houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:51

Dennenhout is inderdaad rommel. Eigenlijk al het naaldhout. Een houtsoort waar hars in zit zou je eigenlijk niet moeten willen stoken :n

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:22

Ik denk in mijn situatie dat de buren niet eens slecht stoken, dat is allemaal al onderzocht. Helaas is een wtw systeem en een luchtinvoer op het dak een vreselijke combinatie gebleken die mijn inziens in vergelijkbare situaties verboden zou moeten worden.

Als je buren verder weg wonen is de kans op overlast uiteraard een stuk kleiner. Bij ons is het alsof je met je hoofd in de kachelpijp hangt. De buren hebben geen greintje begrip voor onze situatie want zij laten zich niet beperken in iets wat volgens de wet mag.

Zelfs bij de allerbeste kachel komt er veel fijnstof vrij. Er wordt wel gezegd dat 2 uurtjes houtstoken net zoveel fijnstof geeft dan 10 uur autorijden. De lucht moet schoner worden. Auto's worden schoner maar houtkachels e.d. hebben een groot aandeel in de luchtvervuiling.

Er sterven wereldwijd veel mensen eerder omdat zij dagelijks blootgesteld worden aan open vuren (met vooral slechte ontbranding lijkt me). Dat is niets nieuws.

Ik ben wel van mening dat je juist moet kijken naar hoe je zaken kan inperken die slecht zijn voor de volksgezondheid en niet van invloed zijn op je levensbehoefte. Volgens mij kun je daar op verschillende manieren mee omgaan. Bvb meer ontwikkeling in filtersystemen zodat alle uitstoot (juist die schadelijke PM2,5) en geur tegengegaan kan worden en dat dit een verplichting wordt. Zo kan een ieder die het wil toch van zijn kacheltje genieten.

mysa

Berichten: 10569
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:25

Oscar schreef:
Dennenhout is inderdaad rommel. Eigenlijk al het naaldhout. Een houtsoort waar hars in zit zou je eigenlijk niet moeten willen stoken :n


Of het moet van dode bomen zijn, dat gaat wel.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:06

Onze houtleverancier raadt het af, te veel hars wat er nog inzit zelfs na het drogen volgens hem. Dat geeft dan weer een aanslag in het rookkanaal. Onze overbuurvrouw stookt naaldbomenhout en moet 2 tot 3x per winter het rookkanaal vegen, dan komt daar per keer net zoveel uitzetten als bij mij na 1 heel stookseizoen. Ik hou het bij eikenhout, essen zou ook nog kunnen maar ik ga niet meer experimenteren.

Fitzroy

Berichten: 25198
Geregistreerd: 11-01-01

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 07:42


meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:53

En wat doen ze dan met de grootste vervuiler? Daar wordt niet over gesproken, ik lees niet echt in het artikel dat ze het gaan verbieden maar dat ze meer aandacht gaan besteden aan goed stoken

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:54

Wat bedoel je met de grootste vervuiler Meggiemeg?

joyce83

Berichten: 5248
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 10:05

Ik denk dat de eerste stap al is om ervoor te zorgen dat diegene die een houtkachel of dergelijke hebben staan dat deze gaan overstappen naar betere kachels en goede filters voor luchtzuivering.

We hebben op dit moment een vraag ingediend bij de gemeente of het mag. Volgens diegene die de kachels verkoopt zou een vergunning niet nodig zijn maar wil het zekere voor het onzekere. Via de mail kreeg ik namelijk wel te horen dat een omgevingsvergunning nodig zou zijn. Echter we snappen niet waarom? we vergroten volgens mij niks aan het huis? Ook hebben we een A klasse kachel op het oog welke ons aan spreekt. Geen flinke stoker volgens mij, maar eentje waar je wat extra warmte mee kan creëren in de winter. https://www.drufire.com/nl-nl/assortime ... e/folke-rs

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:20

estja schreef:
Wat bedoel je met de grootste vervuiler Meggiemeg?


In het artikel waar ik op reageer staat het volgende: Hout stoken blijkt de één na grootste veroorzaker te zijn van roet in Arnhem. Vandaar mijn vraag en de grootste vervuiler dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:28

Wij hebben in Zweden onder andere deze twee staan:

Afbeelding
Afbeelding


Hele fijne kachels. Je stookt ze op, en dan houden ze vervolgens hun warmte vast en gaan die uitstralen. Het zijn ook echt kachels waarmee het huis wordt verwarm, gas is er niet enzo. Met 14 kuub hout doe je ongeveer een winter.

Dennenhout is overigens gewoon okee hoor

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34802
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:32

meggiemeg schreef:
estja schreef:
Wat bedoel je met de grootste vervuiler Meggiemeg?


In het artikel waar ik op reageer staat het volgende: Hout stoken blijkt de één na grootste veroorzaker te zijn van roet in Arnhem. Vandaar mijn vraag en de grootste vervuiler dan?


Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk eerder een link gepost waarin staat dat er nauwelijks goed te zeggen is in hoeverre houtkachels bijdragen aan fijnstof in NL, simpelweg om het feit dat er nu op niet betrouwbare wijze metingen worden verricht.

@ts: mooie kachel!

mysa

Berichten: 10569
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:35

@ Resistance: Koninklijk, die witte :) Enige wat ik jammer vind, is dat je met dit soort kachels geen of weinig vlammen ziet. Maar verder zijn die wel heel efficiënt, lijkt me.

Veel, zo niet alles, hangt van goed hout en goede kachel af. Ik heb werkelijk nooit rook in de tuin en het stonk ook nooit. Nu had ik laatst van een kennis wat hout overgenomen (beetje als vriendendienst) en opeens begrijp ik wat de mensen met overlast bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:43

mysa schreef:
@ Resistance: Koninklijk, die witte :) Enige wat ik jammer vind, is dat je met dit soort kachels geen of weinig vlammen ziet. Maar verder zijn die wel heel efficiënt, lijkt me.

