Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:40

Hier staat hij overdag als wij er niet zijn op 16, bij overdag thuis 19 en eind van de middag gaat hij op 20. Bij noordoosten wind voel je het hier echt wel (boerderij, redelijk open vlakte). Ook hebben we een openhaard die meestal 's avonds wel aan gaat in najaar/winter.
Er zijn hier veel meer huizen waar ze een kachel/openhaard etc hebben. De huizen staan minstens 200 meter uit elkaar, niemand die daar last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Polly op 23-04-19 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:41

Nee, niet voor mij. Het is heel slecht voor de luchtkwaliteit en voor alle mensen die een luchtaandoening hebben. En dat zijn er veel in Nl.

Edit: zie al de reactie boven je ;)
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 16-01-19 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:42

Laura82 schreef:
Ik krijg van houtkachels ontzettend last van mn luchtwegen, en genoeg mensen in de buurt met een houtkachel... geen fijne combi

ik ook, helaas hebben al mijn achterburen een houtkachel dus vanaf een uur of 5 moeten al mijn ramen en ventilatieopeningen hermetisch dicht. Ergens midden in de nacht kan ik dan een raampje op een kiertje zetten voor de broodnodige frisse lucht ;(
Mensen met gezonde longen hebben echt geen idee wat stooklucht doet bij mensen met een longaandoening. Ik begrijp dat houtkachels niet zo enorm hoeven te stinken, maar die aanpassingen kosten geld, dus dat doen de stokers niet.

Wel een leermoment voor als ik ooit nog eens een huis koop: let op de kachelpijpen bij de buren.......

Overigens staat de cv overdag op 19 (mijn man en de kat zijn hele dagen thuis en ze zijn beide kouwelijk) en 's avonds op 20, 's nachts gaat ie terug naar 19. Er is een hele lage stooklijn ingesteld, dus de radiatoren zijn altijd een beetje warm

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:44

Laura82 schreef:
Ik krijg van houtkachels ontzettend last van mn luchtwegen, en genoeg mensen in de buurt met een houtkachel... geen fijne combi

Dit is ook de reden waarom wij tegenwoordig veel minder vaak van de houtkachel gebruik maken. Als we het doen dan bij erge kou en bij veel wind. Ook de milieuvervuiling vind ik wel een ding met een houtkachel.

Bij voorkeur heb ik het wel koud in huis, komt ook wel voort uit het feit dat ik 's avonds veel sport en dus de doorbloeding veel beter is dan een avond op de bank. Daarnaast is het volgens mij ook een kwestie van gewenning.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:45

Wij hebben hem 's nachts op 18 en overdag meestal 19,5. Als het echt heel koud is buiten gaat hij iets hoger. Maar als de zon schijnt hoeven we vaak helemaal geen verwarming aan (woonkamer op het zuiden met heel grote ramen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:46

Bij opstaan gaat de verwarming naar 18.5 graden, als ik aan het werk ben naar 17 graden. Om 17 uur weer naar 20 graden en in de nacht naar 15.
Verder bepaalt de thermostaat wat hij moet doen op basis van mijn aan en afwezigheid. En die herkent hij aan mijn telefoon.

Op zondag heeft hij dus bepaald dat de verwarming in de middag even omlaag gaat naar 18.5 ofzo omdat ik er dan eigenlijk nooit ben. :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:51

Ik heb een klok thermostaat en deze staat ingesteld op mijn tijdschema. Het is dus lekker warm als ik uit bed of thuis kom.
Als ik er niet ben of 's nachts gaat hij naar 17 graden (op een of andere manier wordt het niet kouder, ookal is het een 100 jaar oud niet zo best geïsoleerd hoekhuisje), als ik thuis ben 20,5.

Op advies van de CV installateur ook boven de verwarming iets aan, dit is zuiniger dan boven alles uit zetten. Warmte stijgt naar boven, als het daar koud is zal er relatief veel warmte naar boven verdwijnen, de CV boven aan kost minder gas. De CV beneden hoeft dan niet zo hard te stoken. Het hoeft echt geen sauna daar te zijn, maar net de kou ervan af.

Hij raadde ook aan een niet te groot verschil tussen koud en warm, als je van 10 naar 20 gaat kost dat veel meer gas dan de hele dag stoken voor 16 graden en dan naar 20. Je bent dus niet zuiniger uit om de temperatuur extreem omlaag te brengen als je slaapt of niet thuis bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:53

Is hier snachts de stekker uit de CV of terugdraaien , slaap is mij meer waard ..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:56

Rebecca schreef:
Is hier snachts de stekker uit de CV of terugdraaien , slaap is mij meer waard ..

