Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:17

Dat bomen 2 mtr van de erfgrens af moeten staan is op zich natuurlijk ook een lachertje. Bomen hebben de neiging om te groeien...
Hier reiken de eiken/beuken van de gemeente die langs de weg staan ongeveer 10/15 meter over mijn paddock/wei heen en dan krijg je dit... en nog zijn alle eikels er niet af (laat staan het blad wat nog gaat komen)...
Afbeelding
En een paar weken terug het bericht van een goede kennis die haar paard heeft moeten laten inslapen vanwege eikelvergiftiging...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:22

Ik heb zelf een aantal hele grote (20m+) eikenbomen staan. Die staan langs de bak (waar de paarden niet los in komen), mijn ervaring is dat de eikeltjes voor 99% recht onder de boom liggen. Maar een enkeling die verder weg komt. De winterpaddock ligt denk ik 15-20m naast de laatste boom. Daar vind ik wel blaadjes in, maar geen eikeltjes.

Misschien stelt het je iets gerust. Zolang je hem maar niet vertelt over esdoorns :D

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:22

bij ons is de minimale afstand voor bomen 2 meter van de grens.. ik zou overleggen of ze geen andere soorten bomen willen planten die voor de paarden niet giftig zijn...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 10:45

lnvdh schreef:
bij ons is de minimale afstand voor bomen 2 meter van de grens.. ik zou overleggen of ze geen andere soorten bomen willen planten die voor de paarden niet giftig zijn...

In eerste instantie wilde hij dat zeker, maar nu heeft hij liever de paarden dood, dus er is best kans dat hij doelbewust die eiken neerzet.
Van de esdoorns heb ik inderdaad niet genoemd, gelukkig maar :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:34

Wat een ellende is dat toch met buren.Ik heb ook een pestende buurman.Niet voor niets dat de Rijdende Rechter het zo druk heeft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:55

We gaan weer verder!
Ik krijg net een berichtje van de verzorgster dat de buurman de eerste eik daadwerkelijk heeft geplant. Met de woorden: "zo, de eerste eikenboom staat, is goed voor je paard".

Op het verzoek van mijn vriend om nogmaals een gesprek aan te gaan (na de vorige actie van de buurman), is geen enkele reactie gekomen. Het rekening houden met hun houdt bij deze dan ook echt op. Ik baal als een stekker, had zó gehoopt dat we toch als normale buren zonder zo'n eindeloos conflict met elkaar overweg zouden kunnen gaan, maar helaas...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:03

Kan je op de grens met je buren geen dichte (tuin)afsluiting plaatsen van 2 meter hoog. Ziet hij jou en de paarden niet en jij hoeft niet op hem te kijken.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:09

Heeft hij grotere bomen gepland op gewoon kleine?
Het kan namelijk nog erg lang duren voordat de eerste eikels groeien aan die eiken en je kunt ze ook nog spontaan laten doorgaan met behulp van wat glyfosaat :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:19

Nou, bij deze is het dus bewezen dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn... En juist DIE eikel is dus niet zo goed voor je paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:24

Gini schreef:
Kan je op de grens met je buren geen dichte (tuin)afsluiting plaatsen van 2 meter hoog. Ziet hij jou en de paarden niet en jij hoeft niet op hem te kijken.

Dit dus en ieder tak die overhangt afzagen, de meeste eikels vallen recht naar beneden dus dan toch op zijn erf.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:27

Wat een ontzettende ei...l van een buurman.. Heel vervelend, zijn opmerkingen slaan natuurlijk nergens op. Ik denk alleen wel dat wanneer hij zich aan de juiste grens houd, hij ze natuurlijk wel mag plaatsen. Ik denk dan aan mijn eigen grond, waarvan ik dan ook graag vrij zou willen zijn te planten wat ik wil. Hier ook een aantal eiken en eigenlijk nooit last met de paarden of honden gehad. Ik denk ook dat je jaren verder bent voordat er eikels aan zitten. Ik heb ooit mijn dierenarts er naar gevraagd en zij gaf aan dat onze honden wel enorme hoeveelheden zouden moeten eten om er ziek van te worden. Pin me daar niet om vast, maar mocht de buurman eiken gaan zetten, kun je in het najaar wellicht nog een stuk van je grond tijdelijk afzetten. Hier nu een perenboom in onze tuin (stond er al bij koop) waar al weken lang dagelijks veel peren van af vallen. Paardlief vind ze heerlijk, maar deze hoeveelheden zure krengen is natuurlijk voor hem zeker niet de bedoeling. Zetten we dan een tijdelijk lintje voor. Persoonlijk zou ik me drukker maken om de eikenprocessierups, dan de eikels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:16

Tja ik heb net 10 kruiwagens met eikels van mijn PP-track afgehaald en dan liggen er ook nog zat op de wei grenzend aan de PP.
Dus zo blij ben ik ook niet met eikenbomen....ze blijven niet klein nl.

Ik zou eens even mijn licht op steken bij een advocaat of hij idd bomen mag planten duidelijk met het idee om je paarden te vergiftigen en zo ja ga ik met Miranda mee ... kleine eikjes zijn zó kwetsbaar... 8-)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:25

Ik zou ook eens navragen bij de gemeente. En zeker als ze klein zijn kan je nog elk takje wat over de grens groeit rigoureus afknippen. Je zou natuurlijk ook de mesthoop naar daar kunnen verplaatsen ;)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:28

In een woonwijk vind ik dat toch anders dan wanneer je buitenaf woont. Ik vind een advocaat aanraden dan ook erg ver gaan. Zolang hij zich natuurlijk aan de grens houd, te dicht op het land van ts vind ik iets anders. Je mag het niet leuk vinden omdat jij toevallig paarden hebt, en overleg met buren is altijd fijn, maar daar is deze meneer duidelijk niet voor in, maar hij mag toch wel kiezen lijkt mij welke bomen hij wil plaatsen. Ik denk ook dat de buurman zelf echt de meeste eikels op zijn land krijgt over een aantal jaar wanneer de bomen groter zijn.

