Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:10

En hier stookt ook de hele buurt hout en niemand heeft er last van.

Kijk ik begrijp dat binnen de bebouwde kom het overlast kan geven als er niet goed gestookt word.
Maar hier bij ons, dat komt nog niet aan de woning van de buren.
Dus een verbod zou behoorlijk oneerlijk zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:29

En toch denk ik dat dat verbod er op termijn gaat komen. Men is nu al duidelijk bezig de publieke opinie te beïnvloeden en draagkracht te creëren. Wij hebben hier trouwens nooit last van de meeste buren, van eentje wel maar die stoken regelmatig naaldhout. Maar goed, uiteindelijk gaat het de overheid niet om individuele klachten maar om de uitstoot in het algemeen. En als die 23% klopt, is dat natuurlijk ook erg veel. Meer dan het verkeer. https://nos.nl/artikel/2368898-houtkach ... stoot.html

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:46

Ze gaan hier maar controleren in the middle of nowhere

Iedereen vervuilt, zo heb ik nog nooit gevlogen, volgens mij kan ik aan al die reisjes die mensen doen heel lang stoken.
Wanneer pakken ze daar de prijzen eens van aan?
En Tata steel?
https://www.ad.nl/binnenland/aantal-aan ... ~ae5ed534/

Wij hadden hier geen zwarte sneeuw hoor...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:48

Er wordt enorm veel hout gekapt voor de biomassacentrales in Nederland. Men doet alsof het alleen om restafval gaat, maar je ziet keer op keer gezonde bomen door de hakselaar gaan, en dan met grote containers afgevoerd worden.
Het bos in Nederland is aan het verdwijnen . Gas is een schone warmtebron, en die overstap op de biomassacentrales is uiteindelijk slechter voor het milieu. Als je op bomenkapmeldpunt kijkt zie je wat er zoal gekapt wordt. Waar ik woon, zuid west Drenthe zijn hele delen al omgetoverd tot verwoeste aarde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:53

Niet alleen wordt hier gekapt, het hout voor de biomassacentrales wordt ook vaak uit de VS en de Baltische landen aangevoerd. Dus ook nog de impact van transport.

Ik denk ook dat gas voorlopig niet weg te denken is. Al snap ik best dat het niet handig is om van Rusland afhankelijk te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:57

Ze moeten hier gewoon gas houden.
Andere landen zijn jaloers op ons gasnetwerk en wij stoppen het gebruik er van. Echt te idioot voor woorden. En alle andere alternatieven zijn viezer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:59

sterregoud schreef:
Er wordt enorm veel hout gekapt voor de biomassacentrales in Nederland. Men doet alsof het alleen om restafval gaat, maar je ziet keer op keer gezonde bomen door de hakselaar gaan, en dan met grote containers afgevoerd worden.
Het bos in Nederland is aan het verdwijnen . Gas is een schone warmtebron, en die overstap op de biomassacentrales is uiteindelijk slechter voor het milieu. Als je op bomenkapmeldpunt kijkt zie je wat er zoal gekapt wordt. Waar ik woon, zuid west Drenthe zijn hele delen al omgetoverd tot verwoeste aarde.

Heb jij wat gemist? Nederland moet van het gas af volgens de regering.... Kan het nog zo schoon zijn, maar de gaswinning zorgt voor enorme problemen in vooral Groningen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:59

Niet alleen Groningen heeft gas....

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:01

Billy schreef:
sterregoud schreef:

Heb jij wat gemist? Nederland moet van het gas af volgens de regering.... Kan het nog zo schoon zijn, maar de gaswinning zorgt voor enorme problemen in vooral Groningen..

Nee, ik heb niks gemist. Ja, wel gezond verstand bij de regering, dat wel.
Gas kan je gewoon importeren, net zoals alle andere landen dat doen. Duitsland en Spanje gaan juist aan het gas !

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:05

Klopt, maar aangezien nieuwe huizen gasloos gebouwd moeten worden voor zover ik weet ik het adviseren van een gaskachel niet de meest toekomstgerichte optie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:32

Dat is toch ook idioot dat ze de nieuwbouwhuizen van het gas halen.
Ja verstand missen bij de regering, dat is wel een ding ja.
Hopelijk wat meer verstand na de verkiezingen.

Maar ik geloof dat we het nu niet meer over pelletkachels hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:46

Elk land heeft toch zijn eigen idee over milieu en vervuiling ? :P
In Australië ( en andere landen ) openen ze nog steeds nieuwe steenkoolcentrales. Daar ziet de regering ook geen verband tussen de altijd maar toenemende bosbranden en de klimaatverandering.