Als hij zoveel lawaai maakt is het denk ik tijd voor onderhoud? De destijds 18 jaar oude cv (hr) van mijn ouders maakte amper geluid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:59

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Als hij zoveel lawaai maakt is het denk ik tijd voor onderhoud? De destijds 18 jaar oude cv (hr) van mijn ouders maakte amper geluid...

Hij heeft zijn onderhoud gehad , vorig jaar is er nog het 1 en ander aan gerepareerd . Hij is ook 18 jaar , maar de herrie is niet te doen (en als de katten in huis zijn staat mijn slaapkamer deur op een kier , dan nog meer herrie hoorbaar )

Cocodox

Re: Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:13

Iemand hier verstand van vloerverwarmingen? Ik ben onlangs verhuisd en heb een CV-houtkachel (welke ik nog aan het ontdekken ben lol) en beneden vloerverwarming, alsook op de eerste verdieping in de badkamer. De overige kamers zijn voorzien van radiatoren. Beneden overigens ook, maar die hebben wij uitgezet om te kijken of we de vloerverwarming als hoofdverwarming kunnen gebruiken.

Nu is het zo dat de vloerverwarming naar mijn idee gewoon volledig uitschakelt zodra deze een bepaalde temperatuur heeft behaald. Is dit de bedoeling van zo'n traag systeem als vloerverwarming?

We hebben dit in combinatie met een NESTthermostaat die al in de woning geplaatst was. Deze hebben we vrijwel constant op ongeveer 20 graden staan. Boven wordt het echter loeiend heet (nog geen themorstaatknoppen op de radiatoren geplaatst), terwijl het beneden frisjes aanvoelt.

Is er iemand die hier tips voor heeft over hoe dit het beste te reguleren is? Het zou mooi zijn als je ook altijd een beetje een aangenaam warme vloer hebt, maar is dat wel noodzakelijk of efficient? Ik ben duidelijk geen kenner :+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:13

's nachts rond de 17-18 graden, en als we het thuis koud hebben wil ik wel
eens de verwarming op 21,5-22 graad zetten dan word het boven op zolder ook eens lekker warm.

Alleen heb zo'n vader die het dan warm heeft, en het gerust op 20 graden zet, en dan is het beneden warm, en boven is het koud/ijskoud. :brr:

(Iedere keer zet ie hem lager als ie merkt als de verwarming op 21,5 staat, en als ie weg is dan zeg ik vaak al ik doe hem wel uit!!!
Anders staat de verwarming al om 19:30u op 17-18 graden)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:17

Ik had hem eerst op 18 staan, maar als ik dan overdag de ramen open zet, slaat ie steeds aan, dus zet hem nu op 17 en dat blijft oke.

Als ik weg ga zet ik hem wel op 18/18,5 voor de hondjes.

In het weekend wordt er enorm veel hout gestookt, dus kan ik echt niet ventileren. Dan voel ik me echt opgesloten in mn huis. Op vrijdag en zaterdag stinkt het als we gaan slapen nog en is het raam open in de slaapkamer nog steeds rook happen.

Bij onze paarden stoken de buren enorm en dat huis staat echt wel op enige afstand. Als ik weg rijd met mijn auto, moet ik door hele wolken. Zelfs mijn ene ruin met luchtwegproblemen begint dan altijd weer iets met hoesten. IK zorg dan ook dat hij meer aan de andere kant wil eten en staan, maar de schuilstallen, het water en 1 hooihuisje staan daar dichterbij. En mn rijbak ligt er wel tegenaan.

Wij hebben thuis overigens wel een thermostaat die je kan instellen met ene schema, maar dat werkte niet helemaal, omdat dagen toch altijd anders liepen.
Vergeet hem nooit uit te zetten en anders hoor ik het wel. Wij hebben luchtverwarming uit 1984 en dat maakt wel geluid.
Alleen in de slaapkamer het rooster dicht gezet, maar komt geluid nog wel erlangs zeg maar.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:20

S nachts tussen de 17 en 18 graden.

Overdag meestal op 20 en in de avond gaat ie steeds een beetje hoger richting de 23,5.
Als de verwarming straalt is het lekker binnen. Maar zodra de thermostaat vind dat hij zn warmte heeft bereikt stopt die met stralen en wordt het gewoon koud binnen.

Dus dan zet ik m maar steeds een beetje hoger, want ik weiger in de kou te gaan zitten.
Als ik m in 1 x hoog zet dan wordt het weer bloedheet en slaat die als nog af als die zn temperatuur heeft bereikt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:26

Skessa_ schreef:
Dus dan zet ik m maar steeds een beetje hoger, want ik weiger in de kou te gaan zitten.
Als ik m in 1 x hoog zet dan wordt het weer bloedheet en slaat die als nog af als die zn temperatuur heeft bereikt.

