[VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:11

Klinkt inderdaad allemaal wel goed, maar... hoe geef ik d'r wat lekkers als ze niet genoeg in m'n buurt komt om het te geven... :+ Denk dat ze wegspringt als ik 't naar d'r toe gooi :') Misschien een héle lange peen zoeken :=

Zo trof ik ze vanochtend aan :+: Gisteravond besloten om Kevin bij de grote paarden weg te halen en gewoon te proberen hoe het ging met een draadje ertussen.. ging eigenlijk heel goed :D

Afbeelding

Gisteravond eerst even zo geprobeerd, volgens mij vindt Kevin d'r wel wat :') <3

Afbeelding

En toen ik vanochtend aan kwam lopen (met emmer voer, die herkent ze dus al :P ) murmelde ze zelfs naar me :+: Komt vast goed +:)+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 07-08-19 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:14

Staat ze alleen of bij anderen nu?
Ik heb heel erg gebruik gemaakt van de weidegenoot van Mo destijds :+
Die vooral lekker kroelen, positieve aandacht geven en uiteindelijk kwam zij heel soms eens even kijken.

De momenten dat ik haar toch vast had (want van stal naar buiten en andersom) beginnen met aaien op de plek die zij het minst spannend vond (in Mo haar geval niet haar hals maar verder naar achteren), korte momenten en uitvoerig belonen in geval van weinig (negatieve) reactie.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:22

Ze staan alleen, maar met een klein draadje ertussen naast Kevin en dan komt dat kastanje hekje en daar staan Tamme en Splashy :D Dus ze kan alles zien! Doe ook heel veel lekker knuffelen met Kevin, die zal ook wel denken: waar komt dit ineens vandaan?? _O-

Ja, ik heb haar dus echt nooit vast.. ze loopt los en zodra ik dichter dan een 1.5m. bij d'r in de buurt kom, loopt ze weg.. kan wel achter d'r aan gaan vangen en d'r in een hoek drijven, maar dat lijkt me niet de manier.. ik wacht wel af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:26

Hahaha ja daarom stond Mo in het begin op echt een mini stukje maar die moest ik ook wel echt gewoon te pakken kunnen krijgen.
Ben zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, ik hou wel van zulke projectjes (maar niet meer voor mezelf :+ ).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:34

*stille meelezer*

Hoe ga je dat straks doen als ze bij elkaar gaan? Laat je haar dan weer drachtig worden, of wordt Kevin gecastreerd?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:37

Ja, ik dacht dat dit ook een mini stukje was :') Maar zie sowieso stress ontstaan, zodra ik d'r een beetje lopend in een hoekje drijf.. wil ik gewoon niet, zeker niet bij een drachtige merrie..

Kaitlyn schreef:
*stille meelezer*

Hoe ga je dat straks doen als ze bij elkaar gaan? Laat je haar dan weer drachtig worden, of wordt Kevin gecastreerd?

Kevin is al 30 jaar hengst geloof ik :') Die valt niet meer te castreren haha.. maar dat is sowieso ook niet de bedoeling, hij is juist leuk omdat ie zichzelf is :+: :D Dus hij mag ook papa worden <3 Tamme heeft afgelopen seizoen ook een merrie gedekt, dus zou leuk zijn als we volgend jaar van allebei m'n hengsten een veulentje mogen krijgen <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:35

Je kan als je tijd hebt gewoon even een stoeltje neerzetten en kijken of ze nieuwsgierig wordt naar je. Als dat zo is, gewoon wat geven en juist niet meteen vast pakken.
Maar wanneer je haar wel een keer moet vastpakken, ook gelijk wat geven, zodat ze toch snel begrijpt dat het niet zo een ramp is en wat oplevert.

Het kost tijd, maar tijd heb je meestal niet, omdat paarden nou eenmaal verzorgd moeten worden.

Je kan haar wel 1 of 2x per dag in een stal of kleiner stukje lokken en daar erbij gaan zitten. Eerst eten geven op afstand en die steeds dichterbij zetten.

Straks als ze allemaal samen lopen en de rest om je heen huppelt, wordt het vast ook beter.

Overigens kijk een beetje naar je houding. Onze shet heb ik nu 19jr en is echt de makkelijkste hoor, maar hij is naar vreemden altijd eerst wat terughoudend en ik zie zijn reactie als ze van bovenaf komen of over hem heen hangen. Wij kunnen dat van alle kanten doen en alles. Maar uit respect maak ik me vaak toch wat kleiner.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:05

Ze wordt zeker nieuwsgierig als ik bij d'r op de grond kom zitten :+: Dus ik ga daar gewoon mee verder.. en als ik d'r voer neer zet, ga ik ook in de buurt zitten.. zal wel steeds een klein stukje dichter bij de emmer gaan zitten :D In principe hoef ik haar nu ook nog niet te kunnen pakken (al wil ik zooo graag lekker d'r manen netjes maken enzo <3 ), maar als ze straks gaat veulenen, of net d'r veulen heeft of er gaat wat mis, dan moet ik natuurlijk wel in de buurt kunnen komen...

