Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:07

Oh bijenwas! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Wat een goed idee, en ik ga het eens proberen bij het nieuwe shirt wat ik ga maken binnenkort :) Je hebt een heerlijke schrijfstijl en ik droom helemaal weg bij je laatste post <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:57

Hoe lang doen jullie dit al? Mis je op een gegeven moment niet een bepaalde uitdaging?
En dan bedoel ik een mentale verdieping, door op andere plaatsen te komen, mensen te ontmoeten, je in maatschappelijke vraagstukken te verdiepen?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:26

minimus: graag gedaan en bedankt voor je lieve compliment

Nikass: we doen dit 8jaar ongeveer. Ik zou niet weten wat voor uitdaging ik zou moeten missen dan? Mensen ontmoet ik genoeg, daar hoef je niet ver voor van huis, en waarom zou ik mij niet in maatschappelijke vraagstukken kunnen verdiepen volgen jou?
Is voor een ander zijn dag ook niet elke dag hetzelfde, weer dezelfde baas en dezelfde collega´s? Het zelfde paard, kinderen of partner? Ik heb genoeg uitdaging in mijn leven, ik lees veel, ben geintresseerd in klimaat en milieu, heb vrienden in Nederland, Duitsland, Zweden, denemarken en Zwitserland. Ik reis niet, in eerste plaats omdat ik liever thuis ben maar ook uit milieu oogpunt is reizen in mijn ogen niet de beste optie. Maar los daarvan, hoeveel mensen reizen misschien niet omdat ze daar misschien gewoon geen geld voor hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:28

Ik volg! Zo'n leven lijkt mij heerlijk <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:40

TheaD schreef:
minimus: graag gedaan en bedankt voor je lieve compliment

Nikass: we doen dit 8jaar ongeveer. Ik zou niet weten wat voor uitdaging ik zou moeten missen dan? Mensen ontmoet ik genoeg, daar hoef je niet ver voor van huis, en waarom zou ik mij niet in maatschappelijke vraagstukken kunnen verdiepen volgen jou?
Is voor een ander zijn dag ook niet elke dag hetzelfde, weer dezelfde baas en dezelfde collega´s? Het zelfde paard, kinderen of partner? Ik heb genoeg uitdaging in mijn leven, ik lees veel, ben geintresseerd in klimaat en milieu, heb vrienden in Nederland, Duitsland, Zweden, denemarken en Zwitserland. Ik reis niet, in eerste plaats omdat ik liever thuis ben maar ook uit milieu oogpunt is reizen in mijn ogen niet de beste optie. Maar los daarvan, hoeveel mensen reizen misschien niet omdat ze daar misschien gewoon geen geld voor hebben?

Het was geen aanval ;)
Ik probeer me een voorstelling te maken van het leven dat jullie leiden en deze vragen riep het bij me op. Vragen, geen stellingname :)
Ik kreeg de indruk -maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd of ingevuld- dat je wereld wat klein wordt, doordat het zich zo centreert op één plek. Ook daar is niets mis mee, als dat zo zou zijn, maar dat is wat ik me afvroeg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:48

Ik ga je volgen!
Leuk om te lezen hoe jullie achter deze keuze staan en hoe zeer jullie leven met wat de natuur jullie geeft met soms wat extra's.
Ergens lijkt het me heerlijk zo te kunnen leven en benijd ik jullie enorm, anderzijds hou ik ook zoveel van de luxe die we ons kunnen veroorloven.

Ik lees graag meer van je! Ook dat stuk voor het tijdschrift dat je eerder vertelde lees ik graag.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:50

Ik denk niet dat je wereld per se klein wordt. Ik werk vanuit huis, woon buiten de bebouwde kom, kijk geen televisie en ben ook nog heel slechthorend. En toch ben ik goed op de hoogte van wat er speelt en heb ik ruim voldoende contacten. Dus ik denk dat het een beetje overeenkomt met de t.s.

Ik heb nog een vraag: (misschien is die al langs gekomen, if so, sorry).

Het huis is eigendom? Dus zonder hypotheek? En gemeentelijke heffingen heb je daar niet? En bijvoorbeeld ziektekostenverzekering? Kun je dat soort dingen betalen van tien uur buitenshuis werken? Of verkopen jullie ook een deel van je eigen opbrengst? Of huisvlijt?