Als de cv man komt voor service kan je vragen of hij de stooklijn wat lager zet, dan stookt ie steeds een korte tijd en blijven de radiatoren warm, maar niet bloedheet

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:40

Morrie schreef:
Skessa_ schreef:

Als de cv man komt voor service kan je vragen of hij de stooklijn wat lager zet, dan stookt ie steeds een korte tijd en blijven de radiatoren warm, maar niet bloedheet

Thanks! Helaas is die pas geweest := Maar wel een goeie, wist niet dat dat kon :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:07

Nu op 23 {:} dag en nacht, heerlijk!

Straks weer richting zomer 20/21 graden

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan kou, ik ben een echte koukleum
en ga ook niet met dikke kleren in huis rond lopen, daar heb ik ook een hekel aan :')

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:17

Hier staat hij s’nachts en als we werken op 16 graden. Als ik overdag thuis ben en bezig op 17,5/18 en als we op de bankhangen en tv kijken op 19,5/20..

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:28

De verwarming staat nu op 21/21,5 beneden en boven op zolder is het koud..

Maar afgelopen Zomer hebben we de verwarming niet eens aangezet
(lijkt mij logisch met de hittegolf) maar hij het was op mijn slaapkamer (zolder) 30 graden (verwarming loeide).

Heb het zo vaak tegen mn vader gezegd, maar hij doet er niks aan.. die word boos als ik er over begin.
En hij wacht echt op dat mannetje dat langs moet komen 1 x per jaar voor keuring ofzo...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:30

Fitzroy schreef:
Er zijn best veel mensen met een houtkachel valt me op. Goed dat er strenge eisen aan gesteld gaan worden, want wat is dat slecht voor je luchtwegen.
Sorry, off-topic.

Pfff :') nou tot die tijd stoken wij hem nog even lekker op. Zo lang de overheid niks doet aan de drukke wegen rond de steden en de luchtvaart en zo lang de scheepvaart ook nog hele vervuilende stookolie mag gebruiken vind ik het van de zotte dat ze houtkachels aan banden gaan leggen. Zeker die van ons brandt heel schoon. Daar komt echt niet veel fijnstof van af.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:33

De uitstoot van sommige auto's / fabrieken is veel zorgwekkender. Maar uiteraard gaat de overheid het op kachels munten. :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:38

Een betere wereld begint in ieder geval nog altijd bij jezelf...

Ik dacht ook altijd van laat maar lekker, maar tegenwoordig schrik ik wel van de negatieve impact. Net als met het gebruik van plastic en eten van dierlijke producten. Ik vond het altijd aanstelleritus, maar ga er inmiddels wel bewuster mee om.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:38

bobje26 schreef:
Wat zijn jullie allemaal warmbloedig!
Overdag (mijn moeder en de katten zijn de hele dag thuis) meestal op 21 en 's avonds soms wel 22 of 23 als het koud is. 's nachts op 20.

hahaha, nou als het aan mn vriend ligt staat de verwarming s'avonds hier ook op 22 hoor. Maar dat wordt veel te warm hier in huis dan. Het is dan wel een ouder huis (jaren 50 dacht ik), maar de isolatiemaatregelen van de woningstichting zijn meer dan voldoende geweest om de warmte binnen te houden.
Dus helaas voor hem; 20 graden is echt hoog genoeg hier. Heel soms staat die ff iets hoger voor een uurtje. Meestal met nat, koud weer en je lichaam zo koud is dat je niet lekker opwarmt. Dan gaat die even op 21, maar na een uurtje echt weer terug naar 20.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:25

Het blijft natuurlijk wel een heel lastig punt... Hoe kunnen we minderen ten behoeve van het milieu en klimaat? Als we naar snelwegen, vliegtuigen, industrie of boten wijzen... Die produceren tenslotte wel voor ons al die producten. Minderen moeten we, dat kan niet anders en ja, het niveau van welvaart, warmte in huizen of het reizen vinden we blijkbaar een recht. Maar kan dat nog wel langer zo doorgaan? Ik vind het een griezelig iets, niemand wel zelf graag inleveren en toch moeten we linksom of rechtsom!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:43

Als we niet thuis zijn staat hij op 20.5 en als we thuis zijn op 21.5 / 22 graden. Wij hebben een Nest thermostaat maar we zijn er niet tevreden over. Want met de oude thermostaat hadden we de verwarming nooit zo hoog. Maar als we dat nu niet doen, is het ijskoud in huis. :brr:
Zijn er nog meer mensen met een Nest thermostaat?