Veel, zo niet alles, hangt van goed hout en goede kachel af. Ik heb werkelijk nooit rook in de tuin en het stonk ook nooit. Nu had ik laatst van een kennis wat hout overgenomen (beetje als vriendendienst) en opeens begrijp ik wat de mensen met overlast bedoelen.



Hahaha, dat vinden we ook altijd. :+ Hij staat er ook al 200 jaar, ooit gebouwd door de baas van de ijzerindustrie in ons dorp. Vlammen zie je inderdaad weinig. In het begin laten we het deurtje open zodat hij even kan trekken, maar het is niet een vuur voor het oog ofzo. Gewoon een rechte ruimte die je volstopt met hout enzo.

Je hoort het wel heel gezellig knapperen. De warmte die hij uitstraalt is ook heel "gezellig" en aangenaam, en als hij het echt goed doet hoor je hem als het ware spinnen. Verwarmt ook nog eens 4 grote kamers.

pien_2010

Berichten: 43882
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:08

Of je in het overbevolkte Nederland een houtkachel moet willen is een andere discussie. Mijn advies is denk daar eens goed over na.

Resistance schreef:
Met 14 kuub hout doe je ongeveer een winter.
:oo wouw dat is heel erg veel. Dat komt dan waarschijnlijk dat jullie een groter huis hebben dan wij en het in Zweden veel kouder is.
Wij hebben in Zuid Frankrijk (in the middle of nowere) een klein huis 80 vierkante meter en alles is op de begane grond. Iedereen hier heeft een septic tank en een houtkachel. Dus geen vaste riool of gas is mogelijk, te afgelegen. Electriciteit is te duur. Het is het minst bevolkte gebied van Europa met de schoonste lucht en de gemiddelde levensduur van de mensen blijkt het hoogste te zijn van Europa.

Wij hebben een economische houtkachel, dus een kachel die zo zuinig mogelijk omgaat met het hout. Ons huis is super goed geïsoleerd. Wij verstoken 3 tot 4 kuub per jaar en daar houden we ons huis mee warm inclusief alle ruimtes. De kachel laten we 's avonds uit gaan (23 graden) woonkamer, 20 graden badkamer, slaapkamer. Als het fris is beginnen we 's ochtends te stoken (fris is 15 graden of minder en dan hebben we een buitentemperatuur van 0 graden of minder) en binnen één uur is de temperatuur boven de 20 graden. Vanaf 12.00 uur stoppen we en dan starten we de boel weer op rond 17.30 uur tot 22.00 uur. Onze kachel wordt gestookt op voornamelijk eikenhout (uit eigen bos achter het huis) waar we dit jaar 1 stronk acacia hout elke dag bijdoen (van onze eigen omgevallen boom uit de tuin). We hebben ook nog hout van kersenboom die om ging. Met het hout dat snel opgaat starten we de kachel op en zodra we een beetje vlammen hebben gaat een groot blok eikenhout erin en als de fik er goed in is een brok acacia hout. Nooit meer als 1 brok per dag acacia hout want het moet goed verbranden.

Ook onze kachel blijft lang warm en dat is fijn. Meestal gaan alle deuren open van de slaapkamer zodra de temperatuur in de woonkamer 20 graden plus is. Om 22.00 uur sluiten we alles weer zodat het langer lang warm blijft in de woonkamer en keuken.

Belangrijk met opslag:

1.
Ons hout ligt in open ruimtes (een dak en drie wanden, voor is het open) te drogen. Hoe droger het hout, hoe minder aanslag in de schoorsteen want hoe beter het verbrand. Ons hout heeft een droogtijd van 2 tot 3 jaar. Eerder 3 als 2.
2.
Wij laten de schoorsteen 1x per jaar vegen en dat is OK. Er komt meestal niet zoveel af, daar we een goed verbrandingsproces hebben. Heel belangrijk.
3.
Een economische kachel is duurder in aanschaf, maar dat haal je eruit want warmt beter en gebruikt aanzienlijk minder hout. Wij hebben de supra boston 206 https://www.nouveauxmarchands.com/supra ... n-206.html en deze stookt eerder te warm
4.
Kijk goed naar het rendement. Want als je een te hoog rendement koopt ten opzichte van het oppervalk dat je moet warm stoken, kun je niet voluit stoken, moet je de kachel afknijpen en krijg je dus teveel aanslag zowel in je kachel als in je schoorsteen. 10 kw voor 80 vierkante meter is eigenlijk te fors, vandaar data wij hem normaal stoken en gewoon uitlaten gaan en opnieuw stoken. Ik denk dat 8 kw voor 80 vierkante meter beter is.
5.
Als het buiten erg regenachtig is of mistig/ vochtig, dan halen we drie emmers hout naar binnen, die we in de gang zetten zodat we 2 of 3 dagen extra droogtijd hebben. Dat scheelt aanzienlijk en krijg je dus meer warmte. Met 1 grote eikenblok stoken wij wel tot 4 uur.
6.
Naaldhout is not done. TEveel aanslag.

Succes en veel plezier met je toekomstige kachel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-02-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:12

SusanH schreef:
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk eerder een link gepost waarin staat dat er nauwelijks goed te zeggen is in hoeverre houtkachels bijdragen aan fijnstof in NL, simpelweg om het feit dat er nu op niet betrouwbare wijze metingen worden verricht.

Ik reageerde hierop Fitzoy

Fitzroy schreef:
Ik moest gelijk aan dit topic denken. Hopelijk volgen er nog meer gemeentes.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... den-gelegd