Gemiddelde kosten per maand aan boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:54

Ik zit met een eenpersoons veganistisch huishouden rond de 120 tot 150 euro per maand, inclusief hondenvoer om de week en elke week een zak paardenvoer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:08

plantje01 schreef:
Sky schreef:
Ik moet wel bekennen dat ik schrikbarend veel mensen langs zie komen die puur voor goedkoop gaan en niet voor biologisch/duurzaam. Dat verbaast me echt, ik dacht dat wij als Nederlanders best wel besef daarvan hadden. In ieder geval in mijn omgeving wordt je wel raar aangekeken als je met kiloknaller vlees aan komt zetten :o .

Besef je dat het niet voor iedereen mogelijk is? Ik snap dat als je kinderen hebt die nog moeten groeien je graag wat vlees geeft en dat het te duur is voor sommige mensen om dat allemaal biologisch te doen. Of een goedkope zak bananen van ver weg koopt. Beter wel voedingsstoffen dan het niet kunnen kopen. Je kan niet in de portemonnee van iemand kijken

Bij “koopeenvarken” kom je uit op 1,78 per persoon per maaltijd.
Als je dan kiest om niet elke dag vlees te eten ben je niet veel duurder uit dan in de supermarkt. Alleen ik snap wel dat 100€ in 1x een probleem kan zijn, je kan het niet spreiden..

meisje2000

Re: Gemiddelde kosten per maand aan boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:31

2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en bijna 12.
1 keer in de maand grote boodschappen. Gemiddeld tussen de 200 en 275 euro, afhankelijk van wat aangevuld moet worden. Hier zit alles bij. Shampoo, wasmiddel, Vaatwasblokjes, schoonmaakmiddelen, kattenvlees en noem maar op. Tussendoor aanvullen van bijv fruit en brood omg 100 per maand. Daar komen dan nog 1 keer per maand kittenbrokken bij van 32 euro en Kattengrid 2 zakken a 12 euro.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:33

50 euro per week all in.
Ben alleenstaande moeder en mijn dochter is de helft van de week bij mij (co-ouderschap)
Benzinegeld zit hier ook bij in.
Eerst een auto waar ik 20 euro tankte (zuinige auto en reed niet zoveel pw,alleen wanneer nodig)
Na de auto kwam er een scooter die ik voor nog geen 8 euro vol tankte.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:40

Wij zijn gemiddeld €350,- per maand kwijt aan boodschappen (ook douchegel, deo, wasmiddel en meestal red ik het ook om hiervan kattenvoer en kattenbakvulling te kopen). Ik woon samen met mijn vriend en 2 katten :).

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:49

2 volwassenen €100 per maand inc verzorging/wasmiddel

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:56

Hier met 3 personen (2 volwassene en 1 tiener) rond de 350/380 euro per maand. Wij doen al onze boodschappen bij de lidl behalve het bier.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:05

Te veel, zoveel dat ik het niet eens wil uitrekenen. Wij houden van goed eten. 2 personen.
Wel alles lokaal, bij lokale boeren ed. Elke zaterdag een rondje.
Laatst bijgewerkt door sanso op 19-03-19 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:09

Atalja schreef:
2 volwassenen €100 per maand inc verzorging/wasmiddel

Hoe dan? :+ kan ik bij je in de leer?

Ik denk dat wij incl verzorging en wasmiddel zo 300 per maand uitgeven, 2 personen.

Het ligt er zeker wel aan hoeveel mijn man thuis is, ik weet vaak op de dag zelf (laat op de middag) of hij thuis komt die dag. Hierdoor is het lastig inkopen, zeker met groente, vlees, brood.

Ivana78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:13

150 per maand voor 2 personen, icl verzorging etc
Soms 125 of soms 160 verschild een beetje per maand eigenlijk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:16

Exclusief verzorgingsproducten zitten wij tussen de 300 en 350 per maand denk ik. 2 personen.
Wij gaan overigens wel bijna altijd naar de Albert Heijn, kopen scharrelvlees (niet alleen bij de AH, maar ook bij een biologische boerderij), eten veel fruit en (biologische) groente. Dat maakt het wel wat duurder dan gemiddeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:17

Ik ben per maand zo’n 700 euro kwijt.
Dat is voor 2 volwassenen en 2 kinderen (bijna 11 en bijna 14 jaar)

Moet zeggen...ik zou het zuiniger aan kunnen doen maar ik ga soms voor het gemak van voorgesneden groente.
En ik hou van eten waar soms wat duurdere ingrediënten in zitten.

