohuis gevolgd. Weet niet meer waar, maar dat was ook erg leuk. Zou het zelf ook best willen maar wij hebben al een huis en ik zou niet weer opnieuw willen gaan bouwen. Wat een klus, dat doe je echt maar 1 keer, denk ik.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:07

Wat zijn jullie allemaal stoer aan het werk, zo leuk om te zien!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:41

Gaaf hoor! Mooie balken ook.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 06:49

Zo interessant om jouw verhaal te volgen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:41

Hier nog eentje die het supermooi vindt, die houten balken, het houten plafond ...

En wat een prachtig uitzicht heb je daar toch !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:29

Oh die balken! Prachtig!
Misschien gemist maar: wil je zelf geen stromend water of electriciteit? Of kan dat daar gewoon niet?
En heb je mobiel internet? Want je zal geen WiFi router hebben neem ik aan? :')
En gas is dan uit flessen denk ik? Voor je koken en het gaskacheltje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:36

Ik volg ook :)

Die balken zijn idd prachtig, maar zit je er niet mee dat ze nogal gescheurd zijn ?? (Die ene zelfs aan 4 kanten).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:32

Wauw prachtig dat hout!
En de natuurstenen. <3
En ik vind het ook helemaal tof dat het vrouwenwerk is. **\O/**

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:13

Wat gaaf!!
Ik ben bezig met het kopen van een finca . Ook geheel van de buitenwereld, en toch 15 minuten van het dorp.
Ook geen stroom/ water of weg die er naar toe lijdt.
Ik volg. <<)

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:15

Wow wat gaaf! Wat een avontuur moet dat zijn geweest (met een hoop vallen en opstaan?)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 20:34

Leuk alle reacties en volgers! Thnx!

@Mysa Yup, zeker weten een ´once in a lifetime project´ eens maar nooit weer dat ik zo´n groot huis ga bouwen :') (zeg ik nu...)

@ Suzanne F. Er is hier geen stromend water en geen electriciteit, dus wat dat betreft geen vrijwillige keuze, als het er wel zou zijn, dan had ik me daarop aangesloten, haha! Maar met een solar systeem werkt het prima. (En als het lang bewolkt is, of ik heb alle lichten een paar dagen aan laten staan ofzo O:) :+ dan sluit ik de generator een uurtje aan en zijn de batterijen weer 100% vol)
En qua water zal ik ook meer dan genoeg hebben van wat ik van het dak opvang.
En het is ook wel fijn om wat dat betreft onafhankelijk te zijn en zelf de verantwoordelijk te hebben over je systeem.
Qua koken en water verwarmen is het ook wel leuk om verschillende mogelijkheden te hebben. Koken op biogas lijkt me uiteindelijk ook briljant. Dan heb je een soort systeem wat qua ´voedsel´ wat erin gaat en wat eruit komt op een koe lijkt zeg maar, haha! En produceert gas genoeg om op te koken...
https://www.homebiogas.com/
Maar tot die tijd (of sowieso ernaast) kook ik gewoon op gas inderdaad. Ik doe een jaar met een gasfles van €15,-, al zegt dat misschien meer over m´n gebrek aan culinaire interesse dan over het gasverbruik van een gemiddeld persoon, haha!

Qua internet ben ik er zelfs op vooruit gegaan vergeleken met waar ik eerst woonde. Snel en (voor spaanse begrippen, als het regent doet ie het niet altijd :') ) stabiel internet. WIFI in de yurt en in het huis *\o/*

@DubbelFun De scheuren in het hout waren kleiner en fijner, we hebben ze met een soort verfkrabber dieper en groter gemaakt om ze te accentueren, haha! Maar nog steeds is het oppervlakkig en niet in de dragende balken. De dragende structuur is allemaal nieuw hout wat alleen optisch veroudert is, omdat ik dat mooier vind dan de IKEA uitstraling van blank strak hout zeg maar.
Al het hout wat je van buiten ziet is oud eikenhout, dit zijn balken die 10 keer zoveel aankunnen als ze nu dragen. Allemaal approved door de ingenieur, architect, technisch architect en god weet wie nog meer, welkom in bureaucratisch Spanje en een legaal huis bouwen... :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:43

Volgens mij kun jij een heel boek schrijven en zit ik t dan nog met veel plezier te lezen. Heerlijk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:04

Ik vind het nu al prachtig

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:06

Wat een ontzettend gaaf project!! Ik ga dit volgen, ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:23

Geweldig :D die stenen zijn ook echt prachtig, veel charmanter dan de saaie bakstenen hier in België :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:47