Hier in België krijg je subsidies voor het plaatsen van een gasketel trouwens :+

Maar terug naar pelletkachels dus. Ik vind de uitstoot verschrikkelijk stinken :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 10:49

Ik zou het waarderen, als we het onderwerp vervuiling en uitstoot in een ander topic bespreken.
De discussie heeft namelijk voor mijn gevoel geen meerwaarde.

Dankjewel <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:56

Snap ik. Maar ik vind het wel relevant (ik overweeg ook een pelletkachel erbij) want als de kans er inzit dat ze binnen afzienbare tijd worden verboden, ga ik er geen aanschaffen.

Voor mij een afweging, voor jou misschien niet.
Laatst bijgewerkt door mysa op 18-02-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:58

Ik heb nu een houtkachel, en wil die dit zomer vervangen door een pelletkachel. De houtkachel zat in het huis, maar heeft een idioot grote schouw, die moet nog weggebroken worden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:06

Laat ze eerst maar eens betrouwbaar en transparant meten. Zo lang ze dat niet doen hecht ik er weinig waarde aan en geloof ik niet dat er snel een verbod gaat komen. Stikstof, uitstoot van vliegtuigen, de echt grote vervuilers als tata steel, kolencentrales. Dat richt veel meer schade en overlast aan als de houtkachels. Maar daar gelden andere richtlijnen en meet methodes voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:10

daarnaast, een verbod kunnen ze nooit zomaar van dag op dag invoeren. Als er een verbod komt dan zal het zijn op nieuw te plaatsen kachels, ze gaan dat niet met terugwerkende kracht gaan doen dat iedereen zijn pelletkachel moet weghalen. (zou fijn zijn, mensen die dat als enige verwarming hebben zoals ik hebben dan wel een groot probleem.).

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:54

Ik denk dat een verbod ook wel los loopt, misschien op nieuwe installaties ooit inderdaad, maar niet om e huidige te blijven gebruiken. Volgens mij hebben ze t/m 2019 ook nog subsidie gegeven op die palletkachels. Zou wat zijn om ze daarna te gaan verbieden.
Toch vind ik zulke geluiden ook wel spannend, wij hebben net een Ortner houtkachel besteld die wordt gemetseld in leemstenen. We hebben ook naar een warmtepomp gekeken, maar dat zag ik ook niet zitten als het terugsalderen met zonnepanelen stopt. Toevallig afgelopen week 3 hele goede dagen gehad met tot 25kw per dag, maar over het algemeen produceren die dingen amper in de winter. Ook niet genoeg om een batterij/acuu op te laden en dan zit je met je stroomvretende warmtepomp. Voor ons viel de palletkachel af vanwege de pallets, in de Ortner kan ook zacht hout, dus bv. kratten van een fruitteler die heeft gesnoeid, populieren die anders omwaaien etc. Ik heb zelf ook al geschikte bomen geplant die ik kan knotten en flink terug kan snoeien. Met pallets ben je altijd afhankelijk en ik kan me wel voorstellen dat de prijzen voor pallets flink kunnen stijgen (bouwhout is bv. nu ook heel veel duurder aan het worden).
Ook hoeven we straks maar een keer per 24 uur zo'n 1,5 uur te stoken, alleen bij 'extreme' kou moet je 2 keer per dag opstoken en daarna verwarmen de leemstenen de hele benedenverdieping. Wij gaan er wel heel goed bij isoleren (jaren 30 huis dat ongeveer de isolatie waarde van nieuwbouwwoning krijgt), en daar is de kachel en het verbuik ook op gebaseerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:25

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:40

Onze houtkachel is aangesloten op de CV installatie dus met de kachel in de bijkeuken kunnen we het hele huis verwarmen (als er overal radiatoren zouden hangen :Y) )
Het voordeel is dat ik nu de boel kan aanleggen en verwarmen met deze kachel en als we wat anders kiezen, dan is het een kwestie van kachel wisselen en weer aanzetten :+

Bij ons andere huis hadden we ook zo'n enorme schouw van 3 meter breed. Daar heb ik de schoorsteen dichtgezet met een geïsoleerde damwand plaat met alleen een gat erin voor de pijp van de houtkachel. Dat scheelde al enorm in het stoken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:10

Mooi Pien :j

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:11

Duhelo schreef:
daarnaast, een verbod kunnen ze nooit zomaar van dag op dag invoeren. Als er een verbod komt dan zal het zijn op nieuw te plaatsen kachels, ze gaan dat niet met terugwerkende kracht gaan doen dat iedereen zijn pelletkachel moet weghalen. (zou fijn zijn, mensen die dat als enige verwarming hebben zoals ik hebben dan wel een groot probleem.).

