Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:23

moonsparkle schreef:
Lijkt me prima om er niet bij te horen, lekker rustig :') maar hoe merk je dat dan? Want zelfs in de stad hier zeg ik niet veel meer dan hoi en doei tegen buren.

Toen ik de post rond liep waren er meerderen die zeiden dat ik er niets te zoeken had omdat ik geen echte Uddelse ben. En dat ik maar niet moest denken zomaar die baan te kunnen doen. Mijn kinderen werden in het begin bij de Bakker ook over geslagen als andere kinderen een bolletje kregen. Dat is inmiddels gelukkig over. Maar ze zijn als ze mee liepen met de postronde ook wel eens bespuugd door andere kinderen.

DubbelFun

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:38

Dat méén je niet :oo dat is wel érg treurig...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:09

DubbelDun schreef:
Dat méén je niet :oo dat is wel érg treurig...

Treurig vind ik nog zacht uitgedrukt -O- bekrompen gedoe..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:26

moonsparkle schreef:
Lijkt me prima om er niet bij te horen, lekker rustig :') maar hoe merk je dat dan? Want zelfs in de stad hier zeg ik niet veel meer dan hoi en doei tegen buren.

Niemand in de stad zegt misschien meer dan hoi en doei tegen elkaar, dus dan is dat bij iedereen hetzelfde.
En niemand interesseert het wat jij verder doet, net als jij je niet interesseert in de levens van de anderen.
In zo'n gemeenschap is dat anders, mensen houden jou in de gaten en wat jij (en je gezin) doet, en (ver)oordelen daarover.
Meestal achter je rug om, mensen zeggen dat niet in je gezicht (of je krijgt een sneer of sarcastische opmerking).
Ze weten dingen over je, die misschien helemaal niet waar zijn of het is overtrokken.
Of het is wel waar, maar dan vraag jij je weer af waarom die mensen zich daarmee bezig houden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:13

Ik voel mezelf hier veel meer betrokken dan in Lelystad. Iedereen begroet elkaar in het bosje waar ik door heen moet fietsen. Kom in het dorp veel bekende of familieleden tegen. Allemaal mensen die ik ken vanuit mijn werk.

Daarnaast heb ik al, voordat ik hier ging wonen, een paar keer met koningsdag een kraam gehuurd (26 euro, spotgoedkoop) om mijn dingen te verkopen (wil nog wel eens partijen paardenspullen opkopen als de prijs goed genoeg is) en daar kennen ook veel mensen mij nu van.

In de supermarkt heerlijk een praatje gemaakt met 2 oudere mensen die ook boodschappen deden. We zaten heerlijk aan de tafel met een bakkie koffie en we kregen van de super ook nog heerlijk wat te snoepen omdat we het zo gezellig hadden.

HEERLIJK

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 17:37

Voor diegene die veel op de veluwe rijden... zijn er bepaalde gebieden die je in bepaalde tijden beter kunt mijden ivm ongedierte? (Dazen, hertenluis etc)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:07

IceQueen schreef:
Voor diegene die veel op de veluwe rijden... zijn er bepaalde gebieden die je in bepaalde tijden beter kunt mijden ivm ongedierte? (Dazen, hertenluis etc)

Tja waar bos is zijn beestjes. Hier op de Veluwezoom nog geen hertenluis gezien, maar in juli en aug wel veel dazen.
Op de noord Veluwe zit de hertenluis wel.
En dan ook hoog zomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:12

Ik heb de herteluisvlieg hier ook wel gehad hoor (Noord-Ede), maar de afgelopen jaren geen last gehad. Dazen zitten op bepaalde tijden in bepaalde bosjes en die mijd ik dan. Verder valt dat op stal heel erg mee. Ik denk dat ik er dit jaar in de paddock misschien 10 gezien heb.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:20

Goh, dat scheelt zelfs per dorp. Wij rijden wel eens in Garderen. De ene kant van het bos heeft amper dazen, aan de andere kant van de weg zitten er volop.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:20

Ibbel schreef:
Oldebroek, Epe, Emst zijn ook 'zwaar'. Loenen en Eerbeek minder. Wapenveld en Heerde weet ik niet.

Epe en Emst zijn helemaal niet zo zwaar. De supermarkten zijn hier gewoon open op zondag en 1x per maand koopzondag. Dus dat valt alleszins mee.
Was ophangen en rijden is echt geen probleem. Herrie maken op zondag wel (maar dat was in Nijmegen ook zo).

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:21

IceQueen schreef:

Ook hier (omgeving Epe Emst) herteluisvliegen. De paarden wennen er aan zullen we maar zeggen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:25

Def schreef:
IceQueen schreef:

Tja waar bos is zijn beestjes. Hier op de Veluwezoom nog geen hertenluis gezien, maar in juli en aug wel veel dazen.
Op de noord Veluwe zit de hertenluis wel.
En dan ook hoog zomer.