Mesthoop verplaatsen etc vind ik allemaal hetzelfde spel, dan gaat de buurman klagen over de stank, kom je niets verder mee.. Alleen maar een nog vervelendere verstandhouding.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:29

Zeker even gaan kijken of ze op de juiste afstand van de grens afstaan! En anders de gemeente erop zetten. Dat berichtje ook bewaren, want het is pure pesterij...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:30

Natuurlijk mag iemand bomen op zijn eigen land plaatsten, maar als dat gebeurt puur met de intentie om je buren te pesten en de buurpaarden te vergiftigen wordt dat imo toch wel een ander verhaal !!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:32

MightyMike schreef:
In een woonwijk vind ik dat toch anders dan wanneer je buitenaf woont. Ik vind een advocaat aanraden dan ook erg ver gaan. Zolang hij zich natuurlijk aan de grens houd, te dicht op het land van ts vind ik iets anders. Je mag het niet leuk vinden omdat jij toevallig paarden hebt, en overleg met buren is altijd fijn, maar daar is deze meneer duidelijk niet voor in, maar hij mag toch wel kiezen lijkt mij welke bomen hij wil plaatsen. Ik denk ook dat de buurman zelf echt de meeste eikels op zijn land krijgt over een aantal jaar wanneer de bomen groter zijn.

Mesthoop verplaatsen etc vind ik allemaal hetzelfde spel, dan gaat de buurman klagen over de stank, kom je niets verder mee.. Alleen maar een nog vervelendere verstandhouding.

Geloof mij... eens de verstandhouding verrot krijg je ze niet meer veel rotter. Bij klachten geeft het een kans om terug om tafel te gaan en overeen te komen mesthoop weg + eiken weg.

Ik weet niet hoe het juist zit, maar in sommige gemeentes zit ook een max hoogte op een boom die je zomaar kan planten dacht ik.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:40

Ik zou denk ik ook die mesthoop verplaatsen, gewoon zeggen tja nu moet ik dit stuk wei iedere keer afzetten, tijdens voorjaar/ zomer voor de rupsen, daarna voor de blaadjes en eikels. Bovendien is eikenblad niet heel goed voor je grasmat (wij halen het weg hier). Dus het is eigenljk niet meer bruikbaar als wei dan maak ik er mijn mesthoop maar, ohnee composthopen zijn het want dat mag overal.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:44

DubbelFun schreef:
Natuurlijk mag iemand bomen op zijn eigen land plaatsten, maar als dat gebeurt puur met de intentie om je buren te pesten en de buurpaarden te vergiftigen wordt dat imo toch wel een ander verhaal !!

Maar dat is voor een advocaat toch helemaal niet van belang waarom ze geplant worden? Als het juridisch mag, is de reden van planten niet van belang. Neemt niet weg dat het probleem met de buurman heel vervelend is..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:47

Wel als het een onrechtmatig daad is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:49

Jeetje wat een peep-situatie... ik zou hier geen gesprekken meer mee aan gaan... heeft geen zin... er zijn in een eedder stadium al rotte gesprekken geweest en dan weer "begripvolle" gesprekken om vervolgens zijn eigen overlastveroozakende plan te trekken... negeren werkt het beste... want zo een man kickt op alle aandacht die hij krijgt.

Helaas wordt dat in het eikel seizoen eikels opharken... overigens zou ik een haag van meidoorn gaan planten daar... en die lekker hoog en dik laten worden zodat je hem niet meer ziet....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:49

Als de verstandhouding niet goed is, gaat deze zeker niet beter worden door terug te pesten. Lijkt mij ook geen uitgangspunt mocht het ooit wel tot een juridisch touw gevecht komen. Persoonlijk zou ik mr niet tot zijn niveau verlagen. Mocht hij echt hinderlijk zijn, is misschien een wijkagent een goede stap. Maar ook die kan niet veel als hij de bomen juridisch gezien mag plaatsen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:00

veerledec schreef:
Wel als het een onrechtmatig daad is.

Maar wat is dan een onrechtmatige daad in dit verhaal? Niet de intentie van het planten, dat is enorm vervelend dat de buurman zo denkt, maar daar gaat een rechtbank niets mee doen als het daar bij blijft. Wel moet je idd zoals ik aangaf, bekijken of hij genoeg van de grens af zit en het toegestaan is. Maar ik ga er vanuit dat hij in het buitengebied op zoveel meter van de grens wel een boom mag planten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:30

Onrechtmatige daad vereist niet een handeling die op zichzelf strafbaar/verboden is. Een bal trappen is toegestaan, als je die door de ruit van de buurman trapt is het een ander verhaal.

Maar, bel je rechtsbijstand, als je het op die toer wilt proberen. Mijn studie is alweer vijftien jaar geleden en ik ga geen hele verhandeling over deze casus proberen opzetten, ik zit in een heel ander vakgebied.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:49

Er bestaat iets met zgn. Burenrecht en een onrechtmatige daad is idd niet toegestaan. Heb je ergens op beeld of geluid dat hij de eiken plaatst om de paarden te kwetsen? Anders ff bellen met het juridisch loket.