Private lease interessant?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:01

Nou, als ik nou zeg dat mijn Volvo 900 euro belasting kost. 500 euro verzekering, 1000 euro afschrijving en 1500 euro per jaar aan onderhoud heeft.

Ik rijd zo'n 20.000km per jaar wat neer komt op zo'n 1800ltr benzine is 2700 euro.
Dat is 6600 euro per jaar voor 20k km. dat is 0,33 per km.

Wanneer je 220 euro betaald voor 20k km (ik zag zoiets ergens langs komen) en wanneer je dan 1:20 haalt (redt je niet), zou je 1000 ltr brandstof verstoken, a 1500 euro.
Dan heb je dus een overmaatse zeepkist voor 21 cent per km.

De Volvo mag met een beetje mikken twee niet al te grote paarden trekken (1800kg) de 4x4 maakt 'm niet zuiniger maar wel veel stabieler (ik word niet warm of koud van deze sneeuw)

Onze Pinda doet 180 euro wegenbelasting, iets van 200 euro verzekering en zou bij 20k zo'n slordige 1200ltr benzine verstoken. 1800 euro. schrijft ook zo'n 1000 euro af en 1000 euro aan onderhoud.
zit je op 4200 euro voor 20k, dat maakt 0,21 per km voor een zeker niet basic Pinda.

Enne, vrachtwagens lopen ook wel los.
500 euro verzekering,320 wegenbelasting en bij 20k km zou dat 3335 euro Diesel zijn. Onderhoud 2000 per jaar. Dat maakt 0,31 per km want paardenvrachtwagens schrijven zo hard niet af als je ze netjes houdt.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:13

Dan ga je er wel van uit dat men besteedbaar geld heeft om dergelijke auto’s aan te schaffen. Ik had dat niet.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:16

Nou ja en Ikke heeft verstand van auto’s, weet waar op gelet moet worden bij aankoop en kan een hoop zelf fixen.. dan is dat altijd goedkoper natuurlijk

Mijn vorige auto, nieuw gekocht, 12 jaar mee gereden, heeft ook circa 100€ Pm gekost incl alles, ex benzine.. alleen kan ik nu geen nieuwe kopen. Sterker nog, niet eens een goede 2e hands .. ik vind t allemaal lastig..

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:24

Cer schreef:
Nou ja en Ikke heeft verstand van auto’s, weet waar op gelet moet worden bij aankoop en kan een hoop zelf fixen.. dan is dat altijd goedkoper natuurlijk

Mijn vorige auto, nieuw gekocht, 12 jaar mee gereden, heeft ook circa 100€ Pm gekost incl alles, ex benzine.. alleen kan ik nu geen nieuwe kopen. Sterker nog, niet eens een goede 2e hands .. ik vind t allemaal lastig..

En jij denkt dat de kennis om die auto's te kunnen onderhouden bij mij aan is komen waaien? Dat er opeens een schuur vol gereedschap stond? Dat de servicehandboeken en onderdelencatalogi niks kosten?

Mijn "winst" is voornamelijk dat een garage mij geen onzin op de mouw moet spelden.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:27

Nee hoor? Waarom pak je t zo negatief op? Ik vind dat supercool en ik ben er jaloers op :j

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:42

Cer schreef:
Nee hoor? Waarom pak je t zo negatief op? Ik vind dat supercool en ik ben er jaloers op :j

Nee. Die Volvo doe ik niet veel meer aan wat vloeistof op peil houden en dat verbruikt ie niet zoveel. Jij kunt die Volvo voor dezelfde kosten rijden als ik hier voorreken. Het is ook maar beperkt zinvol.
Wanneer je een oude Range Rover gaat rijden, wordt het een ander verhaal. Daar is veel meer te halen omdat de uren daar een grote post in de onderhoudskosten zijn.

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:24

Iemand ervaring met ABC autolease? Ik zie dat zij occasions leasen.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:51

Ik denk dat het vooral afhangt in hoeverre je de lasten kan dragen, van zowel de lease als extra onderhoud en aanschaf van een eigen auto.

