Fijn zo n nieuw afval systeem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:21

https://3.bp.blogspot.com/-L1X507liR_g/ ... tainer.jpg is het zo'n container?

Ik zie ze steeds vaker, weet niet of ze zwaar zijn, maar ik kan me direct voorstellen dat iemand met verminderde kracht in de armen/handen erg veel moeite heeft met zo'n container.
Bij TS in haar profiel lees ik dat ze klachten heeft vergelijkbaar met MS.
Een van de veelvoorkomende verschijnselen van MS is krachtverlies.

Haar aanraden om bv opstapje mee te nemen is ook totaal niet verstandig. Iemand met MS heeft vaak ook last van evenwichtsstoornissen, met kans op vallen dus. Niet verstandig om dan op een opstapje te gaan staan.

Ik zou proberen om een gesprek aan te gaan met de gemeente, en tot die tijd kijken of iemand uit je omgeving de zakken kan weggooien, eventueel een oproepje plaatsen in een facebookgroep van je dorp ( als er die is? Bij ons wel namelijk ). Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die het even kan weggooien.

Shadow0

Re: Fijn zo n nieuw afval systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:56

Sunshine: wij hebben een vergelijkbare en die hoef je juist niet open te houden en gaat ook niet zwaar. Je moet in het begin ietsjes meer kracht zetten dan bij een plastic kliko, maar het voordeel is dat het alleen maar even het in beweging brengen is: het zijn twee delen die tegen elkaar indraaien. Als ze dat zetje hebben gaat dat soepel, je hoeft het niet te tillen.
Nadeel vind ik dat een volle normale vuilniszak er net niet inpast en als er een slot op zit het gehannes met sleutel of pasje. (Maar door toeval heeft een van onze containers geen slot meer. Zo fijn.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:16

sunshine schreef:
https://3.bp.blogspot.com/-L1X507liR_g/ ... tainer.jpg is het zo'n container?

Ik zie ze steeds vaker, weet niet of ze zwaar zijn, maar ik kan me direct voorstellen dat iemand met verminderde kracht in de armen/handen erg veel moeite heeft met zo'n container.
Bij TS in haar profiel lees ik dat ze klachten heeft vergelijkbaar met MS.
Een van de veelvoorkomende verschijnselen van MS is krachtverlies.

Haar aanraden om bv opstapje mee te nemen is ook totaal niet verstandig. Iemand met MS heeft vaak ook last van evenwichtsstoornissen, met kans op vallen dus. Niet verstandig om dan op een opstapje te gaan staan.

Ik zou proberen om een gesprek aan te gaan met de gemeente, en tot die tijd kijken of iemand uit je omgeving de zakken kan weggooien, eventueel een oproepje plaatsen in een facebookgroep van je dorp ( als er die is? Bij ons wel namelijk ). Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die het even kan weggooien.

Zoeen hebben we ongeveer.alleen een die dichtklapt als je hem niet tegenhoud. Met pasje. Die moet tegen een scanner met links en tegelijkertijd klep opendoen met rechts. En rechts lukt niet ivm schouder probleem daar. Ik sta dus soort van gedraaid om met rechts pasje links klep een zet geven en niet proberen om te kiepen. Eenmaal open moet ik met rechts overpakken en openhouden om met links zak erin te krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:36

In het centrum hier hebben we die ook. Als we van de vereniging zakken weggooien hebben we een keycord aan de pas hangen en als je die erop legt is hij mooi in evenwicht en heb je twee handen vrij voor die klep :j Werkt heel goed.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:43

Een andere out of the box-oplossing: zorgen dat je bijna geen restafval meer hebt, hoef je ook geen zakken meer weg te gooien of veel minder zakken restafval weg te gooien.

Google eens op zonder restafval leven *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:48

Wat ik heb aan rest is stofzuigerinhoud. Poepzakjes gevuld en inlegkruisjes dat soort dingen. Minder kan niet

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:36

Niet fijn, dat snap ik. Maar is gelukkig wel prima te doen voor je eens in de zoveel tijd dat die zak evt aan de weg moet. Want neem aan dat je idd wel af en toe over de vloer heb die je hierbij na het bakkie koffie ff wil helpen voor die weer naar huis gaat.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:51

Snap eigenlijk niet zo goed waarom dit soort onhandige containers ontworpen worden? Die bij mij staan zijn goed te gebruiken, ook door mindervaliden, dus het kan wel. Waarom zou je als gemeente investeren in een systeem dat voor sommige mensen onbruikbaar is, waardoor je weer allerlei andere oplossingen moet bedenken voor die groep. Als het niet anders kan oke, maar er bestaan dus wel gewoon handigere systemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:01

Gemeenten die wat denken te besparen door een goedkopere en minder goed bruikbare versie te bestellen?
(Maar dit is dus echt ook een gevolg van het niet realiseren dat toegankelijkheid iets is wat je vanaf het begin mee moet nemen en dat de kosten die je ergens bespaart ergens anders weer terugkomen - bv door dure WMO-ondersteuning of aanpassingen achteraf.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:19

Ok ik zou er nog op terugkomen. Afgelopen dagen met wat mensen gesproken hier. Maar voor nu
-:(- {:)-:( -O-

Los van het feit dat niemand zijn afval kwijt kan ivm vastgevroren kleppen is het beleid van de gemeente een schande. Van al hun beloftes om mensen die het niet zouden kunnen en aankloppen voor hulp is niks maar dan ook niks terecht gekomen,

Van de toch best wat mensen die ik gesproken heb die zich netjes bij de wmo hebben gemeld, heeft precies niemand iets terug gehoord laat staan hulp gekregen. Gewoon niemand, bellen, mailen langsgaan moet je ook maar net de energie voor hebben ook. Niks lijkt te helpen.

