Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:47

Vjestagirl schreef:
Ik ben ook een beetje bang voor het rupsje-nooit-genoeg effect. Als ik kijk naar de tuin van hun andere buren (dus voor hen op het westen) dan staat daar namelijk deze 'schoonheid':
[ [url=m/HsS1DG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gezien vanuit mijn tuin

[ [url=m/tFY4FS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gezien vanaf de eerste verdieping

Deze boom is duidelijk meters en meters hoger geweest dan dat ze nu is. Ik kan alleen maar aannemen dat zij haar kroon ook kwijt is geraakt aan 'neemt zonlicht weg', hoewel dit al zo was toen ik hier kwam wonen en ik niet zeker kan weten of dit op verzoek van diezelfde buren is geweest.

Vandaar dat ik ook bang ben dat het straks neerkomt op "nog een beetje eraf... nee nog een beetje eraf... nee nog een béétje eraf... ja zo issie goed" en dat er dan een totempaal met 3 blaadjes in mijn tuin staat.

Het is ook gewoon verschil in visie: zij komt uit Zeeland, ik van de Utrechtse Heuvelrug. We zijn met totaal verschillende boombeelden opgegroeid.

Je had beter gewoon duidelijk kunnen zeggen dat er niets van die boom af zou gaan om dit soort gezeur te voorkomen. Jij bent blij met die boom, dus daarmee is het klaar.

Dorus

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:06

Heb je als eens gesproken met hun andere buren? Hoe die ene boom z’n kroon kwijt is geraakt? Heel benieuwd hoe hun contact is met deze niet zo’n grote boom liefhebbers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:07

___1 schreef:
Misschien stom, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat jij zorgt dat de takken niet over de erf grens komen? Lijkt alsof veel mensen dat hier normaal vinden.
Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje absurd dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die iets hebben tegen stukjes natuur in hun leefomgeving. Kunstgras of tegels in tuinen, alleen planten in pot of struiken die niet zo hoog komen, een allergie voor bladeren in hun tuin etc. Het massaal aanleggen van superzonnige tuinen zonder bomen voor schaduw draagt bovendien ook nog eens bij aan de opwarming van de aarde, dus iedere boom die wel blijft staan, is er één.

Ik vind dat je het netjes oplost, TS! Het is voor ons makkelijk om te zeggen dat je ze maar gewoon de mond moet snoeren, maar jij woont er inderdaad naast, dus een goede verstandhouding is dan wel prettig. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:12

Waarom vertel je gewoon niet hoe je je voelt? Dat je het vervelend vindt dat ze er zo over denken en je het begrijpt, maar dat je de boom echt niet wilt kappen. Stel je open en laat je kwetsbaarheid zien. Ik 9 van de 10 gevallen valt zo'n gesprek reuze mee. En is dit zo'n tiende geval, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Ik snap dat dit best lastig kan lijken, maar ik heb al zo vaak op voorhand stress gehad over dingen doe achteraf zo meevielen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:12

___1 schreef:
Misschien stom, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat jij zorgt dat de takken niet over de erf grens komen? Lijkt alsof veel mensen dat hier normaal vinden.

En waarom niet? Mijn boom, veertig meter hoge beuk, staat precies op de erfgrens (schijnt ooit onderdeel te zijn geweest van een beukenhaag die als erfgrens diende) en dus hangt de helft van de takken over de grens. Het is verjaard dus die heeft het volle recht daar te staan. Geen haar op mijn hoofd die erover peinst die te verminken..

Gelukkig kan het mijn buurman niks schelen, die heeft een tuin van 70x40 dus kan wel wat schaduw hebben :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:39

Als iemand last heeft zal je een oplossing moeten zoeken samen troi.
En het is fijn dat jouw buurman het prima vindt en zelf een dusdanig grote tuin heeft dat ie zich daar niet druk om kan maken.
Iemand anders kan dat misschien wel en ja, deze mag gewoon vragen of jij overhangende takken wil snoeien. En als jij dat niet wil mag hij dit zelf doen. Weet net wat je liever hebt alleen over het algemeen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:41

Needje schreef:
Als iemand last heeft zal je een oplossing moeten zoeken samen troi.
En het is fijn dat jouw buurman het prima vindt en zelf een dusdanig grote tuin heeft dat ie zich daar niet druk om kan maken.
Iemand anders kan dat misschien wel en ja, deze mag gewoon vragen of jij overhangende takken wil snoeien. En als jij dat niet wil mag hij dit zelf doen. Weet net wat je liever hebt alleen over het algemeen.