Ohw, ja wel hoor. Ik denk nog even terug aan fosfaat, stikstof en asbest. Sterker nog, met terugwerkende kracht iets doen zijn we ook niet vies van ( PAS ). Inmiddels ligt er al een schone lucht akkoord
Citaat:
Je hebt geen recht om uit te stoten maar wel recht op schone lucht
en heeft TNO inmiddels al een meetmethode vastgesteld.

Het concept van de pelletkachel is helemaal niet zo nieuw, van sommigen kun je in de buitenlandse handleiding gewoon lezen dat ze werken op steenkool.

Hier een houtfornuis ( Rayburn 200sfw), deze staat midden op de benedenverdieping en houdt het goed warm. Daarnaast koken we er dus op. Bewust gekozen om geen pelletkachel te doen aangezien de markt van pellets nu best wel is gemaakt en onderhouden door subsidies. Alhoewel het voordeel ook weer is dat pellets niet per se van hout hoeven te zijn, ander biomassa kan natuurlijk ook. Bewust geen aansluiting op de CV omdat de CV door het hele huis heen voor "de basis" zorgt. Moet wel zeggen... we hebben het geluk een vrijstaande woning te hebben met veel afstand tot de andere huizen en een grote voorraad hout van eigen grond.
Citaat:
Ik begrijp niet waarom je in deze tijd, wanneer stikstof en kooldioxide-uitstoot hot items zijn, nog volop subsidie voor zonnepanelen verstrekt wordt, je überhaupt maar aan denkt om een nieuwe kachel te installeren. Zit je zo dusdanig in een lastig gebied dat je geen cv of warmtepomp aan kunt leggen?

Ik heb zelf heel veel moeite gedaan om iets van een warmtepomp/zonnecollector voor elkaar te kunnen krijgen om de ( gas ) CV te kunnen vervangen. In de gehele buurt geen installateur te vinden die dat aandurft. Ja, onder de 7kw een luchtpompje neerzetten, maar een 15kw brine/water wil niemand in Nederland plaatsen. Er zijn een paar bedrijven die richtprijzen durfden te noemen.... dat gaat dan op zijn minst naar de 25 - 50k kosten. Terwijl ze in het buitenland gewoon beschikbaar zijn en een goed rendement bieden. Een nieuwe gasketel kost "slechts" een paar duizend, op pellets of houtvergassing ietsjes meer. Het grootste deel van Nederland heeft niet "even" 60k extra liggen om de elektrische keuze te maken. Of dat een warmtepomp duurzaam is, is natuurlijk een ander topic.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:35

Ik zou wel goed je omgeving in de gaten houden als je besluit een houtkachel of pelletkachel aan te schaffen. Onze buren hebben er een, en door de wind (kijk goed naar hoe de wind gemiddeld gesproken staat) hebben wij er echt enorm veel last van. Het zou zonde zijn als je klagende buren hebt en daardoor misschien je kachel niet meer mag gebruiken.
Check ook even het beleid van je gemeente, zo zijn er gemeentes die verboden voor houtstoken hebben in bepaalde periodes. Ook zijn er gemeentes waarbij ze een cursus tot hout stoken verplicht willen stellen. Zowel houtkachels als pelletkachels vallen onder die gemeentelijke verboden dacht ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:44

Als dat zo is, dat beiden kachels gelijk gesteld zijn, dan moeten ze eerst maar eens zich gaan verdiepen want wij hebben ih ene huis een economische houtkachel, mooi rookpluimpje en hier de pelletkachel....je ziet en ruikt niet van buiten dat we binnen stoken.
Die twee vergelijken is net zoals Al's een kolenkachel vergelijken met een houtkachel. Het verschilt als de dag met de nacht.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:52

Volgens mij is het voordeel van een pelletkachel wel dat je er niet zoveel aan verkeerd kunt doen mits hij goed staat afgesteld. In een houtkachel kun je allerlei troep gooien, niet goed droog hout, verkeerd opstoken etc.
Wij hebben bij onze houtkachel een elektrische module besteld die de luchttoevoer automatisch regelt waardoor de verbranding optimaal is en wij bv. ook makkelijker weg kunnen tijdens het opstoken of gewoon niet op hoeven letten.

Ik denk dat je uberhaupt per kachel en zelfs rookkanaal zou moeten meten/ beoordelen. Dat geldt zowel voor pelletkachels als gewone houtkachels, zit echt veel verschil in. Overigens komen uit genoeg cv ketels ook pluimpjes rook.