We eten zeker niet elke dag vlees. En ik probeer ook duurzame keuzes te maken. Soms is dat wat duurder.
Maar ik denk niet dat de kosten bij ons daar in inzit.

In het bedrag zitten niet alle verzorgingsproducten. Haarverzorgingsproducten koop ik bij de kapper en gaan niet uit het huishoudbudget.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:19

Rond de 350 euro per maand, 2 pers + om de week 3 dagen zijn kinderen (10 en 12)

Zou het graag nog lager willen hebben, maar geen idee hoe. De mensen hier van max. 150 eurp per maand, wauw! _/-\o_ Hoe doen jullie dat?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:19

Ik dacht dat ik toch vrij zuinig was, maar als ik het zo uitreken hoe ik nu zit in deze maand (1 t/m 19 maart dus), dan zit ik toch wel hoger dan de meeste hier :?

Ik zit nu dus voor deze maand al op €250,- voor 2 personen.. Maar geen idee waar die kosten inzitten.
Boodschappen doe ik bij de Jumbo, kwa drinken alleen thee en soms limonade, dus aan frisdrank gaat het ook niet op, de limonade bussen koop ik vaak 1+1 gratis of 2e halve prijs, we eten grotendeels vegetarisch, dus ik koop ook geen duur vlees.. Een keer een deo, tandpasta of shampoo zit hier dan wel bij in, maar dat is niet eens iets wat maandelijks terugkeert.

Ik doe 1x per week boodschappen voor zo goed als de hele week en vaak dan eind van die week nog een keertje voor de verse dingen. Vraag me ernstig af waar het mis gaat :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:24

Best wel grappig dat sommige mensen duur met goed eten associëren.

Zelf bestel ik een groente pakket bij een vrouw die dit doet voor mensen in de bijstand of die boodschappenwinkels boycot met groente.
Die vrouw besteld het via een groothandel.

Met twee man kunnen we twee weken eten van 10 euro. En daar zijn groente én fruit in.

Nu ik alleen ben heb ik een pakket van vijf euro
Wie het niet geloven wil, pb mij even, dan krijg je de site.

Dit is vers, gezond, en enorm gevarieerd, dus ook gewoon goed eten. En elke x iets anders!
Dus...wat eten we vandaag? Nou dat antwoord weet je al! Super tof!

Vlees hoef ik niet elke dag een biefstuk op mijn bord.
Sterker nog, slavinken, rundervinken, boomstammen en gehaktballen maak ik zelf.
Ik word heel blij van een speklapje en af en toe een hamburgertje of frikandel vind ik heel fijn.
In sommige gerechten komt ook rustig geen vlees.
En waar al vlees in zit, pasta's, komt niet extra vlees bij.

Wij krijgen het voor elkaar om onder een euro te zitten met een warme maaltijd.
Ene x hoger, andere x lager.
We eten veel rijst, zijn we gek op. En aardappelen kopen we slim in.

Van de 80 cent brood worden we blij en helemaal als de ah het aan de einde van de dag afprijst. Bij vier broden heb je gewoon één gratis.

Beleg op brood verschilt enorm.
Meestal hartig en zoet.

We drinken veel thee. En zetten ook een pot. Ik drink ook koude thee, niet uit zuinigheid. nee ik vind het heerlijk.

Snoep en koek gaat hier amper in.
Alleen als de heer des huizes boodschappen doet. Levert trouwens ook geweldige gesprekken op!

Duur is dus goed eten?
Nee hoor, dat valt wel mee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:28

Ik kook veel met verse kruiden etc, dat tikt nog wel vaak aan heb ik gemerkt.