Ik had een micra en daar was ik voor €40 pm mee klaar qua wegenbelasting en verzekering (all risk) ding mankeerde nooit wat en heb er 3 jaar mee gereden en ca 1500 afschrijving aan gehad. Onderhoud deed mn vader en betaalde alleen voor de onderdelen, olie enz. Dus was heel goedkoop rijden en denk dat je met private lease dan altijd veel duurder uit bent.

Maar heb je niemand die het onderhoud goedkoop voor je kan doen of een maandagmorgenauto waar je elke keer veel kosten aan hebt dan kan lease wel interessant zijn.

Echter, houd rekening ermee dat als je een huis wil kopen het zwaar rekent op een hypotheekaanvraag en dat kilometers beperkt zijn. Verder ben ik wel benieuwd of je zo van een contract af kan, bijvoorbeeld door nieuwe baan met leaseauto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:55

MarjanB schreef:
Ik denk dat het vooral afhangt in hoeverre je de lasten kan dragen, van zowel de lease als extra onderhoud en aanschaf van een eigen auto.

Ik had een micra en daar was ik voor €40 pm mee klaar qua wegenbelasting en verzekering (all risk) ding mankeerde nooit wat en heb er 3 jaar mee gereden en ca 1500 afschrijving aan gehad. Onderhoud deed mn vader en betaalde alleen voor de onderdelen, olie enz. Dus was heel goedkoop rijden en denk dat je met private lease dan altijd veel duurder uit bent.

Maar heb je niemand die het onderhoud goedkoop voor je kan doen of een maandagmorgenauto waar je elke keer veel kosten aan hebt dan kan lease wel interessant zijn.

Echter, houd rekening ermee dat als je een huis wil kopen het zwaar rekent op een hypotheekaanvraag en dat kilometers beperkt zijn. Verder ben ik wel benieuwd of je zo van een contract af kan, bijvoorbeeld door nieuwe baan met leaseauto.

Ik moet het contract afkopen. Volgens mij niet volledig maar wel voor een flink bedrag.

Verder eens. Lease is uiteindelijk nooit echt goedkoper dan een ideale situatie rijden in een eigen auto denk ik, anders zouden maatschappijen er niet aan verdienen. Maar als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik ben niet vermogend genoeg om een nieuwe auto aan te schaffen en binnen mijn budget kom je al snel uit bij auto's waar iets mee is. Je kan geluk hebben en een barrel kopen waar je nog vier jaar vrijwel kosteloos in kan rijden, maar je kan ook pech hebben en gelijk allerlei kosten erin moeten stoppen. Voor mij is dat geen optie omdat ik gewoon niet genoeg kan sparen op dit moment, en dan is lease heel prettig. Ik weet wat ik kwijt ben per maand + tanken en als er iets mee is komen ze hem gewoon halen. Krijg nog vervangend vervoer ook.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:07

Emmaa_ schreef:
MarjanB schreef:
Ik denk dat het vooral afhangt in hoeverre je de lasten kan dragen, van zowel de lease als extra onderhoud en aanschaf van een eigen auto.

Ik had een micra en daar was ik voor €40 pm mee klaar qua wegenbelasting en verzekering (all risk) ding mankeerde nooit wat en heb er 3 jaar mee gereden en ca 1500 afschrijving aan gehad. Onderhoud deed mn vader en betaalde alleen voor de onderdelen, olie enz. Dus was heel goedkoop rijden en denk dat je met private lease dan altijd veel duurder uit bent.

Maar heb je niemand die het onderhoud goedkoop voor je kan doen of een maandagmorgenauto waar je elke keer veel kosten aan hebt dan kan lease wel interessant zijn.

Echter, houd rekening ermee dat als je een huis wil kopen het zwaar rekent op een hypotheekaanvraag en dat kilometers beperkt zijn. Verder ben ik wel benieuwd of je zo van een contract af kan, bijvoorbeeld door nieuwe baan met leaseauto.

Ik moet het contract afkopen. Volgens mij niet volledig maar wel voor een flink bedrag.