Ik ga er vanuit dat het zover niet komt, dan hebben we wel een probleem namelijk :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:46

Het gaat nu niet eens speciaal om jouw geval. Want een nieuwe bewoner weet dat dat ding op de erfgrens staat en zal dat dus voor verkoop al moeten bedenken. Maar over je reactie over dat jij (en dus vele anderen) het schijnbaar normaal vind dat jouw boom zijn takken over de tuin van de buren hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:14

Vjestagirl schreef:
Ik ben ook een beetje bang voor het rupsje-nooit-genoeg effect..

Gewoon beleefd maar duidelijk blijven. Snoei de overhangende takken en verder gaat er niets van die boom af zo lang jij dat niet wil. Klaar. :)
Hier ook buren die "steeds een beetje meer" wilden en daar zijn we op een gegeven moment ook echt kordaat mee moeten worden. Ben je toevallig wat jonger?
Hier zijn de buren jonge pensioenleeftijd en die waren van mening dat een jong koppel gewoon had te luisteren. :=

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:54

Mijn moeder heeft ook jarenlang gezeik gehad met de buren over een boom. Tot aangetekende brieven toe. Terwijl zij in hun tuin een enorme den hebben staan, die al zeker nu de 30m aan tikt. Maar nee, ons pietepeuterige boompje haalde hún zon uit de tuin. Mijn moeder ging er dus niet in mee, en van de een op de andere dag was onze boom opeens morsdood. Dat moet gif geweest zijn.

Ik wil niet altijd het slechtste in mensen zien, maar ik weet helaas hoe het kan gaan. Kunnen jouw buren bij de boom? Dat ze niet opeens drastische maatregelen gaan nemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:18

gelijk hebben en gelijk krijgen.....

Ik vind dat je echt keurig doet hoor ts. Ja, je zou ook botter en duidelijker kunnen zijn. Maar met welk doel? Je kunt prima een heldere boodschap op een vriendelijke manier brengen.

Dus jou idee van de aardbeien pot vond ik helemaal zo slecht nog niet, het geeft aan dat je geluisterd hebt en best meeleeft. Maar dat je wel tot een andere conclusie gekomen bent. Of het dan de relatie ten goede komt of niet. Jij hebt je van je beste kant laten zien.
Het blijven wel je buren.

En verder wil in aanvullen: we zijn in Nederland zo gewend om naar zon te snakken. Maar we lijken in een fase te komen waarbij we naar schaduw gaan snakken. Bomen hebben een serieus aandeel in het verminderen van de klimaat effecten. Er zijn ook steeds meer teeltwijzen die kijken naar telen onder bomen. Omdat dat veel positieve effecten heeft op oa bodem gesteldheid en waterhuishouding.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-03-21 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:19

StellaMay schreef:
Mijn moeder heeft ook jarenlang gezeik gehad met de buren over een boom. Tot aangetekende brieven toe. Terwijl zij in hun tuin een enorme den hebben staan, die al zeker nu de 30m aan tikt. Maar nee, ons pietepeuterige boompje haalde hún zon uit de tuin. Mijn moeder ging er dus niet in mee, en van de een op de andere dag was onze boom opeens morsdood. Dat moet gif geweest zijn.

Ik wil niet altijd het slechtste in mensen zien, maar ik weet helaas hoe het kan gaan. Kunnen jouw buren bij de boom? Dat ze niet opeens drastische maatregelen gaan nemen.

Is dit niet gewoon strafbaar?
Bij mij zouden er de volgende week 3 bomen staan op dezelfde plek, alsjemenou zeg.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:26

Het lijkt soms wel alsof sommige mensen het liefst in een soort asfalt-woestijn willen wonen. Mijn hemel, zeuren over blaadjes en pluisjes _O-

Mijn buurman heeft een soort wildernis achter. Heeft ie denk ik al 20 jaar niks meer aangedaan. Veel bomen en dichte struiken. Mijn tuin ligt ook altijd onder de bladeren, maar lekker belangrijk. Hij op zijn beurt maakt er geen probleem van dat mij kat graag door zijn tuin tijgert. Die vindt die jungle helemaal geweldig :D

Ik denk inderdaad dat je tegen dit soort mensen mega duidelijk moet zijn. Ik vind dat je het heel knap aanpakt TS. Zo geduldig en netjes, mogen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:54

Mkango schreef:
___1 schreef:
Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje absurd dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die iets hebben tegen stukjes natuur in hun leefomgeving. Kunstgras of tegels in tuinen, alleen planten in pot of struiken die niet zo hoog komen, een allergie voor bladeren in hun tuin etc. Het massaal aanleggen van superzonnige tuinen zonder bomen voor schaduw draagt bovendien ook nog eens bij aan de opwarming van de aarde, dus iedere boom die wel blijft staan, is er één.