Ik zat hiervoor met 2 volwassen, 1 baby en 2 kids in het weekend zo rond de €400-€500. Mijn ex dronk alleen cola maar dat kocht ik eigenlijk altijd groot in met 1+1.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:28

Ik heb voor de grap even gekeken wat ik tot nu toe deze maand kwijt ben geweest.
Ben nu 33 euro kwijt sinds 1 maart, waarvan ik één keer wat voor een collega heb gekocht van 7 euro.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:31

200 tot 250 voor 2 personen en daar zit ook vlees voor de hond bij

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:31

Wij zijn met 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 7 jaar)) en zijn tussen de 350 en 400 Pm kwijt aan boodschappen.
Dit is incl. Verzorgings producten(oa luiers), wasmiddelen (vaatwasser en wasmachine), kattengrind en en voer voor de honden en kat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:35

Wij zitten met 2 personen al wel aan 400 euro per maand, zonder bijzonderheden als een verjaardag (dan is het meer)... *edit: 400 euro is wel incl. tv en internet

Ik eet vega, mijn vriend houdt van vlees. We kopen alleen bij de AH, zonder op aanbiedingen te letten, maar we doen ook niet 'gek'. Ik deed in mijn eentje veel meer impulsaankopen of ik kocht luxe, lekkere dingetjes erbij, maar had het idee dat ik toen minder uitgaf dan wat boodschappen mij nu kosten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-03-19 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:40

maralyn schreef:
Best wel grappig dat sommige mensen duur met goed eten associëren.

Wij krijgen het voor elkaar om onder een euro te zitten met een warme maaltijd.
Ene x hoger, andere x lager.
We eten veel rijst, zijn we gek op. En aardappelen kopen we slim in.

Van de 80 cent brood worden we blij en helemaal als de ah het aan de einde van de dag afprijst. Bij vier broden heb je gewoon één gratis.

Beleg op brood verschilt enorm.
Meestal hartig en zoet.

We drinken veel thee. En zetten ook een pot. Ik drink ook koude thee, niet uit zuinigheid. nee ik vind het heerlijk.

Duur is dus goed eten?
Nee hoor, dat valt wel mee.

Duur is absoluut niet goed maar, waarom het is een feit dat ongezond eten veel goedkoper is dan gezond eten.

Wat kost een zak friet? Daar koop ik 1 paprika voor..

En van het brood dat is leuk bedacht maar, als ik uit mijn werk kom is er echt geen brood meer, bij geen 1 supermarkt hier in de buurt. Wat ik overigens wel snap, ze willen het niet einde dag weggooien maar ik kan om 5 uur hier nergens geen brood meer krijgen, terwijl ze tot 9 uur open zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:45

Verschilt per regio.
Hier dus wel. Lekker toch?

Tja... Maar patat hoeft ook niet ongezond te zijn. Ligt er aan hoe je het bereid.
Als je mikt op fastfood.
Ja, dat klopt.
Maar dat neemt niet weg dat je ook in het gezonde eten niet duur hoeft uit te komen.
Dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Creatief zijn, dat levert het meeste op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:56

Tijd scheelt ook veel in de kosten. Als je weinig tijd hebt zul je vaker naar wat makkelijkere dingen grijpen (zoals bonen in blik ipv dat je ze zelf gaat weken, voorgesneden groente ipv dat je het zelf gaat snijden). Hetzelfde met 'goedkope' lunches maken: als je weinig tijd hebt heb je ook weinig tijd voor de creativiteit. Althans, hier loop ik tegenaan. Toen ik nog meer tijd had kwam ik met 2 personen makkelijk rond voor 100 p/m, nu in mijn eentje met weinig tijd is 150 krap.

En de lage bedragen, daar zitten waarschijnlijk voorraden niet bij in? Want dat scheelt ook nog best wel wat. Sommige mensen hebben wat minder voorraad liggen omdat er bijvoorbeeld geen ruimte is. Ik heb bv geen plek om veel aanbiedingen in te slaan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:58

Ik koop voor 1 of 2 personen voor ongeveer 80/100 euro aan boodschappen per maand! :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:00

Voorraad? Wat moet je allemaal op voorraad hebben dan?

In mijn beleving zijn altijd alleen de ongezonde producten in de aanbieding, en die koop ik nauwelijks. Laat staan dat ik daar voorraad van in ga slaan.
Wij eten eigenlijk altijd vers.