Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Nou, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier staat alles blank op dit moment. Ongelooflijk. Het water stroomt door de straat. Als het bij jullie nog moet komen, je kunt nu water opvangen voor een maand.
Maar even serieus over water opvangen... Eigenlijk is dat natuurlijk geen oplossing, want je onttrekt dan nog steeds water aan het ecosysteem. In droge staten in Amerika is het bijvoorbeeld al verboden om een regenton te hebben. Je mag je water niet toe-eigenen. Gelukkig is het hier nog niet zo ver, maar er zit wel iets in natuurlijk. Als iedereen regenwater opvangt voor eigen gebruik dan heeft dat ook zijn invloed op de grondwaterstand.
Het is dus beter om planten te gebruiken die goed tegen droogte kunnen of om andere maatregelen te nemen die Askja al noemt.

Askja schreef:- sterke planten en struiken kiezen, bijv tuingeraniums, persicaria, flox, siergrassen, asters, vrouwenmantel (planten) en vlinderstruik, spierstruik, kardinaalshoed, cotinus (struiken)
- bodembedekkers laten groeien op plekken die anders kaal zouden zijn of worden
- in geval van een tuin met weinig schaduw: hoofdzakelijk mediterrane planten gebruiken zoals lavendel, kattenkruid, salvia, dropplant, toorts
- sterke grassoort kiezen voor je gazon, bijv sportveldengras, en je niet druk maken over vergeling. Alleen pas ontkiemd gras heeft regelmatig water nodig om te overleven.
laliz schreef:Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.
Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.
eens hun(rot)kop houden in andere topics. Morganlefay schreef:Heb naast een aantal Mediterrane in grote potten=kuip irissen een Wisteria, Clematissen, (klim)rozen en wat droogte liefhebbers staan. Alleen mij enige Hortensia miept een beetje.
Wat ik doe is 2x per week een uurtje of 3 de fijne breedte sproeier aan.
En laten die veganisten/puristen/eens hun(rot)kop houden in andere topics.
. We hebben dat hier thuis ook. nuscaniels schreef:Zou ervoor tekenen als mijn bramen en frambozenstruik nu dood gaan. Die hebben jarenlang ongestoord hun gang kunnen gaan in de tuin.
Waren tot 6 meter hoog in de bomen gegroeid en lopen overal uit.
veerledec schreef:Riet kan wel tegen een stootje hoor, maar geen chloor door je wc inderdaad. We hebben dat hier thuis ook.