Ik vind dat je het netjes oplost, TS! Het is voor ons makkelijk om te zeggen dat je ze maar gewoon de mond moet snoeren, maar jij woont er inderdaad naast, dus een goede verstandhouding is dan wel prettig. :)

Dat is vooral een gevalletje van onderhoud denk ik. Ik zou in mijn voortuin bijvoorbeeld liever stenen of boomschors zien, dan het "puur-natuur"gebeuren dat daar nu gaande is. Zelfde voor mijn 2 zijtuinen. Ik wil gewoon geen tijd in het onderhoud daarvan steken - ik werk, heb een paard waar ik elke dag 2 uur bij rondhang om poep te scheppen ed, een huishouden dat ik draaiende moet zien te houden, én een vlaai van een achtertuin. Ik steek dus liever het beetje tijd dat ik heb in die achtertuin.

En in die achtertuin staat 1 grote boom. Een walnotenboom. Ik hoop telkens weer dat de bliksem daar in slaat :+ Want die boom bezorgt me massa's veel werk - ik moet iedere keer 100en noten rapen voor we het gras kunnen maaien, in de herfst ligt het hier vol met vieze bladeren, ... En, vooral, de noten zijn om het jaar niet te eten :+

We hebben vorig jaar een palmboom en mandarijnboom geplant. Heb je helemaal geen omkijken naar, en dus ook geen werk aan.

Ik ben géén stadsmens, begrijp me niet verkeerd. Ik woon in een rustige, groene wijk, en zou helemaal gestoord worden als ik in een stad zou wonen. Ik zit ook niet in met vuile handen, vraag maar aan mijn paard haha. Maar in de realiteit loop je tegen tijdsgebrek aan, en moet je je tijd heel erg gaan verdelen over verschillende zaken. Mijn leven zou makkelijker zijn zonder die notenboom. Dan kan ik ook beter aan mijn 3 meter hoge haag, die elk jaar gesnoeid moet worden :+

Plantjes, bomen, bloemen, ... allemaal fan van. Maar wel graag dingen die geen/weinig onderhoud vergen, daar heb ik gewoon de tijd niet voor.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:17

Netjes geantwoord hoor! Een tip is om geen argumenten te noemen (ik vind hem mooi en heb baat bij de schaduw) omdat argumenten tegenargumenten oproepen (niet goed voor de moestuin) en dan blijf je bezig. Je kunt best benoemen dat je het vervelend vind dat ze hier steeds over beginnen en geen discussie wilt aangaan. Je doet je best om overhangende takken te snoeien maar hoeft verder niet (weer) uit te leggen waarom je de boom wilt houden :)

Zoiets had ik met onze vorige buren. Die wilden een gezamenlijke oprit maken, maar daarvoor zou ons oude schuurtje weg moeten. Hele discussie over dat zij anders geen achterom hebben etc. maar uiteindelijk echt duidelijk aangegeven dat ik het geen optie vond en er ook niet meer over wilde praten. Dat hielp, daarna erg goed contact over en weer gehad.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:51

Poekkie schreef:
StellaMay schreef:

Is dit niet gewoon strafbaar?
Bij mij zouden er de volgende week 3 bomen staan op dezelfde plek, alsjemenou zeg.

Niet te bewijzen, maar wel héél toevallig dat de boom die zo vreselijk in de weg stond, opeens zo dood als een pier is. En de hortensia die er naast stond was ook dooj, iets te veel gif gestrooid dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 02:29

Ik wil wel weten wat voor gif dat was, haha Bij ons staan naast ons Esdoorns en daar hebben we wel last van. Maar hun paarden staan er al jaren en gaan er niet dood aan. Dat esdoorn giftig is, is onzin, dus we hebben pech. En dat verspreid zich ook als een malle, dus probeer steeds dat ze de kleintjes wel verwijderen.
Gek genoeg stonden aan onze kant grote bomen op de verkoop foto's, maar die waren allemaal al weg. De vorige bewoner was wel overgehaald om die te vwrijderen en is ook voor hem gedaan. Zo jammner.

Wij hebben verder niet echt buren en andere kant is bos waar de gemeente 0,0 aan doet. Hebben al 2 bomen moeten laten weghalen omdat die naar ons dak hingen.

Maar toch vind ik mensen die hun tuinen vol stenen gooien erger. Je mag niks zeggen en ieder zijn eigen huis en tuin, maar teveel steen hebben we ook allemaal last van.

TS, ik vind dat je nog best mild bent. Natuurlijk wil je op goede voet blijven, maar elke keer dat gezeur moet toch ophouden. Stel dat er 1 of 2x pj goed gesnoeid moet, doe je dat even in overleg. Maar de boom blijft en die discussie is gewoon klaar.

