Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:41

Ik heb een robotstofzuiger maar sinds hij van de trap is gevallen, maakt hij een oorverdovende herrie dus ik gebruik hem nu minder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:39

Magrathea schreef:
Oke maar het gaat hier dus om mensen voor wie het wél net veel werk is en/of voor wie het allemaal niet zo makkelijk gaat :j

Precies :=

Ook hier gaat het niet zo lekker nog. Wel hulp 1 keer in de week, maar zodra er een vervanger is wordt er toch niet zo goed schoongemaakt als dat mijn vaste doet. Mijn eigen schema werkt niet lekker, omdat ik e er niet aan kan houden. Als ik voor maandag iets gepland heb staan maar een enorm slechte dag heb, dan lukt het al niet en moet alles alweer verschoven worden.

Moet dus eigenlijk een schema maken waarbij ik nog kan schuiven qua taken en dagen, maar met maar 1 taak van weinig minuten per keer. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:53

Dat vind ik ook zo'n ramp. Doe je het 1x niet, draait al de rest ook in de soep.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:07

Hier twee honden, twee kinderen en een man in huis.. En mezelf dan natuurlijk.

Ik stofzuig de beneden verdieping dagelijks en soms zelfs 2 keer. Dweilen doe ik wekelijks en de bovenverdieping doe ik twee keer per week ongeveer. De honden komen niet boven.

De wc wordt meerdere malen per week schoon gemaakt en wassen doe ik zodra de wasmand ook maar enigzins vol zit. Bedden gaan ook wekelijks schoon.

Met dieren in huis vind ik dagelijks stof zuigen wel het minst. Anders zitten die haren overal.. :=

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:52

Ik herken jullie probleem... wat wij sinds kort doen: voordat ik naar mijn werk ga doe ik in de ochtend 1 klusje en mijn partner ook. Dit duurt meestal 10 minuten. Ons schema is (2 personen:

Maandag
Bed verschonen
Beneden stofzuigen

Dinsdag
Wc schoonmaken
Boven stofzuigen

Woensdag
Was in de machine en in de avond in de droger
Beneden stofzuigen

Donderdag
Was opvouwen en opruimen
Boven stofzuigen

Vrijdag
Wc schoonmaken
Doekje door wasbakken badkamer etc.

Hierdoor hoeven wij amper schoon te maken in het huis meer in het weekend en het geeft zoveel rust. Wanneer ik zin heb pak ik er een grotere klus bij zoals hoezen van de bank wassen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:21

Magrathea schreef:
Oke maar het gaat hier dus om mensen voor wie het wél net veel werk is en/of voor wie het allemaal niet zo makkelijk gaat :j

Nee sorry ik doelde op het stofzuigen na 10 uur 's avonds.
Had even moeten quoten.
Bedoel ermee te zeggen dat wij dat gerust kunnen doen. Buren horen dat niet. Maar heb er eerlijk gezegd dan ook geen behoefte aan, maar dat is een ander verhaal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:41

Ik ben ook geboren zonder schoonmaakgen helaas.
Maar nu met de kat kan ik lig elke dag stofzuigen, want dat grit ligt o-ve-ral.
Moet zeggen dat de kat zo ook wel aan het zuigen went. Eerste 2 x was ie verstopt, maar nu komt ie steeds vaker even spieken.

Ik woon in een klein en gehorig appartement.
En stofzuigen na tienen zou ik ook niet op prijs stellen.
(of 7 uur in de ochtend)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:44

mysa schreef:
Ik heb het vaak geprobeerd, zo'n schema. Maar voor mij werkt het niet. Ik ben min of meer zelfstandige en daarnaast een soort oproepkracht en heb de ene week veel meer werk dan de andere. Ook wisselt de hoeveelheid energie (niet evenredig aan de hoeveelheid werk). Plus een vierpersoonshuishouden, honden, kat, buitendieren. De ene week weinig rommel, beesten z'n gangetje, de week daarop een puinhoop en extra werk aan de beesten.

Maar misschien, als je alleen woont en een goede gezondheid hebt, plus een dosis zelfdiscipline, dat het wel werkt!

Ik heb ook een heel wisselend rooster dus een schema gaat m niet worden.
Ik doe de dingen als ik vind dat ik dat moet doen en als ik niks anders gepland heb.
Badkamer en wc haal ik geregeld in de week eens een doek door, bed 1x per week kan ook wel eens 10 dagen zijn.
Stofzuigen doe ik als t nodig is, dus soms 1 of 2 keer per week maar als t nodig is vaker.
Ik wil vooral geen slaaf zijn van mijn huis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:21

Ik heb echt een pesthekel aan het huishouden doen :') Ik doe het dus ook eigenlijk niet, op koken na. En dan is de keuken vaak ontploft :+

Mijn man is wat meer van het opruimen en stofzuigen als ik, maar goddank hebben we eindelijk een schoonmaakster gevonden die 1x per week 3 uur komt.