En idd, ik blijf lekker laag.. ook bij Kevin hoor, kan me voorstellen dat 't gewoon niet fijn is voor die kleine beestjes.. bij honden houd je er ook altijd rekening mee :j Kleine moeite om rekening te houden met die kleintjes :+:

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:16

Ik denk dat je het heel goed aanpakt. Zo heb ik dat jaren geleden zelf ook gedaan. Het had veel sneller dan verwacht al resultaat. Als je gaat aanraken beginnen met kriebels bij de schoft en staart aanzet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:26

Ow, dat klinkt echt al heel goed. De meesten willen wel, dus als je nu net even wat meer tijd neemt, hoef je straks geen stap terug te doen, omdat je te snel ging.

Wanneer komt dat veulen dan? Dit jaar nog?? Dat is wel je tijdsdruk die je een beetje hebt.

Toen onze merrie even kort weg liep van me, omdat sommige mensen echt te stom voor woorden zijn. Kwam ze wel naar me toe en aaide ik haar steeds. Ook al wilde ik haar pakken, als ze uit zichzelf kwam, toch maar even niet dan.
Als ik met halster aan kwam, was ze weg.......
Ik verstopte het halster onder mn kleren en als ze kwam deed ik hem om en bleef even staan, snoepje erin en even kletsen.

Onze nieuwe quarter was ook grappig. Hij moest leren op een pp rond te lopen en dat ik dan mijn ding doe etc etc. Hij vond alles nieuw en spannend. Maar elke keer dat hij kwam gaf ik een aai. de eerste keer was hij wat terughoudend en liep weer weg. Ook prima....
Daarna vond hij het wel leuk en maakte er echt spel van. Met als gevolg dat je je werk niet meer kon doen en hij uren wilde knuffelen........
Maar hij liet zich wel pakken als je hem echt moet hebben zeg maar.

En zoals met de merrie is wel leuk hoor als je een track hebt die rond gaat en je ze niet kan pakken.....Toen dat net gebeurt was en ze dus even niet te pakken was, baalde ik wel flink, maar moest het niet laten voelen.
Ze eten wel vooraan en dat kwam ze wel doen, dus ging haar dan maar staan aaien.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:32

Veulen komt als het goed is volgende maand ja! :oo

Fijn om de bevestiging ook nog van jullie te krijgen, al zie ik zelf nu ook al best wel een verandering! <3 dat murmeltje vanochtend :+:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:34

Komt vast goed. Neem het nu per dag. Dan is een maand langer dan dat je er nu druk achter gaat zetten en moet haasten.

Ze gaat die maand nog niet samen met de anderen??

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:45

Nouja.. 'samen', ze staat pal naast Kevin.. maar de andere weitjes zijn niet geschikt voor zulke kleintjes :P

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:50

xXutopiaXx schreef:
Ze wordt zeker nieuwsgierig als ik bij d'r op de grond kom zitten :+: Dus ik ga daar gewoon mee verder.. en als ik d'r voer neer zet, ga ik ook in de buurt zitten.. zal wel steeds een klein stukje dichter bij de emmer gaan zitten :D In principe hoef ik haar nu ook nog niet te kunnen pakken (al wil ik zooo graag lekker d'r manen netjes maken enzo <3 ), maar als ze straks gaat veulenen, of net d'r veulen heeft of er gaat wat mis, dan moet ik natuurlijk wel in de buurt kunnen komen...

En idd, ik blijf lekker laag.. ook bij Kevin hoor, kan me voorstellen dat 't gewoon niet fijn is voor die kleine beestjes.. bij honden houd je er ook altijd rekening mee :j Kleine moeite om rekening te houden met die kleintjes :+:

Ahh de afstand is circa 1,5m? Dat wordt wel een hele lange wortel :+
En als je het omdraait? De emmer kent ze al, maak daar gebruik van!
Je zet bijv de emmer op 1,5 a 2 meter afstand van jouw stoel en maakt een wortelspoor naar de emmer toe. Dan leert ze dat naar jou toe bewegen leuk is (want wortels), met als troffee de emmer voer (iets met schatkist en een regenboog).

En dan zet je de emmer elke dag steeds dichterbij jou. Wat een feest voor haar om dan naar jou toe te komen.
Je kan ook proberen het spoor (stel ze vind wortels lekkerder dan biks) door laten lopen tussen jou en de emmer, dan kan ze op eigen initiatief bedenken dat ze naar je toe komt. En als ze dat doet is de beloning er gelijk.
Ik zou ook met stem motiveren, veel lachen en blij zijn met elke kleine stap die ze maakt. Een positief gezicht schijnt een paard ook te herkennen.
Leuk projectje erbij!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:56

Haha wat een leuke tips weer!! Ik zit ook als een malle tegen d'r te praten met m'n 'babystem' _O-
Nu naar huis, kan ik weer lekker bij d'r gaan zitten :D Ben benieuwd!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:57

Veel plezier! Ik ben plaatsvervangend enthousiast :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:08

Maar niet teveel neerleggen. De eerste paar snoepjes of wortels zijn leuk. Maar na een paar wordt de nood om ze te willen hebben kleiner en dan stoppen "ernstige" gevallen met dichterbij komen.

