Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:56

LindyH, waar zit je? En wil je wat hierheen sturen? :))

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:00

Mijn tuin heeft 5 (vijf) hele regendruppels gekregen. En nu schijnt de zon weer volop.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:07

Hier hopen we ook op regen, maar meestal waait alles over. Qua wateropvangen, ik denk dat veel mensen de regenpijp dan afkoppelen van het riool waar het anders in terecht komt en wat geregeld overstroomt.
Wij hebben drukriool en moeten regenwaterafvoer zelf regelen. Gelukkig hele droge zandgrond, nu loopt het gewoon de tuin in vanuit de regenpijp. Opzich denk ik dat opvangen wel zou schelen. Zo'n ondergrondse tank vind ik vrij kostbaar, maar ik kan ook 4 regentonnen van 250 liter kwijt, van die leuke wijnvaten ofzo. Heb ik toch 1000 liter van het dak wat ik kan bewaren voor droogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:09

LindyH schreef:
Nou, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier staat alles blank op dit moment. Ongelooflijk. Het water stroomt door de straat. Als het bij jullie nog moet komen, je kunt nu water opvangen voor een maand.:D

Maar even serieus over water opvangen... Eigenlijk is dat natuurlijk geen oplossing, want je onttrekt dan nog steeds water aan het ecosysteem. In droge staten in Amerika is het bijvoorbeeld al verboden om een regenton te hebben. Je mag je water niet toe-eigenen. Gelukkig is het hier nog niet zo ver, maar er zit wel iets in natuurlijk. Als iedereen regenwater opvangt voor eigen gebruik dan heeft dat ook zijn invloed op de grondwaterstand.

Het is dus beter om planten te gebruiken die goed tegen droogte kunnen of om andere maatregelen te nemen die Askja al noemt.

Als je regenwater gebruikt om je tuin te sproeien onttrek je het toch alleen tijdelijk uit het ecosysteem? Je onttrekt als er overvloed heeft en geeft terug als er een tekort is. Lijkt mij dat dit juist de natuur ondersteunt, allerlei soorten beestjes en plantjes die niet dood gaan. Maar misschien zit ik ernaast :?

Bij regenwater onttrekken om de wc door te spoelen, waardoor het rechtstreeks in het riool gaat, kan ik me je redenatie wel indenken :j

Edit; het is nergens meer verboden, maar in sommige Staten zijn wel restricties, bijvoorbeeld op de hoeveelheid die je mag opvangen. Zie:

https://worldpopulationreview.com/state ... -rainwater

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:26

Een deel van het sproeiwater verdampt en trekt dus weg en zal wellicht pas weer uitregenen boven zee waardoor het zout wordt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:04

Maar er is toch geen tekort aan water, alleen de vraag is op dit moment soms meer dan ze aankunnen? Er wordt op veel plekken gekeken naar opvangbasins en overloopplekken, dus volgens mij wordt water opvangen hier nog wel gestimuleerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:07

Askja schreef:
- sterke planten en struiken kiezen, bijv tuingeraniums, persicaria, flox, siergrassen, asters, vrouwenmantel (planten) en vlinderstruik, spierstruik, kardinaalshoed, cotinus (struiken)
- bodembedekkers laten groeien op plekken die anders kaal zouden zijn of worden
- in geval van een tuin met weinig schaduw: hoofdzakelijk mediterrane planten gebruiken zoals lavendel, kattenkruid, salvia, dropplant, toorts
- sterke grassoort kiezen voor je gazon, bijv sportveldengras, en je niet druk maken over vergeling. Alleen pas ontkiemd gras heeft regelmatig water nodig om te overleven.

Ik heb toch de indruk dat jullie andere planten hebben dan ik.
De Geraniums hier liggen slap, evenals de Phlox en de Alchemilla (vrouwenmantel), Agastache (dropplant) heeft ook al heel weinig lol van de droogte net als de Nepeta (kattenkruid) en de Salvia. Zelfs de verschillende Lavendula's die ik heb hebben het zwaar.
De Spirea is ook al verdroogd dus die zou ik ook niet echt als droogtebestendige struik willen betitelen en de Buddleia ziet er ook niet erg lekker uit momenteel.
Als bodembedekkers kan ik Vinca en Pachysandra (ben ik twee zomers geleden al volledig kwijt geraakt) alvast niet echt aanbevelen.

Wat het hier op de gortdroge zandgrond wel goed doet is Verbena bonariensis, muurbloemen, steenanjertjes, Sanguisorba (verbazingwekkend wel eigenlijk), verschillende distelsoorten, Daucus carota en Ammi majus.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:35

laliz schreef:
Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.

Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.