Ik merk dat ik zeer beperkt energie heb en dat ik met 4 dagen werken al helemaal geen zin meer heb in huishouden. Maar, sinds de schoonmaakster er is, kan ik wel opruimen nog de ochtend voor ze komt.

Dus dan heb ik een opgeruimd huis (incl de was opgeruimd die mijn man / ik dan te drogen gehangen heb) en als ik thuis kom is mijn huis schoon. Mijn man doet dan nog een paar keer per week stofzuigen.

Ik heb echt van alles geprobeerd aan schema's, vaste taken etc. Het enige dat bij mij hielp voor ik problemen met mijn hersens kreeg, was mezelf een bepaalde tijd beschikbaar stellen per ruimte. Dus bijv. 20 minuten voor de keuken, 20 voor de woonkamer, 15 voor de badkamer etc. Dan ging het wel aardig.

Nu maken mijn hersens vaak kortsluiting en ben ik al met iets anders bezig terwijl taak 1, 2 en 3 allemaal ongeveer 1/3 af zijn.

Ooit, ooit komt het misschien wel weer goed :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 12:41

Needje schreef:
Moet zeggen dat de kat zo ook wel aan het zuigen went. Eerste 2 x was ie verstopt, maar nu komt ie steeds vaker even spieken.

Ik kan een matje echt aanraden!! https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/649878
Deze kost geen drol (haha :') ) en hoewel de katten er in het begin niks van moesten hebben (hij stonk erg naar nieuw plastic en er zitten sprietjes op die waarschijnlijk gek voelden aan de pootjes) kijken ze er tegenwoordig niet meer naar om. Het scheelt zoveel! Elke keer als je de bak leegschept ook even het matje uitkloppen boven de bak, ik denk dat het zeker driekwart van het grit bijhoudt dat anders overal in huis terecht komt. Echt een lifesaver +:)+
En anders kun je misschien even zoeken in BB, ik had er destijds een topic voor geopend, er werden nog een aantal goeie tips gegeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:49

Op een of andere manier krijg ik elke keer gewoon een basispagina ipv de juiste pagina als ik op links klik.
Maar ik heb via Ali een speciale mat besteld. Nog even geduld.
Al vind ik het niet zo erg om ff stof te zuigen. Mijn huis is zo klein dat ik met 5 min wel klaar ben. haha.
Positief dat ik het nu vaak doe. Eerder deed ik eigenlijk voornamelijk wat als er mensen langskwamen. hahaha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:00

Ah oke :j ja het probleem is bij mij meer dat het ook echt in allerlei hoekjes eindigt waar ik niet zo vaak / makkelijk kom met de stofzuiger. Dus het probleem bij de bron aanpakken dan maar :=

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:19

Hihi leuk om t lezen hoe iedereen het doet
Ik hou echt van een schoon opgeruimd huis. En t liefst alles weer netjes voordat mn man thuis komt.

Ik stofzuig elke dag. Sowieso 1 x in de week dweilen soms 2 x. Op maandag of dinsdag doe ik alles goed schoonmaken, keuken, woonkamer, wc en badkamer en slaapkamer. Op woensdag doe ik beddengoed wassen. En we zijn maar met z’n 2en

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:24

Oh ik vind een opgeruimd en schoon huis ook heerlijk hoor!
Alleen kan me er gewoon slecht toe zetten.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:25

Needje schreef:
Oh ik vind een opgeruimd en schoon huis ook heerlijk hoor!
Alleen kan me er gewoon slecht toe zetten.

Ja dat heb ik ook, maar als ik eenmaal bezig ben. Dan ben ik ook bezig. Soms duurt t alleen even tot ik begin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:45

Bij mij is perfectionisme een beetje het probleem -O-

Mijn vriend kan heel snel opruimen. Maar dan ligt al het speelgoed door elkaar, is de vaatwasser wel ingeladen maar staat er bijvoorbeeld nog een lege wijnfles op het aanrecht, schoenen staan door elkaar op het schoenenrek.

Als ik opruim wil ik alles gesorteerd hebben, mag er niet 1 rommeltje achterblijven en wil ik dat alles schoon is ook.

Daar verlies ik veel tijd door + stel ik het vaak uit.