Het werkt ook om het te doen als je al even niet gevoerd hebt.

Hahaha, baby stemmetje Utopia.......Of gewoon gaan liggen. Je doet soms rare dingen. Ik ben vaak blij dat er geen verborgen camera's hangen bij ons.......
Ow, kan iemand filmen???? Met geluid!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:53

Slmt9 schreef:
Veel plezier! Ik ben plaatsvervangend enthousiast :D

Haha dankjewel! :D

Nee superpony hahaha, er wordt niet gefilmd _O- Maar idd.. ik zal zo voordat ik d'r avondeten neerzet nog even gaan zitten met wat lekkers in m'n hand.. Kevin komt 't wel gelijk halen, die heeft inmiddels al in de gaten wat ik aan het doen ben, zodra ik ga zitten bij ze :') Dus ben benieuwd :D

Net nog even een rondje gelopen door het bosje naast het huis. Is van onze overbuurmannen en is gewoon een klein stukje bos met een te schattig paadje er doorheen :+: waar ze soms gewoon ff doorheen fietsen haha

Afbeelding

Afbeelding

En het pad achter het weiland uitgelopen, dan krijg je dit prachtige plekje <3

Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:09

Wat GAAF!!!

Als alles klaar is kom ik graag een keertje kijken :D

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:22

Wat een ontzettend fijn en mooi plekje. En wat lijkt het me ontzettend genieten om je kudde zo aan huis te hebben.
Mooi deel van brabant. Woon zelf ook redelijk in de buurt!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 22:09

miss_lizje schreef:
Wat GAAF!!!

Als alles klaar is kom ik graag een keertje kijken :D

Jaaa zou leuk zijn!!! :D maar ik zou eerder komen hoor hahaha, denk niet dat ooit alles af komt :')
Edit: ik zou Gentle ook lekker meenemen trouwens dan! :D Kunnen we ff een rondje rijden <3

Leuk Bloemmeke! Dankjewel :+: het is idd heerlijk om zo alles in de buurt te hebben <3 en ze 's nachts te horen scharrelen.. tussen de geluiden van een uil door :') :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 22:42

Vandaag duidelijk even een chill dagje gehad.. half dagje gewerkt voor de baas, en de rest lekker hier gelummeld <3

Vanuit werk gelijk de laatste bewoner bij m'n ouders opgehaald.. met al het gesleep en gedoe met spullen leek het me niet fijn om 'm al hier te hebben, maar nu zijn we compleet.. ook Flits is er nu bij :+: In z'n mandje in de auto vond hij maar niks, maar op de middenconsole zitten kon hij zich wel in vinden :') Niet helemaal veilig, maar we hebben het gered :D

Afbeelding

Met Brego met water gespeeld toen ik de waterbakken ging vullen :') <3

Afbeelding

En nog een lekker avondrondje met vriendlief gereden, zowel voor Jay als voor Splash ook de eerste keer hier het erf af.. en ze waren zo lief <3 Wat een toppers zijn het.. dan ben ik zo trots :+: En ook op vriendlief natuurlijk haha :D

Afbeelding

Onze avondroutine met het voeren van de paarden, moet meneer natuurlijk bovenop zitten :')

Afbeelding

En nog even bij het meisje gezeten terwijl ze aan het eten was.. snoepjes trapte ze weer niet in, dus Kevin heeft ze lekker allemaal op :') Maar ze komt wel steeeeds dichterbij.. begint nu ook te likkebaarden en wil d'r neusje wat uitsteken, maar daar redt ze het niet mee :P Wat een verschil al!

Afbeelding

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:49

Ach hoe ik je een beetje ken.. komt het vast goed met mevrouw...

Heerlijke fotos 8-)

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:02

Wat een heerlijke foto's telkens, TS! +:)+
Echt genieten he zo met alle dieren om je heen! *D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:47

Leuk he al die nieuwe dingen!!!

Ik denk ook dat ze misschien even moet wennen van het verhuizen dan. Ik ervaar shetlanders als heel intelligent en kieskeurig qua mensen keuzes. Grote kans dat ze vd week gewoon naar je toe komt als ze merkt dat je degene bent die eten hebt en gewoon oke bent.

Ik snap je roes nu helemaal. Bord hangt op ons raam nu, maar het is heel vreemd eigenlijk. Je handelt, maar ervaart het allemaal nog niet.