Onze vorige ex buren probeerde het ook 1x, maar gelijk gezegd dat die boom bleef staan en was het klaar ook.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 05:52

superpony schreef:
Ik wil wel weten wat voor gif dat was, haha Bij ons staan naast ons Esdoorns en daar hebben we wel last van.

Waarschijnlijk Round-Up, tegenwoordig verboden in Nederland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:20

Daphara schreef:
superpony schreef:
Ik wil wel weten wat voor gif dat was, haha Bij ons staan naast ons Esdoorns en daar hebben we wel last van.

Gewoon nog te koop hoor.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:42

Suzanne F. schreef:
Daphara schreef:

Gewoon nog te koop hoor.

Maar er is wel een bepaald ingrediënt uitgehaald geloof ik? Net hét ingrediënt wat zo goed werkte.
Ik gebruik het in mijn voortuin, en het werkt voor geen meter meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:48

LWDaisy schreef:
Maar er is wel een bepaald ingrediënt uitgehaald geloof ik? Net hét ingrediënt wat zo goed werkte.
Ik gebruik het in mijn voortuin, en het werkt voor geen meter meer.

Je mag het in België niet meer kopen inderdaad zie ik. Daar zal je een vervanger hebben zonder de werkzame stof. Ik zou als jou was eens in Nederland shoppen of als je een kennis hebt in Nederland hier online laten bestellen en ophalen. En dan een paar jerrycans inslaan. Je kan ook 3 of 5 liter kopen hier.

https://www.kabelshop.nl/Roundup-Onkrui ... 24977.html

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:52

Die stof is juist verboden omdat ze heel schadelijk blijkt voor bodemleven en aquatisch leven. Dus ze illegaal toch nog te gaan halen is een beetje in je eigen voet (bodem) schieten :o
Al begrijp ik best dat het wel verleidelijk kan zijn bij hardnekkig onkruid.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:54

Suzanne F. schreef:
Je mag het in België niet meer kopen inderdaad zie ik. Daar zal je een vervanger hebben zonder de werkzame stof. Ik zou als jou was eens in Nederland shoppen of als je een kennis hebt in Nederland hier online laten bestellen en ophalen. En dan een paar jerrycans inslaan. Je kan ook 3 of 5 liter kopen hier.

Het mag vast niet, maar wij gebruiken tegenwoordig chloor :+ Stinkt als de pest, en ik gebruik het nooit in volle zon, maar het werkt wél :+

@Poekkie het is vooral zo dat ik geen tijd heb om om de zoveel weken de voortuin, 2 zijtuinen en oprit + parking aan te pakken. Onkruid groeit hier echt als een gek, en ik steek mijn tijd liever in de achtertuin - daar zit, zon en eet ik tenslotte. Vooraan is meer voor het zicht van de buren zeg ik altijd, en daar wil ik geen kunstwerk van maken, daar heb ik zelf amper iets aan haha.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:01

LWDaisy schreef:
Suzanne F. schreef:

Het mag vast niet, maar wij gebruiken tegenwoordig chloor :+ Stinkt als de pest, en ik gebruik het nooit in volle zon, maar het werkt wél :+

@Poekkie het is vooral zo dat ik geen tijd heb om om de zoveel weken de voortuin, 2 zijtuinen en oprit + parking aan te pakken. Onkruid groeit hier echt als een gek, en ik steek mijn tijd liever in de achtertuin - daar zit, zon en eet ik tenslotte. Vooraan is meer voor het zicht van de buren zeg ik altijd, en daar wil ik geen kunstwerk van maken, daar heb ik zelf amper iets aan haha.

Ik begrijp het hoor. Heb zelf ook nooit tijd voor de tuin.
‘T is alleen ... tsja... erg giftig spul dat helaas niet altijd mooi blijft op dat ene plantje dat je weg wou.

Chloor had ik nog niet gehoord, waarom zou je dat niet in de volle zon gebruiken? Lijkt me dat je dan echt die plant zou verschroeien. (Wel opletten met chloordampen moest je echt grote hoeveelheden gebruiken icm met water/vocht)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:41

Poekkie schreef:
Die stof is juist verboden omdat ze heel schadelijk blijkt voor bodemleven en aquatisch leven. Dus ze illegaal toch nog te gaan halen is een beetje in je eigen voet (bodem) schieten :o
Al begrijp ik best dat het wel verleidelijk kan zijn bij hardnekkig onkruid.

De boeren gebruiken het nog steeds voor enorme oppervlakten. Dus of hun als particulier je voortuin er niet meer mee doet is een schijnoplossing.
Het gaat nog steeds met zwembaden tegelijk de weilanden over.