Gevolg is dat bij een aantal mensen de vuilniszakken met oa bijvoorbeeld incontinentie materiaal in de tuin opgestapeld wordt. Van de mensen die thuiszorg hebben doen sommige hulpen het maar officieel mogen ze dat dus niet doen, er zijn al medewerkers door hun baas op de vingers getikt dat ze gezien waren buiten met een zak vuil onderweg naar de afvalbak.

De paar buren die nog een zakje een keer wilden meenemen gaan inmiddels in de staak omdat die ook niet zitten te wachten op iedere keer vaker moeten lopen met zware stinkende zakken met ook andermans vuilnis. Wat ik ook kan begrijpen trouwens. Een keer ok maar continue omdat de gemeente gewoon vertikt iets te doen.

Daarnaast onze straat wordt niet gestrooid, een ijsbaan nu, gemeente zegt strooi zelf maar met het zout dat we in bakken hebben staan door de wijk (500 m verderop dus) straat heeft een flinke lengte deels niet voor huizen en wil je voldoende zout hebben zul je denk ik zeker 50 kilo zout nodig hebben. Hoe krijg je dat over die afstand door de glibber hiierheen. Voor de vuilbakken wordt ook niet gestrooid en is het een vastgetrapte ijsplak. Van mensen die nu tevergeefs proberen hun vuil kwijt te kunnen wat niet lukt ivm vastgevroren deksel.

Mijn eigen vuilzak is nog niet volgenoeg maar ga ik wel wegbrengen als de boel weer los is. Moet er alleen lopend heen. Scootmobiel staat in reparatie al een week elders.

Hoe deze puinzooi opgelost gaat worden geen idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:44

Eens kijken of jullie samen een advocaat in kunnen schakelen? Dat lijkt me de volgende stap eigenlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:46

Gehandicaptenraad is al aan het kijken wat de beste stap is. Die zijn ook een stap hoger aan het vragen wat te doen. Advocaat lastig als de meesten of alleen aow hebben of wao op bijstandsnivo. Ik kan het ook niet in mijn eentje betalen.

Maar los van het systeem voor slechter ter been mensen werkt het nu voor niemand omdat de boel vastgevroren is, de hondenpoep prullenbakjes zitten opvallend vol nu en meer zakken in het wild.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:54

Juridisch loket geen optie dan?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:11

Ben nu echt benieuwd in welke gemeente jij woont hoor.

en dat de deksels vast gevroren zitten is niet geheel vreemd, dat kan je niet neerleggen bij het beleid van welke gemeente dan ook ;) op elke website van gemeentes, afvalwijzers of social media staan tips om vastgevroren deksels van containers tegen te gaan.

Nogmaals zou graag willen weten in welke gemeente je woont. via pb mag ook

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:13

Mijn containers zitten niet vast gevroren, de klep van de ondergrondse container zit vast waardoor niemand zijn restafval nu kwijt kan. Gemeente ga ik niet neerzetten. Ik woon graag soort van anoniem en geen bedoeling ze nu aan de schandpaal te hangen. Geef ze nog graag de kans het op te lossen, is over gehad met gehandicaptenraad overigens. Maar voor nu even niet melden

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:26

Jonge jonge jonge, wat een gedonder zeg! Wat een flut-instanties allemaal. Dat dat nou niet even geregeld kan worden! Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar als jij en je buren toevallig in Venlo wonen, kom ik wel even langs om het in de bakken te doen. Kleine moeite, groot plezier. Andere plaats? Misschien een lieve bokker die dat eventjes kan doen. Stelt voor mobiele mensen natuurlijk niets voor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:28

Nee niet echt, heb wel in Venlo gewoond maar dat is lang lang geleden. :+

Dit is gewoon frustrerend en enige nadeel van een kleine gemeente. -O- gelukkig is gehandicaptenraad bloedfanatiek. Voorzitter is juridisch goed onderlegd en heeft de juiste kanalen. Zij wilden eerst gemeente de kans geven maar duidelijk die kans hebben ze volledig verprutst. {:)-:(

Ben zelf uitgeschakeld geweest en hond deze week ivm operatie, en scootmobiel in reparatie. Die kan ik komende week weer ophalen (even heel erg slikken voor de kosten ruim 800 euro dag geld pff) maar dan stuif ik met scootmobiel naar wmo juf en ga daar even heel hard eea opschudden ook. Ik heb al eens een rood vlaggetje bij mijn dossier gehad wegens te lastig ~~}> :')