En tot slot een wat prozaïscher vraag: hoe bewaar je 's winters je aardappelen en wat eten de kippen in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:00

Wat schrijf je fijn. Je neemt mij helemaal mee. En het klinkt me steeds aangenamer in de oren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:14

Heel erg interessant om te volgen :) ik vraag me af wat jullie dieren te eten krijgen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:22

Waar ik dan over na ga denken als ik lees dat je veel bezig bent met klimaat en milieu. Is dan bv een windmolen niet een "betere" bron voor energie dan olie en kaarsen? (En hout?)En wanneer er toch al iets van elektriciteit aangelegd is, is een led-lamp dan niet beter voor het milieu? Geen idee of het zo is hoor, maar het zet mij wel aan het denken hierover. Of heeft het minimalistische leven voor jullie een hogere prioriteit dan klimaat en milieu? Heel veel andere dingen die jullie nu doen dragen daar natuurlijk al heel positief aan bij.
Hoe staan jullie hierin en wat zijn jullie afwegingen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:26

Op kleine schaal is het rendement van een windmolen slecht. Die dingen moeten een minimale grootte hebben om bruikbaar rendement te geven.
Zonnepanelen en wind gaan ivm gebruiksmomenten samen met accu's (flink kortere levensduur dan paneel/molen en milieubelastend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:35

Voor de hoeveelheid stroom die TS gebruikt is een kleine windmolen echt rúim voldoende.
Ik ben ook wel benieuwd of jullie al eens hebben nagedacht over een windmolen of een zonnepaneel.

En wat betreft douchen enzo, ik zou dan bv aan de knutsel gaan met een emmer met een gaatje erin of een sproeier er aan waar je onder kan staan bv.. Werken jullie niet ook wel eens met zo'n soort 'hacks' en slimmigheidjes, of willen jullie echt alleen zo veel mogelijk als vroeger leven?
Tegenwoordig werken mensen bv ook steeds vaker met composttoiletten die gewoon binnen staan zonder te stinken. Zou je zoiets ook niet willen bijvoorbeeld?
Ik vind het echt enorm interessant :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:45

Wauw, maar dan ook echt wauw. :wow:

Ik herken best veel van deze passie, := Hier ook fan van de jurken (wel de "kerk/zondags" jurken en niet om in te werken) en Laura Ingalls. Wat mij vooral aanspreekt is dan juist weer wél volledig zelfvoorzienend te zijn en bij voorkeur op een manier dat als de elektra weg is en/of de brandstoffen op raken, je alsnog alles draaiende kunt houden. Voor mij is dat meer zoals de amish met paarden en machines werken en wel met de luxe van o.a. stromend water _/-\o_ Maar zoals jullie (en anderen) het doen is ook heel goed om de kennis te behouden.

Je weet dat je appeltaart vulling ook kunt weken voor de appeltaart? Hier een recept: https://www.patesserie.com/recepten/pre ... rtvulling/

Verder vind ik https://www.motherearthnews.com/ en https://practicalselfreliance.com/ hele interessante pagina's. Wel Amerikaans maar dat veranderd weinig aan de uitvoering van projecten. De laatste beschrijft ook heel veel foerageren in de wilde natuur.

Geen koelkast dus, wel een root cellar?

Ik volg.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 04-03-20 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:48

Mijn vriendin leeft in een warm land off grid. Maar wel met (luxe). ze gebruiken zonnepanelen en een windmolen. In huis hebben ze stromend water uit hun eigen bron wat via een pomp naar het huis gaat. verwarmen doen ze wel op hout.
Vroeger belde ik met haar via een satelliet telefoon zo hadden ze ook internet dat was wel erg duur. Nu hebben ze gewoon een gsm,wel hebben ze maar op bepaalde plekken ontvangst dus als je wilt bellen loop je er met je gsm in de lucht rond en moet vaak een stuk berg op om ontvangst te krijgen. Ze kweken zelf groente en doen aan ruilhandel met de locals.
Haar werkt ook deeltijds,zij doet de dieren en samen doen ze de moestuin en het onderhoud van het domein.Ze hebben ook een olijf boomgaard en maken in kleine oplage zelf olijfolie.Ze leven nu 25 jaar zo.Dankzij de zonnepanelen hebben ze een koelkast en een wasmachine en een vriezer. Wel is het altijd op de meters kijken hoeveel stroom ze hebben en of de wasmachine aan kan en hoeveel lampen ze aan kunnen hebben.
Ze hebben ook een zwembad daar stroomt ook het water uit de bron door als natuurlijke zuivering.
Ze dragen gewoon spijkerbroeken en t shirt als het warm is korte broeken of niks. Niemand die je daar ziet :D
Zo wil ik wel leven.Zoals de ts vind ik bijzonder ,maar het zou me te back to basic zijn.
We zijn zelf nog altijd aan het twijfelen of we zelf de sprong gaan wagen,maar het gaat dan zeker richting portugal ook zijn.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 22:49

Welkom alle nieuwe volgers, het wordt al een gezellige drukte hier :)