Verder eens. Lease is uiteindelijk nooit echt goedkoper dan een ideale situatie rijden in een eigen auto denk ik, anders zouden maatschappijen er niet aan verdienen. Maar als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik ben niet vermogend genoeg om een nieuwe auto aan te schaffen en binnen mijn budget kom je al snel uit bij auto's waar iets mee is. Je kan geluk hebben en een barrel kopen waar je nog vier jaar vrijwel kosteloos in kan rijden, maar je kan ook pech hebben en gelijk allerlei kosten erin moeten stoppen. Voor mij is dat geen optie omdat ik gewoon niet genoeg kan sparen op dit moment, en dan is lease heel prettig. Ik weet wat ik kwijt ben per maand + tanken en als er iets mee is komen ze hem gewoon halen. Krijg nog vervangend vervoer ook.


Je weet nooit of je uiteindelijk goedkoper uit bent :P
Sommige mensen hebben geluk en weinig onderhoud aan een oud barrel en rijden enorm goedkoop. Maar als je pech hebt ben je maar zo 1000€ per jaar aan onderhoud/APK kwijt of overlijdt je auto vroegtijdig en moet je een nieuwe kopen. Dan ben je goedkoper uit met lease.

Eigenlijk een soort kansberekening. En je betaalt ook voor zekerheid, met lease weet je zeker wat je kwijt bent en kan je incalculeren. Met een eigen auto weet je het nooit.
Als je zelf handig bent en het onderhoud kan doen ben je sowieso goedkoper uit met een eigen auto. Maar dat kan ik niet.

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:02

Cer schreef:
Als ik zo een beetje zit te kijken, lijkt de Aygo bij de Toyota dealer zelf het gunstigst geprijst... maar onder de 230 kom ik nergens volgens mij..
Die prijzen van 200, zitten daar wel banden onder? :P #geintje


Jawel, maar wij hadden gewoon geluk. Iets met mensen kennen enzo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:56

verootjoo schreef:
Je weet nooit of je uiteindelijk goedkoper uit bent :P
Sommige mensen hebben geluk en weinig onderhoud aan een oud barrel en rijden enorm goedkoop. Maar als je pech hebt ben je maar zo 1000€ per jaar aan onderhoud/APK kwijt of overlijdt je auto vroegtijdig en moet je een nieuwe kopen. Dan ben je goedkoper uit met lease.

Eigenlijk een soort kansberekening. En je betaalt ook voor zekerheid, met lease weet je zeker wat je kwijt bent en kan je incalculeren. Met een eigen auto weet je het nooit.
Als je zelf handig bent en het onderhoud kan doen ben je sowieso goedkoper uit met een eigen auto. Maar dat kan ik niet.

Mwah, als leasemaatschappijen er niks aan over zouden houden zouden ze het niet aanbieden. Het is inderdaad kansberekening.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 16:01

Alles is goedgekeurd en hij is besteld *\o/*

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:08

Oehh, spannend! Nu kan het lange wachten beginnen! :D Ik heb 2 maanden mogen wachten vanaf mijn acceptatie tot de levering van de auto.. Alleen omdat ze mijn kleur niet meer op voorraad hadden :=

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 16:08

Ik krijg nog een mailtje met leverdata maar dat zal ongeveer 3 weken zijn.

Mocht er iemand nog een Kia zoeken, ik heb er nu een te koop :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:40

Hoe zit dat eigenlijk, mag je zelf een garage kiezen waar de auto afgeleverd en onderhouden wordt?

Ik woon nogal in niemandsland en vervoer is een dingetje :=.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:53

Ik moet hier naar de Seat dealer, maakt niet uit welke in NL.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:01

Emmaa_ schreef:
MarjanB schreef:
Ik denk dat het vooral afhangt in hoeverre je de lasten kan dragen, van zowel de lease als extra onderhoud en aanschaf van een eigen auto.

Ik had een micra en daar was ik voor €40 pm mee klaar qua wegenbelasting en verzekering (all risk) ding mankeerde nooit wat en heb er 3 jaar mee gereden en ca 1500 afschrijving aan gehad. Onderhoud deed mn vader en betaalde alleen voor de onderdelen, olie enz. Dus was heel goedkoop rijden en denk dat je met private lease dan altijd veel duurder uit bent.

Maar heb je niemand die het onderhoud goedkoop voor je kan doen of een maandagmorgenauto waar je elke keer veel kosten aan hebt dan kan lease wel interessant zijn.

Echter, houd rekening ermee dat als je een huis wil kopen het zwaar rekent op een hypotheekaanvraag en dat kilometers beperkt zijn. Verder ben ik wel benieuwd of je zo van een contract af kan, bijvoorbeeld door nieuwe baan met leaseauto.