Supermooi die balken !
En wat een reuzegrote pakken stro :wow:

Ik heb hier 1 gevel in van die witte franse kalksteen ( denk ik :P ) en dat ziet er ook zo uit als die onderste 40cm bij jouw huis.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:23

Wat is dit gigantisch bizar debiel prachtig! Ik ben je tot in mijn tenen aan het benijden en volg met heel veel plezier mee. Een inspiratie voor als ik ooit eens een gewaagde stap durf te zetten :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 12:45

Bedankt voor alle leuke reacties weer!
Gister een leuke foto ontvangen van de 'stro bouw expert' Rikki Nitzkin. Die heeft ons in 2 a 3 dagen op gang geholpen met de strobalen muren en ons alles geleerd hierover. Ze geeft cursussen, schrijft boeken erover en is in europa 1 van de gerenommeerde namen op dit gebied.
Ze was toevallig met een engelse versie van een boek bezig en vroeg of ze daarvoor foto's van mijn huis mocht gebruiken. In februari komt het boek uit, ik zag dat hij nu al op Amazon voorbesteld kan worden. Hoe cool is dat op m'n koffietafel... (ooit, later, als alles af is, en ik met m'n pootjes omhoog tevreden op m'n bank om me heen kijk :j :+ *droomt lekker verder* haha!)

Afbeelding

Sneak peak in de toekomst van dit topic voor jullie, deze foto :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:03

Gaaf dat boek!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:23

Wat leuk dat boek!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 15:14

En toen was eindelijk het moment daar: het stro werd geleverd!
Afbeelding

En met het dak voldoende beschermd voor de zomer, was het eerst tijd om de muren van stro te gaan bouwen. Met de laatste fase van het dak: de isolatie en de dakpannen, gaan we verder in de herfst.

Voor het stro hadden we vele handen nodig en iedere dag een aantal enthousiaste vrijwilligers. Vriendinnen, maar ook andere meiden die van plan zijn om een strobalen huis te bouwen, en dus super geïnteresseerd waren in het proces. Onder leiding van Rikkie (zie eerdere post over haar boek), leerden we in no time alles over het werken met strobalen.
Afbeelding
De eerste balen op hun plek...

De muren zijn volgens de CUT methode, in kolommen. Wat als voordeel heeft dat er minder balen ingekort hoeven te worden en het geeft de mogelijkheid om de balen per kolom te comprimeren, ipv een heel gedeelte muur tegelijk. Maar ja, dat wordt een heel technisch verhaal, daar zal ik jullie niet mee vermoeien, haha!

Sommige balen moesten niet alleen in de breedte op maat, maar ook in de lengte een driehoekvorm krijgen voor in de nok van het huis aan de voor- en achterkant...
Afbeelding

De strobalen zijn overigens de standaard gewone maat kleine baal. Al waren ze flink strak en stevig geperst en wogen daardoor zo´n 25 kilo per stuk. Op z´n kant geplaatst geeft dat een dikte van je muur van 40 cm stro, en dan aan beide kanten nog 5 en 3 cm bepleistering. Al met al een super geisoleerde muur.

Om ze mooi aan te laten sluiten en een rechte muur te krijgen gebruikten we ´Thor´:
Afbeelding

Stro everywhere...
Afbeelding

Aan de voorkant van het huis boven last minute nog 2 ramen extra toegevoegd, hier ben ik met de afwerking daarboven bezig :)
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed het eikenhout, ook voor de dintels boven de ramen.
Afbeelding

Iedere dag samen lunchen, lekker buiten, en een vriendin die voor iedereen kookte als we vrijwilligers hadden, zodat ik me kon focussen op iedereen aan het werk zetten en houden en checken of alles overal goed ging.
Afbeelding

De laatste baal op z´n plek met een tikje van Thor en tadaaaa, strobalen muren :7 :+
Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:29

heel erg gaaf!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:35

Wow!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 15:56

https://youtu.be/57uxtylP9Qs

Oh, hier nog een leuke timelapse van het stro in de voorgevel van het huis!

En ik realiseer me net dat op 80% van m´n foto´s m´n auto wel ergens in beeld staat :')
Nou ja, gelukkig is ie erg stoer, haha!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:11

Mijn pony's staan in een oude koeienstal, daar lag tussen het plafond en het dak (dus de hele nok vol) ook stro ter isolatie.
Als ik voel hoeveel warmer het nu nog is in de stal in vergelijking met buiten, terwijl de hele dag de deur open staat en de laag stro de afgelopen 50 jaar steeds meer is gekrompen, moet jouw huis inderdaad heel goed geïsoleerd zijn :j