Nikass: Dat snap ik, voelde mij ook niet aangevallen, maar wilde wel proberen mijn punt duidelijk maken. Het is niet altijd even makelijk om dat schrijfend te doen. Je ziet niet de gezichtduitdrukkingen erbij en kunt dingen al snel verkeerd interpreteren. Ik hoop dat ik met mijn antwoord toch je vraag te hebben beantwoord en niet te aanvallend overkwam :)
Mysa: Het huis is inderdaad ons eigendom en ziektenverzekering zit hier bij de belasting in.
Gemeenteheffing hebben wij hier niet.
BusyMissy: Zowel windmolens als zonnenpanelen hebben we overwogen. Maar helaas is er voor ons gebruik niet iets geschikts op de markt wat voordeliger en/of betrouwbaarder is als wat we nu hebben. We leven in een bosrijke omgeving waardoor een kleine windmolen al afvalt en zonnenpanelen hebben te weinig rendement om ons in de winter van stroom te voorzien. Alle mogelijke ideen hebben hier de revue al gepaseerd en zodra we een geschikt alternatief zien zullen we die zeker aangrijpen. Maar ik denk dat ondanks dat wij kaarsen en olie gebruiken dat het nog steeds een relatief schoon alternatief is, gezien we er spaarzaam mee omgaan. Dus alleen licht in de ruimte waar we zijn, en datzelfde geld voor onze verwarming. Plus, leven bij kaarslicht is wel heel romantisch...
8nnemiek: We hebben binnen gewoon geen ruimte voor een toilet, Om nou te poepen in de keuken of slaapkamer, nee dan ga ik toch liever naar buiten. Al is het dan 30 meter lopen. Maar anders was dat zeker een optie geweest hoor! Bedankt voor het meedenken :)
Daffie1986: Bedankt voor de links, ik kende ze al maar misschien zijn er anderen in het topic die het kunnen gebruiken :)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:52

Maar waar in småland wonen jullie dan? Word er wel nieuwsgierig van eigenlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:04

Ah ja, logisch eigenlijk, dat er midden in het bos gewoon te weinig wind is.
Ook geen riviertje in de buurt voor energie uit stromend water?

Hoeveel daglicht hebben jullie eigenlijk hartje winter? Zitten jullie zo noordelijk dat het echt dagenlang bijna donker blijft, of hebben jullie wel genoeg uren daglicht om bv te kunnen koken/bakken met goed licht?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:08

Dat probleem van te weinig licht en wind hebben wij ook. Ik houd de ontwikkelingen in de gaten en denk wel dat er binnen afzienbare tijd zonnepanelen zullen zijn met een dusdanig rendement dat ze ook in de schaduw een acceptabele opbrengst geven.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:18

Ja kaarsen zijn zeker romantisch. Mooi om te lezen dat jullie weloverwogen keuzes maken en blijven maken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:23

Småland is niet zo gek ver van mij vandaan ook, vind dat je leuk schrijft en heel gaaf hoe jullie het allemaal doen!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:30

8nnemiek: We zitten niet zo noordelijk maar we zouden in de winter maar +- 2 uur ¨zon¨licht hebben uit je juiste hoek zonder bomen ervoor die op het paneel zou kunnen schijnen, en dat is helaas niet genoeg met de huidige techniek. (Het is hier wel licht tussen 8 en 15uur, maar met de zon achter den bomen) We hebben een keer een tip gehad van iemand uit finland, dat je een element op de kachel zet die dan stroom produceert. Alleen dit is nog in ontwikkeling. Ik kan de link wel opzoeken, mocht je dat intressant vinden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:34

En anders een uurtje fietsen met dynamo om een accu op te laden? {:}
Vind het eigenlijk nog het gedenkwaardigst/gekst dat jullie niet gebruik maken van high-tech kleding! Alles oké, maar echt die duurzame (lees de echte duurzame keuzes, wel duur) technische outdoor kleding is om nooit meer uit te doen in de bushbush met veel wisselende weersomstandigheden en parasieten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:38

Zo te zien zit je aardig midden in de natuur, merk je veel van het wild wat er rondloopt? De beren passen ook wel mooi bij Laura Ingalls :D . En rendieren en elanden? Of zitten die meer noordelijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:52

TheaD schreef:
8nnemiek: We zitten niet zo noordelijk maar we zouden in de winter maar +- 2 uur ¨zon¨licht hebben uit je juiste hoek zonder bomen ervoor die op het paneel zou kunnen schijnen, en dat is helaas niet genoeg met de huidige techniek. (Het is hier wel licht tussen 8 en 15uur, maar met de zon achter den bomen) We hebben een keer een tip gehad van iemand uit finland, dat je een element op de kachel zet die dan stroom produceert. Alleen dit is nog in ontwikkeling. Ik kan de link wel opzoeken, mocht je dat intressant vinden?

Er zijn zulke dingen voor camperen gekoppeld aan een minivuurkorf om veilig hout te gebruiken om eten te koken. Dan kan je dus via usb dingen als je telefoon opladen (biolite campstove). Maar de ervaringen er mee zijn wisselend.
Wie maakt de versie die jij bedoeld?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:08

Ha ik wou je net vragen of je muziek had! Daar kan ik zelf echt niet zonder. Leuk dat jullie zelf muziek maken :)