Ik moet het contract afkopen. Volgens mij niet volledig maar wel voor een flink bedrag.

Verder eens. Lease is uiteindelijk nooit echt goedkoper dan een ideale situatie rijden in een eigen auto denk ik, anders zouden maatschappijen er niet aan verdienen. Maar als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik ben niet vermogend genoeg om een nieuwe auto aan te schaffen en binnen mijn budget kom je al snel uit bij auto's waar iets mee is. Je kan geluk hebben en een barrel kopen waar je nog vier jaar vrijwel kosteloos in kan rijden, maar je kan ook pech hebben en gelijk allerlei kosten erin moeten stoppen. Voor mij is dat geen optie omdat ik gewoon niet genoeg kan sparen op dit moment, en dan is lease heel prettig. Ik weet wat ik kwijt ben per maand + tanken en als er iets mee is komen ze hem gewoon halen. Krijg nog vervangend vervoer ook.

Ik rij in een Nissan micra van.bijna 21 jaar oud.Ik heb nauwelijks kosten .Hij rijdt zuinig .de enigste kosten die ik heb. Gehad was een nieuwe accu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:07

pompadour schreef:
Ik rij in een Nissan micra van.bijna 21 jaar oud.Ik heb nauwelijks kosten .Hij rijdt zuinig .de enigste kosten die ik heb. Gehad was een nieuwe accu.

Zoeen had ik ook. En toen werd ik aangereden. Doei auto.

Anoniem

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:09

Ja, dat kan. Ik reed een Nissan Almera Tino uit 2005 die helemaal netjes was maar in nog geen twee jaar tijd ruim 2000 euro aan reparaties heeft gekost. Je kan gewoon geluk of ongeluk hebben met een auto, en daarom vind ik lease prettig. Ik ben een bepaald bedrag per maand kwijt en dat is misschien iets hoger dan wat ik kwijt zou zijn als ik een eigen auto zou hebben en het zelf zou regelen, maar als er iets mee is weet ik wel dat ik niet krom hoef te liggen om het op te lossen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:11

Hmm ik zit al langer te twijfelen over private lease, kom even meelezen en ervaringen lezen van mensen hier. Hoe gaan jullie met de kilometers om? Aan de ene kant lijkt het me interessant. Aan de andere kant heb ik een baan waarbij ik rustig 1500 kilometer of meer per maand maak. Waardoor de kilometers voor mij toch wel erg krap worden.

En om nou zo een mooie nieuwe auto te leasen alleen maar om naar het werk te kunnen vind ik ook zo wat.

Anoniem

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:12

Hmm, met 1500 km per maand weet ik het niet. Misschien als je een goede deal kan vinden voor meer dan 15.000km per jaar, maar volgens mij loopt het vanaf 15.000 snel op. Kom je niet in aanmerking voor bedrijfslease oid? Ik heb het geluk dat ik mijn auto ook kan laten staan als ik te veel km verbruik in een maand of weet dat ik een lang stuk moet rijden. Dan pak ik mijn fiets gewoon wat vaker.

soesie

Berichten: 760
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:13

Amyy_ schreef:
Iemand ervaring met ABC autolease? Ik zie dat zij occasions leasen.



Hier ben ik ook benieuwd naar.
Ik hoop dat iemand ook deze variant least en ons wijzer kan maken...

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:42

_San87_ schreef:
Hoe zit dat eigenlijk, mag je zelf een garage kiezen waar de auto afgeleverd en onderhouden wordt?

Ik woon nogal in niemandsland en vervoer is een dingetje :=.


Bij mij wordt die opgehaald en weer thuisgebracht :D

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:16

_San87_ schreef:
Hoe zit dat eigenlijk, mag je zelf een garage kiezen waar de auto afgeleverd en onderhouden wordt?

Ik woon nogal in niemandsland en vervoer is een dingetje :=.

Gewoon bij een dealer idd. Moet geloof ik wel een officiële dealer zijn. Ik heb onderweg eens een storing gehad en toen bij de dichtstbijzijnde dealer langs geweest, voor de beurt ga ik gewoon dicht bij mn werk