Ik ben blij dat mijn vriend me dat wat leert relativeren maar het gaat moeizaam :Y)

Zonder schema werken is een ramp voor mij. Ik ben ook zelfstandige maar als ik mezelf geen verplichting opleg in het huishouden (bv. was sorteren op vrijdag) dan laat ik het gewoon liggen omdat ik het vergeet/er altijd wel iets belangrijkers is etc. En dan sta je plots voor een hele berg was en kun je er niet meer omheen :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:02

MyWishMax schreef:
Magrathea schreef:

Precies :=

Ook hier gaat het niet zo lekker nog. Wel hulp 1 keer in de week, maar zodra er een vervanger is wordt er toch niet zo goed schoongemaakt als dat mijn vaste doet. Mijn eigen schema werkt niet lekker, omdat ik e er niet aan kan houden. Als ik voor maandag iets gepland heb staan maar een enorm slechte dag heb, dan lukt het al niet en moet alles alweer verschoven worden.

Moet dus eigenlijk een schema maken waarbij ik nog kan schuiven qua taken en dagen, maar met maar 1 taak van weinig minuten per keer. -O-

Lijstje maken met de taakjes in paar minuten stukjes geknipt en gewoon volgende op die lijst doen elke keer als je wat kan? Dan kan er misschien sommige dagen niks, maar andere dagen juist wat meer. Als je die lijst lamineert en ergens ophangt kan eventueel ook een huisgenooot er eentje oppakken? Vakje ervoor om af te vinken, gelamineert was je dat zo weer er af als de lijst afgewerkt is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 16:20

Ik ben weer trots! Vandaag was weer zo'n niksdag, ik voel me niet zo lekker dus ben niet naar de universiteit gegaan, voelde me vet nutteloos, dus ik besloot ineens om dan maar gewoon alle schoonmaaktaakjes die ik morgen wilde doen vandaag te doen :)*
Heb nu dus flink gestofzuigd net. Ik heb dus zo'n draagbare nu, en na elke beurt moet je het ding legen (of nou ja ik leeg hem gewoon na elke beurt). Dat is ook best satisfying als je ziet hoeveel zooi daaruit komt, word ik best blij van altijd *\o/* "Joepie dit ligt allemaal niet meer op de vloer!"
Zo nog even de afwas opruimen, de kattenbak doen en even kijken of er al was opgeruimd kan worden van het rek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:49

Ik kan ook wel wat tips gebruiken. Ik heb de afgelopen tijd samengewoond met mijn ex en toen ging het wel redelijk met het huishouden, maar sinds vandaag woon ik alleen in mijn appartementje en ik zie er nu al tegenop hoe ik dit allemaal netjes ga houden. Moet dus echt weer duidelijk taken gaan bijhouden :+

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:33

Magrathea schreef:
Needje schreef:

Ik kan een matje echt aanraden!! https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/649878
Deze kost geen drol (haha :') ) en hoewel de katten er in het begin niks van moesten hebben (hij stonk erg naar nieuw plastic en er zitten sprietjes op die waarschijnlijk gek voelden aan de pootjes) kijken ze er tegenwoordig niet meer naar om. Het scheelt zoveel! Elke keer als je de bak leegschept ook even het matje uitkloppen boven de bak, ik denk dat het zeker driekwart van het grit bijhoudt dat anders overal in huis terecht komt. Echt een lifesaver +:)+
En anders kun je misschien even zoeken in BB, ik had er destijds een topic voor geopend, er werden nog een aantal goeie tips gegeven.

Je hebt ook zulke matjes bij de action, zijn er alleen voor gemaakt om hondenvoer op te vangen (liggen ook bij de hondenspullen). Maar werkt hetzelfde

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:46

Needje schreef:

Ik woon in een klein en gehorig appartement.
En stofzuigen na tienen zou ik ook niet op prijs stellen.
(of 7 uur in de ochtend)

Een ander merk kattengrit kan echt een verbetering zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:06

Dit weekend weer drie huizen schoongemaakt. Beetje luxuprobleem. We hebben twee vakantie appartementen die we verhuren en dit weekend waren ze even een paar uurtjes leeg dus tijd voor de grote schoonmaak. Keukens aan de binnenkant schoon, al het houtwerk van buiten, terrassen, spinnen van het plafond af, lampenkappen afnemen en , heel vies, doucheputjes ontdaan van een pruik van haar. Net al het beddengoed gewassen en gevouwen van 6 bedden. Wel even klaar ermee nu

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 01:16

Het is dus vooral lastig in weken zoals deze waar ik misschien 10u in totaal (wakker) thuis ga doorbrengen :+
Ik ben nu al aan het bedenken wanneer ik wat ga doen omdat ik anders bijv de kattenbak sowieso ga vergeten. Nu scheelt het dat als je weinig thuis bent je ook minder vies maakt, dat scheelt weer

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 01:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:50

Ik ga dit topic vanavond even doorlezen. Ik woon voor het eerst op mezelf dus kan het wel gebruiken. Nu ben ik wel altijd al heel schoon geweest maar een keuken en badkamer erbij is wel anders natuurlijk. :D