Daarnaast heb je ook zwijnen, die je tuin ed flink om kunnen ploegen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:36

Ik woon in Kootwijk, heel klein durpie (ong280) inwoners. Geen winkels wel 2 restaurants. We wonen hier nu ruim een jaar en ik wil hier nooit meer weg. ( we kwamen uit Zeewolde Flevoland) Nou wonen we niet in het dorp zelf maar vlakbij de begraafplaats, veel mensen komen zondag (na de kerk) even naar hun begraven geliefden, daar hou ik graag rekening mee.
Ik woon aan de zandverstuiving dus voor paardenmensen is het hier fantastisch, de huizen zijn duur, als je ook nog land erbij wil moet je echt wel wat te besteden hebben.
De bevolking is 1/3 kerkelijk, 1/3 oude Kootwijkers die niks van de kerk moeten hebben 1/3 import.
Ik kan het tot nu toe met iedereen vinden.
Voor boodschappen ga ik naar Harskamp of Apeldoorn. Kootwijkerbroek kan ook maar daar kom ik dan toch minder vaak.
En het stikt hier van de hertenluisvlieg -O- in de zomer heeft ze echt een vliegendeken nodig ook met buitenrijden. Ook stalvliegen (die had ik in Lelystad nooit) en dazen, alhoewel er dit jaar maar heel weinig waren.
Mijn paard was alleen knutjes gewend dus die steekbeesten vindt ze niet grappig maar ze is er inmiddels wel goed aan gewend.
Ik begreep dat er ook paarden zijn die er niet aan wennen en dan heb je wel een probleem.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 18:37

Zitten er erg veel hertenluisvliegen Prinnie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:47

Wij stonden eerst buiten Ermelo en reden veel op de hei, maar op zich vrij weinig beestjes. Wel vliegendekens op, maar echt voor mugjes, niet veel dazen.

Toen midden in het bos in Putten en was het een periode echt geen doen qua dazen, maar de laatste paar jaar was dat minder erg.

We reden weleens op Kootwijkerbroek en daar stikte het rond de zandverstuiving van de dazen.

laatste jaren een plek in Ermelo, vlak naast het bos. Echt weinig dazen gezien. 2jr geleden ook meer dan afgelopen jaar.
In het bos amper last gehad vanaf deze kant.

Dit jaar voor her eerst een hertenluis vlieg. 1 dag rende de shet rond en zag ik ze zitten. Dag erop mn new forest die helemaal doordraaide. Heb ze eraf gepakt en hem ingesmeerd.
Daarna niks meer gezien en de quarters hebben geen last gehad. Ten minste niet in de tijd dat wij ze zagen.

Wij liepen altijd veel op de hei en het bos. Vorig jaar op de schaapskooi erg veel dazen als je er liep. Dit jaar amper een daas gezien.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:16

In epe zit er wel herteluisvlieg. Maar dat is op bep plekken meer als op andere plekken. Op sommige stukken niets en dan ineens een paar.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:42

Helpt antivliegenmiddel tegen die beestjes?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:59

Nee. Wat veel gedaan wordt is vaseline of bakspray onder de staart spuiten. Dan kunnen ze zich niet vasthouden. Otti heeft er gelukkig niets van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:59

Of je veel last hebt van dazen zal afhangen van de beplantingen van het type boom , bij naaldbomen zal je ze niet tegen komen.
Alle type sprays al geprobeerd en niets help, krengen steken zelfs door je spijkerbroek heen. Enige wat de paarden hier wat rust geeft is een deken met zebraprint.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:03

Hertenluisvlieg? Watskedat?

* Gaat Googlen.*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:06

Een heel naar beest wat een pijnlijke plek achterlaat. Hebben weerhaakjes aan de pootjes waardoor ze lastig weg te jagen/halen zijn, zwiepen van de staart en trekken met de huid doet ze niets, spray ook niet, gaan op zoek naar plekjes liefst in de lies of bij de anus of tussen de uier.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:52

Bbrrrr klinkt echt heel naar. Las de ze er vooral in sept okt zijn klopt dat?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:00

Nu zie je ze al even niet meer. Denk juli aug sept. Ligt aan het weer denk ik

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:03

Hier op mijn werk vooral last van dazen al wilt dit per jaar wisselen, 2 jaar terug niet uit te houden, afgelopen jaren weinig last van. Of onze dieren beginnen eraan te wennen :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:35

Naast onze laatste plek alleen eiken, dus dat zegt ook niet alles. In het bos wel veel naaldbomen, maar ook erg gemengd.

Hertenluis had ik zelf echt nog nooit gezien. De shet ging rennen, maar was daarna wel rustig en zag niks.

Toen mn ene ruin als een idioot ging rennen, zag ik echt wel dat het niet oke was. Hij kwam echt op ons af voor hulp als het ware. Hij is de aller braafste ter wereld, waar ik onder zou gaan liggen slapen, maar kon amper tussen zijn achterbenen komen en hij sloeg echt om zich heen.
Mijn man heeft hem vastgehouden en toen hebben we de tuinslang op hem gezet. Ik heb de beestjes gepakt en dat is echt lastig. Daarna in de duck tape.
Hij had er 3 zitten en daarna voelde ik, zat hij onder de plekjes. Leken een soort harde pukkels die ze achterlieten.

Ik heb hem wel helemaal ingesmeerd met MTG. Dat doe ik altijd. Verlicht de jeuk, maakt vet en stinkt.

Gelukkig was dit de enige keer en heb ze niet meer gezien.

Wat me wel opvalt is dat de beesten eerder komen of andere beesten etc. Zo hadden we 2jr geleden ook echt enorm veel vliegen. Dit jaar waren de vliegen, dazen en muggen allemaal minder daar.

Nu zijn we naar Groningen, zitten aan een bosrand en hebben sloot en stikt van de mugjes natuurlijk. Komt ook door het weer nu even. Maar het is lastig er iets van te zeggen. Het lijkt echt enorm te wisselen.