Doe vooral wat je wil, ik ''vereffen'' mijn geweten dan maar en leef mijn leven. Je hele reactie vind ik griezelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:56

Heb naast een aantal Mediterrane in grote potten=kuip irissen een Wisteria, Clematissen, (klim)rozen en wat droogte liefhebbers staan. Alleen mij enige Hortensia miept een beetje.
Wat ik doe is 2x per week een uurtje of 3 de fijne breedte sproeier aan.
En laten die veganisten/puristen/ ~~}> eens hun(rot)kop houden in andere topics.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:04

Fitzroy schreef:
Nou, sorry, maar niet elke dag douchen met dit weer vind ik persoonlijk nogal ranzig :r

;) Helemaal mee eens hoor. Elke dag even een douche voor het slapen gaan, tegelijk de tanden poetsen, scheren en plasje doen, alles in een kleine 5 minuten.
Voelt goed en fris daarna.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:41

Morganlefay schreef:
Heb naast een aantal Mediterrane in grote potten=kuip irissen een Wisteria, Clematissen, (klim)rozen en wat droogte liefhebbers staan. Alleen mij enige Hortensia miept een beetje.
Wat ik doe is 2x per week een uurtje of 3 de fijne breedte sproeier aan.
En laten die veganisten/puristen/ ~~}> eens hun(rot)kop houden in andere topics.

Huh? Ik wist niet dat alle veganisten een groepsban hebben op bokt in alle topics waarin het niet over veganisme gaat?! Daarnaast lijkt de term 'rotkop' hier onnodig provocerend en niet goed voor de sfeer in dit topic.

Dat ik ervoor kies om uiterst zuinig om te gaan met dierlijke producten betekent dat ik niet ook zuinig om mag gaan met water?
Jammer, maar dat doe ik lekker toch.
Merk trouwens in mijn omgeving wel wat van sproeischaamte, zonder dat ik dat zelf ter sprake breng.
Om water te besparen Uit luiheid heb ik zelfs de afwas laten staan. Als dat niet bewust is. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 19:17

Ik heb voor het eerst een dag of 2 niet gesproeid (want ik was niet thuis). Opzich lijkt alles het best goed te doen, behalve een van mijn druiven, die is overleden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:28

Vjestagirl schreef:
Ik heb voor het eerst een dag of 2 niet gesproeid (want ik was niet thuis). Opzich lijkt alles het best goed te doen, behalve een van mijn druiven, die is overleden.

Welnee. Netjes snoeien, dikke kans dat ie gewoon terug komt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:29

Hier komt zelfs de druif op die ik 2jr geleden zorgvuldig heb uitgegraven. Die dingen zijn echt te onverwoestbaar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:57

Ik heb een framboos die gesneuveld lijkt door de hitte. Geldt daar hetzelfde voor?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:01

LindyH schreef:
Ik heb een framboos die gesneuveld lijkt door de hitte. Geldt daar hetzelfde voor?

Ja, Framboos is gecultiveerd onkruid :D

We hadden een braam; die moest weg vanwege de bouw van een garage. Nou, hij heeft er een poosje over gedaan, maar hij kwam onder de betonnen vloer uit!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:05

Oke, en moet je dan alles wat bruin is eraf snoeien? En moet dat nu of is een ander seizoen beter?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:32

Ik zou hem even laten nu.
Heb ooit een kneus-framboos gekocht in de koopjeshoek van een tuincentrum, dacht meerdere keren dat hij dood was maar na 1,5jr is het een mooie struik.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:05

Zou ervoor tekenen als mijn bramen en frambozenstruik nu dood gaan. Die hebben jarenlang ongestoord hun gang kunnen gaan in de tuin.
Waren tot 6 meter hoog in de bomen gegroeid en lopen overal uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:08

Ik heb nooit bramen geplant, maar ze duiken telkens weer op tussen m'n rhododendrons.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 06:51

De oplossing :D

Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:19

Waahaha Daan13, geweldig :))

Ik zou eigenlijk wel graag een heuse buitendouche willen installeren ooit met afvloeien in een swale..

Anyways;;

Op school hadden wij een rietfilter, all water van gewone spoelbakken, douche en wasmachine kwam daar terecht, werd vervolgens gefilterd door het rietveld en andere planten/substraten en werd dan gebruikt voor irrigatie in de kassen en tuinbouw en voor de toiletten.
Uiteraard moet je dan wel biologisch afbreekbare en natuurlijke producten gebruiken.. 1x kruidvat shampoo en je riet is verpest :roll:

Als ik ooit de lotto moest Winnen of genoeg kunnen doorsparen om een ander stekkie te kopen, wil ik dus ook overwegen om zoiets aan te leggen, maar dat is schijnt ook een hele riedel ivm vergunningen ed.... toch is dat wel een heel goed systeem vind ik!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:23

Riet kan wel tegen een stootje hoor, maar geen chloor door je wc inderdaad ;). We hebben dat hier thuis ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:43

nuscaniels schreef:
Zou ervoor tekenen als mijn bramen en frambozenstruik nu dood gaan. Die hebben jarenlang ongestoord hun gang kunnen gaan in de tuin.
Waren tot 6 meter hoog in de bomen gegroeid en lopen overal uit.

Bramen,Japans Knoopkruid, Framboos, Klimop, pispotje. grijze haren krijg je ervan
Niet uit te roeien.
Wat betreft water geven. 's avonds of 's nachts en dan een paar uur vernevelen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:52

veerledec schreef:
Riet kan wel tegen een stootje hoor, maar geen chloor door je wc inderdaad ;). We hebben dat hier thuis ook.

Hebben jullie de toilet dan ook op het rietfilter?

Dat zou ik denk ik zelf wel gewoon naar een septische put / riolering laten overlopen.. vooral omdat ik het water wil gebruiken in de moestuin en ik toch at angstig ben.
Als je supergezond leeft zal het mss niet zo schadelijk zijn maar toch :Y)